Jäkärlän, Moision ja Paattisten linjojen kalusto

Liittynyt
15 Elokuu 2005
Viestit
5
Mikko Laaksonen sanoi:
Joka tapauksessa (optio jo käytetty)
- Jäkärlän, Moision, Paattisten paketti (21, 22, 23, 211, 221, 222, 223, 231)
Nämä linjat onkin jo aika kilpailuttaa, ja toivonkin, että "Saletti" ei tällä kertaa saa näitä kaapattua. Varsinaisia vakioautoja noilla kun ei näytä olevan, ja linjojen liikennöitsijät tunkevat miltei mitä tahansa romuja ajoon. Parhaiten hommansa on hoitanut tuolla linjalla Turkubus. Heiltä nyt yleensä tulee ihan matkustuskelpoinen linja-auto ajoon, jos autoa nro 11 ei oteta huomioon. Tasaisempi ja uudempi kalusto olisi aimo harppaus parempaan suuntaan.
 
Eipäs pussi rienata siellä. Kyllä siellä muillakin on vakioautoja liikenteessä. Kaikki optionajan alkuun tulleet 8700- Volvot on 99,5% juuri näillä linjoilla. Toki sitten muitakin sopimuksen mukaisia autoja linjoilla käytetään.

Esim. Tänään Turun Citybusilla siellä suunnalla 2 autoa. Auto 19 ja auto 4.
 
Näinpä ja se, että sinnepäin on ajettu hieman vanhemmallakin kalustolla (esim. Jalo 37, Nyholm 58 ja 55 yms.) selittyy sillä, että sopimuksen kalustovaatimukset ovat hieman lievemmät kuin muilla tariffilinjoilla. Eli vanhasta kalustosta sopii syytää sopimusta eikä liikennöitsijöitä.
 
NK sanoi:
Eli vanhasta kalustosta sopii syytää sopimusta eikä liikennöitsijöitä.
Kiitos tämän esiintuomisesta. Annoin hieman yksipuolisen kuvan siitä, kuka loppujen lopuksi onkaan vastuussa. Liikennötsijöillä luulisi kuitenkin olevan suht suuri vapaus valita, minkälaista kalustoa linjoilleen tunkevat. Se, että sopimuksessa mahdollistetaan vanhemman kaluston käyttö linjalla ei tarkoita kuitenkaan sitä, että olisi aivan pakko tunkea mitä tahansa peltipurkkeja ajoon. Kalustoa voisi uudistaa oma-aloitteisestikin, eikä vasta sitten, kun on aivan pakko.

helleh sanoi:
Kaikki optionajan alkuun tulleet 8700- Volvot on 99,5% juuri näillä linjoilla.
Tämä on tietysti suuri parannus asiaan. Mutta kuten sanoit, nuo autot tulivat vasta optionajan alussa. Ikävä tosiasia kuitenkin on, että 2XX-linjoilla joutuu edelleen nostelemaan lastenvaunuja kyytiin enemmän kuin millään muilla Turun linjoilla. Joukkoliikennelautakunnan ja liikennöitsijöiden menettelystä jää hieman sellainen maku suuhun, että kyseisten linjojen alueella asuvat asetetaan eriarvoiseen asemaan muihin turkulaisiin nähden.
 
Kun tämä Paattis-kierros alkoi vuonna -99 oli vaatimuksina 4 kpl matalalattiaisia telilinja-autoja ja loput max. 15 vuotta vanhoja autoja muistaakseni.

Hyvin samantyyppinen sopimus on menossa mm. linjoilla 32/42 sekä linjalla 18, jossa saa olla korkealattiainen/telitön auto mihin kellonaikaan tahansa+ vielä 99

Pelkästään matalalattiakalustolla ajettavia linjoja on S.7.n 2004 aloitetut linjat, SL- Autolinjojen linjat ja Anderssonin puulaakin linjat.

Jahka nuo Paattiset saadaan kilpailuttettua uudestaan lienee sielläkin matalapakko ilmeinen. Tosin itse ainakin matkustaisin esim. Torilta Tortinmäkeen tyylikkäästi vaikkapa korkealattiaisella lähiliikenneautolla, kun 10 vuotta vanhalla rämisevällä matalalla.
 
Linjan 18 uusiin vaatimuksiin tulee matalat telit kaikissa koko päivän vuoroissa. Todennäköisesti muihinkin sopimuksiin tulee vastaavat vaatimukset eli tietty kalusto vaaditaan.

Pakko onkin, on kyllä huomattu, että jos ei ole mustaa valkoisella siitä millaiset autot pitää olla, liikennöitsijät käyttävät autoja miten parhaaksi näkevät.

Erityisesti viime aikoina on näyttänyt siltä, että telejä käytetään paljon seutulinjoilla. Niillä toki tarvitaankin usein telejä (pitkät linjat, paljon kuormaa yhteen vuoroon) mutta niillä ei tietenkään pitäisi käyttää sellaista kalustoa, jolla joku sisäinen linja on voitettu.

Nyt tietysti 18:n uuden liikennöitsijän valinnan jälkeen linjan nykyiset teliautot vapautuvat esim. seutulinjoille.
 
Turussakin voisi toimia YTV:n malli laskea kaluston pisteet ja keski-ikä painotettuna suoritteella. Tällöin liikennöitsijöiden olisi kannattavinta ajaa uusimmilla autoilla mahdollisimman paljon.

Nyt Turussa ja HKL:n liikenteessä voi uusimmat autot sijoittaa lyhimpiin ruuhkavuoroihin ja vanhimmilla autoilla voi ajaa kokopäiväliikennettä. Vaatimuksena kun on että tietynlaisia autoja on tietty määrä, mutta sitä ei edellytetä että uusilla autoilla ajetaan pisimmät vuorot. Esimerkiksi Connex voi ajaa Helsingin sisäisillä linjoilla 75 ja 77 kokopäiväisesti tanskandogeilla ja uusilla autoilla ruuhkavuoroja. Näillä uusilla autoilla voidaan sitten ruuhkan ulkopuolella ajaa YTV-liikennettä, koska siellä käytettävä malli kannustaa ajamaan mahdollisimman uusilla autoilla.

Turussa taas liikennöitsijät voivat käyttää uusia autoja ruuhka-aikojen ulkopuolella suojatussa seutuliikenteessä tai vaikkapa tilausajoissa. Turussa vara-autot saavat olla huonompia kuin vakioautot. Vakioauto voi mennä sopivasti "rikki", kun sille on vaikkapa myyty tilausajokeikka ja sen tilalle linjalle voi heittää 15-vuotiaan korkealattiaisen vara-auton.
 
Kilpailutetussa liikenteessä tilaajan pitää osata vaatia kaikki haluamansa pilkuntarkasti. Kilpailutuksen ideahan on, että liikennöitsijä tuottaa mahdollisimman halvalla tilaajan haluaman palvelun. Kaiken ylimääräisen tuottaminen on ylimääräinen kustannus ja todennäköisesti ylimääräistä tarjoava liikennöitsijä ei pärjää kilpailussa.

Toinen tapa on lisätä matkustajatyytyväisyyden tms. perusteella maksettavia bonuksia, mutta niissä on vaikea erottaa mitkä tyytyväisyystekijät riippuvat aidosta liikennöitsijästä ja mitkä muista tekijöistä.
 
Itse kyseisiä linjoja (21,22,23 jne.) ajaneena, niin kyllä siellä melko hyvää kalustoa on ajossa. En tiedä Turkubussin autoista (hyviä sielläkin näyttää olevan), mutta Citybussilla on siellä ajossa auto 19 http://www.saunalahti.fi/~rvleino/kuvat/050403/ss_19.htm ja joku pätkä 8700, Jalolla on auto 27 http://www.saunalahti.fi/~rvleino/kuvat/050331/ss_27.htm ja auto 45 http://www.saunalahti.fi/~rvleino/kuvat/050420/ss_exz721.htm ja Julinilla auto 500 http://www.saunalahti.fi/~rvleino/kuvat/031222/ss_40.htm. Noista listatuista autoista on matalalattiaisia 80%.
 
Kyllä linjoilla on mahdollisuuksien mukaan ne uudemmat ja matalat autot.
Ja kun ilmasen kyydin saa niin voi kyllä hiukan nostella niitä vaunuja tai sit vois ottaa sen lapsen syliin ja laittaa vaunut "puolituristin" alakertaan.
Henkilö kohtasesti ajattelen yleisesti näitä turun linjoja esim.(18,4,6vaalan suuntaan) niin en hyvälläkään tahdolla pistäisi uutta autoa vaan kaikkeista vanhimman pommi koneen mitä maan päältä löytyy mistä ei saa kui räjäyttämällä irti palasia t:1 kuljettaja
 
juna96 sanoi:
Ja kun ilmasen kyydin saa niin voi kyllä hiukan nostella niitä vaunuja tai sit vois ottaa sen lapsen syliin ja laittaa vaunut "puolituristin" alakertaan.
Hölöhölö, Turun kuskien palvelutasolla tuo on utopiaa. Olen joskus Nyholmin Victorissa FBA-352 mennyt avaaamaan mahaluukun rattaille ja VOI MINUA PIENTÄ PARKAA, kun menin edes ajattelemaan, että ne voisi sinne laittaa! :evil:
 
Takaisin
Ylös