Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Miksi PL muuten lähti Turusta? Kai se kannattavaa toimintaa on, jos siellä muutkin firmat toimivat vielä?

Pohjolan Liikenne jätti linjojen 4/40 häviämisen jälkeenkin muutamaan tarjouskilpailuun tarjouksia, mutta ei voittanut mitään.

Tällä palstallahan on väitetty, että Turun sopimusliikenteessä SL-Autolinjat on ainoa yhtiö, joka noudattaa työehtosopimusta. Sekä Anderssonilla että joillakin Sopimus Seitsikon firmoilla onkin löytynyt puutteita mm. työsuojelupiirin tarkastuksissa. Sellaisessa tilanteessa työehtosopimusta tarkasti noudattavan yhtiön (joihin olettaisin PL:n valtionyhtiönä kuuluvan) on vaikea kilpailla.
 
Pohjolan Liikenne jätti linjojen 4/40 häviämisen jälkeenkin muutamaan tarjouskilpailuun tarjouksia, mutta ei voittanut mitään.

Tällä palstallahan on väitetty, että Turun sopimusliikenteessä SL-Autolinjat on ainoa yhtiö, joka noudattaa työehtosopimusta. Sekä Anderssonilla että joillakin Sopimus Seitsikon firmoilla onkin löytynyt puutteita mm. työsuojelupiirin tarkastuksissa. Sellaisessa tilanteessa työehtosopimusta tarkasti noudattavan yhtiön (joihin olettaisin PL:n valtionyhtiönä kuuluvan) on vaikea kilpailla.

Varmasti myös yksi syy hintaeroihin on organisaation erot. Pohjolan liikenteen / Savonlinjojen kaltaisella yhtiöllä on aina henkilöstöä suhteessa enemmän kuin pienillä firmoilla ja lasketaan vaadittu tuotto niin että tulosta syntyy kaikissa todennäköisissä tilanteissa. Todennäköisesti savonlinjat ei turussa saa aikaan nollatulosta kummempaa. Toki myös työehtosopimuksen KIRJAIMISELLA noudattamisellakin on hintansa.
 
PL:hän lähti vaiheittain Turusta, muistaakseni myi ensin TLO-osuutensa Lehtisen Jarille ja samassa kaupassa Volvot 864 ja 874, (Lehtisellä 21 ja 22) joista toinen on kai nykyisin jollain minulle tuntemattomalla isännällä Nousiaisten koulubussina yhdessä jonkin Espoon liikenteen vihreän mahurin kanssa. Päivisin sitten ne löytyvät usein Nousteen Nesteen pihalta ja kuskit kaffeelta sisältä. Mutta, kenen firman PL osti Turkuun tullessaan kun tälläinen muistikuva minulla on?
 
Todennäköisesti Savonlinja saa nykyisin nollatulosta kummempaa Turusta - vai mihin muu tieto perustuu? Myöskin työehtosopimuksen noudattaminen maksaa itseään takaisin esim. siinä, että kuljettajia on riitävästi tulossa, eikä vaihtuvuus ole kovin suurta. Myöskään oikeudenkäynteihin ei kulu aikaa/rahaa! Lisäksi motivaatio taloudelliseen ajoon voi olla parempaa? Toisaalta on Turussa muitakin taloja, jotka noudattavat sopimuksia - vapaapäiväkorvaus tosin tuottaa edelleen vaikeuksia eräillä tahoilla.
 
Takaisin
Ylös