Tarvitaanko Turussa uusia linjoja/reittejä?

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
773
Itse olen miettinyt kuutoslinjan ajamista Pitkämäen kautta Suikkilaan ja Länsikeskukseen. Reitti olisi suikkilalaisille nopeampi ja avaisi uuden yhteyden Pitkämäen yli. Ongelmana on päätepysäkin paikka Länsikeskuksessa - ehkä Asentajankadulle uusien kerrostalojen luo - sekä se, että Talinkorventiellä ajettaisiin 61:n kanssa "ristiin", ts. eri puolelta katua keskustaan - toisaalta niin tehdään jo nyt sekä Jyrkkälässä että Uittamolla. Kuutoselta jäävä aukko Satakunnantiellä ei liene suuri, ajaahan siellä 11-sarja sekä osan matkaa myös Nättinummen ja Kuninkojan linjat. Pyhäliikennehän Suikkilasta Satakunnantielle on jo lopetettu.

Pääskyvuoren laella olevalle uudelle asuntoalueelle voisi myös vetää jokapäiväisen linjan palvelulinjan tilalle. Reitti voisi kulkea Hippoksentien kautta keskustaan ja turhan korttelirallin välttämiseksi sen voisi yhdistää vaikkapa Muhkurin linjaan.

Myllyn rengaslinja 420/421 voisi kenties ajaa Runosmäen ja torin välin Kaerlantietä ja Raunistulan puistotietä. Nykyinen peräkkäinajo 18:n kanssa poistuisi ja saataisiin yhteys Runosmäestä Tampereentien Prismaan ja muihin alueen liikkeisiin.

Raision suunnalla voisi kokeilla esim. Petäsmäki - Raisionkaari - Vaisaari - Pernontie - pikatie - Turku -ruuhkalinjaa. Raisionkaaren varressa on asutusta ja jopa pysäkitkin rakennettuna, vain linja puuttuu.

Ja sitten ne Littoisten linjat mutkat: Jospa Kultanummi ja Palomäki hoidettaisiin omana linjanaan Hämeentien kautta ja 110 ajaisi Verkakaarelle suorempaa reittiä Littoisten läpi? Tai sitten Littoisten läpi Palomäkeen ja toinen linja Hämeentien kautta Kultanummi - Littoinen - Verkakaari - Kaarina?

Paattisten V-vuorot voisivat kaikki ajaa moottoritietä ja ne voisi numeroida 25/251:ksi. Nykyään ajetaan samalla numerolla liian lähellä keskustaa liian erilaista reittiä.
 
Itsekin mietin Turussa ollessani Pitkämäen ja Suikkilan palveluja. Waltsun ehdotus linjan 6 muuttamisesta Pitkämäen kautta kulkevaksi ja sieltä kauppatorille on minun mielestäni hyvä idea. Samalla linjan 20 voisi lakkauttaa.

Muhkurin palvelut hoitaisi uusi linja Kauppatorilta Naantalin pikatietä pitkin Polusmäkeen ja sieltä Ihalaan ja mahdollisesti Raision keskustaan.

Naantalin alueita tulisi palvelemaan uusi linja Ruonasta Suovuoren, Katteluksen ja Krookilan kautta Kauppatorille.

Ja Raisioon Tikanmaalta lähtevä Varppeenseudun kautta Kauppatorille kulkeva linja, joka riittäisi mainoisti olemaan vaikka vain ruuhkalinja.

Ehdottaisin itäsuunnalle tälläistä. Linja 110 Itäkeskuksen, Kultanummen ja Verkakylän kautta Kaarinaan ja uusi linja E18:aa pitkin Palomäen kautta Pikkiöön. 20 min vuoroväli on kyllä aika tiuha tuolle uudelle 110:n reitille mutta ehkä niitä pystyy vielä jotenkin järkkäämään paremmin. Sitten olisi Littoisissa vaihtopysäkit, jotta Itäkeskuksesta ja kaarinasta pääsee Palomäkeen ja takaisin.
 
JT sanoi:
...linjan 20 voisi lakkauttaa. Muhkurin palvelut hoitaisi uusi linja Kauppatorilta Naantalin pikatietä pitkin...
Tuotahan kokeiltiin jo taannoin (Turku-pikatie-Raisio-Petäsmäki), ja homma ei Muhkurin osalta toiminut. Ongelmana on kävelyetäisyydet: muhkurilaiset joutuvat kotiin mennessään jäämään pois jo Muhkurin tienhaarassa (katsastuskonttori), sillä pikatien yli/ali ei sen jälkeen pääse. Keskustaan päin pikatiellä on pysäkki lähellä Muhkurin alueen keskipistettä.

Silloin aikoinaan osa vuoroista ajoi suoraan pikatietä, osa teki piston Muhkuriin kävelymatkojen lyhentämiseksi. Mutta kovin harva raisiolainen halusi kuluttaa aikaansa kulkemalla turkulaista pientaloaluetta eestaas, joten seutulinja lakkasi käymästä Muhkurissa.
 
No homma hoituis kun Naantalin Pikatielle rakennettaisiin muutama uusi pysäkki Muhkurin kohdalle.

Miten olisi Kuralan suunnalla jos linjan 28 vuorot, jotka eivät aja Petkeltien kautta ajettaisiin reittiä ...Hämeentie - Chorellinkatu - Vanha Hämeentie - Tammitie - Karjakuja- Säkönkatu - Virmuntie kuralankatu jne. Näin saataisiin Hannunnittyyn paremmat yhteydet.

Ja puutunpa vielä linjaan 110. Uusi reitti kulkisi suoraan Uutta Littoistentietä, siis ei Kultanummen kautta. Näin matka-aika nopeutuu Palomäkeen. Lisäksi Piikkiöstä Palomäen kautta voisi ajaa ruuhka-aikoina uusi pikalinja 1 / E18 -tietä Kauppatorille. Kultanummen alueen korvaisi nyk. linja 28 (numeron voisi sitten muuttaa) rakentamalla Kohmosta tienpätkän vaikka bussikadun, josta muut autot eivät saa ajaa Kaarinantielle, josta sitten tämä linja jatkaisi Silvolan kautta Kultanummeen.

Tämän uudistuksen myötä Varissuolta ja Itäharjulta on vielä suht pitkä reitti Palomäen kautta Kaarinaan. Ei muuta kuin arkisin muutama linjan 99 vuoro jatkaen Lausteesta moottoritietä Kaarinaan. Muina aikoina ihmiset saavat kyllä sitten kiertää Palomäen kautta Kaarinaan :)
 
JT sanoi:
Miten olisi Kuralan suunnalla jos linjan 28 vuorot, jotka eivät aja Petkeltien kautta ajettaisiin reittiä ...Hämeentie - Chorellinkatu - Vanha Hämeentie - Tammitie - Karjakuja- Säkönkatu - Virmuntie kuralankatu jne. Näin saataisiin Hannunnittyyn paremmat yhteydet.
Risteysten ahtauden ja rakennettujen ajoesteiden takia tuota reittiä ei voi ajaa. Puhetta on ollut bussiväylän rakentamisesta Virmuntieltä Petkeltien kääntöpaikalle, jolloin kaikki 28:t ajaisivat Petkeltien kautta. Toteutus vain viipyy, ellei sitten hanketta ole jo kokonaan kuopattu...

JT sanoi:
...Varissuolta ja Itäharjulta on vielä suht pitkä reitti Palomäen kautta Kaarinaan. Ei muuta kuin arkisin muutama linjan 99 vuoro jatkaen Lausteesta moottoritietä Kaarinaan. Muina aikoina ihmiset saavat kyllä sitten kiertää Palomäen kautta Kaarinaan :)
Varissuolta ja Itäharjulta ei varsinaisesti tarvita yhteyttä Kaarinaan, mutta sitä tarvitseville kätevä keino on mennä ensin Uudenmaantien varteen ja vaihtaa siellä Kaarinaan päin meneviin busseihin. Joidenkin 99:ien jatkamisessa Lausteelta Kaarinaan on taas se ikävä puoli, että osa vuoroista menee tuonne ja osa tänne ja osa ei ollenkaan.
 
JT sanoi:
No homma hoituis kun Naantalin Pikatielle rakennettaisiin muutama uusi pysäkki Muhkurin kohdalle.
Pitäisi myös rakentaa kadun ylitys / alitus Pitkämäen puolelta Muhkurin puolelle, jotta keskustasta bussilla tulevat pääsevät Muhkuriin kiertämättä katsastusaseman risteyksen kautta.

Entä, jos järjestetäänkin niin, että
  • linja 6 kulkee Länsikeskuksesta Suikkilan (Göteborginkatu, Isotalonkatu) ja Pitkämäen kautta Naantalin Pikatielle,
  • linja 20 ajaa Muhkurista Pitkämäen (Merikulmantie, Vehkaniitunkatu) läpi Vakka-Suomen tielle ja siitä edelleen linjan 61 reittiä keskustaan,
  • linja 61 Vienolasta Suikkilaan (Talinkorventie) ja siitä nykyistä linjan 6 reittiä keskustaan.
Pieni ongelma tulee Ruohonpään palveluntalon hoitamisesta. Linjan 6 ehdotettu reitti korvaa palvelulinjan P3 Länsikeskuksen ja Suikkilan alueella mutta ei kulje palvelutalon kautta. Siihen pitäisi keksiä jotain.
 
RUU sanoi:
Entä, jos järjestetäänkin niin, että
  • linja 6 kulkee Länsikeskuksesta Suikkilan (Göteborginkatu, Isotalonkatu) ja Pitkämäen kautta Naantalin Pikatielle,
  • linja 20 ajaa Muhkurista Pitkämäen (Merikulmantie, Vehkaniitunkatu) läpi Vakka-Suomen tielle ja siitä edelleen linjan 61 reittiä keskustaan,
  • linja 61 Vienolasta Suikkilaan (Talinkorventie) ja siitä nykyistä linjan 6 reittiä keskustaan.
Pieni ongelma tulee Ruohonpään palveluntalon hoitamisesta. Linjan 6 ehdotettu reitti korvaa palvelulinjan P3 Länsikeskuksen ja Suikkilan alueella mutta ei kulje palvelutalon kautta. Siihen pitäisi keksiä jotain.
Tuosta reitistön muutoksesta hyötyisivät ainoastaan Suikkilan ja Pitkämäen asukkaat. Suikkilaiset saavat nopean yhteyden Keskustaan ja yhteyden Länsikeskukseen sekä pitkämäkeläisten yhteydet keskustaan paranesivat Vehkaniitunkadun osalta.

Häviäjät ovat Vakka-Suomentien pohjoispää, joka jäisi kokonaan ilman palveluja sekä Muhkuri, josta keskustan yhteydet hieman pitenevät.

Oma ehdotukseni on, että linja 6 ajaisi RUU:n ehdottamaa reittiä Keskustasta - Pitkämäenkatu - Isotalonkatu - Talinkorventie - Länsikeskus - Mälikkälä. Tämä korvaa linjan P3. Linja 20 lakkautettaisiin.
Niin kuin edellisessä viestissäni, Naantalin pikatielle Muhkurin kohdalle pari uutta pysäkkiä. Kävelyä Muhkurista pysäkeille max. 200m, ei jonotusta Pitkämäenkadun ja Alakyläntien valoissa. Muhkuria palvelevat linjat näin olisi minun ehdottamat uudet linjat Ihalaan ja Naantalin Suovuoreen, linja 422 (sekä 201).
Linjalle 61 en tekisi mitään muutoksia. Satakunnantietä palvelevat vähintään kiitettävästi jo 10, 11-110, 118-119, 190-195 sekä 28.
Mitä Ruohonpääntien palveluihin tulee P3:n uusi linjaus olisi ...Köydenpunojankatu - Pietari Waldinkatu - Juhannuskatu - Pietari Waldinkatu - Vakka-Suomentie - Ruohonpääntie - Vehkaniitunkatu - Vakka-Suomentie...
 
RUU sanoi:
Entä, jos järjestetäänkin niin, että
  • linja 6 kulkee Länsikeskuksesta Suikkilan (Göteborginkatu, Isotalonkatu) ja Pitkämäen kautta Naantalin Pikatielle,
  • linja 20 ajaa Muhkurista Pitkämäen (Merikulmantie, Vehkaniitunkatu) läpi Vakka-Suomen tielle ja siitä edelleen linjan 61 reittiä keskustaan,
  • linja 61 Vienolasta Suikkilaan (Talinkorventie) ja siitä nykyistä linjan 6 reittiä keskustaan.
Pieni ongelma tulee Ruohonpään palveluntalon hoitamisesta. Linjan 6 ehdotettu reitti korvaa palvelulinjan P3 Länsikeskuksen ja Suikkilan alueella mutta ei kulje palvelutalon kautta. Siihen pitäisi keksiä jotain.
Pidän ennakkouluulottomista ideoista, kuten tämä. Turussa vain ei ole ennakkoluulottomuutta ja sitäpaitsi täällä aina kokeillaan liian vähän aikaan kaikkea, kuten esim. palvelulinjaa P5. Parissa kuukaudessa tuskin saadaan mitään kokemuksia, joista voisi johtopäätöksiä vetää.

Myöskään jatkuvaa muutosta ei toisaalta saisi olla...
 
Uusien linjojen / linjamuutosten tarve

Linjamuutosideat ovat nyt keskittyneet Suikkilan / Muhkurin / Vakka-Suomentien seudulle. Osa linjamuutoksista on sellaisia, että sen luonteisia muutoksia voidaan harkita sellaisessa vaiheessa, jos Satakunnantietä kulkee raitiolinja Turusta Raisioon tai jos linjan 11/110 palvelutasoa Turun alueella saadaan parannettua niin että se palvelee myös Turun puolta (vaikka vuorotiheys on korkea, ei busseissa ole ruuhka-aikaan Turun puolella tilaa, eivätkä bussit pysy aikataulussa).

Tällä hetkellä sellaisia suuntia, joilla olisi todellista tarvetta linjaverkon rationalisointiin ovat:
  • Jyrkkälän / Härkämäen suunta. Bussi on Naantalin pikatietä pitkin kulkevaan yksityisautoon verrattuna toivottoman hidas, ja joukkoliikenteen käyttö on kerrostalolähiöistä vähäisintä.
  • Turun ja Raision sekä Turun ja Kaarinan raja-alueet. Littoisten linjasto on erittäin toimimaton pitkien kiertojen takia. Lisäksi Littoinen - Kaarinan keskusta - yhteyden ajo 110:llä loppunee kun Littoisten yläasteen koulu avataan. Myöskin Ihalan/Metsäaron linjasto on toimimaton.
Kuitenkin perusrealiteetteina voi myös sanoa:
  • Raision laita-alueiden linjaston tulee kulkea myös Raision keskustan kautta, koska siellä ovat koulut ja julkiset palvelut. Raision sisäiset linjat, jotka eivät kulje keskustan kautta, eivät ole realistisia.
  • Monet paremmat yhteydet tarvitsevat lisäkatuja tai uusia pysäkkejä ja reittejä pysäkeille. Esimerkiksi Jyrkkälän / Härkämäen rationalisointi tai Kauselan / Kultanummen hoitaminen linjan 28 jatkeella.
  • Naapurikuntien liikenteeseen ei tule kovin merkittäviä parannuksia ennen kuin sielläkin aletaan liittyä Turun joukkoliikennejärjestelmään. Tätä asiaa täytyy hiukan vääntää rautalangasta kuntien johdolle ja poliitikoille.
 
Re: Uusien linjojen / linjamuutosten tarve

Härkämäki, Jyrkkälä ja Vienola ovat kätevästi vierekkäin, mutta kaikki ovat pussinperälähiöitä. Jos bussi tulisi pikatietä Suikkilantielle, pitäisi Härkämäessä pistäytyä ennen kuin ajetaan Jyrkkälän ohi Vienolaan tai Pansioon. Voisi ajatella, että rakennettaisiin bussikatu Härkämäen ja Ihalan välille, jolloin myös Ihalan seutu saisi nopean yhteyden Turkuun. Tällöin Jyrkkälään ja eteenpäin ajettaisiin omaa linjaansa. Joskus on mielessäni käynyt myös sellainen ajomalli, että lähdetään Härkämäestä, käydään Jyrkkälän risteyksessä kääntymässä ja sitten pikatietä keskustaan. Palatessa keskusta - Jyrkkälä - Härkämäki. Ja jos pikatielle saadaan yli/alikulut palvelee reitti toki myös muhkurilaisia.

Ihala/Metsäaro/Krookila on sekin joukkoliikenteellisesti epämukavan muotoinen. Reitistä tulee mutkitteleva (hidas) tai sitten pitäisi ajaa useampaa linjaa (sekava ja yksittäisten pysäkkien kohdalla harvaliikenteinen). Miksi muuten Raision "palvelulinja" 01 paahtaa suoraan Nesteentietä eikä aja esimerkiksi Vaisaaren, Pernontien ja Krookilan kautta? Koukkaahan se Tikanmaallekin!

Voidaanko 110 lopettaa Littoisten ja Kaarinan väliltä? Kuten raisiolaisilla, tulee kaarinalaisillakin olla bussiyhteys kaupunkinsa julkisiin palveluihin. Vai muutetaanko 11/110:n liikennöintiä jollain lailla ja po. välille tulee jotain muuta liikennettä?
 
Re: Uusien linjojen / linjamuutosten tarve

Waltsu sanoi:
Härkämäki, Jyrkkälä ja Vienola ovat kätevästi vierekkäin, mutta kaikki ovat pussinperälähiöitä. Jos bussi tulisi pikatietä Suikkilantielle, pitäisi Härkämäessä pistäytyä ennen kuin ajetaan Jyrkkälän ohi Vienolaan tai Pansioon. Voisi ajatella, että rakennettaisiin bussikatu Härkämäen ja Ihalan välille, jolloin myös Ihalan seutu saisi nopean yhteyden Turkuun. Tällöin Jyrkkälään ja eteenpäin ajettaisiin omaa linjaansa. Joskus on mielessäni käynyt myös sellainen ajomalli, että lähdetään Härkämäestä, käydään Jyrkkälän risteyksessä kääntymässä ja sitten pikatietä keskustaan. Palatessa keskusta - Jyrkkälä - Härkämäki. Ja jos pikatielle saadaan yli/alikulut palvelee reitti toki myös muhkurilaisia.
Muhkurin ja Jyrkkälän/Vienolan väliin on tarkoitus rakentaa (joskus) uusi lähiö. Tämän alueen rakentamisen myötä voitaisiin linjat 12, 20 ja 61 korvata linjalla Härkämäki - Jyrkkälä - Vienola - Muhkuri - Koulu/puistokadun alikulku - Keskusta.

Alue on joka tapauksessa iso pähkinä koska sitä pirstoo kolme pääväylää (Suikkilantie, Naantalin pikatie ja Raumantie) sekä Uudenkaupungin rata ja Raisionjoki. Parempi olisi jos Naantalin pikatietä ei olisi rakennettu tai se oltaisiin katettu Härkämäen ja Jyrkkälän välissä.

Waltsu sanoi:
Voidaanko 110 lopettaa Littoisten ja Kaarinan väliltä? Kuten raisiolaisilla, tulee kaarinalaisillakin olla bussiyhteys kaupunkinsa julkisiin palveluihin. Vai muutetaanko 11/110:n liikennöintiä jollain lailla ja po. välille tulee jotain muuta liikennettä?
Tämä oli yksi arvio, jonka kuulun jossakin. On todennäköistä, että 110:n liikenne Kaarinaan lopetetaan, koska tällaisten linjojen talous perustuu kokonaan koululaiskyyteihin. Tilalle tarvitaan Kaarinan sisäinen palvelulinja joka olisi käytännössä ostoliikennettä.

Mielestäni Littoisten liikenne kannattaisi järjestää kahdella linjalla:
suora peruslinja Turku - Varissuo - Uusi Littoistentie - Littoistentie - Palomäki sekä linjan 28 jatko: Kohmo - Auranlaakso - Kultanummi - Littoinen.

Palomäkeen päättyvän linjan vuoroista osa voisi jatkaa Piikkiöön ja linja 28 jatkeen vuoroista osa jatkaa Kaarinaan saakka.
 
Re: Uusien linjojen / linjamuutosten tarve

Mikko Laaksonen sanoi:
Tämä oli yksi arvio, jonka kuulun jossakin. On todennäköistä, että 110:n liikenne Kaarinaan lopetetaan, koska tällaisten linjojen talous perustuu kokonaan koululaiskyyteihin. Tilalle tarvitaan Kaarinan sisäinen palvelulinja joka olisi käytännössä ostoliikennettä.

Mielestäni Littoisten liikenne kannattaisi järjestää kahdella linjalla:
suora peruslinja Turku - Varissuo - Uusi Littoistentie - Littoistentie - Palomäki sekä linjan 28 jatko: Kohmo - Auranlaakso - Kultanummi - Littoinen.

Palomäkeen päättyvän linjan vuoroista osa voisi jatkaa Piikkiöön ja linja 28 jatkeen vuoroista osa jatkaa Kaarinaan saakka.
Tässä ehdotukseni, jonka kirjoitin ketjun alussa

JT sanoi:
Ja puutunpa vielä linjaan 110. Uusi reitti kulkisi suoraan Uutta Littoistentietä, siis ei Kultanummen kautta. Näin matka-aika nopeutuu Palomäkeen. Lisäksi Piikkiöstä Palomäen kautta voisi ajaa ruuhka-aikoina uusi pikalinja 1 / E18 -tietä Kauppatorille. Kultanummen alueen korvaisi nyk. linja 28 (numeron voisi sitten muuttaa) rakentamalla Kohmosta tienpätkän vaikka bussikadun, josta muut autot eivät saa ajaa Kaarinantielle, josta sitten tämä linja jatkaisi Silvolan kautta Kultanummeen.

Tämän uudistuksen myötä Varissuolta ja Itäharjulta on vielä suht pitkä reitti Palomäen kautta Kaarinaan. Ei muuta kuin arkisin muutama linjan 99 vuoro jatkaen Lausteesta moottoritietä Kaarinaan. Muina aikoina ihmiset saavat kyllä sitten kiertää Palomäen kautta Kaarinaan
Waltsu sanoi:
Ihala/Metsäaro/Krookila on sekin joukkoliikenteellisesti epämukavan muotoinen. Reitistä tulee mutkitteleva (hidas) tai sitten pitäisi ajaa useampaa linjaa (sekava ja yksittäisten pysäkkien kohdalla harvaliikenteinen). Miksi muuten Raision "palvelulinja" 01 paahtaa suoraan Nesteentietä eikä aja esimerkiksi Vaisaaren, Pernontien ja Krookilan kautta? Koukkaahan se Tikanmaallekin!
Oma ehdotukseni tähän oli, että tehtäisiin uusi linja Kaupatorilta Naantalin pikatietä Ihalan liittymään, josta Polusmäen kautta Ihalaan ja Raision keskustaan ja mahdollisesti vielä Tikanmaalle. Ajattelin myös, että toinen uusi linja kulkisi Kauppatorilta Satakunantietä Raisioon, josta Varppeenseudun kautta Tikanmaalle. Tämän toteutuessa ei Ihalan linja kulkisikaan Tikanmaalle vaan jäisi Raision keskustaan

Sitten oli vielä yksi linja, joka lähtisi Kauppatorilta ja kulkisi Naantalin Pikatietä Krookilaan, josta takaisin Pikatielle ja edelleen Vantontielle, josta Suovuoren kautta Ruonaan.
 
Re: Uusien linjojen / linjamuutosten tarve

JT sanoi:
Ja puutunpa vielä linjaan 110. Uusi reitti kulkisi suoraan Uutta Littoistentietä, siis ei Kultanummen kautta. Näin matka-aika nopeutuu Palomäkeen. Lisäksi Piikkiöstä Palomäen kautta voisi ajaa ruuhka-aikoina uusi pikalinja 1 / E18 -tietä Kauppatorille. Kultanummen alueen korvaisi nyk. linja 28 (numeron voisi sitten muuttaa) rakentamalla Kohmosta tienpätkän vaikka bussikadun, josta muut autot eivät saa ajaa Kaarinantielle, josta sitten tämä linja jatkaisi Silvolan kautta Kultanummeen.

Tämän uudistuksen myötä Varissuolta ja Itäharjulta on vielä suht pitkä reitti Palomäen kautta Kaarinaan. Ei muuta kuin arkisin muutama linjan 99 vuoro jatkaen Lausteesta moottoritietä Kaarinaan. Muina aikoina ihmiset saavat kyllä sitten kiertää Palomäen kautta Kaarinaan
Linjaehdotukset olivat pääosin samankaltaiset. Linjan 99 jatko Kaarinaan ei tunnu realistiselta, varsinkaan moottoritietä. Moottoritietä kulkevien linjausten ongelma on siinä, että moottoritietä kulkevalle osuudelle ei tule lähes lainkaan matkustajia (jos pysäkkejä ei ole, ei osuudelle tule lainkaan matkustajia, ja vaikka pysäkit olisivat, ihmiset käyttävät mieluummin asuntoalueen läpi kulkevia linjoja). Skanssin alueen rakentuessa täytyy miettiä tätä uudelleen. Ainakin olisi perusteltua jatkaa 99 Skanssiin asti.

JT sanoi:
Oma ehdotukseni tähän oli, että tehtäisiin uusi linja Kaupatorilta Naantalin pikatietä Ihalan liittymään, josta Polusmäen kautta Ihalaan ja Raision keskustaan ja mahdollisesti vielä Tikanmaalle. Ajattelin myös, että toinen uusi linja kulkisi Kauppatorilta Satakunantietä Raisioon, josta Varppeenseudun kautta Tikanmaalle. Tämän toteutuessa ei Ihalan linja kulkisikaan Tikanmaalle vaan jäisi Raision keskustaan

Sitten oli vielä yksi linja, joka lähtisi Kauppatorilta ja kulkisi Naantalin Pikatietä Krookilaan, josta takaisin Pikatielle ja edelleen Vantontielle, josta Suovuoren kautta Ruonaan.
Naantalin pikatietä kulkevaa suoraa linjaa on harkittu. Sen ongelma nykyisiin 420/421 verrattuna on se, että se ei anna raisiolaisille yhteyttä Pernon telakalle ja muihin Pansio-Pernon työpaikkoihin, vaikka matka-aika Ihalasta Turkuun olisi toki lyhyempi.

Olen itsekin miettinyt sitä, että Raisioon tarvittaisiin oma linja Satakunnantietä. Syynä on se, että linja 11/110 on Raision kohdalle tullessaan ylikuormitettu ja poissa aikataulustaan. 6 x 90 matkustajan telibussi on suurinpiirtein se kapasiteetti joka tarvitaan palvelemaan Naantalin yhdinaluetta ja Paikkaria. Raisioon päättyvä bussilinja voisi myös palvella Mälikkälään tulevaa uutta isoa 1500 asukkaan kerrostalo-rivitaloaluetta (Markkinointinimi "Westpark"), jonka joukkoliikennepalvelut nyt ovat täysin riittämättömät.
Linja voisi kulkea reittiä Satakunnantie - Raisiontie - Nesteentie - Alhaistentie - Raisionkaari - ja jos tarpeellista, Tikanmaalle.
Tosin tämä linja voisi olla perusteltua toteuttaa heti Raisioon suuntautuvan raitiotien 1. vaiheena.

Krookila - Suovuori - Ruona tuntuu ihukan kauempaa haetulta. Olisiko paremmat perusteet linjahaaralle joka kulkisi Raision keskusta - Krookila - Kaanaa (Neste) - Vantontie - Suovuori?

Ongelmana kaikissa linjausten kehittelyssä on se, että ne edellyttäisivät Naantalin ja Raision yhdistämistä Turun joukkoliikenteeseen.

Nykyisinhän tilanne on se, että Naantali ja Raisio kuvittelvat saavansa joukkoliikenteen "ilmaiseksi" vaikka yksistään seutulipputuki suhteutettun kaikkiin matkoihin on samaa luokkaa kuin Turun tuki sisäiselle joukkoliikenteelle. Naapurikunnat eivät myöskään ota huomioon koululaislippukuluja.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Nykyisen bussijoukkoliikenteen matka-ajat Varissuolle ovat pitkiä (noin 25 min) ja linja on usein ruuhkautunut ja epäsäännöllinen.
Tuo pikaraitiotiekeskustelun yhteydessä esiin tullut epäkohta lienee osittain korjattavissa ajamalla Varissuon massalinjaa 32/42 suoraan Kalevantietä ja siirtämällä Littoisten linja kulkemaan Ylännekadun pysäkin kautta. Taannoinhan alueella kokeiltiin ajaa 32 nopeampaa reittiä Kalevantietä ja 42 Ylännekadun kautta, mutta sehän aiheutti lisää epäsäännöllisyyttä tasaisen vuorovälin kadotessa eri pituisiin reitteihin.

Ylännekadun ja Jaaninojan pysäkit tuskin tarvitsevat 10 minuutin arkiväliä ja 20 minuutin pyhäväliä. Suuremmillakin alueilla (Ilpoinen, Suikkila...) ajetaan harvemmalla vuorovälillä, joten Littoisten linja olisi omiaan palvelemaan Jaanin aluetta. Eikä kävely 32/42:n poisjääviltä pysäkeiltä Kalevantien varteen ole edes kahtasataa metriä. Työmatkalinjat 321/428/429 voisivat edelleen tehdä Ylännekadun koukkauksen.

Lisänopeutta 32/42:lle saataisiin kenties ajamalla Kupittaan asemalta Kiinamyllynkatua sairaalan vieritse läpiajokieltokatua pitkin ja Hämeenkatua yliopistopysäkin kautta. Kerttulin alueen hoitaisi Lausteelta tuleva kuutoslinja tai sitten Littoisten linja. Mutta vetääkö Hämeen/Kiinamyllyn risteys riittävän hyvin, jotta 32/42 nopeutuisi riittävästi?
 
Takaisin
Ylös