Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Turun joukkoliikennelautakunnan budjetti on huomenna ensi kertaa käsittelyssä eikä hyvältä näytä Turussakaan. Budjettia ilmeisesti käsitellään ensi viikon keskiviikkona uudestaan. Esityslista:
http://www05.turku.fi/ah/jlk/2005/0908011l/1227767.htm
Vuodelle 2006 talousohjeissa esitetty nettotappio on -8,35 Me / v.
Nykyisellä matkustajamäärällä ja lipputaksalla ja nykyisillä liikennemenoilla (27,5 Me, tulot 16,7 Me) nettotappio vuodelle 2006 olisi -10,85 Me / v. Vaje on siis 2,5 Me.
Nyt budjettiehdotuksessa esitetään kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle, että joukkoliikenteen tukea nostettaisiin ohjelukuun verrattuna 1,5 Me. Valtuusto on jo joukkoliikenneohjelman yhteydessä hyväksynyt 1,2 Me korotuksen vuodelle 2006. Lopusta 0,7 Me/v koottaisiin taksankorotuksin ja 0,3 Me karsimalla palveluita.
Joukkoliikenteen kehityksen kannalta olisi tärkeää, että kehitys saataisiin toisen suuntaiseksi. Eli liikennemenoja karsittaisiin mieluummin rationalisoimalla linjastoa ja parantamalla etuisuuksia. Lisää tuloja hankittaisiin houkuttelemalla lisää matkustajia.
Pyytäisinkin nyt foorumin lukijoilta ideoita, joilla liikennöintikustannuksia voitaisiin (matkustajaa kohden) alentaa ja saada lisää lipputuloja niin, että se vaikuttaisi jo budjettivuonna 2006.
Jo ehdotettuja keinoja:
Seudullisen liikenteen parantaminen ei vaikuta riittävän nopeasti johtuen eri tekijöistä. Mutta sillä voidaan saada aikaan pidemmän aikavälin parannuksia.
Linjastorationalisointien tulisi olla sellaisia, jotka joko alentavat selvästi kuluja (linjapituutta, vuoromääriä tms) tai lisäävät matkustusta (parempi tarjonta). Mielestäni linjaston rationalisoinnissa pitäisi mahdollistaa myös sellaiset ratkaisut, joissa lyhyillä katu- tai risteysjärjestelyillä mahdollistettaisiin nykyistä järkevämmät linjat.
Linjaston rationalisoinnista kehittämiskeinona:
http://www.kaupunkiliikenne.net/talouden_parannus.htm
Kertokaa myös jos teillä on "pieniä ideoita" siitä miten matkustajia saataisiin lisää.
Kaikki hyvät vinkit ovat tarpeen!
http://www05.turku.fi/ah/jlk/2005/0908011l/1227767.htm
Vuodelle 2006 talousohjeissa esitetty nettotappio on -8,35 Me / v.
Nykyisellä matkustajamäärällä ja lipputaksalla ja nykyisillä liikennemenoilla (27,5 Me, tulot 16,7 Me) nettotappio vuodelle 2006 olisi -10,85 Me / v. Vaje on siis 2,5 Me.
Nyt budjettiehdotuksessa esitetään kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle, että joukkoliikenteen tukea nostettaisiin ohjelukuun verrattuna 1,5 Me. Valtuusto on jo joukkoliikenneohjelman yhteydessä hyväksynyt 1,2 Me korotuksen vuodelle 2006. Lopusta 0,7 Me/v koottaisiin taksankorotuksin ja 0,3 Me karsimalla palveluita.
Joukkoliikenteen kehityksen kannalta olisi tärkeää, että kehitys saataisiin toisen suuntaiseksi. Eli liikennemenoja karsittaisiin mieluummin rationalisoimalla linjastoa ja parantamalla etuisuuksia. Lisää tuloja hankittaisiin houkuttelemalla lisää matkustajia.
Pyytäisinkin nyt foorumin lukijoilta ideoita, joilla liikennöintikustannuksia voitaisiin (matkustajaa kohden) alentaa ja saada lisää lipputuloja niin, että se vaikuttaisi jo budjettivuonna 2006.
Jo ehdotettuja keinoja:
- Perhe/ryhmälippu keskustassa asioiville
- Työsuhdelippu kaupungin työntekijöille (työsuhdelipun viestiketju: http://jlf.fi/f29/307-tyosuhdematkalippu-kayttoon/)
- Linjojen rationalisoiminen, erityisesti tehokkaat runkolinjat Jönköpingin ja Lundin malliin. Ttästä lisää: http://www.tut.fi/liku/tutkimus/liku58_web.pdf
- Markkinoinnin todellinen kehittäminen, mm. yhteismarkkinointi keskustan yrittäjien kanssa.
- Seudullisen yhteistyön parantaminen ja linjastorationalisoinnit.
Seudullisen liikenteen parantaminen ei vaikuta riittävän nopeasti johtuen eri tekijöistä. Mutta sillä voidaan saada aikaan pidemmän aikavälin parannuksia.
Linjastorationalisointien tulisi olla sellaisia, jotka joko alentavat selvästi kuluja (linjapituutta, vuoromääriä tms) tai lisäävät matkustusta (parempi tarjonta). Mielestäni linjaston rationalisoinnissa pitäisi mahdollistaa myös sellaiset ratkaisut, joissa lyhyillä katu- tai risteysjärjestelyillä mahdollistettaisiin nykyistä järkevämmät linjat.
Linjaston rationalisoinnista kehittämiskeinona:
http://www.kaupunkiliikenne.net/talouden_parannus.htm
Kertokaa myös jos teillä on "pieniä ideoita" siitä miten matkustajia saataisiin lisää.
Kaikki hyvät vinkit ovat tarpeen!
Viimeksi muokannut moderaattori: