Turun budjetti: linjojen rationalisointia, lisämatkustajia?

Keskipäivänalennusten poisto aikuisilta kohdistui lähinnä lukuisaan joukkoon pienipalkkaisiin osapäivätyötä varsinkin kaupan alalla tekeviin, joitten työaika on esim 12-18. Bussikustannukset (osa)työpäivää kohti nousivat 2:90:stä 4,00 euroon, eli 38 %. Niinpä heidän onkin pakko harkita muihin kulkumuotoihin siirtymistä.

Jos lasketaan kaikki eläkeläiset (vanhuus-, työttömyys-, työkyvyttömyys- ja "nuorisoeläkeläiset" sekä ns. "eläkepummit"), niin varmasti alle 65-vuotiaita eläkeläisiä on huomattavasti enemmän kuin yli 65-vuotiaita työssäkäyviä. Eläkeläisalennus on ajalta, jolloin yleinen vanhuuseläkeikäraja oli 65 vuotta, ja ennen yleensä puhuttiinkin 65-kortista.

Jos halutaan edelleen pitää kiinni käytännöstä, että eläkeläisalennukseen ovat oikeutetut vain vanhuuseläkkeellä olevat, tulisi pitää kriteerinä vain vanhuuseläkepäätöstä, eikä ikää.

63 vuotta täytettyään, eli heti kun vanhuuseläkkeelle siirtyminen on mahdollista, jäävät töistä pois lähinnä ikänsä sekä fyysisesti että henkisesti erittäin raskasta ja kuluttavaa työtä tehneet. Palkkakaan ei ole ollut mikään kehuttava. Kuusviis täytettyäänkin töissä vielä jatkavat tekevät yleensä helppoa ja hyvin palkattua hommaa, ja superkertymästä on vielä tiedossa parempi eläkekin, joten on aivan turhaa verovaroin tukea näitten työmatkoja.

Tulisikin tehdä uudet laskelmat, eli kuinka paljon on 63 täyttäneitä vanhuuseläkeläisiä verrattuna 65 täyttäneisiin työssäkäyviin. Jos aiemmissa laskelmissa ovat olleet mukana myös työttömyys- ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevat, tulee ottaa huomioon, että työttömyyseläkkeelle voi päästä vain ennen v. 1950 syntynyt, ja että suuri osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista saa jo nyt alennusta vammaisuuden perusteella. Ja se, että kuinka paljon 63-64-vuotiaista vanhuuseläkeläisistä saisi lisämatkustajia.

Ehdotus lyhykäisyydessään: Eläkeläisalennukseen oikeus vain vanhuuseläkkeellä oleville. Täysin merkityksetön erityisryhmien 20 sentin keskipäiväalennus pois. Jatkossa 65 täyttäneille työssä vielä oleville ei myönnetä eläkeläisalennnusta.

Jos kuitenkin joudutaan jatkamaan nykyistä käytäntöä, on taksan nimitys muutettava:
Ryhmä II / Nuoret 15-19-v., opiskelijat, 65 v. täyttäneet, vammaiset ym.
Nykyinen nimitys eläkeläiset on täysin harhaanjohtava.
 
Keskipäivänalennusten poisto aikuisilta kohdistui lähinnä lukuisaan joukkoon pienipalkkaisiin osapäivätyötä varsinkin kaupan alalla tekeviin, joitten työaika on esim 12-18. Bussikustannukset (osa)työpäivää kohti nousivat 2:90:stä 4,00 euroon, eli 38 %. Niinpä heidän onkin pakko harkita muihin kulkumuotoihin siirtymistä.

Muihin kulkumuotoihin eli polkupyöräilyyn ja kävelyyn. Autoa on vaikea kuvitella heidän ostavan, jos jo 1,10 euron korotus bussilipussa on tuntuva. Eikö tämä ole hyvä asia? Sitten jos matkustelevat useamminkin, niin ostanevat kuukausilipun. En minä näe tuota alennuksen poistoa niin dramaattisena asiana.
 
Eiran kertoma eläke-esimerkki on täyttä faktaa. Valitettavasti vain valtuuston eläkeläisten täytyisi ensin myöntää joukkoliikenteelle lisärahaa ennen kuin voimme myöntää lisäalennusta.

Keskipäivänalennusten poisto aikuisilta kohdistui lähinnä lukuisaan joukkoon pienipalkkaisiin osapäivätyötä varsinkin kaupan alalla tekeviin, joitten työaika on esim 12-18. Bussikustannukset (osa)työpäivää kohti nousivat 2:90:stä 4,00 euroon, eli 38 %.

Tämä esimerkki on kyllä jo haettu.

Ensinnäkin, 30 pv kuukausilippu maksaa 43 €. Tällä hinnalla olisi saanut Eiran "esimerkkipäivä" 15 eli kolmen viikon työpäivät. Vuosilippu maksaa halvimmillaan 408,50€, jolla tämän esimerkin mukaan pääsisi 140 päivänä töihin.

Aika harva, joka kulkee joukkoliikenteellä kaikki työmatkat, ei käytä joukkoliikennettä ollenkaan esim. asiointi- ja vapaa-ajanmatkoilla.

Lisäksi Turussa saa aikuisten arvokortin "fifty-fifty" -korttina. Tällöin kortissa on 43 € / kk - leikkuri.

Eiran esimerkkihenkilöiden kannattaa ehdottomasti hankkia arvokortti "fifty-fiftynä" tai vuosilippu. Silloin he eivät koskaan maksa kuukaudessa enemmän kuin 43 €.
 
Esimerkkihenkilö (todellinen, ei kaukaa haettu) tekee osapäivätyötä 20t/vko eli kolmena päivänä viikossa 6t, 7t ja 7t alkaen klo 12.

Aiemmin hän katsoi, ettei kannata hankkia kausikorttia, kun työmatkoihin meni neljässä viikossa arvokortilla 34,80 €.

Nyt hänellä menisi arvokortilla samoihin matkoihin 48 €, joten hänen kannattaisi hankkia kausikortti 43 eurolla, työmatkakulut nousevat tällöinkin 24 %.

Ja kausikortilla hän voi myös vapaa-aikoinaan käyttää bussia niin paljon kuin haluaa.
 
Ja kausikortilla hän voi myös vapaa-aikoinaan käyttää bussia niin paljon kuin haluaa.

Minkäs verran esimerkkimme käyttää bussia tällä hetkellä muihin kuin työmatkoihin? Taitaa tulla kausilippu paljon edullisemmaksi, veikkaamma.
 
Hirvensalosta - - Kupittaan asemalle kulkeva työmatkalinja oli niiden 200 000 e arvoisten uusien palveluiden joukossa, jotka karsittiin pois.

Hirvensalossa ajettavan reitin voi sitten räätälöidä sen mukaan mistäpäin saarta väki olisi tuolle linjalle tulossa.

Hirvensalon työmatkalinjaa ei sittenkään karsittu pois ja kansalaisia on kuultu. Lautakunta on kokouksessaan 7.6.2007 päättänyt linjan 58 perustamisesta Hirvensalon ja Kupittaan välille. Hirvensalossa ajetaan poimintalenkki ja sitten mennään suoraan Itäistäkatua ja pian jo koukataankin keskussairaalan kautta Kupittaan tiede- ja teknologiakeskuksiin. Liikennöinti alkaa talvikauden koittaessa.
 
Joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 30.8.2007 oli esillä tulevan vuoden budjetti ja sen osana linjan 20 osittainen lakkauttaminen kannattamattomana. Lakkauttaminen ei kuitenkaan sopimusteknisistä syistä onnistu ihan heti. Budjettiasia jätettiin tällä kertaa pöydälle.

Nytpä on siis oiva tilaisuus kokeilla aiemminkin puheena ollutta yhteyttä Kauppatori - Pitkämäki - Suikkila! Ajetaan joka toinen vuoro vaikkapa Konstantzankadun ostoskeskukselle linjana 26, niin Pitkämäen vuorovälit pysyvät nykyisinä. Suikkilalaiset pääsevät Pitkämäkeenkin ostoksille sekä toista reittiä keskustaan, eikä Pitkämäessä opiskelevien tarvitse siirtyä pikatien varteen odottelemaan harvoin kulkevia Maskun busseja.

Olettaisin, että Suikkilan kerrostaloista tulee kuitenkin hiukan enemmän väkeä kyytiin kuin Muhkurin omakotialueelta, joten tuskinpa kokeilu tappiollisempaa on kuin nykymeno.
 
8.1.2008 pidettiin Muhkurin ja Pitkämäen asukkaille tilaisuus, jossa kerrottiin tuoreimmista suunnitelmista linjan 20 tiimoilta.

Linja 20 ryhtyisi ajamaan väliä Muhkuri - rautatieasema - Kauppatori - Verkahovi - Caribia yhdellä autolla tunnin vuoroväliä (myös ruuhkissa), ja linjan 30 kaksi autoa ajaisivat Majakkarannan ja torin väliä 20 minuutin välein (iltaisin ja viikonloppuisin ajettaisiin yhdellä autolla 40 minuutin välein). Muhkuriin ajettaisiin edelleen joka päivä koko päivän.

Keskustelussa tuotiin esille mm. koululaisten kulkemiset: osa kulkee lähemmäs alakouluun, osa kauemmas yläkouluun ja osa vielä kauemmas ammattikouluun, joten tunnin välein ajettaessa jonkin ryhmän koulumatkat venyvät liian pitkiksi. Myös postin väki oli huolissaan kulkemisistaan - jakajat näet siirtyvät busseilla postikeskuksesta keskustan jakopiireihin ja takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeesti, miksi ihmeessä tällaisia aikatauluja tehdään? Vaikka sitten kuinka syynä olisi matkaan eri aikoina päivästä kuluva erimittainen aika, olisi mielestäni parempi tehdä tasajakoaikataulu koko päiväksi, jolloin se olisi mahdollista oppia ulkoa ja linjojen käyttö olisi helpompaa. Siis vaikka auto sitten joskus olisi 5 min myöhässä. So what?!??
Linjan 20 aikataulussa lähtöaika vaihtelee tunneittain, vaikka vuorovälin piti olla tunti.
Muissa sama vika ja lisäksi kirjaimia käytössä A:sta melkein Ö:hön asti. Onpa käyttäjäystävällistä!

Aikataulut löytyvät täältä http://www05.turku.fi/ah/jlk/2008/0117001l/1799740.htm
 
Takaisin
Ylös