Turkuun tilaajaväritys?

Mikä olisi oikea turkulaisten bussien tilaajavärityksen pääväri?

  • Valkoinen

    Äänet: 0 0.0%
  • Keltainen

    Äänet: 31 53.4%
  • Punainen

    Äänet: 2 3.4%
  • Sininen

    Äänet: 4 6.9%
  • Vihreä

    Äänet: 1 1.7%
  • Ruskea

    Äänet: 3 5.2%
  • Harmaa

    Äänet: 0 0.0%
  • Musta

    Äänet: 3 5.2%
  • Joku muu

    Äänet: 1 1.7%
  • Ei tilaajaväritystä

    Äänet: 13 22.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    58
  • Äänestys suljettu. .

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
775
Vuoden 2009 ensimmäisen joukkoliikennelautakunnan kokouksen listalla on ehdotus tilaajavärityksen käyttöönotosta Turussa. Ehdotuksen mukaan bussit olisivat keltavihreitä.

Onko se hyvä? Vai olisiko joku toinen väri parempi? Vai onko tilaajaväritys turhaa?
 
Vai onko tilaajaväritys turhaa?
Ei ainakaan minun mielestä. Tilaajaväritys selkeyttää ja antaa mukavan yhtenäisen kuvan, kun kaikilla busseilla on sama väritys. Turun tapauksessa johtava väri saisi mieluiten olla perinteitä noudattaen keltainen.
 
Tilaajaväritys antaa matkustavalle yleisölle vaikutelman siitä että joukkoliikenteen taustalla olisi jokin yhtenäinen organisaatio, jolla saattaa olla jopa huolellisesti mietitty suunnitelma liikenteen järkiperäiseksi hoitamiseksi. Siitä huolimatta minä kannatan tilaajaväritystä. Ja Turussa tietysti pitäisi olla keltaiset bussit.
 
Koska yheiskunnalla ei tule olla osuutta linja-autoliikenteen hoitamisessa eikä suunnittelemissa mahdollista tukiosuutta huomioimatta, ei sillä tule olemaan myös minkäänlaista valtaa edellyttää mitään tiettyä värinkäyttöä linja-autoliikenteessä. Lisäksi yksityisen yhtiön omat värit ovat paras mainos toiminnalle, tilaajavärityksen käyttö on loukkaus yritystoimintaa vastaan. Lisäksi Helsingissäkään tätä ei ole koskaan otettu käyttöön ja Tampereeltakin se pitäisi saada mahdollisimman pian pois käytöstä, ei ole mitään tarvetta ottaa sitä käyttöön Turussakaan. Lisäksi kyseinen toimenpide säästää yhteiskunnan ja sitä kautta meidän kaikkien kustannuksia, sillä värityksenhän on maksanut tilaaja (ja jos ei maksaisi, maalaaminen sisällytettäisiin tarjouksiin). Miksi siis tuhlata rahaa turhaan?
 
Itse kannatan tilaajaväritystä. Perustelen kantaani sillä että näin voidaan erottaa brändiksi yhteiskunnan tukema joukkoliikenne ja markkinoida sitä brändinä. Lisäksi tilaajaväritys helpottaa pysäkillä odottavaa asiaksata tunnistamaan bussi jossa kaupungin liput kelpaavat.
Itse ottaisin esimerkiksi Tukholman, jossa eri alihankkijoiden bussit ovat tilaajavärityksessä.
 
Lisäksi Helsingissäkään tätä ei ole koskaan otettu käyttöön

Ei vielä, mutta eiköhän Helsingissä seurata Tampereen ja Turun jalanjäljissä sitten, kun seudulla on vain yksi tilaaja.

Lisäksi kyseinen toimenpide säästää yhteiskunnan ja sitä kautta meidän kaikkien kustannuksia, sillä värityksenhän on maksanut tilaaja

Uusien bussien maalaaminen tilaajaväreihin ei maksa sen enempää kuin maalaaminen liikennöitsijän omiin väreihin (ellei tehdä tilaajaväritystä, jonka maalaaminen on kallista). Muiden tilaajien liikenteestä tuotavien bussien maalaaminen maksaa jonkun verran, mutta on varmasti ihan perusteltua maalata muiden kaupunkien väreissä olevat bussit omiin väreihin.
 
Mielestäni tillaajaväritys on ihan ok, mutta jos sellainen toteutetaan, on se suunniteltava hyvin. Rumia paikallisliikenteen busseja on yhtä ankeaa katsella, kuin kaikenkirjavaa kalustoa - kuten nykyään YTV-alueella...

Tampereellakin olisi voitu onnistua asiassa huomattavasti paremmin, jos ei oltaisi hätiköity.
 
Mitä vikaa TLO-väreissä on? SL se tänne tuppasi ajamaan omilla väreillään.
 
Mitä vikaa TLO-väreissä on? SL se tänne tuppasi ajamaan omilla väreillään.

Väreissä ei sinänsä ole mitään vikaa , ne vaan tarttis olla kaikissa autoissa samat.
Ei mainosmaalattuja
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/A/Andersson/13_(BAG-553)_HTP.jpg

Ei valkoisia
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/N/Nyholm Tilausliikenne/13+(XIB-277)+hujis.JPG

Ei liikennöitsijän omissa väreissä olevia
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/S/Savonlinja/800-899/829+HMI-526+VM.jpg

Kaikkien linjoilla näkyvien autojen tulisi olla yhdenmukaisia väritykseltään , ja koska TLO:n kuuluminen ei voi olla velvoite täytyy värien olla poikkeavat niistä. tai sitten TLO luopuisi väreistään jotta niitä voi muutkin käyttää.

Todellisuudessa en usko että Turkuun tulee yhdenmukaista väritystä , koska suurin osa asianosaisista ei sitä halua.
 
Koska yheiskunnalla ei tule olla osuutta linja-autoliikenteen hoitamisessa eikä suunnittelemissa mahdollista tukiosuutta huomioimatta, ei sillä tule olemaan myös minkäänlaista valtaa edellyttää mitään tiettyä värinkäyttöä linja-autoliikenteessä.
Mutta koska julkisella vallalla – jota ilmeisesti yhteiskunnalla tarkoitat – joka tapauksessa on valta päättää julkisen liikenteen hoitamisesta ja kun se myös käyttää siihen rahaa, voi se tilata tasan sen värisiä busseja liikenteeseen kuin se haluaa.

Jos joukkoliikenne perustuu pelkästään liikenteenharjoittajan suoriin lipputuloihin ilman minkäänlaisia tukiaisia, se voi toki olla sen värinen kuin liikenteenharjoittaja haluaa. Puheenaolevan liikenteen osalta liikenteenharjoittaja on Turun seudun joukkoliikenneviranomainen, joka alihankkii liikenteen yksityisiltä ja julkisyhteisöjen omistamilta yhtiöiltä.

Lisäksi yksityisen yhtiön omat värit ovat paras mainos toiminnalle, tilaajavärityksen käyttö on loukkaus yritystoimintaa vastaan.
Yhtä lailla sitten EB-väritys on loukkaus pikavuoroliiketoimintaa kohtaan. Ja tätä toisaalta Metsäpietilä-konserni boikotoikin. :)

Yksityisen yhtiön värit julkisen vallan hoitamassa liikenteessä eivät juuri siksi ole paikallaan, koska liikennettä varsinaisesti harjoittaa toimivaltainen viranomainen, joka vain hankkii käytännön liikennöinnin busseja ajavalta firmalta.

Ihan samaan tapaan kai nykytilanteessa Paunun oma-aloitteisesti liikennöimällä linjalla voisi – toki lähinnä kai teoriassa – olla Paunun väreissä oleva bussi, jota liikennöisikin tosiasiassa alihankintana esimerkiksi Helmikkala Ky, jos Paunu räknäisi tällaisen järjestelyn tulevan halvemmaksi kuin se, että molemmat ajaisivat eri busseilla sellaiset vuoronsa, jotka voisi ajaa myös yhdellä bussilla.

Pitäisikö jääkaapissa lukea jotain muuta kuin Rosenlew, Zanussi tai Upo? Nehän kaikki tehdään alihankintana jossain Turkissa nykyään. Samoin kuin kännykät ja muukin kulutuselektroniikka, todennäköisesti suurin osa ellei kaikki komponentit samoja. Ja sitten vain lätkäistään eri merkin tarra, jotta voidaan myydä sama tavara kalliimmalla tai halvemmalla kuin kilpailija, kun tosiasiassa valmistajana kuuluisi monesti lukea Hikipaja Changking Ltd. Jopa erimerkkiset autot ovat nykyään identtisiä muotoilun yksityiskohtia lukuunottamatta. Minun mielestäni tällainen brändäys ei eroa mitenkään julkisen liikenteen brändäyksestä liikenteen hankkijan määrämine väreineen.

Lisäksi Helsingissäkään tätä ei ole koskaan otettu käyttöön ja Tampereeltakin se pitäisi saada mahdollisimman pian pois käytöstä, ei ole mitään tarvetta ottaa sitä käyttöön Turussakaan.
Jos kilpailutus käynnistettäisiin vasta nyt, uskon että HKL, YTV tai tuleva HSL ottaisi heti tilaajavärityksen käyttöön. Muutenkin väittäisin, että viiden vuoden sisään HSL ottaa käyttöön tilaajavärityksen muillakin linjoilla kuin 550:lla.

Tampereen tilaajaväritys on todella hyvä asia. Ihmiset eivät välttämättä uskaltaisi käyttää bussia, joka ei olekaan tuttu ja turvallinen sinivalkoinen TKL-bussi vaan joku ihmeen valkoinen veolia, jonka kyljessä on Star Warsin kapinaliiton punainen logo tai jotain sinne päin. Kun bussi näyttää ja tuntuu samalta kuin TKL:n bussi, ei sillä hirveästi enää ole väliä lukeeko jossain bussin kyljessä pienellä Veolia tai minkälainen kuosi sen kuskin kauluspaidassa nyt olikaan.

Mutta Turkuun: Turun bussien pitäisi olla joko kokonaan TuKL-keltaisia tai keltasinisiä (TuKL-keltainen, TLO-sininen) yhteistariffitunnuksen hengessä. Esitetty Destia-värityskin menettelee, mutta tosiaan tuo mieleen entisen Tieliikelaitoksen.
 
Tampereen tilaajaväritys on todella hyvä asia. Ihmiset eivät välttämättä uskaltaisi käyttää bussia, joka ei olekaan tuttu ja turvallinen sinivalkoinen TKL-bussi...
Ei pidä paikkaansa. Ainakin Lamminpäässä, Nokiantien varressa ja Pispalan valtatien varressa asiakkaat nousevat tätä nykyä yhtä lailla TKL:n, Paunun tai Länskän busseihin. Suurin osa asiakkaista ei tee näiden välillä mitään eroa. Asiaan tuntuu vaikuttavan enemmänkin se, onko saapuva auto tyypiltään katuri vai jokin muu. Matalaa lattiaa arvostetaan.
 
Yhtä lailla sitten EB-väritys on loukkaus pikavuoroliiketoimintaa kohtaan. Ja tätä toisaalta Metsäpietilä-konserni boikotoikin. :)

Yksi hyvä puoli Koiviston Auto konsernissa, myönnän.

Pitäisikö jääkaapissa lukea jotain muuta kuin Rosenlew, Zanussi tai Upo? Nehän kaikki tehdään alihankintana jossain Turkissa nykyään. Samoin kuin kännykät ja muukin kulutuselektroniikka, todennäköisesti suurin osa ellei kaikki komponentit samoja. Ja sitten vain lätkäistään eri merkin tarra, jotta voidaan myydä sama tavara kalliimmalla tai halvemmalla kuin kilpailija, kun tosiasiassa valmistajana kuuluisi monesti lukea Hikipaja Changking Ltd. Jopa erimerkkiset autot ovat nykyään identtisiä muotoilun yksityiskohtia lukuunottamatta. Minun mielestäni tällainen brändäys ei eroa mitenkään julkisen liikenteen brändäyksestä liikenteen hankkijan määrämine väreineen.

Nyt vain sekoitat kaksi merkittävästi eri asiaa. Tuote on eri asia kuin palvelu. Vertailun vuoksi huomannet varmasti merkittäviä eroja käydessäsi S-ketjun ruokakaupassa kuin K-ketjun ruokakaupassa. Huolimatta siitä, kuinka perusformaattia yleensä päivittäistavarakauppa on.

Jos kilpailutus käynnistettäisiin vasta nyt, uskon että HKL, YTV tai tuleva HSL ottaisi heti tilaajavärityksen käyttöön. Muutenkin väittäisin, että viiden vuoden sisään HSL ottaa käyttöön tilaajavärityksen muillakin linjoilla kuin 550:lla.

Toivottavasti ei. Se, että Tampere mokasi seuratessaan Helsingin valitsemaa tietä, ei tarkoita, että Helsingin täytyisi sitten mokata matkimalla Tamperelaisten keksimää poikkeusta systeemissä.

Tampereen tilaajaväritys on todella hyvä asia. Ihmiset eivät välttämättä uskaltaisi käyttää bussia, joka ei olekaan tuttu ja turvallinen sinivalkoinen TKL-bussi vaan joku ihmeen valkoinen veolia, jonka kyljessä on Star Warsin kapinaliiton punainen logo tai jotain sinne päin. Kun bussi näyttää ja tuntuu samalta kuin TKL:n bussi, ei sillä hirveästi enää ole väliä lukeeko jossain bussin kyljessä pienellä Veolia tai minkälainen kuosi sen kuskin kauluspaidassa nyt olikaan.

Tuostahan juuri pitäisi pyrkiä pois! Ihmisten pitäisi käyttää järkeään ja silmiään valitessaan sitä autoa, millä matkustaa. Nythän yksityisen puolella jotkut ovat hypänneet autoon vain sen perusteella, että sitä ajaa tuttu kuljettaja. Tuolla perustelullahan Keskustorin jälkeen ihmiset varmaan ihmettelevät päivittäin kovasti, mihin auto on menossa kun oli tutut värit mutta reitti onkin eri? Jos tuo olisi oikeasti merkitsevä tekijä, joka linjalla pitäisi olla oman väritset autonsa. Tämänkaltaisen jäjestelyn mielettömyydestä (taloudellisessa, logistisessa ja muissakin merkityksissä) lienee turha keskustella. Sitä hyvää aikaa elettiin silloin joskus 1930-1940 luvulla, kun jokaista eri linjaa liikennöi todellakin eri liikennöitsijä omilla väreillään (joskin usein hyvin samoilla väreillä). Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että Veolian kuviointi on hyvin huono ja logon viittauskin on huonoon sf-sarjaan (ST on parempi) mutta se lienee nyt jo offotpicia. Oleellisinta on se, että väritys loukkaa yksityisen liikennöitsijän tuotebrandäystä (ja supistaa kansallisen linjaliikenteen visuaalista kukoistusta) ja on tarpeettoman kallista suhteessa hyötyyn (jota ei ole).

Ainakin Lamminpäässä, Nokiantien varressa ja Pispalan valtatien varressa asiakkaat nousevat tätä nykyä yhtä lailla TKL:n, Paunun tai Länskän busseihin. Suurin osa asiakkaista ei tee näiden välillä mitään eroa. Asiaan tuntuu vaikuttavan enemmänkin se, onko saapuva auto tyypiltään katuri vai jokin muu. Matalaa lattiaa arvostetaan.

Käytännössä ainoa määrittelevä tekijä on mikä on ensimmäisenä paikalla. Seuraavaksi lienee tekijänä se, onko mahdollinen heiluri (Nokiantie ja Pispala) ja seuraavana tekijänä se, että vieläkään 20 vuoden jälkeenkään asiakkaat eivät tiedä kaiken liikenteen ajavan Keskustorin kautta. Saivartelun välttämiseksi voidaan unohtaa linjat 14 ja 6 sekä palvelubussit. Eläkeläisiltä on tullut eniten kiitosta vanhemman kaluston penkkien pehmeydestä. Lastenvaunukansa lienee ainoa, joka valitsee todella kulkemisensa matalalattian perusteella.
 
Nyt vain sekoitat kaksi merkittävästi eri asiaa. Tuote on eri asia kuin palvelu. Vertailun vuoksi huomannet varmasti merkittäviä eroja käydessäsi S-ketjun ruokakaupassa kuin K-ketjun ruokakaupassa. Huolimatta siitä, kuinka perusformaattia yleensä päivittäistavarakauppa on.
Sikäli puhutaan samasta asiasta, että sekä palvelua että tavaraa markkinoidaan ja niille luodaan brändi. Tampereen tai Turun joukkoliikenne on ihan samanlainen brändi kuin FujitsuSiemens, Prisma tai Yleisradio.

Niin, ehkä muuten TV-toiminta sopii paremmaksi vertaukseksi: kun YLE ostaa tuotantoyhtiöltä ohjelman, pitäisikö tuotantoyhtiön logon näkyä YLE:n kanavalogon sijaan koko ohjelman ajan jossain nurkassa? Nythän tuotantoyhtiön tunnus vilahtaa ohjelman alussa tai lopussa, jotta ihmisille jää jonkinlainen käsitys siitä, että ei ollut YLEn omat työntekijät tuottamassa, samoin kuin Tampereen joukkoliikenteessä, kun Paunun tai Veolian logo vilahtaa näkökentässä bussiin astuessa.

Tuolla perustelullahan Keskustorin jälkeen ihmiset varmaan ihmettelevät päivittäin kovasti, mihin auto on menossa kun oli tutut värit mutta reitti onkin eri?
En ymmärrä tuota logiikkaa. Tarkoitin, että käytännössä monet mieltävät ainoastaan TKL-värisen bussin oikeaksi bussiksi huolimatta yhteistariffiliikenteen jo yli 10-vuotisista perinteistä. Esimerkiksi linjan 27 itäpäässä ei muunlaisista busseista ole edes kokemusta kuin TKL:n sinisistä. Jos sinne yhtäkkiä ajaisi joku valkoinen veolia, monet epäröisivät, uskaltaako kyytiin nousta. Nyt puhun toki mutu-tuntumalla, mutta voin hyvin kuvitella, että jotkut eivät edes noteeraa muun värisiä busseja odotellessaan omaa bussia. Jos sitten ajaakin se kaksseiska veolian väreissä ohi Koskipuistossa, ei sitä välttämättä huomata kun kuvitellaan sen väristen autojen menevän johonkin Teiskoon. Seutuliikenneväylillä taas ollaan herkempiä rekisteröimään eri värisiä busseja ja tuijottamaan lähinnä linjakilpeen, kun niitä pitkin on jo kauan liikennöinyt eri värisiä busseja.


Oleellisinta on se, että väritys loukkaa yksityisen liikennöitsijän tuotebrandäystä (ja supistaa kansallisen linjaliikenteen visuaalista kukoistusta) ja on tarpeettoman kallista suhteessa hyötyyn (jota ei ole).
Yksityisen liikennöitsijän tuotebrändäys ei ole oleellinen asia, jos se on vain alihankkija, urakoitsija. Tällöin riittää, että liikennöitsijän logo näkyy kuluttajansuojan vuoksi bussissa, muuten noudatetaan joukkoliikenneviranomaisen määrittelemää brändiä. Jos kansallisen linjaliikenteen visuaalinen kukoistus on yksinomaan liikennöitsijäkohtainen, on yhden joukkoliikenneviranomaisen toimialan liikenne aikamoista värien sekamelskaa, kuten Helsingin seudulla. En ymmärrä, mitä hyötyä siitä on, jos jokainen liikennöitsijä liimaa (tai jopa jättää liimaamatta) omat tarransa. Tilaajavärityksessä suurin hyöty on yhtenäinen brändi, jonka tuntevat kaikki.

Ongelma on lähinnä toimialan ylittävän joukkoliikenteen brändäys, jos liikenne on yhteistariffissa.
 
Esimerkiksi linjan 27 itäpäässä ei muunlaisista busseista ole edes kokemusta kuin TKL:n sinisistä. Jos sinne yhtäkkiä ajaisi joku valkoinen veolia, monet epäröisivät, uskaltaako kyytiin nousta. Nyt puhun toki mutu-tuntumalla, mutta voin hyvin kuvitella, että jotkut eivät edes noteeraa muun värisiä busseja odotellessaan omaa bussia. Jos sitten ajaakin se kaksseiska veolian väreissä ohi Koskipuistossa, ei sitä välttämättä huomata kun kuvitellaan sen väristen autojen menevän johonkin Teiskoon.
Olis se aika kummallista jos ei huomattaisi, kun edessä olevassa suurehkossa ledilinjakilvessä lukee selvästi linjan numero ja määränpää. Epäselvempiäkin linjakilvityksiä näkee eri suunnilla, mutta silti ihmiset ovat oppineet nousemaan kyytiin auton värityksestä huolimatta. Silloin yhteistariffin alkuaikoina toki tilanne oli eri, mutta valtaosa asiakkaista on jo oppinut että muillakin pääsee kuin kaupungin sinisillä.
 
Turussa pakkaa vielä "sekoittaa" esimerkiksi Lietoon tunnuksella 280 jne ajavat bussit, joissa ei kaupungin lippu kelpaa, mutta linjanumero ja yhteistariffitunnus löytyy. Tilaajavärityksen myötä todennäköisesti näillekin linjoille eksyy ennenpitkää tilaajaväritteistä kalustoa.

Tilaajavärityksen sijaan voisi investoida kunnolliseen aikataulukirjaan, jossa ei joka ikiselle lähdölle samassa taulussa olisi uniikkia reittivariaatiota RHZ** - tyyliin.
 
Takaisin
Ylös