Turkuun tilaajaväritys?

Mikä olisi oikea turkulaisten bussien tilaajavärityksen pääväri?

  • Valkoinen

    Äänet: 0 0.0%
  • Keltainen

    Äänet: 31 53.4%
  • Punainen

    Äänet: 2 3.4%
  • Sininen

    Äänet: 4 6.9%
  • Vihreä

    Äänet: 1 1.7%
  • Ruskea

    Äänet: 3 5.2%
  • Harmaa

    Äänet: 0 0.0%
  • Musta

    Äänet: 3 5.2%
  • Joku muu

    Äänet: 1 1.7%
  • Ei tilaajaväritystä

    Äänet: 13 22.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    58
  • Äänestys suljettu. .
Hemmetti mitään tilaajavärityksiä tarvita! Sellaista väriä ei ole, mikä kaikkia miellyttäisi - joten pitäkööt firmat omansa. Tällä hetkellä kaikilla Turussa liikennöivillä taloilla on asialliset värit - paitsi ent.liikennelaitoksella, jonka tummankeltainen sävy on aikansa elänyt.
 
Kyllä se vaan on niin, että läheskään kaikki ei ymmärrä sitä, että erivärisellä autolla pääsee samaan paikkaan. Jos vaikka 90Y tulee Sorilasta Pyynikintorille, usealta pysäkiltä välttämättä kukaan ei uskalla nousta kyytiin. Perässä tuleva 28 tosin kelpaa, vaikka reitissä ei ole mitään eroa. Tässä on varmasti joukkoliikenteen brändillä merkitystä. Tosin jos on menossa jonnekin ennen Pyynikintoria, ja autossa lukee Pyynikintori, sekä siinä on yhteistariffilogo, on oltava jotenkin yksinkertainen, jos ei nouse kyytiin, vaan jää mielummin odottamaan seuraavaa.

Tämä ei ole läheskään ainoa tapaus, vaano on melko yleistä, että erilaista autoa pelätään. Välillä kun 550:lla on jokin ei-jokerivärinen auto, monella pysäkillä jäädään odottamaan seuraavaa 550:aa. Siinä on kanssa luetunymmärtäminen aika vähissä.
 
Tämä ei ole läheskään ainoa tapaus, vaano on melko yleistä, että erilaista autoa pelätään. Välillä kun 550:lla on jokin ei-jokerivärinen auto, monella pysäkillä jäädään odottamaan seuraavaa 550:aa. Siinä on kanssa luetunymmärtäminen aika vähissä.

Matkustajilla on muutenkin outoja tapoja. Jos esimerkiksi Pasilan asemalta menevät 58 ja 58B täysin samaa reittiä Itäkeskukseen, niin osa matkustajista menee edellä 58:n ja osa jää odottamaan 58B:tä tai toisin päin. Tämä tapahtuu, vaikka se toinen bussi olisi tyhjempi ja tämä matkustajien tavoittelema bussi täynnä. Ihmisiltä voisi toivoa hieman uteliaisuutta selvittää, kuinka päivittäin käytettävät linjat kulkevat, jotta ei tarvitsisi ahtautua siihen tietyn linjan bussiin, jos toisellakin pääsee perille.
 
Tällä hetkellä kaikilla Turussa liikennöivillä taloilla on asialliset värit

Ja jos tuo väkisin pitää saada niin ei mitään "Kööpenhaminan keltainen kohtaa Malmön vihreän", kuten toisaalla todettiin.

Ja tuo TLO:n väritys on tyylikäs: yksinkertainen, mutta ei silti tylsä, sävyt ovat hyvät ja sopii hyvin moniin korimalleihin, uusiinkin. Lisäksi taitaa olla eniten katukuvassa näkyvä väritys kuitenkin.
 
Tulipa jännä negaatio:

Turun Kaupunkiliikenne OY:n liikennöintisopimuksessa edellytetään vuodelle 2009 kahden uuden bussin hankintaa (teliautoja) sekä uusien bussien maalaamista tilaajaväreihin. Ettei vain olisi tulossa kolmea keltavihreää Scalaa Villähteeltä?

Vielä noita ei kyllä tilattu ole, mutta...
 
Miksei saman tien kokovihreä? Vanhan paikallisen sanonnan mukaanhan hylätyt autot pitää maalata vihreiksi ja heittää Aurajokeen. Vihreiksi jotta kalat ei pelästy. :) On se kumma kun JL-lautakunta ei järkevämpään pohdiskeluun pysty, tekisivät jotain hyödyllistä.
 
Synkkä kaupunki tarvitsee pirteän värin. Pahin mahdollinen on minusta se liian yleinen sininen ja vaalean sininen.
 
Eikös ensin voisi kieltää kamalat (kokoteipatut) mainosbussit? Nehän vasta erivärisiä on! Andersson on onnistunut pilaamaan jo Scalankin alyttömillä teippauksilla. (tietysti joku ulkopuolinen ne teippaa) Luulisi tyhmemmänkin kuitenkin tajuavan katsoa lähinnä linjakilpeä, kun odottelee autoa...
 
Niin mistähän tässä tilaajaväritys vouhotuksessa oikeastaan on kysymys ? Oikeistolaidan puolueet ajavat voimakkaasti kunnallisten palveluiden yksityistämistä, myös joukkoliikenteeseen. Onko tilaajavärityksen avulla tarkoitus pissittää tavallista kuntalaista silmään, jotta hän ei huomaisi kunnan omistaman liikennelaitoksen vaihtumista kilpailutettuun yksityisten hoitamaan liikenteeseen?
 
Onko tilaajavärityksen avulla tarkoitus pissittää tavallista kuntalaista silmään, jotta hän ei huomaisi kunnan omistaman liikennelaitoksen vaihtumista kilpailutettuun yksityisten hoitamaan liikenteeseen?
Ainakin se vie huomion yksityistämisen tapahtuessa ulkoisesta muutoksesta varsinaiseen palvelun laadun muutokseen. Jos annettaisiin Tuottajan käyttää minkäväristä kalustoa tahansa, olisi kohta Aamulehden tekstaripalsta täynnä vihaisia kommentteja.
 
Ainakin se vie huomion yksityistämisen tapahtuessa ulkoisesta muutoksesta varsinaiseen palvelun laadun muutokseen. Jos annettaisiin Tuottajan käyttää minkäväristä kalustoa tahansa, olisi kohta Aamulehden tekstaripalsta täynnä vihaisia kommentteja.

Luuletko tosissasi, että suuri matkustava yleisö edes huomaisi asiaa puhumattakaan siitä, että pitäisi sitä jotenkin valittamisen arvoisena asiana? Jos joku tekstarin moisesta lähettäisi (vielä valitusmielessä) taitaisi se olla vain ja ainoastaan teikäläinen itse...
 
Luuletko tosissasi, että suuri matkustava yleisö edes huomaisi asiaa puhumattakaan siitä, että pitäisi sitä jotenkin valittamisen arvoisena asiana? Jos joku tekstarin moisesta lähettäisi (vielä valitusmielessä) taitaisi se olla vain ja ainoastaan teikäläinen itse...
Mutta eikös se ole hienoa, kun oikeistovihreä postipoika tietää ja osaa kaiken paemmin, kuin toistakymmentavuotta ammatikseen joukkoliikenteestä leipänsä saaneet, saatikka että hänellä on argumentteja valittaa liikenteenhoidosta...
 
Turussa on aina ollut monenväristä kalustoa. Tilaajaväritykseen siirtyminen tapahtuu hitaasti. En usko Turussa olevan asialla juuri merkitystä, etenkin kun seutuliikenneautot eivät alkuvaiheessa vaihda kuitenkaan väriään. Ei tilaajaväritys huonokaan asia ole. Ainakaan, jos siihen siirrytään kaikessa rauhassa ja tarvittaessa sallitaan varavaunuissa muitakin värejä, jos niitä ajavat yritykset toimivat muussakin liikenteessä. Sen sijaan tilaajavärityksessä olevalla autolla ei tule ajaa muuta liikennettä.

Kai Tampereen tilaajavärityksen yksi idea on ollut juuri noissa kuntalaisten peloissa kilpailutettuun liikenteeseen liittyen. Kun tuttuja sinisiä busseja ajavatkin perinteiset Tampereen seudun yritykset ja homman nähdään toimivan, on taas yksi syy vähemmän olla kilpailuttamatta liikennettä. Ei siinä kuntalaisten silmään pissaamisesta ole kyse. Siniset bussit herättävät vähemmän tunteita ja ehkä auttavat kuntalaisia kiinnittämään huomiota oikeasti asian kannalta tärkeisiin seikkoihin.
 
Takaisin
Ylös