Turkuun tilaajaväritys?

Mikä olisi oikea turkulaisten bussien tilaajavärityksen pääväri?

  • Valkoinen

    Äänet: 0 0.0%
  • Keltainen

    Äänet: 31 53.4%
  • Punainen

    Äänet: 2 3.4%
  • Sininen

    Äänet: 4 6.9%
  • Vihreä

    Äänet: 1 1.7%
  • Ruskea

    Äänet: 3 5.2%
  • Harmaa

    Äänet: 0 0.0%
  • Musta

    Äänet: 3 5.2%
  • Joku muu

    Äänet: 1 1.7%
  • Ei tilaajaväritystä

    Äänet: 13 22.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    58
  • Äänestys suljettu. .
Luuletko tosissasi, että suuri matkustava yleisö edes huomaisi asiaa puhumattakaan siitä, että pitäisi sitä jotenkin valittamisen arvoisena asiana? Jos joku tekstarin moisesta lähettäisi (vielä valitusmielessä) taitaisi se olla vain ja ainoastaan teikäläinen itse...
No ainakin perinteisen vasemmiston äänestäjät (ja poliitikot) huomaisivat asian ja nostaisivat äläkän. Suurelle yleisölle varmasti on tärkeintä se, että bussi kulkee, ja että ikkunasta näkee pihalle.

Mutta eikös se ole hienoa, kun oikeistovihreä postipoika tietää ja osaa kaiken paemmin, kuin toistakymmentavuotta ammatikseen joukkoliikenteestä leipänsä saaneet, saatikka että hänellä on argumentteja valittaa liikenteenhoidosta...
Tämä on ilmeisesti tarkoitettu piikkinä minulle, mutta en tunnista itseäni oikeistovihreäksi postipojaksi. Minulla on mielipiteitä sekä porvarilliselta että sosialistiselta puolelta, mm. ihanneyhteiskuntani on monelta osin lähellä sitä, mitä DDR:n piti olla (solidaarinen yhteiskunta ilman Stasi-kyttäystä, demokratian poljentaa ja yksityisominaisuuden pakkolunastuksia).

Pidän tavoiteltavana tilannetta, jossa julkinen valta (tai käyttäjiensä muodostama osuuskunta) omistaa kaiken fyysisen infrastruktuurin (liikennejärjestelmä, vesi, energia, tietoliikenne), mutta jättää käytännön palvelujen operoinnin yksityisten operaattorien käsiin sillä varauksella, että myös julkisen vallan omat operaattorit markkinoilla olisivat mahdollisia. Tilaaja-tuottaja-malli on erittäin hyvä asia, vaikka kaikissa palveluissa se ei ole järjestämismallina parhaimmasta päästä.
Tämä mielipide kuulostaa kuulijan poliittisesta suuntautumisesta riippuen joko vasemmistolaiselta tai oikeistolaiselta.

Lisäksi en ole ollut työsuhteessa postipalveluja tarjoaviin yhteisöihin sitten viime elokuun, eikä sivutoimella muutenkaan pitäisi tässä asiassa olla relevanssia. Olen päätoiminen opiskelija pääaineena kunnallisoikeus, sivuaineena mm. kunnallispolitiikkaa, yhdyskuntatekniikkaa, muita kauppa- ja hallintotieteitä sekä liikennealan ja yhdyskuntasuunnittelun opintojaksoja TTY:ssä). Minut on vasta valittu jäseneksi Tamperen kaupungin liikennetoimikuntaan ja Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokuntaan varajäseneksi.

Eiköhän tässä ollut jo tarpeeksi egotrippiä joksikin aikaa ;) Kaikki kunnia linja-autoalan ammattilaisille, mutta oletteko deepthroat ja Admiral Observer joukkoliikennemarkkinoinnin asiantuntijoita? En väitä, että itse olisin, vaikka keväämmällä saatan ollakin. =)
 
Radio Sata sanoi:
Keltsukat ollaam maalamas uurevvärisiks. Irea on saatu takavuosien Etelä-Afrikkalaisest joukkoliikenteest misä oli eri osastot erifärisil. Etupää piretään keltasena tavallisil ihmisil mut takapäähäm maalataav viheriäinen alue niit varten ketä vastustaa toriparkkii.

Rario Saran Uutissi Turust 12.2.2009 (Ei virallissi, mut torellissi)
 
Eli lopputuloksena on vieläkin sekavampi ilme kun TLO-ajoon jää vanhat romut vielä paljon tilaajavärityksenkin jälkeen.. Täällä tuntuu olevan Turun tauti voimissaan.
 
Uutisissa tai pöytäkirjoissa ei ainakaan minun silmiini osunut mainintaa vanhan kaluston uudelleenmaalaamisesta ja -teippaamisesta. Luultavasti kuitenkin kaikki vakiokalusto kilpailutetulla linjalla tilataan tilaajavärein, oli kalusto uutta tai vanhaa. Tällöin tilaajaväritys tulee lähes täyteen näkyvyyteen kun kaikki tilaukset on uusittu. Tässähän ei pitäisi mennä kuin kolmesta viiteen vuoteen.
 
Eli lopputuloksena on vieläkin sekavampi ilme kun TLO-ajoon jää vanhat romut vielä paljon tilaajavärityksenkin jälkeen...
Eiköhän tilaajaväritys tule koskemaan kaikkea 2010 aloittavan Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen järjestämää liikennettä.
 
No kun TLO on osakeyhtiö, johon kuuluu seinähullut, Lehtinen ja SL. TLO ajaa omilla tai jäsentensä liikenneluvilla. Nykyään myös Liedossa ja taitaa joku mennä Tarvasjoellekin. TLO ei aja Turun sisäistä liikennettä enää. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee Kuninkojan/Ruskon linjat. Onko 19x-sarja kokonaan lääninhallituksen luvalla ajettava? (Muuten korvasi Anderssonin ajaman kilpailutetun sisäisen liikenteen 19/190 ILMAN tarjouskilpailua!)
 
No kun TLO on osakeyhtiö, johon kuuluu seinähullut, Lehtinen ja SL. TLO ajaa omilla tai jäsentensä liikenneluvilla.
Ei aja enää ensi vuonna. Turun seudulle muodostetaan joukkoliikenneviranomainen, joka tilaa liikenteen koko viranomaisen toimialueella. Silloin TLO joko ottaa tilaajavärityksen käyttöön tai itkee ja ottaa.
 
Ultrix, olet nyt jonkun vuoden edellä aikaasi. Turun seudun viranomaisesta on ehdotus lakiluonnoksen lausuntopyynnössä, mutta asiaa ei ole vielä loppuun asti sovittu.
3.12.2009 jälkeen ajetaan jokin aika joka tapauksessa siirtymäkauden käyttöoikeussopimuksilla,
ja kilpailutettuun liikenteeseen, jossa tilaajaväritys tulee ajankohtaiseksi, siirryttäneen vasta myöhemmin vaiheittain.
 
Tuo uusi tilaaja olisi kyllä hyvä asia ja parantaisi montaa asiaa ja poistaisi päällekkäinajoa. :)
 
Kyllä Turun kaupungin sisäisten bussien pitää olla keltsuja.
Eri asia sitten on, päätyisikö noita tilaajavärityksen mukaisia ajoneuvoja maakuntaankin, jos -kun- operaattoreilla kuitenkin olisi samoissa kalustokierrätyksissä kauemmaskin ylettyviä linjoja. Ja kuinka järkevää Turussa lopulta on pitää bussilinjastossa kiinni kuntarajoista..?
 
No niin, äänestyksen tulos on melkoisen selvä! Odotin hiukan enemmän ääniä TLO:n siniselle. Ruskean kannattajat lienevät savolaisia tai haikailevat Förbomin aikoja takaisin, mustaakin kalustoa löytyy Turusta FC Interin varikolta.

Seuraavaksi voidaankin miettiä sitä, minkälaisia koristuksia keltaisen (tai mikä sitten lopullinen pääväri onkaan) lisäksi busseihin voisi sommitella.
 
Takaisin
Ylös