Pyhäaikataulut

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
449
Vuonna 1994 laman aikana harvennettiin pyhäaikatauluja tilapäisesti rajusti, jotta säästettäisiin palkkakustannuksissa. Aikaisemmin pyhäisin vuorotiheys oli sama kuin arki-iltaisin ja lauantaisin. Esim. ykkösen pyhävuorot harvennettiin 20 minuutista sekavaan 35 minuuttiin! (00-35-10-45-20-jne.) Talven 2005-2006 aikatauluissa edelleen samat 35 minuuttia. Kuinka pitkä ajanjakso "tilapäisesti" on? - 12 vuotta vai enemmän?
 
Tähän ketjuun sopii myös yksi havaintoni Turun aikatauluista. Linjalla 21 on sunnuntaisin mielettömän tiukka aikataulu Kauppatori - Tortinmäki suunnassa. Kauppatorilta -15 yli lähtevät vuorot pitäisi olla jo tasalta valmiina Tortinmäessä lähtemään uudelle sivulle. Aikataulussa perusreitille ilmoitettu ajoaika 50 min ja 33 km. Sunnuntaisin ajetaan Saramäen kautta ja kilometrejä tulee ainakin 5 km lisää. Näin ollen 38 km pitäisi ajaa 45 minuutissa ja keskinopeus olisi n. 50 km/h. Onhan suuri osa matkasta myös harvaanasuttua ja käsittääkseni loppuosalla on 80 nopeusrajoitus, mutta ennen Hamaronkatua keskinopeus pysyttelee alle 25 km/h joten loppuosa pitäisi ajaa n. 60 km/h keskinopeudella, joka tietysti ilman pysähdyksiä on täysin mahdollista. Olen varmaan oikeassa, että Tortinmäestä tullessa linjalla voi hyvin olla 10 minuutin myöhästymisiä.
 
Itse ko. linjaa ajaneena voin kertoa, että 45 minuuttia Torilta Tortinmäkeen on toki hieman tiukka, mutta eipä siinä liiemmälti mitään ylinopeuksia tarvitse ajella, ja jos hieman myöhään jäisikin, niin takaisin tullessa ei ole mitään hoppua. Nimittäin Tortinmäestä Paavolan koululle on annettu aikaa 10 minuuttia (8km) Paavola-Aluetalo 5 minsaa (n.4 kilsaa) Aluetalo- Välilä 10 minsaa (n.7km) ja Välilä- Saramäki 10 minsaa (n.3 km).
Tortinmäestä voi kevyesti lähteä 3-4 minuuttia myöhässä aikataulusta takaisin Torille, eikä silti tee tiukkaa ehtiä Saramäen väliajalle.
 
Yksi epäkohta, jonka voisi korjata helposti ja halvalla, liittyy linjojen 4 ja 50 pyhäaikatauluihin. (Linjalla 50 tarkoitan tässä linjakimppua 50/51/53/54).

Molemmat linjat lähtevät torilta Hämeentielle -10 ja -40, ja palaavat torille viiden minuutin päässä toisistaan. Linja 50 jatkaa Moikoisiin -10/-40 ja nelonen Amiraalistonkadulle -15/-45. Jos nelosen aikataulua siirrettäisiin 15 minuutilla, niin 4 ja 50 lähtisivät torilta Hämeentielle vartin välein (-10 -25 -40 -55) ja saapuminen olisi 10/20 minuutin välein (-00 -10 -30 -40). Vielä parempi olisi siirtää nelosen aikataulua 12,5 minuuttia myöhemmäksi nykyisestä, jolloin vuoroväli olisi molempiin suuntiin 12,5/17,5 minuuttia. Se tosin tietäisi muitakin minuuttinumeroita kuin 0 ja 5... (Puolikkaat minuutit voi toki unohtaa, ei elämä sentään sekunneista kiinni ole!) Linjan 50 aikataulua ei kannata rukata, se kulkee sopivasti 30:n kanssa lomittain.

Samaa väliä (Kauppatori-Keskikatu) ajaa myös linja 28, mutta kun sen vuoroväli on ikävä 25 minuuttia, sen aikataulua täytyy aina erikseen katsoa.
 
Waltsu sanoi:
Vielä parempi olisi siirtää nelosen aikataulua 12,5 minuuttia myöhemmäksi nykyisestä, jolloin vuoroväli olisi molempiin suuntiin 12,5/17,5 minuuttia.
Aikatauluihin toki saa merkattua tasaiset vuorovälit, mutta käytännössä siellä aina joku vuoro myöhästelee.

Sitten olisi huomioitavaa linjaparin 11/110 aikatauluissa. Naantali - Kauppatori - Kaarina suunnassa ei moitteita. Toinen suunta on sitten jo pahempi. Mikä idea siinä on, että linjat odottavat Kauppatorilla 10-15 minuuttia lähtöaikaa :?: Arkisin voisi hyvässä lykyssä Kauppatorilla vaihtaa autoa jos on jo saapunut torille eikä edellinen auto ole vielä lähtenyt, mutta erityisesti sunnuntaisin Kauppatorin eteläpuolelta nousseet saavat paahtua bussissa vähän ylimääräistäkin näillä helteillä. Luulisi nyt, että näillä linjoilla myös Kauppatorin ohi/yli tehtäviä matkoja on paljon onhan molemmissa päissä Länsi -ja Itäkeskus sekä linjan 11 reitillä jättimäinen K-Citymarket.
 
Kahdeksan lähtöä tunnissa on aikatauluissa esim. 00-07-15-22-30-37-45-52-00- jne. Tosin kuski lähtee ei-15 jaollisilla minuuteilla puoli minuuttia yli. Toki muitakin minuuttinumeroita kuin viidellä jaollisia voi käyttää, ja on suotavaakin Kauppatorilta lähdettäessä, jotta vältettäisiin monen bussin karavaanit. Turun aikataulunsuunnittelijat ovat käsittäneet väärin, viiteen pyöristys koskee vain senttejä, ei minuutteja.
 
JT sanoi:
Sitten olisi huomioitavaa linjaparin 11/110 aikatauluissa. Naantali - Kauppatori - Kaarina suunnassa ei moitteita. Toinen suunta on sitten jo pahempi. Mikä idea siinä on, että linjat odottavat Kauppatorilla 10-15 minuuttia lähtöaikaa :?: Arkisin voisi hyvässä lykyssä Kauppatorilla vaihtaa autoa jos on jo saapunut torille eikä edellinen auto ole vielä lähtenyt, mutta erityisesti sunnuntaisin Kauppatorin eteläpuolelta nousseet saavat paahtua bussissa vähän ylimääräistäkin näillä helteillä. Luulisi nyt, että näillä linjoilla myös Kauppatorin ohi/yli tehtäviä matkoja on paljon onhan molemmissa päissä Länsi -ja Itäkeskus sekä linjan 11 reitillä jättimäinen K-Citymarket.
Linjojen 11/110 on pakko odottaa 10-15 minuttia lippujärjestelmän aiheuttamien viiveiden tasaamiseksi. Lisäksi lauantaisin bussin lastaus Naantalin suuntaan mennessä kestää noin 10 minuuttia (kun Turun sisäisillä linjoilla noin 2 minuuttia).

Syynä on:
  • Kertalippujen muuta linjastoa suurempi osuus
  • Hidas seutulippukortti, joka pitää antaa kuljettajalle (jolloin seutulipun käyttäjä vie yhtä paljon aikaa kuin kertalipun ostaja, ja lisäksi seutulipun käyttäjä vie kuljettajan aikaa).
  • Sarjalippulappu pitää antaa kuljettajalle (vie myös aikaa).
Linjan bussit eivät pysy aikataulussaan oikeastaan mihinkään aikaan päivästä.

Toisaalta realiteetti on, että Länsikeskukseen ja CM-Kupittaalle ei juuri tehdä joukkoliikennematkoja. Mylly-tutkimuksen (Turun kauppakorkeakoulu) mukaan matkojan määrä lisäksi romahti pienestä osuudesta (noin 5% asiointimatkoista) lähes nollaan 2001-2003. Syykin on helppo ymmärtää: bussipysäkeiltä on hyvin vaikea ja pitkä matka Uudenmaantien tai Satakunnantien yli kauppaan. Esimerkiksi CM-Kupittaan kohdalla ei ole suojatietä yli Uudenmaantien.

Osasyy voi toki olla myös odottelu Kauppatorilla. Mutta keskustasta saa nyt Clas Ohlsonin tulon jälkeen kaikki samat asiat kuin Länsikeskuksesta ja CM-Kupittaalta, ja laatu kyllä varmasti korvaa pienen hintaeron ...
 
Eira sanoi:
Vuonna 1994 laman aikana harvennettiin pyhäaikatauluja tilapäisesti rajusti, jotta säästettäisiin palkkakustannuksissa. Aikaisemmin pyhäisin vuorotiheys oli sama kuin arki-iltaisin ja lauantaisin. Esim. ykkösen pyhävuorot harvennettiin 20 minuutista sekavaan 35 minuuttiin! (00-35-10-45-20-jne.) Talven 2005-2006 aikatauluissa edelleen samat 35 minuuttia. Kuinka pitkä ajanjakso "tilapäisesti" on? - 12 vuotta vai enemmän?
Linja 1 on aika epätasapainoinen, Linnankadun haara kulkee tiheään asutun cityalueen läpi, kun taas lentoaseman haara pitkän matkaa maaseutualueen läpi.
Sunnuntaisin on vain kaksi autoa käytettävissä, ja välin kiristäminen 30 minuuttiin tuntuu aika mahdottomalta, vaikka torin seisonta-aikoja lyhennettäisiin.
Tuntuisiko seuraava idea ihan hölmöltä:
Toinen auto kulkisi sataman ja torin väliä 30 min välein, ja toinen taas torin ja lentoaseman väliä 40 min välein. Tosin lentoaseman väli harvenisi 5 min, mutta toisaalta palvelu paranisi selkeämmällä aikataululla, samat minuuttiluvut toistuisivat kahden tunnin välein.
Pyhäisin olisi 1-linjan Börsin puoleinen pysäkki sataman sekä lähtö- että tulopysäkki. Torin puoleinen taas lentoaseman lähtö- ja tulopysäkki. Satamaan menevä vuoro jatkaisi reittiä Kauppiaskatu-Linnankatu, lentoasemallle menevä taas Aurakatu-Maariankatu.
Vuorolaivalisävuorojen ei tarvitsisi enää käydä tyhjänä kääntymässä Wiklundin korttelin ympäri.
 
Sinänsä näppärä idea, mutta lähtöpysäkit pitäisi olla samat joka päivä. Jospa siirretään satamaan lähtö Kauppiaskadulle entiselle tolpalleen, jolloin pyhäauto ja laivavuorot kiertävät torin ja arkiauto tulee normaalireittiään Kauppiaskatua alas. Lentokentän auto kiertäisi myös pyhinä torin (Aurakatua alas) normaalille lähtöpysäkilleen.
 
En kyllä oikein kannattaisi linjan katkaisua kahdeksi eri linjaksi "tasaisemman" vuorovälin toivossa. Tällöinhän menee mm. mahdollisuus ajaa Kauppatorin ohi esim. Linja-autoasemalle tai toisessa suunnassa esim. Taideakatemian suuntaan (jossa on sunnuntaisinkin auki olevia toimintoja).

Lisäksi katkaisulla saadaan parempi palvelu vain Sataman päähän, Lentoaseman pään palvelu huononee.
 
Vuorovälin tulisi liikennetarpeesta riippuen olla aina 5, 7½, 10, 12, 15, 20, (24), 30, (40) tai 60 minuuttia, eli samojen minuuttilukujen tulisi toistua tunneittain (tai ainakin joka toinen tunti). Turun lentoasemalla on ilmaliikenteen suhteen pyhäisin paljon hiljaisempaa kuin arkisin. En pitäisi palvelun huononemisena 35 min harventamista 40 minuuttiin, koska vastapainona aikataulu selkeytyy.
Olisiko linjan 28 pyhäaikataulua mahdollisuus kiristää minuutilla eli 24 minuuttiin eli kierto lyhenisi 3 min? Aikataulu yksinkertaistuisi, esim. 00-24-48-12-36-00 nykyisen 00-25-50-15-40-05-30-55-20-45-10-35-00 sijaan. Samat minuuttiluvut toistuisivat joka toinen tunti nykyisen viiden tunnin asemesta.
14,15-linjojen 55 min vuoroväliä on lähinnä pidettävä aikataulusuunnittelun kukkasena. En usko että matkustajat pahemmin närkästyvät, jos vuoroväli harvennetaan tasatuntiin.
Ykkösen sataman suunnan pyhävuoroja joudutaan joka tapauksessa lisäämään, jos suunniteltu "elämyskeskus" vapun aattona toteutuu.
 
Voisikohan 1:n toiseksi pääksi ottaa jonkun muun Lentoaseman tilalle? Harva kai kuitenkaan matkustaa satamasta lentokentälle. Ykkösen toinen pää voisi olla jollain sellaisella alueella, jonne nyt ajetaan tiheästi. Samalla sataman ja linja-autoaseman välille voitaisiin saada nykyistä tiheämpi liikenne, kun useampi 1:n vuoro jatkaisi linja-autoaseman ohi. Kyseeseen voisi tulla myös linjapari, jolloin joka toinen satamasta lähtevä vuoro jatkaisi torilta lähiöön A ja joka toinen lähiöön B.

Lentoaseman pään voisi hoitaa joku hieman harvemmin kulkeva linja, joka jatkuisi torilta lentoasemalle.

Nykytyyppistä ykköstä toisaalta puoltaa erikoiskalusto, tosin eipä matkalaukkuhyllyjen lisääminen muutamaan autoon paljon maksaisi, pari istumapaikkaa se kyllä veisi.
 
Jospa linjat 1 ja 13 vaihtaisivat päitä, eli ykkönen kulkisi väliä Satama - Takakirves/Impivaaran Uimahalli 30 min välein, ja linja 13 väliä Uittamo-Lentoasema 40 min välein. Kummallakin kaksi autoa kierrossa, niinkuin nykyisinkin. Aikoinaanhan ykkösen toinen päättäri oli Imppari, josta pyhäuimarit vähenivät huomattavasti aikataulujen harvennettua, ja aukioloaikoja jouduttiin supistamaan. Kun joka toinen vuoro ajaa Impparin kautta, olisi vuoroväli uimahallille tunti nykyisen 80 minuutin sijasta.
 
Pitääkö sataman ja linja-autoaseman välillä olla kokopäivälinja? Laivojen tulo- ja lähtöaikoina ajetaan muutenkin ylimääräisiä vuoroja, ne voisivat ajaa linja-autoasemalle. Lisäksi sangen monella kaukolinjalla on satamavuoroja, joten niitäkin voivat kaukomatkaajat käyttää yhteytenä linja-autoasemalle. Ja kun mietitään satamalinjalle uutta paria, niin täytyy muistaa, että uusia linjapareja tulee ajaa myös arkisin, jotta linjasto pysyy selkeänä.
 
Siis: ehdotatteko, että linjan 1 päitä vaihdettaisiin lähinnä siksi, että sunnuntaisin saataisiin tasainen vuoroväli. Sen sijaan suoralla yhteydellä satamasta ja lentoasemasta linja-autoasemalle ei olisi painoa?

Eiköhän linjojen päät kannata valita arkisen normaalikuormituksen, arkisin järkevän vuorovälin sekä sen mukaan, että linjat palvelevat siten, että myös toisessa päässä on kohteita, joihin toisesta päästä on matkustuskysyntää.

Kuormitus linjan 1 eri päillä on erilainen tietääkseni vain laivojen saapumis- ja lähtöaikoihin; muina aikoina kuormitus on suhteellisen tasan.

Linjojen muuttaminen pyhiksi sekottaisi matkustajia aika paljon.

Toki on olemassa se mahdollisuus, että ilta- yö- ja sunnuntailiikenteeseen perustettaisiin erillinen hiljaisen ajan linjasto, mutta tässä on omat riskinsä mm. sen takia, että eri aikoina erilaiset linjat hämäävät matkustajia.
 
Takaisin
Ylös