Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus

Heip,

Olen tässä näin käyttänyt noita 28 busseja sen kolme päivää. Eli siis näitä kiinalaisia. Eipä ole pahaa sanottavaa... MUTTA. Onko niiden paineilmajousituksessa jotain häikkää? Itsehän en ymmärrä tekniikasta mitään, mutta kun ne bussit on nykyisin kallellaan oikealle (ovien suuntaan) ja aina kun tulee jyrkkä mutka, ne kallistuu entisestään ja takarenkaat ottavat kiinni koriin tai kori ottaa kiinni maahan.

Tämä on todettavissa todella hyvin tuossa Uudenmaankadun risteyksessä, kun käännytään Hämeenkadulle. Ja sitten Nättinummessa kun ollaan, siellä on Eskonkadulla pari tiukkaa mutkaa, missä taas takarenkaat / kori ottaa kiinni. Se ääni on melkoisen huomattava. Ja en edes rupea puhumaan niistä pysähdysäänistä. Aina kun joku painaa stop nappia, soi joku piipperi 20 sekunnin ajan jotain Kiinan kansallismusiikkia, kuin 90-luvun kännyköissä ikään. Ja sitten aina kun bussi lähtee liikkeelle, se piippaa viisi kertaa jossain kuskilla... Joo. Kiina.

Ainiin, lisäyksenä että ainakin tiistaina menin ja tulin bussilla joka oli numeroitu 88:ksi. Jos siitä nyt jotain iloa on. Toinen lisäys kun muistin, se 88 rämisee ihan järkyttävästi toisinaan moottorin kohdalta. Ihan kuin siellä resonoisi jokin osa tai jokin moottoriin liittyvä. Se on sellainen nakuttava korkea ääni. Se häviää kun kierrokset nousee korkealle (yleensä ylämäessä, esim. torilta Nättinummeen mentäessä) ja sitten moottori on normaalin hiljainen.

Ajattelin jos joku nyt osaisi valistaa tietämätöntä...

Nakuttava ääni on paineilmakompressori ja on huomattu, että kompressoritilasta tulee jonkin verran nakuttavaa ääntä. Ei nyt iso ääni ole, mutta kiinnittää huomiota. Ko ongelma on korjattu jo aika hyvin muissa paitsi 88:ssa, joka lähti tehtaalta ensimmäisenä.

Kuskeja pitää valistaa hieman vielä niijauksen käytössä. Mikäli niijaus unohtuu päälle, nousee auto suoraan vasta kun vauhti nousee tarpeeksi. Hiljaa ajettassa voi mennä vinossa. Eli liikkeelle lähtiessä tulisi ajoasento kuitata normaaliin asentoon.

Se kansallismusiikki on muuten vain 88:ssa ja jätettiin siihen tarkoituksella ;) 5 piippausääntä on taas nopeustietoon tarvittavan ajopiirturin varoitusääni. Ko piirturin piippaukset ohjelmoidaan pois maanantaina, kun saadaan huoltokortti.
 
Oujee. Kiitoksia selvennyksestä. Nähtävästi foorumin väkeen voi aina luottaa :smile:. Bussithan ovat kyllä matkustajan näkövinkkelistä todella hienoja ja toimivia kokonaisuuksia. Tänään kun torilla olin, niin pari vanhempaa miestä tuli oikein kyselemään kuskilta, että mikäs tämä tällainen bussi on, kun ei olla ennen nähty. Siinäpä sitten kuski pitkään kertoi kaikkea, tykkäsi ainakin tuosta ajokista (numero 8 oli kyseessä). Mut kiitoksia valistamisesta :smile:.
 
Ja tässä muutama kuva 28:n kalustosta, 27.4.
Linjakilpien ikuistaminen onnistunee parhaiten todella hitailla suljinajoilla, käytännössä auton tarvitsisi olla pysähtynyt.


#78, #18, #88 ja #38
 
Muistelisin, että sama ominaisuus on myös flirttien matriisinäytöissä.
 
Tässä pari juttua jotka minulle jäi mieleen ekan viikon GD-kyydeistä:

+ Toinen pysäkkinäyttö bussin takaosassa on erinomainen lisä.
+ Penkkien kiinnitysratkaisu tuo hienosti lisää tilaa kasseille ym.
+ En lyönyt kertaakaan päätäni takaovella!
+ Keskiosa tuntui hyvin tilavalta, en ehtinyt mittailla vielä kuitenkaan.

- Pysäkkinäyttöjen turhat kellonajat ja lämpötilat estävät monien pitkien kadunnimien näkymisen normaalikokoisina. Kello tai kännykkä on muutenkin kaikilla mukana.
- Pysähtymispyynnön lyhyt äänisignaali ei välillä kuulu ollenkaan matkustajille.
- Pienen led-näytön vierivä BUS STOPPING-teksti ei ole kelvollinen. Tämä oikeassa sivussa oleva näyttö jää pystytankojen taakse piiloon ja on hyvin kaukana takana istuvilta. Miksei STOP-tekstiä näy kahdessa isossa pysäkkinäytössä ollenkaan? Tähän mennessä vilkkuva iso led-STOP on ollut paras, Scalan pimeä STOP-teksti taas huonoin (palaneita lamppuja ei vaihdeta kyllin usein).
- Penkkien taustat ovat sellaista muovilaatua, joka kerää pölyä itseensä magneetinomaisesti. Melkoinen poikkeama totutuista materiaaleista. Toisessa päässä tässä suhteessa laadultaan ovat paljaat metallitaustaiset penkit, joista voi pyyhkiä huoletta vandaalien töhryt pois eivätkä ne ole yhtä alttiina veistelylle/naarmuille. Pölyiset penkit polvissa kiinni eivät ainakaan kohota matkustusmukavuutta.
- Ainakin yhdessä tuliterässä GD:ssä kone jyskytti raskaasti jyristen vapaalla valoissa.
- Ikkunan yläpuoliset muovilistat/paneelit repsottivat vähän paikoin - jo uutena.
- Ovet avautuvat hitaasti. Hitaammin kuin Scaloissa?

Ja ne pitkät piipitykset vain pääteasemille, pyydän ;-)
 
Tässä muutamia miinuksia, joita havaitsin. Tosin vasta pari matkustuskertaa takana, joten monta asiaa varmasti vielä huomaamatta.

- Miksi kuljettajan penkki on isketty kiinni lattianrajaan? Useinhan kuljettaja istuu hieman korkeammalla. Nyt kuski joutuu katsomaan epäergonomisesti oikealle yläviistoon jos haluaa ottaa sisään astuvaan matkustajaan katsekontaktin ja tervehtiä. Tämä on myös turvallisuuskysymys. Jos esim. yölinjalla tulee järjestyshäiriöitä, on kuljettajan turvallisuuden kannalta tärkeää, että istuu mahdollisimman ylhäällä jos tulee uhkaava tilanne. Huumehörhö kun tulee puukon kanssa uhkailemaan ja kuljettaja istuu puoli metriä häirikköä alempana kuopassa, on tilanne vaarallinen. Mielestäni mitä korkeammalla kuljettaja istuu, sitä turvallisempaa se on. Tähän kannattaisi kiinnittää huomiota, vaikka kuljettajan ergonomiasta ei välitettäisikään.

- Stop-merkki "bus stopping" on todella huomaamaton ja vaikea havaita ainakin huononäköisen kauempaa tolppien välistä. Merkkiääni on myös sellainen, että ainakaan ruuhkabussissa muun metelin läpi ei sitä kuule. Joutuu siis kääntelemään päätään, että menikö stop-merkin painallus läpi vai ei.

- Istuimet tuntuvat melko kovilta ja epämukavilta. Selkänoja on aivan liian matala. Esim. melko uudehkoissa Volvon busseissa on todella mukava istua, kun pehmeä penkki ylettyy niin korkealle, että päätään voi lepuuttaa sitä vasten. Ei onnistu nykyisissä penkeissä ollenkaan. Ovatko nämä myös normaalia kapeammat? Ehkä vieressäni istui tukevahko täti, koska tuntui siltä, että en mahdu ollenkaan istumaan hänen viereensä. Kiinlaisten standardit eivät välttämättä toimi Suomessa, jossa matkustaja voi olla 30 cm kiinalaista pidempi tai ainakin 20 kg lihavampi. Onko järkeä jättää rakoa kahden vierekkäisen penkin väliin? Parempi olisi, että ovat kiinni toisissaan, jolloin nämäkin muutama sentti saataisiin matkustajien matkustusmukavuutta parantamaan.

- Etupenkillä istuttaessa jatkuvat piippaukset kuulostavat turhilta. Mitähän kuljettajat miettivät, kun näitä kuuntelevat esim. 8 tuntia päivässä?

- Ovet voisivat avautua nopeammin

- Kaikissa busseissa tuntuu nykyään olevan kahdet portaat keskioven jälkeen. Aiemmin oli parempi huonojalkaisille, kun oli vain yksi porras. Olen myös huomannut, että nämä kaksi porrasta aiheuttavat sen, että moni ruuhkabussissa jää tukkimaan keskiosan eivätkä siirry takaosaan. Kuski sitten joutuu aamuruuhkassa huutamaan, että siirtykää ystävällisesti taakse asti. Johtuuko siitä, että ihmiset eivät jaksa nousta kahta porrasta tai sitten korkeuserosta johtuen eivät enää näe bussin takaosaan asti, että onko siellä tyhjiä penkkejä vai ei. Jäävät sitten "varmuudeksi" tukkimaan keskiosan käytävän kun siinä on mukavampi seisoa kuin takaosassa.

- Linjanumeron näyttö bussin ulkopuolella on huonompi kuin esim. bussilinjalla 1, jonka kilvet ovat loistavat. Huonompaan suuntaan on menty tai valittu siis kaiketi halvemman valmistajan huonompi tekniikka. Auringonvaloa vasten ei näe yhtä selvästi, että mitäs siellä nyt lukeekaan.
 
Yhdessä 28:ssa, mallinumero en tosin nyt tiedä, on ainakin etuledirivistö rikki. Se kohta missä pitäisi olla numero, on silkkaa suttua. Kahdesti aamulla jo tullut vastaan kun töihin mennyt... en kyllä liikenteessä ehtinyt kattoa, että oliko sama rekkari vai ei. Ei vaan näytä hyvältä kun toisella käyttöviikolla on jo ledinäyttö valmis vaihtoon :icon_frown:
 
Ollaanko siis Turussa vaan taas yksinomaan Simon kimpussa, kun ei ne Koiviston Citarotkaan mitään hiljasia olleet.. Kyllähän sitä vikaa löytyy muiltakin, tutkikaa vaikka miksi osan Nyholmin kuskeista palkkakuitissa lukee "Linjaliikenne Turkka Tuomi" :D vaikka työsopimus on tehty Nyholm OY:n kanssa.
 
Kiinassa koottujen Golden Dragon-bussien melutaso on selvästi korkeampi kuin muiden. Eli hyvin lähellä desibelirajaa, jolloin on käytettävä kuulosuojaimia. Aiheesta Turku TV:n uutisissa tänään vielä 21.30 ja 22.30 kanavalta 20, tai videopätkänä tästä: http://kuvat.ts.fi/uutisvideot/luettelo.aspx?k=2010051119475409825000522&o=uutisvideot&h=uusimmat
Jopa on taas asiantuntijan tekemä juttu. Muistelisin, että Helsingissä oli aikoinaan keskustelua, kun autosarja 9912-9932 (Volvo 7000) osoittautui luvattua meluisammaksi ja muistelisin tuolloin mitatun arvon olleen 78 dB. 73 dB:stä on vielä varsin pitkä matka 85 dB:iin, kun 10 dB:n lisäys tarkoittaa äänen kymmenkertaistumista. :) 67 dB puolestaan kuulostaa epärealistisen alhaiselta.
 
Jäi jotenkin kaivelemaan ,joten näin Wikipedia

"Akustiikassa desibeliä käytetään äänenvoimakkuuden yksikkönä valittuun referenssiarvoon nähden.

Ihmisaistit ovat yleensä logaritmisia, niin kuuleminenkin. Se tarkoittaa, että äänenpaineen kymmenkertaistuminen tuntuu aina yhtä suurelta muutokselta: kasvu sadasta tuhanteen tuntuu yhtä suurelta kuin kasvu kymmenestä sataan. Ihmiskorvalle logaritminen desibeliasteikko siis sopii paremmin kuin pascalasteikko. Koska äänen teho on verrannollinen äänenpaineen neliöön, äänenpaineen kasvaminen kymmenkertaiseksi vastaa äänen tehon satakertaistumista eli kahdenkymmenen desibelin (2 belin) nousua. Äänenpaineen satakertaistuminen vastaa äänenvoimakkuuden 40 dB kasvua ja äänenpaineen tuhatkertaistuminen 60 dB kasvua jne."
 
Eilen kauppatorilla ihmettelin, kun Dragonista en päässytkään kauppatorilla ulos takaovesta. Kuljettajalle huudeltiin, että avaatko oven, mutta keskiovelle piti lopulta siirtyä ulos päästäkseen.

Mielenkiinnosta kävin ulkopuolelta katsomassa, että mikä oli syynä ongelmaan. Takaovi oli auennut ehkä 10-20 senttiä ja sitten vääntynyt/jumittunut kiinni kauppatorin katukivetykseen. Onko ovi asennettu liian alas tai muuten hullusti vai mistä on kyse? Ensimmäinen kerta kun näen tällaista.

Istuin taas normaalikokoisen ihmisen vieressä ja tuntui, että hankala oli mahtua viereiselle penkille. Onko joku mittaillut, että onko penkkien leveys normaalia kapeampi vai johtuuko ahtaudentunne penkkien erikoisesta muotoilusta?:(
 
Valitusta valituksen perään, mutta tässä vielä yksi huono ominaisuus Dragoneista:

Keskiovet aukeavat sisäänpäin toisin kuin useimmissa muissa busseissa. Mitä harmia tästä sitten on? Esim. ruuhkabussissa aamuisin keskiosa on yleensä hyvin täynnä ja ihmisiä nojailee ovien vieressä seiniin ja penkkeihin. Matkustajien pitää siis varoa, etteivät seiso kohdassa, johon ovet avautuvat sisäänpäin. Ovien kohdalla voi siten seisoa vain keskellä lattiaa, ei reunoissa johon ovet avautuvat. Ruuhkabussissa ei ole lainkaan hyvä juttu.

Huomasin tästä ehkä syntyvän ongelman, kun linjan 28 kuljettaja huusi eilen eräälle matkustajalle, että "Voisitko siirtyä pois siitä kohtaa seisomasta/nojaamasta, kun en saa ovia muuten auki tai jäät oven väliin". Vuoro oli hiljainen iltavuoro ja vain muutama matkustaja kyydissä. Voi vain arvata, että mikä on tilanne kun ruuhkabussissa on vaikkapa 80 henkilöä kyydissä ja keskiosa täpötäynnä ihmisiä.
 
Valitusta valituksen perään, mutta tässä vielä yksi huono ominaisuus Dragoneista:

Keskiovet aukeavat sisäänpäin toisin kuin useimmissa muissa busseissa. Mitä harmia tästä sitten on? Esim. ruuhkabussissa aamuisin keskiosa on yleensä hyvin täynnä ja ihmisiä nojailee ovien vieressä seiniin ja penkkeihin. Matkustajien pitää siis varoa, etteivät seiso kohdassa, johon ovet avautuvat sisäänpäin. Ovien kohdalla voi siten seisoa vain keskellä lattiaa, ei reunoissa johon ovet avautuvat. Ruuhkabussissa ei ole lainkaan hyvä juttu.
Minkä takia siinä keskioviaukossa yleensä pitää seisoa? Sehän haittaa ja hidastaa muiden matkustajien poistumista! Ja onko siinä oikeasti mukava seisoa tönittävänä...?

Viime viikonloppuna olin keikalla Turussa ja pääsin hieman näitä kinuskeja tutkailemaan lähempää.
Varsin tukevan tuntuinen auto, jossa sai ihan hyvää kyytiä ainakin auton takaosassa. Eikä minusta sisämelu tuntunut haittaavalta. Ulospäin kyllä lähtee yllättävän voimakasta pörinää. Ehkäpä pakoputkisto pitäisi suunnitella toisin.
Se mikä häiritsee pahasti muuten hyvännäköisessä kokonaisuudessa on epäsiisti viimeistely. Sisällä ikkunoiden reunuksen ovat miten sattuu vinossa paikallaan. Ovet vinossa paikoillaan, tiivisteiden välistä näkyy ulos. Ulkopellitys näytti paikka paikoin käsivaralla leikatulta yms.
Eli jos haaveissa on yrittää saada näitä vaikkapa Saksaan kaupaksi, viimeistelyyn on huomattavasti panostettava enemmän!
Viimeistelyä voidaan pitää auton käyntikorttina. Jos auton viimeistely on suurpiirteisesti tehty, voi hyvällä syyllä epäillä, että suurpiirteisyys jatkuu myös ulospäin näkymättömissä auton rakenteissa. No, aika näyttää, miten kestävät.
 
Normaalisti keskioven viereen ei tietenkään kannata jäädä seisomaan. Aamun ruuhkabussissa on vaan se tilanne, että jonkun on usein *pakko* seistä siinä, kun linjuri on täpötäynnä. Silloin oikeasti haittaa paljonkin jos ovet aukeavat sisäänpäin ja ihmiset saavat joka pysäkillä varoa, että jalka ei jää aukeavan oven väliin.

Monesti bussi on syksyisin niin täynnä, että kaikki matkustajat eivät edes mahdu kyytiin linjan puolivälin jälkeen. Silloin on vähän pakko seistä siinä oven vieressä kun kuljettaja huutaa, että tiivistäkää siellä käytävällä, olkaa hyvät.

Ei tule heti mieleen yhtään järkevää syytä, että miksi ovi ei aukeaisi ulospäin (kuten lähes kaikissa uusissa busseissa), mitä haittaa tästä olisi...
 
Takaisin
Ylös