Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus

Itse totean, että erittäin mielenkiintoinen hankinta. Golden Dragon Busin pääpaikka on tuossa meikäläisen naapurikaupungissa Xiamenissa, joka on erityistalousalueen asemassa täällä Kiinassa. Erittäin kaunis ja kehittynyt kaupunki täällä Kiinassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Xiamen

Mitä tulee kiinalaisiin nykyaikaisiin kaupunkibusseihin, niin niiden tekniikka on monesti täysin länsimaista (ZF, Cummins, Iveco, Allison, jne.). Kulkevat tasaisesti ja hyvin. Työnlaatu sisätiloissa on ollut hyvää ja pohjoiseurooppalaisista malleista tuttuja nitinoitä ja muita ylimääraisiä, laatubussiin kuluumattomia ääniä en ole havainnut. Kiinnipitotangot ja penkit ovat tiukasti kiinni, eivätkä helise.

Fuzhou kaduilla ajelee tätä nykyä yli 50 tällaista (25 tulossa taas lisää syyskuussa) ja matkustusmukavuudeltaan nämä ovat täysin länsimaista tasoa. Lisäksi jousitus tuntuu erittäin mukavalta; pehmeä, mutta kuitenkin jämäkkä. Ajo-ominaisuudet ovat siis varsin hyvät.

Jotain tällaisia (mutta siis telejä) nuo Auto Anderssonin Golden Dragonit tulevat ilmeisestikin olemaan.
thaitransit.blogspot.com

Golden Dragon in Bangkok

Xiamen Golden Dragon Hybrid Bus Praised by Hangzhou

Lisää tietoa kiinalaisista busseista; tämän kaupan jälkeen ne on syytä ottaa vakavasti myös Suomessa. Toki se on myös testi niiden soveltuvuudesta Suomen oloihin:
http://english.chinabuses.com
http://english.chinabuses.com/exposition/busworld2008/

---------- Viesti lisätty kello 4:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:32 ----------

Pari videopätkää tuollaisen nykyaikaisen kiinalaiskaturi äänimaailmasta. Nämä ovat siis Sun Longeja Fuzhousta, mutta hyvinkin samanlaisella tekniikalla, kun Golden Dragonitkin:

http://voristo.1g.fi/kuvat/Fuzhoun+kaupunkiliikennetta/Fuzhoun+kaupunkibusseja/Videoita/

---------- Viesti lisätty kello 8:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:54 ----------

Hieman vielä lisää tekniikkatietoa Golden Dragonin nykyaikaisista busseista:

http://busesline.com/news/2009/0323/article_1166.html
 
Viimeksi muokattu:
Niin tosiaan. Tehdas on Golden Dragon Bus, joka valmistaa 25000 autoa vuodessa. Kyseessä siis Kiinan kärkipään bussivalmistaja. GD Bus toimii markkinoitinimenä Eurooppaan myytäville ja suunnitelluille autoille, koska luonnollisesta Golden Dragon ei ole Euroopassa vakavasti otettava nimi. Logo on GD Bussilla sama.

Ko 14,8m autoa ei ole ko valmistajalla ennestään, vaan se tehdään täysin Suomen tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Penkkijärjestys täyttää Suomen avainkaupunkien vaatimukset, joissa teliautoilla suurin kysyntä (Helsinki, Tampere, Turku). Kiinassa auton maksimipituus voi olla ainoastaan 13,7 metriä. Jopa auton keulan design on poikkeava Golden Dragonin muista busseista. Autojen varustelu on myös huomattavasti parempi, kuin kotimaan autoilla. Lattialämmitys, ovikamerat, peruutuskamera, DVD ym. Penkit ovat ns lattiavapaat, joita tähän asti teliautoissa on ollut vain Scanialla. Siis täysin nykyaikainen eurooppalaistyylinen auto. Kuvia saadaan varmaan pian.

Suomessa GD Bussia edustaa A-Machinery. Nettisivut tulevat olemaan jonain päivänä osoitteessa www.gd-bus.fi

GD Bus kaavailee seuraavaksi Suomen markkinoille hybridiautoa. Suomi hybridin suunnittelu alkaa helmikuussa 2010. Golden Dragon on valmistanut Kiinassa 3 vuotta sarjatuotantoon hybridiautoa, joten kokemusta on ennestään jo rutkasti. GD hybridi perustuu kondensaattoritekniikkaan. Auto on siis helpompi ja halvempi huoltaa joten se on kompensaatio ympäristöystävällisyyttä ja kustannusten säästöä, toisin kuin akkujärjestelmään perustuvat hybridit. Kabussilla on myös kondensaattori hybridi, Volvolla taas akkuversio. GD Bus hybridi nähdään näillä näkymin Suomessa kaupunkiliikenteessä ensi kesän alussa tuotantokunnossa. Tarkoitus on kuulemma olla markkinoilla ensimmäinen.
 
Mielenkiintoinen hankinta tosiaankin. Piitääkin kertoa paikallisille bussibongareille tästä hankinnasta, josko niitä näkyisi vaikkapa testiajoissa jossainvaiheessa. Takuulla erottuu joukosta noin pitkät kaupunkitelibussit.
 
14,8 m on myös Volvon käyttämä teliauton pituus. Scala on 14,5m
Toki, mutta noin pitkiä telibusseja ei tapaa kaupunkiliikenteessä täällä Kiinassa, kuten itsekin totesit. Volvoista ja Scanioista puhumattakaan. Itseasiassa koko telibussi on tyyppinäkin melkoinen harvinaisuus ja kun täällä halutaan suuremman matkustajakapasiteetin omaavia busseja, niin valinta on yleensä nivelbussi.
 
Juu totta, Kiinassa linja-auton maksimipituus voi olla 13,7 metriä. GD:llä on ennestään 13,7m teliautoa, mutta nyt pohjoismaiden markkinoille on siis tehty vartavasten 14,8m teliauto.

Lattiasta sen verran, että lattian pinnoitus on Ranskalaista Gerfloor coatingia, jolla on tällä hetkellä ainoana valmistajana iso E certifiointi.

Lisäyksenä vielä että Kiinan ja Venäjän markkinoille tätä materiaalia ei käytetä.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi kun keulasta ei ole vielä kuvamatskua ilm. saatavilla? Ties vaikka GD tekis saman kuin Camo aikoinaan?? :)
Ihmeellisen intternetin syövereistä löytyi kaksi kuvaa, jotka luultavasti valehtelevat enemmän kuin tuhat sanaa:

Onneksi ei vähääkään Scalan virnettä naamalla!
 
Keulasta tuli hiukkasen mieleen Man Lion's City.

Juu, ja ehkä hiukan myös Volvo 8500:n muotoa on havaittavissa. Penkit taas näyttävät kuvasta katsoen valitettavan muovisilta - tulee väkisin ne CroTramin penkit mieleen, elleivät jopa ole samaa mallia.
 
Eiks ne olis voinu tilata hiukan halvemmalla ilman tuoleja, ja laittaa Ikaruksista parhaimmat paikalleen? Näin sitä on ennenkin tehty...:tongue:
 
Heip,

Olen tässä näin käyttänyt noita 28 busseja sen kolme päivää. Eli siis näitä kiinalaisia. Eipä ole pahaa sanottavaa... MUTTA. Onko niiden paineilmajousituksessa jotain häikkää? Itsehän en ymmärrä tekniikasta mitään, mutta kun ne bussit on nykyisin kallellaan oikealle (ovien suuntaan) ja aina kun tulee jyrkkä mutka, ne kallistuu entisestään ja takarenkaat ottavat kiinni koriin tai kori ottaa kiinni maahan.

Tämä on todettavissa todella hyvin tuossa Uudenmaankadun risteyksessä, kun käännytään Hämeenkadulle. Ja sitten Nättinummessa kun ollaan, siellä on Eskonkadulla pari tiukkaa mutkaa, missä taas takarenkaat / kori ottaa kiinni. Se ääni on melkoisen huomattava. Ja en edes rupea puhumaan niistä pysähdysäänistä. Aina kun joku painaa stop nappia, soi joku piipperi 20 sekunnin ajan jotain Kiinan kansallismusiikkia, kuin 90-luvun kännyköissä ikään. Ja sitten aina kun bussi lähtee liikkeelle, se piippaa viisi kertaa jossain kuskilla... Joo. Kiina.

Ainiin, lisäyksenä että ainakin tiistaina menin ja tulin bussilla joka oli numeroitu 88:ksi. Jos siitä nyt jotain iloa on. Toinen lisäys kun muistin, se 88 rämisee ihan järkyttävästi toisinaan moottorin kohdalta. Ihan kuin siellä resonoisi jokin osa tai jokin moottoriin liittyvä. Se on sellainen nakuttava korkea ääni. Se häviää kun kierrokset nousee korkealle (yleensä ylämäessä, esim. torilta Nättinummeen mentäessä) ja sitten moottori on normaalin hiljainen.

Ajattelin jos joku nyt osaisi valistaa tietämätöntä...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös