Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/20

Viestiketju: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Turun Sanomissa oli tänään 17.10.2009 laajahko juttu johdinautoista. Valitettavasti en ole löytänyt sitä ainakaan vielä nettilehdestä.

    Jutun taustalla on Turun joukkoliikennelautakunnan lausunto 3.9.2009 ja ehdotus ympäristö- ja kaavoituslautakunnan lausunnoksi Turun seudun joukkoliikenne 2020-raportista, joissa on nostettu johdinautot esille.

    Kommenttina asiaan:

    Johdinautot ja Turun seudun joukkoliikenne 2020
    - Johdinautot ovat Turussa lähinnä runkobussilinjojen yksi polttoaineratkaisuvaihtoehto.
    - Johdinauton käyttöalue on 5-10 minuutin välein kulkevilla päälinjoilla, harvemmalle liikenteelle johdinten investointi on liian kallis.
    - Linjaston ja kaupunkisuunnittelun näkökulmasta polttomoottoribusseilla ja johdinautoilla ei ole eroa, molempia saa saman kokoisina ja suorituskyky on käytännössä sama. Raitiotie on suurempi, omalla radallaan nopeampi ja kaupunkikehitysvaikutukset merkittävämmät.
    - Johdinautoista on hyvät taustatiedot joukkoliikennelautakunnan tutustumismatkalta Salzburgiin toukokuussa 2006 ja seudullisen joukkoliikennetyöryhmän matkalta Skåneen (Landskrona) tammikuussa 2009.

    Johdinautot historiassa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Turun raitiotiet-kirja
    Johdinautot Turkuun?
    Johdinautojen ehdotettiin Turkuun ensi kertaa 1929. Liikennekomitea katsoi 1932, että niiden käyttöönotto olisi edellyttänyt katujen vahvistamista. Käyttöinsinööri Ilmari Borg esitti 1942 raitiotielaitoksen 10-vuotissuunnitelmassa 47 km pitkää, 50 vaunun johdinautolinjastoa. Johdinautoliikenne oli 1940-luvun ja 1950-luvun alun ensisijainen vaihtoehto raitiotien laajentamiselle, ja niitä ehdotettiin linja-autoliikenteen päälinjoille. Johdinautoajatuksesta luovuttiin lopullisesti raitiotien lakkautukseen liittyneellä tutustumismatkalla 1962.
    Viimeisin muokkaaja Mikko Laaksonen; 17.10.2009 kello 09:29.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Kun tuossa tuo Salzburg mainittiin, voin todeta, että Salzburgin johdinautovetoinen paikallisliikennejärjestelmä on sanoinkuvaamattoman vaikuttava. En tältä istumalta osaa arvioida, miten hyvin vastaavanlainen järjestelmä Turkuun soveltuisi, mutta Salzburgissa systeemi toimii erinomaisesti ja antaa korkealuokkaista palvelua asiakkailleen. Järjestelmää on laajennettu koko sen historiansa ajan, uusin laajennus otettiin käyttöön tämän vuoden kesäkuussa.

    Kuvia Salzburgin paikallisbussiliikenteestä

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Trollit voisivat hyvin sopia laadukkaaksi runkobussilinjaksi Turkuun, ne toisivat nykyiseen bussisekamelskaan jonkinlaista selkeyttä, vakiintuneisuutta ja takeen suht tiheästä vuorovälistä.

    Ehkä trollikoista olisi peräti ratikan esiasteeksi. Voisiko ajatella, että askel trollista ratikkaan on lyhyempi kuin bussista ratikkaan?

    Erikoista sinänsä, että Turussa on todettu trollikan olevan järkevä investointi, kun vuoroväli on enintään 10 min, kun taas Helsingin selvityksessä puuhattiin trolleja mm linjoille 24 (25 min) ja 53 (ajaa vain keskipäivällä ja silloinkin 20 min välein). Tässä turkulainen logiikka voittaa kyllä minusta helsinkiläisen 6-0.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ehkä trollikoista olisi peräti ratikan esiasteeksi. Voisiko ajatella, että askel trollista ratikkaan on lyhyempi kuin bussista ratikkaan?
    Tai voisiko joku ajatella, ettei ratikoita tarvita, kun on trollikat? Ja Helsingissä korvataan olemassa olevia raitiovaunulinjoja trollikoilla?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Turun osalta kannattaa muistaa, että polttomoottoribusseilla voidaan toteuttaa samanlainen runkobussijärjestelmä kuin johdinautoillakin. Esimerkiksi Malmön ja Salzburgin linjasto ja palvelukonsepti ovat samankaltaiset.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Erikoista sinänsä, että Turussa on todettu trollikan olevan järkevä investointi, kun vuoroväli on enintään 10 min.
    Turussa ei ole tehty johdinautoista mitään selvitystä, vaan kyseessä on vain yleistieto mm. www.trolleymotion.org - sivuilta. Johdinautoihin on tutustuttu tutustumismatkoilla ja ne on nyt mainittu kahden lautakunnan lausunnoissa.

  6. #6

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Turun Sanomien jutussa viitattiin siihen, että johdinautot ovat hankesuunnitelma-asteella Helsingissä. Yritin hakea tuota hanketta foorumilta ja muualta, mutta en juuri tullut mihinkään tulokseen. HKL on siis suunnitellut tai ainakin esittänyt suunniteltavaksi trollikkoita, mutta eikö hanke tarkoita sitä, että perustettavat linjat on määritelty? Voisiko joku laittaa valaisevan linkin tai jotain? Anteeksi vaan aiheesta poikkeaminen.

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Turun Sanomien jutussa viitattiin siihen, että johdinautot ovat hankesuunnitelma-asteella Helsingissä. Yritin hakea tuota hanketta foorumilta ja muualta, mutta en juuri tullut mihinkään tulokseen.
    Käsittääkseni HKL on teettänyt vain Johdinautoliikenteen toteutettavuusselvityksen.
    Asiasta on ollut laajaa keskustelua: "Kehittämishankkeet - Johdinautot".
    Suora linkki selvitykseen.

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Asiasta on ollut laajaa keskustelua: "Kehittämishankkeet - Johdinautot".
    Suora linkki selvitykseen.
    Kiitos linkistä. Ketjua tulin lukeneeksikin, mutta en massan joukosta löytänyt linkkiä, jos se siellä oli. Ilmeisesti Turun Sanomat käyttää hankesuunnittelu-termiä leväperäisesti, kun siitä ei todellakaan näytä olevan kyse.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Ilmeisesti Turun Sanomat käyttää hankesuunnittelu-termiä leväperäisesti, kun siitä ei todellakaan näytä olevan kyse.
    Tällä hetkellä on työn alla hankesuunnitelmatasoinen jatkosuunnitelma.

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tällä hetkellä on työn alla hankesuunnitelmatasoinen jatkosuunnitelma.
    Ja tämän jatkosuunnitelman tekemiseen myös Turku ja Tampere osallistuvat.

  11. #11

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ja tämän jatkosuunnitelman tekemiseen myös Turku ja Tampere osallistuvat.
    Ok. Siis oletettavasti Helsingissä on jo valittu joitain johdinautolinjoja toteutettavaksi (tiedän, että hankesuunnitelmakin voi jäädä toteutumatta). Sinänsä suorastaan ällistyttävää yhteistyökykyä, kun ajattelee, minkälaista Helsingin ja Espoon tai Turun ja naapurien yhteistoiminta näissä asioissa on tavannut olla. Voisko jopa toivoa, että Raide-Jokerin kohdalla tapahtuisi jotain samankaltaista, tosin siinä Tampereen ja Turun olosuhteet ovat oleellisesti erilaiset kuin Helsingin, kun jo toimivaa raitiotietä ei ole.

  12. #12

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Ei Helsingissäkään ole vielä Raide-Jokeria. Jokerin linjaus on sen verran kaukana nykyraitiotieverkosta (=ei yhtään päällekkäistä rataa), että sen ratkaisut voivat olla ihan eri asioita painottavia. Eli hyödyllisiä myös lähiötä syöttävälle pikaratikalle muuallakin.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ja tämän jatkosuunnitelman tekemiseen myös Turku ja Tampere osallistuvat.
    Onko sinulla faktaa siitä, että Turku ja Tampere osallistuvat jatkotyöhön, jos on, voitko raportoida?

    Johdinautojen selvittäminen toki on järkevää tehdä juuri näin, eli tehdään yleinen selvitys siitä, mitä toteutus Suomen oloissa maksaa, ja voidaan tehdä yksinkertainen case-sovellus esim 2-3 linjan järjestelmästä Turkuun ja Tampereelle, jossa mallina on liikennejärjestelmäselvityksen kuormitetuimmat bussilinjat. 2-3 linjassa on jo selkeitä synergiaetuja mm. yhteisistä johdinjaksoista ja varikoista.

    Johdinautoselvityksessä ei tarvitse tai kannata tehdä esim. matkaennusteita tai laajoja linjastoselvityksiä, koska ne ovat kuitenkin samat kuin kehitetylle bussiverkolle.

  14. #14
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Onko sinulla faktaa siitä, että Turku ja Tampere osallistuvat jatkotyöhön, jos on, voitko raportoida?
    Turun joukkoliikennejohtajan päätös 6.10.2009 § 15 työhön osallistumisesta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.10.2009 kello 19:23. Syy: korjattu linkki

  15. #15

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Johdinautoja Turkuun, keskusteluja

    Siinä Turun Sanomien jutussa oli hauskoja yksityiskohtia, miten esim. on perusteltavissa johdinauton olevan 5 vuotta diesel käyttöistä bussia pitkäikäisempi? Kyllähän tälläkinhetkellä on -94 mallisia matalalattia autoja liikenteessä, ja niillä pärjää, kunhan huolto toimii. 15 vuotta ei ole mikään romutusikä. Entä, paljonko sähköä kuluu?

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hybridibusseja Turkuun
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 14.12.2012, 21:26
  2. Turkuun tilaajaväritys?
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 19.10.2012, 00:31
  3. Nopeasti Turkuun
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 23.05.2007, 11:58
  4. Turkuun matkakeskus?
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 28.11.2005, 14:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •