Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - talvi 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Muutamia huomioita ja kysymyksiä:

- Uusista tilaajaväritys busseista 1-linjalla näyttää puuttuva JLT "ukkeli" tarrat keulasta, kuin myös muista vastaavista. Milloinhan tälläinen lupa on tullut jättää pois tuo merkki? Kaupunki taas uskollisesti laittanut tarrat uusiin Scaloihinsa.

- Kulttuurilinja autot osittain teipattu niin umpeen ettei paljon tilaajaväristä tietoa, esim. Svenska Teatern mainos auto on lähes musta-punainen, joten se siitä värityksestä ja mainoksettomuudesta (ei sinänsä yllätys Turussa).

- Onko Tarjous-7/LS-linjan, Volvo-Säffle (ex. SL-autolinjat nro.XXX) Muurisen nykyään ? Hauska sinänsä auto tehnyt paluun entiselle SL:n 13 linjalle tässä muodossa.

- TuKL 106/107 siispä mennyt kouluautoiksi, ilmankos näin toisen kyseisistä autoista oliko loppuvuodesta 2009/alkuvuodesta 2010 valkoisena TuKL pihalla ilman järjestynumeroa. Ovat muuten molemmat melko surkeassa kunnossa, satuin viime kesänä kyytiin. Sisusta oli esimerkiksi revitty ihan palasiksi, oven lasit puolillaan vettä ja ties mitä hätäkorjauksia tehty sinne tänne.

- Anderssonin auto:1 tilaajaväritys, keula maalattu keltaiseksi kun autoa oli kolhittu keulaan ja perään viime syksynä. Liekö ollut joutilasta keltaista maalia :lol:
 
- Uusista tilaajaväritys busseista 1-linjalla näyttää puuttuva JLT "ukkeli" tarrat keulasta, kuin myös muista vastaavista. Milloinhan tälläinen lupa on tullut jättää pois tuo merkki? Kaupunki taas uskollisesti laittanut tarrat uusiin Scaloihinsa.

Tilaajaväritteisisissä autoissa ei Joukkoliikennetoimiston mielestä ole enää tarvetta käyttää JLT Yhteistariffi"ukkeli"tarraa. Eipähän tuolla merkillä tosin muutenkaan ole mitään merkitystä enää ollut moneen vuoteen, kun 99,9 prosenttia linjoista ajelee yhteistariffialueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiistaina liikennejärjestelyjä muokattiin lisää:

  • Ykkönen nousee Linnankadulta Eerikinkadulle Sairashuoneenkatua pitkin.

Kummastuttaa tuo ykkösen siirtäminen kulkemaan Sairashuoneen- ja Eerikinkatua, kun mitään järkevää liikenteellistä syytä ei tuohon siirtoon todellakaan löydy. Päinvastoin helpompikin olisi kulkea Linnankatua, kun Koulukadun risteyksessä ei tarvitse nyt väistää Myllysillan suunnasta tulevaa liikennettä.

Ainoa syy siirtoon kuulemma olikin, etteivät laivoilta saapuvat turistit pääse näkemään notkahtanutta Myllysiltaa!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kummastuttaa tuo ykkösen siirtäminen kulkemaan Sairashuoneen- ja Eerikinkatua, kun mitään järkevää liikenteellistä syytä ei tuohon siirtoon todellakaan löydy.

Syy siirtoon on juurikin liikenteellinen. Jotta Martinsillan keskustaan päin tuova kaista vetäisi, sallitaan sillalta vain kääntyminen oikealle Linnankadulle. Risteyksestä poistettiin myös suojatie, jotta sillalta tulijoille olisi ikivihreän turvaama vapaa oikea. Ikivihreä edellyttää sitä, ettei satamasta päästetä ketään Linnankatua Puistokadun yli. Puistokadulta sentään pääsee Linnankadulle kohti keskustaa, mutta vastaantulevana liikenteenä se ei katkaise ikivihreää.

Sairashuoneenkadun kautta koukkaa siis kaikki keskustaan tuleva liikenne, ei vain ykkösen bussit. Voisihan ykkönen ajaa normaalireittiäkin - Sairashuoneenpuiston ja Borenpuiston pysäkkien väli pitäisi silti kiertää poliisitalon ympäri, mutta siinä taas kuluu turhan päiten aikaa.

Satamaan päin ykkönen ajaa Linnankatua, joten kyllä laivamatkustajat voivat ihailla maailman sirointa, upeinta ja ohuinta siltaa!

Sillan toisessakin päässä on liikenteen sujumiseksi kääntymisrajoituksia: sillalta vasemmalle kohti teatteria kääntyminen on kokonaan kielletty, ja oikealle saa ruuhka-aikana kääntyä vain busseilla.
 
Homman olisi voinut ratkaista vielä sujuvammin seuraavasti:

Linnankatua sataman suunnasta kaksi oikeanpuoleista kaistaa Martinsillalle kääntyville, keskiviivan puoleinen suoraan ajaville, joka siis jatkuu risteyksen jälkeenkin keskiviivan puoleisena.

Martinsillalta oikealle Linnankadulle kääntyville olisi silti ikivihreä. Heidänhän kuuluu jatkaa oikeanpuoleisella kaistalla, nyt valitettavan moni ottaa liikennesääntöjen vastaisesti heti keskiviivan puoleisen kaistan. Tämän välttämiseksi jonkin matkaa (esim. 1/3 korttelinväliä) tilapäinen aita kaistojen väliin, samanlainen kuin Martinsillalla. Vasta sen jälkeeen mahdolliset kaistojen vaihdot. Vaikka vihreä palaa yhtaikaa sataman ja Martinsillan suunnasta tulijoille, liikenne ohjautuu eri kaistoille.

Ainoastaan Borenpuiston pysäkki olisi siirretty Borentalon kohdalle poistamalla siksi aikaa kadunreunan parkkipaikat.

Näin eivät ruuhkautuisi lisää jo ennnestään raskaasti kuormitetut Eerikin-Puistokadun ja Eerikin-Koulukadun risteykset.
 
Martinsillalta oikealle Linnankadulle kääntyville olisi silti ikivihreä. Heidänhän kuuluu jatkaa oikeanpuoleisella kaistalla, nyt valitettavan moni ottaa liikennesääntöjen vastaisesti heti keskiviivan puoleisen kaistan. Tämän välttämiseksi jonkin matkaa (esim. 1/3 korttelinväliä) tilapäinen aita kaistojen väliin, samanlainen kuin Martinsillalla. Vasta sen jälkeeen mahdolliset kaistojen vaihdot. Vaikka vihreä palaa yhtaikaa sataman ja Martinsillan suunnasta tulijoille, liikenne ohjautuu eri kaistoille.
Isolla autolla ei vaan mahdu kääntymään siihen oikeanpuoleiselle kaistalle ilman koukkausta vasemman kautta (tai mahtuu, mut takapyörät menee väkisin kanttikiven yli). Tokihan sen ison auton kuljettaja voisi odottaa että liikennevirta sataman suunnasta loppuu, mutta se sit taas ruuhkauttais martinsiltaa ylittävää kaistaa turhaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olet asian ytimessä. Tämä on yksi niistä Euro 4 Scanioista, jotka Veolialta vaihtui lähes uusina Euro 5 malleihin.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös