Tietääkö ketään tästä bussista?

Liittynyt
14 Huhtikuu 2010
Viestit
2
Hei! Olen aivan uusi näillä foorumeilla ja mulla on heti tässä jo eka aihe, tai enemmänkin kysymys eräästä vanhasta bussista.
Tais olla vuosina 1996-1998, kun olen liikkunut tällä kyseisellä bussilla.
En muista bussista mitään muuta, kuin se, että siinä oli viinipunaiset nahkapenkit ja hauska pärisevä moottorin ääni :D
Olin tuona aikana kun liikuimme kyseisellä bussilla niin pieni, että en muista tänä päivänä mitään muuta, kuin nuo kaksi kohtaa.
Olen löytänyt kaks kuvaa, jotka näyttää mun mielest samalta bussilta, jota nyt näillä hakukriteereillä haen. Olisi kiva, jos joku teistä tietäisi kyseisen bussin :) Sehän ei enää ole liikennöinyt varmaan kymmeneen vuoteen ja olisi kiva tietää, että onko kyseistä mallia enää olemassa ja jos on, niin onko turussa.
Tässä on kuvat:
bussi.jpg

IMG_0053.jpg
 
Hei! Olen aivan uusi näillä foorumeilla ja mulla on heti tässä jo eka aihe, tai enemmänkin kysymys eräästä vanhasta bussista.
Tais olla vuosina 1996-1998, kun olen liikkunut tällä kyseisellä bussilla.
En muista bussista mitään muuta, kuin se, että siinä oli viinipunaiset nahkapenkit ja hauska pärisevä moottorin ääni :D
Olin tuona aikana kun liikuimme kyseisellä bussilla niin pieni, että en muista tänä päivänä mitään muuta, kuin nuo kaksi kohtaa.
Olen löytänyt kaks kuvaa, jotka näyttää mun mielest samalta bussilta, jota nyt näillä hakukriteereillä haen. Olisi kiva, jos joku teistä tietäisi kyseisen bussin :) ...
Tässä on kuvat:
Näytä liitetiedosto 746

Näytä liitetiedosto 747
Koska ylempi kuva on minun ottamani, kuvattu muistaakseni lauantaina 11.4.1987, niin tunnistan kyllä bussinkin. Se on Turun kaupungin liikennelaitos 142, Sisu BK-160D / Delta City S vuodelta 1984. Alusta on kotimaisen Sisun, moottori DAFin ja vaihteisto Voithin. Korin oli rakentanut lietolainen Oy Delta-Plan Ab, joka oli 1984 ollut Ajokki-konsernia. Kuvattaessa (ylempi kuva) nuo TVX-kilpiset Delta City S:t olivat TuKL:n uusimmat bussit. Osa saman tilauserän busseista oli Volvon alustalla, ja osassa Volvoista oli "saaristovarustelu" (istuimet, ovitus, vaihteisto). Myöhemmin 1987 Turkuun toimitettiin Volvo B10R:iä Ajokin korilla.
 
kai nämä Turun Bk-160D:t oli samanlaisella on/off kaasulla kuin Tampereelle 1983/1984 tulleet Ajokki-koriset?
 
kai nämä Turun Bk-160D:t oli samanlaisella on/off kaasulla kuin Tampereelle 1983/1984 tulleet Ajokki-koriset?
Taisipa Williams Air Controls -paineilmakaasupoljin olla vakiovaruste tuon ajan Sisu-busseissa. Väliasentojen löytäminen kaasupolkimesta vaati tarkkaa jalkaa. :)
 
En muista bussista mitään muuta, kuin se, että siinä oli viinipunaiset nahkapenkit ja hauska pärisevä moottorin ääni :D

Näissä TuKL:n Delta City S -busseissa taisi kuitenkin olla peltikuppipenkit (ja sellaiset noista kuvistakin tuntuisivat pilkistävän). Vanhemmissa 70-luvun lopulla hankituissa Scania BR111M / Delta City -busseissa sen sijaan taisi olla paksusti pehmustetut viininpunaiset keinonahkapenkit. Nämä Deltat palvelivat Turussa huomattavan pitkään. Osa autoista taisi olla TuKL:n käytössä 90-luvun lopulle asti ja muutamia meni vielä tuolloin käytettynä Matka-Autoille linjakäyttöön.
 
Kumpikin noista autoista ja parikymmentä muuta entistä TuKL:n autoa ovat vielä aktiivipalveluksessa/ tai ainakin vielä purkamatta Cherepovetsissa Venäjällä - ja ihan keltaisen vaaran väreissäkin. Tuo alempikin
on ostettu Narva Bussiveodilta Virosta nyttemmin sinne.

Kuvia muutamasta
http://www.fotobus.msk.ru/list.php?serv=0&cid=52&mid=980
 
Viimeksi muokattu:
Kun puhutte DAFfin koneesta, niin onko se tässä tapauksessa joku sellanen, joka on tehty Leyland(lue:Romuland) 680-sarjan pohjalta? Eli se isompi, jota oli mm Jyry-Sisussa ja Tka3:ssa.
 
Kun puhutte DAFfin koneesta, niin onko se tässä tapauksessa joku sellanen, joka on tehty Leyland(lue:Romuland) 680-sarjan pohjalta? Eli se isompi, jota oli mm Jyry-Sisussa ja Tka3:ssa.
Siitä moottorista on kysymys, moottorin makaavasta versiosta. Leyland O.680:n makaava versio olikin aikanaan hyvin yleinen useissa Leylandin omissa linja-autonalustoissa sekä joissakin mm. Sisun (ja Vanajakin) alustoissa.
 
Kumpikin noista autoista ja parikymmentä muuta entistä TuKL:n autoa ovat vielä aktiivipalveluksessa/ tai ainakin vielä purkamatta Cherepovetsissa Venäjällä - ja ihan keltaisen vaaran väreissäkin. Tuo alempikin
on ostettu Narva Bussiveodilta Virosta nyttemmin sinne.
Autojen 139-141 tilaksi kerrotaan "ei käytössä" ja auton 142 "hylätty".
 
Onhan siellä enkkukin kielivalikoimassa. Keltainen pohjaväri on tosiaan " not working" eli kilvissä vielä, mutta ei vakiajossa.139-141 ovat tosiaan tässä tilassa , mutta vara-autoina käyvät kuitenkin useinkin ajossa. Eli ei missään romurivissä vielä.

Punaisen enkunnos " withdrawn" lienee suomalaisille
ymmärrettävissä sitten tässä tapauksessa vaikka hylättynä. Se voi olla mitä vaan varaosiksi puretusta/paalatusta ajokuntoiseen autoon- kilvissä se ei kuitenkaan ole. Eikä sitä ole myyty minnekään - paitsi romuttamolle. Yleensä ne purkaa ne itse.
Myydyt on kaikki violetteja- oli se sitten toiseen firmaan tai jobbarille myyty.
Sininen on uudelleenkilvitetty samalla omistajalla- näitä on Virossa paljon.

Sen verran tuota Fotobusin databasea on nimittäin tullut viime aikoina editoitua että värit on tulleet tutuksi. 578 Suomesta Viroon myytyä syöttänyt sinne, toinen mokoma olisi vielä edessä... just nyt ei oikeen inspiraatiota jatkaa sitä urakkaa. Jos syksyn pimeinä ehtoina taas.

Viron tietokanta oli/ on nimittäin ihan retuperällä. Syynä on se että viron natiiviharrastajat karttavat pitkälti Fotobusia , jossa taas pyörivät lähinnä Narvan alueen vironvenäläiset harrastajat. Ristiriidat ovat niin syvät kuin koko virolaisessa yhteiskunnassa muutenkin - eikä tieto kulje.Valitettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös