Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Kysymys saaristolinjoista

  1. #1

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Kysymys saaristolinjoista

    Ennen kilpailutusta ajoi Turun Liikennelaitos linjoja Kakskertaan ja Satavaan. Milloin Liikennelaitos sai nämä linjat hoitaakseen? Kuka hoiti liiikennettä aikaisemmin? Mahdolliset liikennöitsijän vaihumisen syyt?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus

    TuKL otti linjat hoitaakseen 1.4.1975 TLO:n luovuttua niistä kannattamattomina. Kaupan mukana TuKL sai 15 bussia, jotka olivat kuitenkin niin huonokuntoisia, ettei niillä juurikaan voinut liikennöidä. Niinpä TuKL ajoi saaristoon aluksi HKL:ltä vuokraamillaan busseilla, kunnes sai ostettua uusia busseja. Vuonna 1976 hankittujen uusien bussien myötä vuokrabussit saatiin palautettua Helsinkiin.

  3. #3

    Liittynyt
    30.06.2005
    Viestejä
    14

    oletus

    Hetkussa 1/1981 on kirjoittamani artikkeli tästä aiheesta, ja laitan tähän otteita siitä:

    "Kalusto oli seuraavanlaista:
    Koodi:
    TuKL/201 TBT-570 Scania-Vabis B  Autok 0    101  vm-61
    TuKL/202 TEE-330 Vanaja B        Ajokki 5   101  vm-63, kori -67
    TuKL/203 TPP-3   Volvo B-615     Wiima 3'   101  vm-64
    TuKL/204 ETH-55  Volvo B-615     Wiima 2    101  vm-61
    TuKL/205 TCA-919 Volvo B         Autok 0    101  vm-56, kori -64
    TuKL/206 TJJ-31  Vanaja B        Ajokki 7   101  kori vm-70
    TuKL/207 TOK-31  Volvo B-715     Wiima 3'   101  vm-64
    TuKL/208 TAG-69  Volvo B         Wiima 2    101  vm-62
    TuKL/209 TAG-68  Volvo B         Wiima 2    101  vm-62
    TuKL/210 TJ-739  Volvo B         Wiima 2    101  vm-59
    TuKL/211 TOP-2   Volvo B-715     Autok 0    101  vm-64
    TuKL/212 AZC-42  Volvo B-615     Wiima 3'   101  vm-64
    TuKL/213 TÄ-770  Scania-Vabis B  Autok 0    101  vm-61
    TuKL/214 TDF-22  Vanaja VLK      Autok 0    101  vm-62
    TuKL/215 EYO-74  Volvo B-615     Wiima 3'   101  vm -64
    Autot 201-206 sekä 213 tulivat Martti Matarmaalta, 207 ja 208 tulivat O & G Kaskimäeltä, 209, 210 ja 213 K Laineelta, 211 A Jaloselta, 214 N Julinilta ja 215 Johan Niemiseltä."

    "HKL:ltä tulleet ensimmäiset 15 bussia olivat:
    Koodi:
    721  AFS-27  Leyland Royal Tiger Cub LRTC 1/1 Wiima  -63 26+33=59
    728  AFK-69                       "             "    -63      "
    731  AFS-32                       "             "    -63      "
    732  BU-343                       "             "    -63      "
    738  AGG-54                       "             "    -63      "
    740  AGG-57                       "             "    -63      "
    754  AHT-66                       "             "    -63      "
    756  AHT-68                       "             "    -63      "
    763  BS-639                       "             "    -64 26+39=65
    768  BS-799                       "             "    -64      "
    780  ANC-70                       "             "    -64      "
    781  ANC-69                       "             "    -64      "
    786  ANC-95                       "             "    -64      "
    795  AL-273                       "           Helko  -64      "
    799  BS-690                       "             "    -64      "
    Lisäksi tuli vielä myöhemmin 6 vanhaa HKL-Leylandia lisää, neljään niistä tiedetään numerot: 720, 749, 767 ja 773, turkulaiset TJM-alkuiset rekisterit numeroineen rimmaten. Vanhoja TLO-autoja käytettiin vain saaristoon menevillä linjoilla, sitävastoin vanhat helsinkiläiset ajoivat kaikkia muitakin TuKLin linjoja keltaisten vaarojen seassa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Noista Helsingin vanhoista Turkuun vuokratuista "Keppi-Tiikereistä" on ollut puhetta harrastajien keskuudessa jo ennen internetin keksimistä. Kerran muistan tulleen esille, että autojen omistaja siinä vaiheessa olisikin ollut Sisu-Auto. Eli Leukut olisivatkin ehtineen mennä HKL:lta Sisulle vaihdossa jo ennen Turkuun menemistä. En ole mistään tarkistanut, oliko asianlaita todellisuudessa näin, vai oliko joku käsittänyt jotain väärin.

  5. #5

    Liittynyt
    30.06.2005
    Viestejä
    14

    oletus

    Sellainen käsitys minullakin on, että HKL ei olis noita autoja Turkuun vuokrannut suoraan. Eli ne olisivat vaihdossa menneet Sisulle ja Sisu-Auto olis ne sitten Turkuun vuokrannut.

  6. #6

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus

    Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta.

  7. #7

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus

    Matarmaa oli kaiketi sama liikennöitisjä, joka operoi myös vesibusseilla Turun lähivesillä. Kilpailevassa varustamossa aikanaan meriurani aloittaneena kuulun siihen joukkoon, jolle Airiston ja Reginatanin operaattori oli nimeltään Matkailijanhuijaus (oik.Matkailu & Kuljetus oy).
    M&K meni konkurssiin omistajanvaihdoksen jälkeen -90-luvulla. Ex-Reginatan kuuluu nykyään Naantalin Muumimaailman aluskantaan nimellä Merenhuiske ja ex-Airisto on matkannut Juojärvelle, jossa se operoi Hanna-nimisenä.

    Oliko Mataran firma myös bussipuolella nimeltään Matkailu & Kuljetus?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    oletus Matarmaan bussifirmat

    Matarmaa toimi bussibisneksessä sekä Matkailu & Kuljetus Oy:n että Kakskerran Linja Oy:n kautta. Jälkimmäisen hän oli ostanut joskus 60-luvulla.

  9. #9

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu
    Matarmaa oli kaiketi sama liikennöitisjä, joka operoi myös vesibusseilla Turun lähivesillä. Kilpailevassa varustamossa aikanaan meriurani aloittaneena kuulun siihen joukkoon, jolle Airiston ja Reginatanin operaattori oli nimeltään Matkailijanhuijaus (oik.Matkailu & Kuljetus oy).
    M&K meni konkurssiin omistajanvaihdoksen jälkeen -90-luvulla. Ex-Reginatan kuuluu nykyään Naantalin Muumimaailman aluskantaan nimellä Merenhuiske ja ex-Airisto on matkannut Juojärvelle, jossa se operoi Hanna-nimisenä.
    Matarmaan M&K-laivastoon kuuluivat Airiston ja Reginatanin lisäksi Hannele (tulipalon jälkeen Satumaa), Maininki, Tyyni, Saaristo, Hiekkaranta ja Minni. Mitäköhän noille muille vesibusseille nykyään kuuluu, jos jotakin nyt enää kuuluu?

    Noilla kaikilla tuli 60-luvulla seilattua tiuhaan Turun ja Ajonpään väliä mökille.

  10. #10

    Liittynyt
    18.09.2005
    Viestejä
    4

    oletus Re: Matarmaan bussifirmat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kai Sillanpää
    Matarmaa toimi bussibisneksessä sekä Matkailu & Kuljetus Oy:n että Kakskerran Linja Oy:n kautta. Jälkimmäisen hän oli ostanut joskus 60-luvulla.
    Matarmaa liikennöi Hirvensalon puolella ainakin Kaistarniemeen Matkailu&Kuljetus Oy:nä, sitten osti Anttilan Paavon Kakskerran Linjat Oy:n. Eli mukaan tulivat sen aikaisen Kakskerran kunnan pääsaarten linjat Satavaan ja Kakskertaan. Kakskerran autothan olivat kauniin sinisiä verrattuna Turun harmaisiin.Noista Matarmaan autoista/vesibusseista jos joltakin kuvia löytyy niin kiitollisuudella ottaisin vastaan. Löytyy suvusta henkilö joka tuolla saaristossa ajoi bussia yli 20 vuotta. Ja itsekin ajoin liikennelaitoksen aikaan, tosin parina vuonna kesätöinä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kysymys: matkailu Helsingin sisäisillä linjoilla
    kirjoittanut TC6-Z3 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 05.07.2008, 23:27
  2. Kysymys Paunun linjoista 70/71 Tampere-Nokia
    kirjoittanut AJH foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 29.06.2007, 17:03
  3. Mannet pakkasella -kysymys
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 20.01.2006, 04:31
  4. Kysymys Turun ratikkaliikenteestä
    kirjoittanut Hape foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 29.08.2005, 15:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •