Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Hämeenlinnassa, Turussa tai Lahdessa ei ole tehty vuosikymmeniin mitään julkisen liikenteen hyväksi.
Tässä ei nyt kannata niputtaa yhteen tilaaja-tuottaja-mallista Turkua ja entisen linjalupamallin Hämeenlinnaa sekä Lahtea yhteen. Käyttäjämäärä suhteessa kaupunkirakenteen mahdollisuuksiin on Hämeenlinnassa ja Lahdessa alle puolet Turun tasosta.
Turussa on 1990-luvun laman jälkeen pystytty ylläpitämään eurooppalaista keskitasoa oleva joukkoliikenteen käyttö ja pelkäksi bussijärjestelmäksi kohtuullisen hyvä taso. 1999 jälkeen tapahtunut 85% liikenteen kilpailuttamisesta on johtanut kaluston laatutason ja muun palvelutason paranemiseen. Keskustassa järjestettiin 1994-95 joukkoliikenteen pääkadut uudelleen. Lippujärjestelmä on eurooppalaista huipputasoa. Kilpailutuksen yhteydessä käyttäjämäärät kasvoivat noin 10% mutta ovat sen jälkeen laskeneet, pääosin siksi että kaupunkirakenne hajautuu edelleen. Joukkoliikenteen etuuksia on toteutettu jonkin verran, muttt
Jonkinlaisena yhteenvetona Turun nykytilanteesta voi todeta, että Turussa on pystytty ylläpitämään kohtuullinen bussiliikenteen palvelutaso, mutta tähän asti on puuttunut rohkeutta tehdä oikeasti vaikuttavia uudistuksia kuten runkolinjasto ja pikaraitiotie. Paikallisjunien ja seudullisen viranomaisen toteuttamista on hidastanut kansallinen lainsäädäntö.