Turun joukkoliikenteen imago - keltsujen lisäksi tulossa asuvaatimus?

Liittynyt
4 Marraskuu 2010
Viestit
140
Tätä olenkin pitempään miettinyt, miksi ei kuljettajien työasut ole yhteneviä. Nyt asiaan ollaan tekemässä muutosta, lautakunnan tulevassa kokouksessa kyseinen asia on listalla: http://www05.turku.fi/ah/jlk/2011/0113001l/2455602.htm Toivottavasti asu on kaikilla liikennöitsijöille saman näköinen, pitää sisällään myös päähinen ja on mahdollisimman käytännöllinen ja vielä sen lisäksi olisi tyylikäs. Hyvällä asustesuunnitelulla tämä kokonaisuus on täysin mahdollista.

Olen kyllä asian esittelijän kanssa samaa mieltä, että tilaajavärityksen jälkeen looginen jatko imagon kehittämiselle on juuri tuo kuljettajien työasustus. Työasustushan on yleisesti ottaen eri firmoilla hyvinkin keskeinen osa brändiä, vaikka sitä ei aina tulekaan ajatelleeksi. Esimerkiksi Hese, Wizz Air, Finnair, VR, Itella, Prisma, CM ja näitä voi luetella kyllä loputtomasti.

Minkähänlainen tuon kuosin sitten pitäisi olla? Perinteitä kunnioittava harmaa :biggrin: ? Toivottavasti ei kuitenkaan mikään musta / tumman sininen, joka on määrätyllä tavalla heikosti erottuva, mutta ei myöskään mikään Hockey night oranssi tai turkoosi. Tuo harmaa on kyllä oma suosikkini.
 
Tämähän on mielenkiintoinen ja keskeinen imagoseikka. Turku on varmasti tässä suomalainen edelläkävijä.

Näkisin tässä kaksi perusvaihtoehtoa. Kun kaluston väritys on yhtenäistetty, voisi ajatella, että virkapuvutkin yhtenäistetään. Esityslistan mukaan kukin liikennöitsijä hankkikoot puvut mistä lystää, mutta niiden värin voisi määritellä esim. PMS-koodein. Haluattaessa voisi jopa piirtää kaavat valmiiksi; kukin tilaa sitten kaavan mukaisia sieltä mistä lystää. Tuo tosin estäisi valmissarjaisten virkapukujen käytön. Lisäksi jokin osa virkapuvusta, esim. solmio ja lakki, voitaisiin yhtenäistää täysin; kaupunki hankkisi ja toimittaisi sitten maksutta liikennöitsijälle. Tai toisaalta voisi olla niinkin, että muuten yhtenäisessä virkapuvussa juuri solmio ja lakki saisivatkin olla liikennöitsijän omia.

Toinen vaihtoehto on aivan päinvastainen: kun kaluston värin yhtenäistäminen johtaa siihen, että liikennöitsijän on yhä hankalampaa luoda imagoa ja tunnettavuutta itse, niin otetaan tähän virkapuvut avuksi. Kaupunki määrittäisi, että virkapuku on oltava (ja voidaan määritellä, että siihen tulee kuulua esim. solmio) ja että omia vaatteita ei saa käyttää sen osana. Kukin liikennöitsijä sitten suunnittelisi ja tilaisi haluamansa kaltaisen virkapuvun, jota se voisi käyttää yrityksensä imagonluonnissa. (Meidän bussilinjan kuskilla on vihreät vaatteet!)
 
Viime bussimatkani kuljettajana toimi reilusti ylipainoinen kantaväestöön kuuluva äijä, joka näytti vaatetuksen ja karvoituksen hoidon puolesta suunnilleen vastikään katuojasta bussin rattiin kiivenneeltä. Palvelussa ja kyydissä sinänsä ei ollut valittamista, mutta käännyn silti tämän perusteella kannattamaan ehdotusta, vaikka asu olisi sitten kelta-valkoinen liukuvärjätty haalari.
 
Toivottavasti vaatetuksen väri on musta tai harmaa, takki nuorekas pusakkamalli ja ei mitään lakkia! Kuljettajalla oli lakki joskus 60-luvulla, minä en ainakaan rupea lakki päässä ajelemaan - ja sen jälkeen hiukset sojottaa miten sattuu. Sinänsä ei ihan huono ehdotus, etenkin kun keltaisiin autoihin on jo tottunut. Kieltämättä ne näyttää ihan hyvältä - alkuun olin tietenkin vastaan...:D
 
Hyvä ajatus, oikeinkin kannatettava. Risupartaiset puliukon näköispatsaat olisi tullut jo aikaa sitten siistiä pois asiakaspalveluhommista ihan alan omilla toimenpiteillä sisältä päin eikä millään lautakuntapäätöksillä ulkoa päin.

Työasu ylle, lakki päähän ja tukka sekä naama parturiin ja pesuun, pykälä silmään.
 
Parashan tietysti olisi sellainen hienoisesti varioitava univormu, joka olisi "tilaajaväreissä", mutta jossa olisi brodeerattuna myös liikennöitsijän logo.

Toivottavasti vaatetuksen väri on musta tai harmaa, takki nuorekas pusakkamalli ja ei mitään lakkia! Kuljettajalla oli lakki joskus 60-luvulla, minä en ainakaan rupea lakki päässä ajelemaan - ja sen jälkeen hiukset sojottaa miten sattuu. Sinänsä ei ihan huono ehdotus, etenkin kun keltaisiin autoihin on jo tottunut. Kieltämättä ne näyttää ihan hyvältä - alkuun olin tietenkin vastaan...:D

Ja siihen variointiin kuuluisi mm. valinta päähineettömyyden, virkalakin ja talvella pipon/karvalakin välillä. Samoin kuin kaulus./pikeepaita + solmio vs. fleece-pusero jne., mikä täälläpäin kuuluu settiin: ainakin TKL:n kuljettajilla on erilaisia työasuja, jotka vain kaikki ovat samalla väriteemalla. Samoin Itellalla näkyy erilaisia asukokonaisuuksia, joihin vaikuttaa ainakin työntekijän preferenssit ja työn laatu (postimyymälä, kirjeenkanto, autonkuljetus tai varastotyö, jokaiseen vähän omat asut).
 
Ei viimeisen päälle hieno virkapuku tee huonosta asiakaspalvelijasta sen parempaa ja kääntäen muuten mukava ja ammattitaitoinen kuski saa varmasti matkustajien hyväksynnän vaikka vaatteet olisivat vähän sinne päin. Kun nykyisin on paljon lukulaitelippuja, niin hyvä kun matkustajat edes huomaa, minkävärinen kuski on. Ainakin minulle on yks ja sama onko kuskin parta ajettu tai naiskuskilla huulipunan tummuus. Paljon tärkeämpää on bussin kulku aikataulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei viimeisen päälle hieno virkapuku tee huonosta asiakaspalvelijasta sen parempaa ja kääntäen muuten mukava ja ammattitaitoinen kuski saa varmasti matkustajien hyväksynnän vaikka vaatteet olisivat vähän sinne päin. Kun nykyisin on paljon lukulaitelippuja, niin hyvä kun matkustajat edes huomaa, minkävärinen kuski on. Ainakin minulle on yks ja sama onko kuskin parta ajettu tai naiskuskilla huulipunan tummuus. Paljon tärkeämpää on bussin kulku aikataulussa.

Tottakai tärkeintä on itse ydintuotteen, tässä tapauksessa bussiliikenteen, toimivuus. Mutta kyllä meidän kaikkien käyttämät tuotteet ja ennenkaikkea palvelut ovat nk loppuun asti brändattuja, johon henkilökunnan puvustus kiinteästi kuuluu. Itsekin käytän toki korttia matkani maksuun, mutta toki olen usein kiinnittänyt huomiota juuri kuljettajan pukeutumiseen. Tämä henkilökunnan vaatettaminen nähdäkseni perustuu siihen, että henkilöt, jotka palvelua tuottavat, edustavat palvelun korkeaa laatua asiakkaalle pukeutumisellaan. Samaten identtinen pukeutuminen tarkoittaa asiakkaalle sitä, että asiakas saa lähtökohtaisesti aina tasalaatuisen palvelun, ja näin asiakas tietää aina että saa rahoileen tietyn kaltaisen vastineen.

Kyse on tässä pukuasiassa mielestäni siitä, että se on tietynlaista jälkimarkkinointia. Asiakas on jo kertaallen tehnyt ostopäätöksen, koska nousee bussiin ja hyvä mielikuva tulee aina juurikin ensivaikutelmasta, "onpas kuski hyvin pukeutunut".
 
Olen pannut merkille, että tilausajobussin kuljettaja on aina viimeisen päälle huoliteltu ja siististi pukeutunut antaen näin posisitiivisen kuvan sekä liikennöitsijästä että ammattikunnastansa. Onko tämä siis tulkittavissa niin että liikennöitsijä arvostaa tilausbussiasiakkaita enemmän kuin linjaliikenteessä kulkevia asiakkaitaan?

Jokaisessa palveluammatissa, jossa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa, pitäisi siistin ulkoasun ja pukeutumisen olla itsestään selvä asia. Lisäksi kuljettajan tulee olla tunnistettavissa kuljettajaksi muulloinkin kuin istuessaan ratin takana, esim. ollessaan päättärillä bussin ulkopuolella, tai joutuessaan kävelemään bussin takaosaan rauhoittamaan mahdollisia häiriköitä.

Ei ole tietenkään tarkoitus, että palattaisiin johonkiin 50-luvun asuun, raskaisiin koppalakkiin, takkiin ja saapashousuihin. Työasun tulee olla miellyttävä päällä, ja sopivat asut eri vuodenaikoihin. Lakin käyttö kuljettaessa olisi vapaaehtoista, ja naiskuljettajat saisivat itse valita, käyttävätkö hame- tai housuasua. Yhtenäisiä kuljettaja-asuja voisi pohtia työryhmä, jossa ovat mukana tilaajan, liikennöitsijöiden ja kuljettajien edustajat.
 
Ei ole tietenkään tarkoitus, että palattaisiin johonkiin 50-luvun asuun, raskaisiin koppalakkiin, takkiin ja saapashousuihin. Työasun tulee olla miellyttävä päällä, ja sopivat asut eri vuodenaikoihin. Lakin käyttö kuljettaessa olisi vapaaehtoista, ja naiskuljettajat saisivat itse valita, käyttävätkö hame- tai housuasua. Yhtenäisiä kuljettaja-asuja voisi pohtia työryhmä, jossa ovat mukana tilaajan, liikennöitsijöiden ja kuljettajien edustajat.

Mitä raskasta on koppalakissa tai muussa virallisemmassa? Jos asu istuu päälle, niin silloin se istuu vaikka olisi kuinka klassisen tyylikäs.

Tämä työasujuttu on vähän sama kuin tavaratalossa: kuinka luottamusta herättävä on esim. arkikuteisiinsa pukeutuva Stockan kioskin tyttö? En minä ainakaan tajuaisi tällaiselta mennä suklaakonvehtirasiaa ostamaan (paitsi jos entuudestaan tiedän olevan siellä töissä, ja sittenkin epäröisin), kyllä se pitää olla se ruutupaita, huivi ja vekkihame, toki varioiden.
 
Aiheesta lisää TS:ssa 13.1.2011. Päivän kysymykseen "Lisäisikö virka-asu bussinkuljettajan arvovaltaa?" voi ottaa kantaa.

Artikkelissa oleva kuva kuljettajasta ja rahastajasta on ykkösen raitiovaunun viimeiseltä vuorolta Pohjolaan 12.3.1967.
 
Takaisin
Ylös