Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kevät 2011

TuKL 19:n havainnointia helpottavat mustat numerot on vaihdettu värikaavion mukaisiksi eli valkoisiksi.

13.1. linjalla 12 Andersson 98 Pulssin kokomainosteipein.
 
Kulttuuripääkaupunkiavajaisista saatiinkin oikein kunnon liikennekaaos, mikä tosin oli odotettavissa. Itse kun menin, niin ainakin linja 9 Katariinasta Kauppatorille oli jo linjan toisen pysäkin kohdalla istumapaikkoja myöden täynnä ja Uittamolle asti joka pysäkiltä nousi vähintään 20 ihmistä. No viimeistään tanssilavan kohdalla tilanne oli jo se, että bussiin ei enää mahtunut väkeä. Mietin, että olisikohan tilaajan, eli Turun kaupungin ollut järkeä ajaa tuo ajankohta esimerkiksi arkiaikatauluin tai toisella autolla vahvistettuna? Myös poistuessa tapahtumapaikalta olisi pitänyt ykkösen liikenteessä olla ehdottomasti enemmän kalustoa käytössä, huumori kyllä alkoi loppumaan -20 asteen pakkasessa kun autoa ei näkynyt. Kävellen pääsi kyllä nopeammin pois alueelta.

Mutta muuten hienot avajaiset oli mielestäni, tosin en tiedä miten oli asianlaita LogoMotionissa.
 
Tietysti liikennöitsijän itsensäkin olisi pitänyt tällaisessa tilanteessa älytä laittaa koko kalusto liikkeelle.
 
Tietysti liikennöitsijän itsensäkin olisi pitänyt tällaisessa tilanteessa älytä laittaa koko kalusto liikkeelle.

Miksi? Olisiko liikennöitsijöiden pitänyt ilmaiseksi laittaa lisää kalustoa liikenteseen ja maksaa kaikki lisäautoista aiheutuvat kulut?

Kyllä tämä liikennekaaos oli täysin tilaajan eli kaupungin oma moka. Lisäautoja tilattiin vain ykköselle kauppatorilta satamaan ja takaisin. Kaikilla muilla linjoilla oli normaali lauantaiaikataulu ja kalusto. Tästä johtuen kaikki tai ainakin lähes kaikki autot ajoivat täynnä ja joutuivat jättämään matkustajia pysäkeille ja olemaan myöhässä. Ei olisi ollut suuri vaiva kaupungilta tilata joka linjalle lisäautoja avajaisten ajaksi tai päättää, että lauantaina ajetaan arkiaikataulujen mukaisesti.

Sitä se teettää, kun ei ajatella mitään. Matkustajat vaan kärsii. Toivottavisti kaikki antavat tästäkin asiasta palautetta kaupungille, niin ehkä ne joskus oppivat ennakoimaan tilanteita.
 
Miksi? Olisiko liikennöitsijöiden pitänyt ilmaiseksi laittaa lisää kalustoa liikenteseen ja maksaa kaikki lisäautoista aiheutuvat kulut?

Ei tietenkään, lasku vaan kaupungille, ja liikennöitsijöille reilu korvaus lisäautoista ja kuljettajille ylitöistä. Eihän systeemi voi niin jäykkä olla ettei sopeudu reaaliajassa muuttuviin tilanteisiin. Nyt liikennöitsijöille tulee vaan miinuspisteitä siitä että jättivät matkustajia pysäkeille. Kyllä ennen aina saatiin tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla lisäautoja linjalle.

Olihan jo etukäteen selvää että kaikilla linjoilla tulee olemaan matkustajia huomattavasti enemmän kuin tavallisina arki-iltoina. Lehdissä ja paikallisradioissa kerrottiin vain että Kauppatorilta lähtee ykkönen viiden minuutin välein ja että tilaisuuden loputtua on riittävä määrä busseja viemään porukka takaisin Kauppatorille. (Eikä tämäkään toiminut!) Eihän kaikki katsojat asu sataman ja Kauppatorin välissä, joten isoin osa saapui muilla busseilla torille ja vaihtoi ykköseen jos mahtui. Missään ei kerrottu muitten linjojen lisävuoroista, tilaisuuteen menijä oletti vain että ainakin isoilta asuntoalueilta aikataulun mukaisten vuorojen välissä on tarpeellinen määrä lisäautoja. Missään nimessä normaaliarki-illan vuorotiheys ei olisi riittänyt.

Lisäksi vielä erityisesti kehoitettiin kaupunkilaisia käyttämään joukkoliikenteen busseja saapuessaan tilaisuuteen.
 
Kyllä tämä systeemi taitaa vaan olla juurikin niin jäykkä, että jo hyvissä ajoin etukäteen olisi joukkoliikennelautakunnan pitänyt päättää asiasta kokouksessaan. Jälkikäteen on liikennöitsijän aika epävarmaa pyytää korvauksia lisävuoroista, vaikka olisivat tarpeeseen tulleetkin. Vai olenko väärässä?
 
TS:ssa 18.1.11. Tekstiviestit-palstan tekstarissa kerrottiin, että lauantai-iltana 15.1. ei Ruotsinlaivoja ollut vastassa edes aikataulujen mukaiset (10 min. vuoroväli) ykkösbussit, eikä taksejakaan saanut millään. Kokemuksesta tiedetään, että viikonloppuristeilyillä molempien yhtiötten laivat ovat buukatut täyteen, ja ykkösen bussit tulevat täpötäyteen jo laivaterminaalin pysäkillä matkustajista, kapsäkeistä ja 96-pack-kaljakärryistä. Kuinka voisi kuvitella, että näihin jo ennestään täysiin busseihin mahtuisi vielä valoshowsta palaava porukka?

Dreamy83:n tapauksessa linjalla 9 on lauantaisin 30 min vuoroväli. Pysäkille jääneet matkustajat olisivat siis joutuneet pakkasessa odottamaan puoli tuntia seuraavaa bussia, joka sekin aika todennäköisesti olisi täyteen ahdettuna painanut ohi. Tässä tilanteessa olisi ehdottomasti pitänyt saada varabusseja, jotka olisivat keränneet loput matkustajat pysäkeiltä.

En tiedä, miten tilaajan ja liikennöitsijän väliseen liikennöintisopimukseen on kirjattu korvaukset vara-autojen ottamisesta liikenteeseen pakottavissa tilanteissa (esim. kun täytenä joutuu jättämään matkustajia pysäkeille harvan vuorovälin aikana), täytyy kai sellainenkin pykälä löytyä. Tärkeintä on kuitenkin, että asiakkaat eli matkustajat pääsevät aikataulun mukaisilla vuoroilla kohtuullisesa ajassa perille. Tuntuu, että vara-autojen saaminen liikenteeseen on paljon joustavampaa mm. pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa.

Tietysti tilaajan olisi etukäteen pitänyt ottaa huomioon muidenkin kuin ykköslinjan ennakoitava kuormitus, ja tilata lisävuoroja muillekin linjoille. Lauantain vuorot olisi pitänyt pitää runkona, kun kerran ovat talviaikatauluihin merkattu, mutta niitten lomaan sopivasti lisävuoroja.

Mitenkähän olisi pärjätty, jos tilaisuus olisi ollut sunnuntaina, ja bussit ajaneet orjallisesti pyhäaikataulujen mukaisesti?
 
Tuli kaupungille positiivistakin palautetta kulttuuriavajaisisten liikenteestä. TS:n tekstaripalstalla 19.1. kiiteltiin että bussikuljetukset parkkialueeksi varatusta Artukaisesta tapahtumapaikalle toimi. Busseja oli riittävästi ja meno ja paluu sujui ongelmitta.
 
Anderssonin linjalla 28, bussissa 28 on näköjään kadonnut kamera keskiovien kohdalta jonnekin. Yksinäinen johto vaan roikkui katosta.
 
Kauppatorilla on Kultatalon remontin vuoksi säätöä pysäkeissä. Linja 13 siirtyy Yliopistonkadulle ja 18 50 m Yliopistonkadun suuntaan. Samaten Kaarinan suuntaan lähtevät linjat siirtyy Yliopistonkadulle.

http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=236004&nodeid=23

Joo, tästä oli maininta myös Turun Sanomissa; 29. tammikuuta 2011. :cool:

Pysäkkimuutokset ovat alustavan arvion mukaan voimassa noin vuoden ajan.

Ks. liite. :wink:
 

Liitetiedostot

  • imgBussit_001.jpg
    imgBussit_001.jpg
    139.5 KB · Lukukerrat: 343
Torin pysäkkisiirrot on nyt sitten tehty. Yliopistonkadun kirkonpuoleisella sivulla on satasen pysäkki saanut koodin T51 ja kolmetoistasen lähtötolppa on ristitty T53:ksi. Kuvia.
 
Torin pysäkkisiirrot on nyt sitten tehty. Yliopistonkadun kirkonpuoleisella sivulla on satasen pysäkki saanut koodin T51 ja kolmetoistasen lähtötolppa on ristitty T53:ksi. Kuvia.

Pysäkit jälleen samoilla paikoilla kuin HTP:n hienoissa 80-luvun kuvissa! Bussi 110 on lähdössä Liuppatorille.
 
Takaisin
Ylös