Kevään 2011 kilpailutus

Mitä tällaisessa tapauksessa tehdään, jos oikeuden ratkaisu venyy niin että nykyinen sopimus ehtii päättyä? Saako suorahankinnalla tilata liikennettä kunnes oikeuden ratkaisu on tullut?
 
Mitä tällaisessa tapauksessa tehdään, jos oikeuden ratkaisu venyy niin että nykyinen sopimus ehtii päättyä? Saako suorahankinnalla tilata liikennettä kunnes oikeuden ratkaisu on tullut?

http://www05.turku.fi/ah/jlk/2011/0818010l/Images/1081263.pdf

"Jos hankintapäätöksen täytäntöönpanoa ei sallita, se voi johtaa hankintalainsäädännön mukaisesti kilpailutettujen linjojen liikennöinnin keskeytymiseen." Valituksen tehnyt LS-liikennelinjat on ilmoittanut (yllätys yllätys) että se voi jatkaa liikennöintiä siihen asti että Markkinaoikeus tekee ratkaisunsa. Eri asia on haluaako tilaaja tehdä tämän kanssa väliaikaista sopimusta...
 
Luulen, että tilaaja haluaa tehdä. Ainakin jos matkustajia ajattelee.
 
Tätä valituspelleilyä on harjoitettu Ruotsissa jo useamman vuoden ajan, ja nyt se siis rantautuu myös meille. Saamme kaiketi varautua siihen, että vastaisuudessa jokainen kilpailukierros päättyy valitukseen, ja liikenteen alkamisajankohta siirtyy aina hamaan tulevaisuuteen.

En kuitenkaan muista että Ruotsissa liikenne olisi keskeytynyt missään tästä syystä, vaan kyllä siellä on liikenteen tilaaja aina saanut asiat hoidettua siltä osin.
 
Mitä tällaisessa tapauksessa tehdään, jos oikeuden ratkaisu venyy niin että nykyinen sopimus ehtii päättyä? Saako suorahankinnalla tilata liikennettä kunnes oikeuden ratkaisu on tullut?

Tuolla esityslistan liitteissä viitataankin hankintalain pykälään 93:
Laki julkisista hankinnoista sanoi:
Jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti tilaamalla sen hankintamenettelyyn osallistuneelta tai aiemmalta toimittajalta, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

Mikään ei toki myöskään estä kilpailuttamasta liikennettä uudestaan siksi aikaa, että aiemman kilpailutuksen valitus saadaan ratkaistua.
 
Tietääkseni edelleen vain odotellaan, ja odotellaan. Toisaalta, jos sopimukset on 9-10 vuotta, niin mitäpä sen niin väliä on, alkaako liikenne muutamaa kuukautta enemmin tai myöhemmin - kunhan liikenteen hoito kestää sovitun ajan. Kuljettajille epätietoisuuden aika on tietenkin inhottava.
 
Tämän päivän Turun Sanomien mukaan LS-Liikennelinjojen markkinaoikeuteen tekemä valitus koskien tarjouskilpailua 1/2011 on hylätty.
 
Eli tuon hylkäyksen perusteella voisi ajatella, että hankintamenettely käynnistetään SL-Autolinjat saa tuon koko paketin ajallaan liikkeelle. Mietityttää vain, ehtivätkö saada riittävästi relevanttia kalustoa haltuun ja onkohan tuo relevantti kalusto osaltaan GD:tä... Itse toivoisin SL-Autolinjojen nykykaluston kaltaista ratkaisua (Volvo, Scania), sillä yhtiöllä on hyvä kalusto ja muutenkin hyvä palvelu.
 
Tarjoukset ja kisayhteenveto ovat ilmestyneet toukokuisen kokouksen pöytäkirjan liitteiksi. Anderssonin tarjous kolmoskohteeseen eli linjalle 13 vaikuttaa hieman... hmmm... omaperäiseltä.
 
Eli tuon hylkäyksen perusteella voisi ajatella, että hankintamenettely käynnistetään SL-Autolinjat saa tuon koko paketin ajallaan liikkeelle. Mietityttää vain, ehtivätkö saada riittävästi relevanttia kalustoa haltuun ja onkohan tuo relevantti kalusto osaltaan GD:tä... Itse toivoisin SL-Autolinjojen nykykaluston kaltaista ratkaisua (Volvo, Scania), sillä yhtiöllä on hyvä kalusto ja muutenkin hyvä palvelu.

Ei syytä huoleen. Raimo O. Honkasen tiedotteessa sanottiin, että kaupat on tehty ja 37 Scalaa tulee sinne.
 
Takaisin
Ylös