Turun kh teki 14.11.2005 periaatepäätöksen toriparkin sisältävästä Kauppatorin suunnitelmasta. Toriparkin tarpeellisuudesta, tai sanoisin tarpeettomuudesta, riittäisi kyllä polemiikkia, mutta tässä ketjussa keskitytään suunnitelman vaikutukseen joukkoliikenteeseen, eli lähinnä pysäkkien siirtoon Aurakadulta Kauppiaskadulle ja siirtojen aiheuttamiin reittimuutoksiin.
Pysäkkien siirrosta kärsisi lähinnä Hansakortteli, koska mm. "superlinjojen" 11, 110, 111 ja 18 pysäkit siirtyisivät torin toiselle puolelle. Hyötyjänä olisi Wiklundin kortteli. Forumin(Börssi)kortteliin vaikutukset olisivat vähäisiä.
Auransillan kautta kulkevat linjat joutuisivat koukkaamaan pysäkeille Linnan- tai Eerikinkatujen kautta, joten joudutaan selvittämään mm. telibussien kääntyvyys Auransillan suunnasta oikealle Linnankadulle. Kauppiaskadun liikennevalot täytyisi kaksisuuntaistamisen takia muuttaa uuteen uskoon, samalla valot asennettaisiin myös Kauppias-Linnankadun risteykseen, joka tällä hetkellä lienee Turun vilkkain valoton risteys. Muutosten yhteydessä bussietuudet kaikkiin risteyksiin.
Cygnaeuksen (ex. Ressu) pysäkki Maariankadulla siirtyisi lähelle Kauppiaskadun kulmaa. Pysäkki palvee koulukeskittymää Cygnaeus, Puolala ja TSYK. Puutori-niminen pysäkkipari takaisin Puutorille, siirto elvyttäisi näivettynyttä Puutoria (esimerkki torista, jonka alle rakennettiin toriparkki).
Kauppiaskadulla torin korttelin puolella olisi jo valmiina "pysäkkikatos", jalkakäytävä on katettu melkein koko matkalta lukuunottamatta pientä pätkää Arean kohdalla. Torin puolella voisi "Totti Soran mausoleumien" ja välipalan kadun puoleiset seinät poistaa, jolloin syntyisi mainio odotuskatos. Mikäli rakennelma on suojeltu, säilyisi se torin puolelta katsottuna entisellään.
Seuraavassa muutoksen vaikutus eri bussilinjoihin. Jottei viestistä tule liika pitkää, tässä muutama linja vain. Joku toinen voi sitten jatkaa...
Linja 1
Pysäkit ennallaan Eerikinkadulla. Satamasta torin kautta takaisin satamaan menevät vuorot (ruuhka-ajat ja laivojen tulo- ja lähtöajat) ajaisivat torille Forum(Börssi)korttelin ympäri reittiä Linnankatu-Kauppiaskatu-Eerikinkatu, jolloin bussi olisi jo valmiina lähtöpysäkillä, eikä tarvitsisi tyhjänä ajaa Wiklundin korttelin ympäri (Säästö neljä korttelinväliä ja neljät valot). Torilta lentoasemalle menevät vuorot voisivat ajaa reittiä Kauppiaskatu-Maariankatu-Aninkaistenkatu.
Linja 28
Pysäkit Kauppiaskadulle. Linjan pituus ja matka-aika lyhenisivät kahden korttelinvälin ja kaksien valojen verran. Vaihdot samalle osuudelle siirtyvien superlinjojen 11, 110, 111 ja 18 pysäkeille lyhenisivät ja helpottuisivat, ei tarvitsisi enää juosta koko torin poikki keritäkseen vaihtobussiin tai sitten ei.
Linjat 3, 30, 4 ja 40
Pysäkit ja reitit ennallaan.
Pysäkkien siirrosta kärsisi lähinnä Hansakortteli, koska mm. "superlinjojen" 11, 110, 111 ja 18 pysäkit siirtyisivät torin toiselle puolelle. Hyötyjänä olisi Wiklundin kortteli. Forumin(Börssi)kortteliin vaikutukset olisivat vähäisiä.
Auransillan kautta kulkevat linjat joutuisivat koukkaamaan pysäkeille Linnan- tai Eerikinkatujen kautta, joten joudutaan selvittämään mm. telibussien kääntyvyys Auransillan suunnasta oikealle Linnankadulle. Kauppiaskadun liikennevalot täytyisi kaksisuuntaistamisen takia muuttaa uuteen uskoon, samalla valot asennettaisiin myös Kauppias-Linnankadun risteykseen, joka tällä hetkellä lienee Turun vilkkain valoton risteys. Muutosten yhteydessä bussietuudet kaikkiin risteyksiin.
Cygnaeuksen (ex. Ressu) pysäkki Maariankadulla siirtyisi lähelle Kauppiaskadun kulmaa. Pysäkki palvee koulukeskittymää Cygnaeus, Puolala ja TSYK. Puutori-niminen pysäkkipari takaisin Puutorille, siirto elvyttäisi näivettynyttä Puutoria (esimerkki torista, jonka alle rakennettiin toriparkki).
Kauppiaskadulla torin korttelin puolella olisi jo valmiina "pysäkkikatos", jalkakäytävä on katettu melkein koko matkalta lukuunottamatta pientä pätkää Arean kohdalla. Torin puolella voisi "Totti Soran mausoleumien" ja välipalan kadun puoleiset seinät poistaa, jolloin syntyisi mainio odotuskatos. Mikäli rakennelma on suojeltu, säilyisi se torin puolelta katsottuna entisellään.
Seuraavassa muutoksen vaikutus eri bussilinjoihin. Jottei viestistä tule liika pitkää, tässä muutama linja vain. Joku toinen voi sitten jatkaa...
Linja 1
Pysäkit ennallaan Eerikinkadulla. Satamasta torin kautta takaisin satamaan menevät vuorot (ruuhka-ajat ja laivojen tulo- ja lähtöajat) ajaisivat torille Forum(Börssi)korttelin ympäri reittiä Linnankatu-Kauppiaskatu-Eerikinkatu, jolloin bussi olisi jo valmiina lähtöpysäkillä, eikä tarvitsisi tyhjänä ajaa Wiklundin korttelin ympäri (Säästö neljä korttelinväliä ja neljät valot). Torilta lentoasemalle menevät vuorot voisivat ajaa reittiä Kauppiaskatu-Maariankatu-Aninkaistenkatu.
Linja 28
Pysäkit Kauppiaskadulle. Linjan pituus ja matka-aika lyhenisivät kahden korttelinvälin ja kaksien valojen verran. Vaihdot samalle osuudelle siirtyvien superlinjojen 11, 110, 111 ja 18 pysäkeille lyhenisivät ja helpottuisivat, ei tarvitsisi enää juosta koko torin poikki keritäkseen vaihtobussiin tai sitten ei.
Linjat 3, 30, 4 ja 40
Pysäkit ja reitit ennallaan.