Kysymyksiä Turun linjoista

apologia

Nojoo, tarkoitinkin sellaista aikataulukirjaa, josta löytyy _kaikki_ bussiliikenteen aikataulut koko kaupunkiseudulta, kuten Tampereen aikataulukirja on. Löytyipä siitä parhaimmillaan jopa VR:n aikatauluja, tosin ei enää muutamaan vuoteen.
Siis aikatauluista naljailu oli tosiaan vain asiatonta T:fors vs. Åbo-naljailua. :)

Itse en ole pahemmin TuKLiin tutustunut tämän vuosituhannen puolella, muuta kuin olen pannut merkille pidemmän linjakaluston puuttumisen. Onko teillä lainkaan nivel- tai telikalustoa? Lyhemmällä kalustolla ajaminen saattaa selittää osaltaan lyhyitä vuorovälejä.

Ensi talvikaudeksihan tulee Tampereen linjalla 22 parhaimmillaan 5 min vuoroväli, tosin se on kyllä ruuhkahuippujen ulkopuolella 10-15 minuutissa. Linjan 16 vuoroväli on ainakin tänä vuonna 11 minuuttia ruuhkatunteina, muulloin n. 15-25 min.
Turkulainen 10 min vuoroväli keskipäivälläkin tärkeillä linjoilla on kyllä kadehdittavaa, kunpa se sujuisi täällä sisämaassakin. Propsit myös varsin kattavasta bussiverkosta, sitä katsellessa tajuaa todella katselevansa vanhan pääkaupungin karttaa.
 
Telibussit Turussa

ultrix sanoi:
Itse en ole pahemmin TuKLiin tutustunut tämän vuosituhannen puolella, muuta kuin olen pannut merkille pidemmän linjakaluston puuttumisen. Onko teillä lainkaan nivel- tai telikalustoa? Lyhemmällä kalustolla ajaminen saattaa selittää osaltaan lyhyitä vuorovälejä.
Turussa joukkoliikenteen tilaamisesta ja organisoinnista vastaa Joukkoliikennetoimisto. TuKL ajaa enää noin 18% suoritteesta, pääosa on yksityisten ajamaa kilpailutettua liikennettä sekä kuntalippusopimusliikennettä (5% matkoista) jossa käy kaupungin liput.

Nivelbusseja Turussa ei käytetä. Syynä on pääosin oletus siitä, että nivelbussit olisivat kalliimpia kuin telibussit, mutta istumapaikkakapasiteetti ei olisi olennaisesti suurempi. Telibusseja käytetään niiden suuren kapasiteetin sekä taloudellisuuden takia.

Kilpailutetusta liikenteestä linjat 18, 32/42, 28 ja Pohjois-Turun 2x, 2xx sarjat ajetaan pääosin telibusseilla. Telibusseja näkee myös muilla linjoilla varsinkin pyhäisin. Seutuliikenteellä telibusseilla ajetaan pääosin 11/110. Muussa seutuliikenteessä näkee myös telibusseja.

Tiheä vuoroväli suuresta kalustosta huolimatta on periaateratkaisu, joka juontaa juurensa keskusteluun kun Turkuun 1980-luvulla aiottiin hankkia nivelbusseja ja harventaa vuoroväliä. Keskustelussa korostettiin vuorotiheyttä.

10 minuutin välein kulkevat telilinjat 18, 32/42, 28 ja 11/110 ovat olleet menestys. 1997-2000 telibussien käyttöönotto päälinjoilla lisäsi matkustajamääriä 20% näillä linjoilla, 10% koko joukkoliikenteessä.

Osa 10 minuutin vuoroväleistä ja yhdistelmistä ajetaan kyllä 70 matkustajan tavallisilla busseilla.
 
Lisää nykyaikaa. Huomasin 53:n aikataulusta Maanpäästä keskustaan, että kaksi koulupäiväaamun vuoroa ajetaan Kauppatorille ja sieltä edelleen Aurakatua ja Kaskenkatua Itäiselle Pitkäkadulle. Kääntyvätkö nämä vuorot Kaskenkadulta I.Pitkäkadulle koilliseen vai lounaaseen? Huonoa informaatiota siitä, minne näillä vuoroilla loppujen lopuksi päätyy :twisted:

Piirka
 
Piirka sanoi:
Lisää nykyaikaa. Huomasin 53:n aikataulusta Maanpäästä keskustaan, että kaksi koulupäiväaamun vuoroa ajetaan Kauppatorille ja sieltä edelleen Aurakatua ja Kaskenkatua Itäiselle Pitkäkadulle. Kääntyvätkö nämä vuorot Kaskenkadulta I.Pitkäkadulle koilliseen vai lounaaseen? Huonoa informaatiota siitä, minne näillä vuoroilla loppujen lopuksi päätyy :twisted:
Vuorot palvelevat lähinnä niitä hirvensalolaisia ja korppolaismäkisiä koululaisia ja oppilaitosten henkilökuntaa, jotka opiskelevat tai työskentelevät St. Olofsskolanissa, Luostarinvuoren kouluissa (ex. Tipula), ammattikorkeakouluissa (ex. Teku) sekä Puropellon ja Samppalinnan kouluissa eli vuorot kääntyvät siis Sepänkadulta Itäistä Pitkäkatua lounaaseen.

Tuosta informaation laadusta - olettaisi oppilaitten nyt tietävän, mitä koulua käyvät, että tuskin lisäinformaatiota tai kompassia tarvitaan.
 
Eira sanoi:
Tuosta informaation laadusta - olettaisi oppilaitten nyt tietävän, mitä koulua käyvät, että tuskin lisäinformaatiota tai kompassia tarvitaan.
Oppilaat kylläkin tietävät minne bussi menee. Kritisoin asiaa siksi, koska satunnaiset sun muut matkaajat taas eivät tiedä. Aikatauluja ei tule tehdä sisäpiiriläisille. Turku ei nyt ole ainoa sisäpiiriaikatauluja tuottava. Kabus-konsernissa tällaisten aikataulujen laatiminen on suorastaan sääntö. Esimerkiksi Jyväskylän linjalla 27 on muutama vuoro Hiekkapohjan koululle/-lta. Kyseistä koulua ei ole ollut olemassa sitten vuoden 1964.

Piirka
 
Takaisin
Ylös