Linjat 2 ja 2A

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
780
Joukkoliikennelautakunta saa kokouksessaan 19.5. eteensä esityksen linjan 28 muuttamisesta runkolinjaksi ja halkaisemiseksi linjoiksi 2 ja 2A. Kakkonen ajaisi kuten nykyinen 28, ja sisarlinja 2A (Kohmo-Liljalaakso) ajaisikin Aurorankadulta Perennakatua Liljalaakson kääntöpaikalle. Kuralassa jätettäisiin Petkeltien pisto vallan pois.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä uudistuksia tuo Petkeltien tiputtaminen pois, 28:n muutos 2 2A:ksi ja tietenkin parantuva vuorotarjonta.
 
Miten se Petkeltien poisjättö on hyvä asia? Jos jossain on vielä bussilla ollut hyvä palvelutaso, niin miksi se pitää ottaa pois?

No, ehkä kymmenen minuutin välein olisi hiukan liiottelua tehdä pisto muutaman talon takia.
 
Miten se Petkeltien poisjättö on hyvä asia? Jos jossain on vielä bussilla ollut hyvä palvelutaso, niin miksi se pitää ottaa pois?

No, ehkä kymmenen minuutin välein olisi hiukan liiottelua tehdä pisto muutaman talon takia.

Selkeyden vuoksi tuo on hyvä asia. Lisäksi koko reitin kierrosajan kannalta on edullista, että 170 metrin tienpätkän vuoksi ei tehdä 340 metrin kiertoa. Lisäksi tämä Petkeltien kääntöpaikka on telibusseilla nähdäkseni melkoisen ahdas, joten siinäkin mielessä muutos on perusteltu. Lisäksi, 170 metrin matka pysäkille ei kyllä ole mielestäni mitenkään liian pitkä, jos siirron myötä saadaan parempi vuorotarjonta. Lisäksi, tuosta Petkeltien päästä on oikopolku metsikön läpi, joten matka pysäkille on kyllä tuotakin lyhyempi ja näin linjan reitti on aina vakio, pois lukien linjan haaroitettu pää Länsinummen ja Liljalaakson osalta.

Minusta runkolinjastolla ei pidä olla turhaa kiertelyä, aivan kuten todetaan Turun seudun joukkoliikenneselvityksessä. Nämä kiertelevät tai kiertelevämmät linjat tulee olla täydentävää liikennettä tai kuten Petkeltien tapauksessa, palvelulinjaliikennettä, jolla varmistetaan, että myös invalidit ja ikäihmiset saavat edes kohtuullista palvelua. Ja perustelen tämän sillä, että koko tämän runkolinjaston muodostamisen taustallahan on tavoite saada matkanopeus vuorotarjonta mahdollisimman kilpailukykyiseksi mahdollisimman kustannustehokkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Joukkoliikennelautakunta saa kokouksessaan 19.5. eteensä esityksen linjan 28 muuttamisesta runkolinjaksi ja halkaisemiseksi linjoiksi 2 ja 2A. Kakkonen ajaisi kuten nykyinen 28, ja sisarlinja 2A (Kohmo-Liljalaakso) ajaisikin Aurorankadulta Perennakatua Liljalaakson kääntöpaikalle. Kuralassa jätettäisiin Petkeltien pisto vallan pois.

Asia on seuraavan kerran esillä 9.6.2011. :cool:
... lienee siis odotettavissa päätös asiasta!

Ehdotus

Joukkoliikennelautakunta merkitsee runkobussilinjaston valmistelutilanteen tiedokseen ja päättää seuraavat linjaa 28 koskevat muutokset 26.9.2011 alkaen:

1) linjan 28 vuoroväli muutetaan talviaikataulujen osalta siten, että sen aikataulu vastaa linja 18 vuoroväliä
2) linjan 28 reitistä poistetaan edestakainen pisto Petkeltielle
3) linjan 28 reitti jakautuu Länsinummessa siten, että joka toinen vuoro ajetaan Perennakadulle ja joka toinen vuoro nykyiselle kääntöpaikalle Kuninkojantielle.
4) Linjan 28 linjanumero muutetaan linjaksi 2, jolloin linjanumero 2 ajaa Kuninkojantien päätepysäkille ja linja 2A Perennakadun päätepysäkille.
5) Perennakadun päätepysäkin nimeksi tulee Liljalaakso.

Toteutuessaan mielestäni todella onnistunut veto tämä ko. ehdotus. :rolleyes:
 
Alla tiedote edellisen viestini lainaukseen liittyen:


Selvitys runkolinjaston suunnitteilla olevista kehittämistoimenpiteistä

Tiedote

Ehdotus hyväksyttiin kahden äänestyksen jälkeen.

1) Ensin äänestettiin Maaskolan Heikkilän kannattamasta ehdotuksesta, että Petkeltien pisto säilytetään. Esittelijän ehdotus voitti äänin 7-6.

2) Toisessa äänestyksessä äänestettiin Koskimiehen Maaskolan kannattamasta ehdotuksesta, että runkolinjojen linjanumerointi muutetaan. Esittelijän ehdotus voitti äänin 9-4.
 
Tämä vastaehdotus sisälsi kyllä hyviä pointteja. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että tämä Petkeltien piston pois jättäminen on hyvä asia ja runkolinjan muodostaminen Raision rajalla tulevaan muotoon, eli Länsinummi ja Liljalaakso ja numeroinnein 2/2A on hyvä asia. Myös mahdollisimman yhtenäinen linja on mielestäni erittäin tärkeä.

Petkeltien piston poisjättö ei kyllä poista sitä ongelmaa, joka sijaitsee nykyisten linjojen 28 ja 32/42 välimaastossa. Tuo alue on sinällään hankala, että jotenkaan nykyistä linjastoa muokkaamalla sinne ei saane kunnollista palvelua. Vaihdollinen yhteys kauppatorille ei oikein ole tyydyttävä ratkaisu, myöskin matkat lähimmille pysäkeille ovat liian pitkät. Mietin, että ehkä sellainen linja, joka lähtisi nykyisen P2-linjan Pääskynlennosta ja ajaisi tuon mainitsemani alueen lävitse aina Tammitielle ja sieltä edelleen Hämeentien ja Hämeenkadun kautta esim puolen tunnin välein, saattaisi olla toimiva.
 
Otan tässä nyt kantaa jo niinkin pitkälle että miten tätä sitten liikennöitäisiin. Kuinka pitkä minuutteina tämä uusi linja sitten olisi? Mietin vaan että liikennöidäänkö sitä sitten näillä linjan 28 kiinanteleillä?
 
Kyllä liikennöidään Anderssonin kalustolla, syynä tähän on tuo 10 vuoden mittainen sopimus tilaajan ja liikennöitsijän välillä. Ja itse veikkaan, että ruuhka-aikana tuo on suuntaansa 45 minuuttia, eli Kohmo-Kauppatori 20 min ja Kauppatori - Länsinummi / Liljalaakso on 25 minuuttia, ja vastaavasti Kohmoon päin mentäessä ruuhka-aikana 40-45 minuuttia. Hiljaisena aikana aikapituus on varmastikin 40 minuuttia.

Toivottavasti näistä aikatauluista laaditaan identtiset niin nykyisten kuin tulevienkin runkolinjojen kanssa, etenkin hiljaisena aikana tuo olisi kyllä tärkeä, eli että minuutein 10-30-50 (kuten esim. 18 on nykyään pyhäisin) olisi kaikilla, näin vaihdettavuus olisi mahdollisimman hyvä.
 
Kakkosen yövuorojen numero jää 28:ksi, vaikka ne kulkevatkin samaa reittiä kuin kakkonen.
 
Turussa aloittaa taas bussilinja numero 2. (turku.fi)

Turun sisäisen linja-autoliikenteen nykyiselle linjalle Kohmo-Kauppatori-Länsinummi (28) tulee talviaikatauluihin 26.9.2011 siirryttäessä muutoksia. Linjalla aletaan tuolloin liikennöidä busseilla, joiden linjanumero on 2 ja 2A. Kakkosen busseja on Turun katukuvassa nähty viimeksi 2000-luvun alussa.

Turun runkolinjaston rakentamisen 1. vaiheeseen liittyvän muutoksen myötä Kohmo-Kauppatori-Länsinummi -linjan vuorotarjonta lisääntyy merkittävästi. Nykyiset 28:n bussit kulkevat arkisin 10 - 20 minuutin välein. Talviaikataulujen tultua voimaan linjoilla 2 ja 2A ajetaan yhteinen reittiosuus klo 6 - 18 kymmenen minuutin välein. Kello 18:n jälkeen liikennöinnin päättymiseen asti bussit kulkevat 15 minuutin välein. Viikonloppuisinkin vuorovälit ovat nykyistä tiheämpiä. Yöliikennettä ajetaan edelleen linjana 28. Muutoksien myötä Petkeltien pisto jää pois reitiltä.
 
Ei ole linja 2A vielä aloittanutkaan, kun jo ensimmäinen moka on sattunut: Liljalaakson Perennakadun varteen on pystytetty pysäkkitolpat päreineen, ja päätepysäkille pantiin erehdyksessä väärä määränpääpäre!

Tulppaanipolun pysäkkiparin linjapäreissä on vain merkintä "2A", mutta siinä ei ole mitään ihmeellistä, sillä Turussahan ilmoitetaan välipysäkeillä vain linjatunnukset.
 
Linjat 2 ja 2A olisi järkevää siirtää ydinkeskustassa kulkemaan reittiä Aurakatu - Auransilta - Hämeenkatu, niin olisi kaksi suorakulmaista käännöstä vähemmän. Kauppatorin pysäkki olisi Aurakadulla, niin olisi lyhyempi vaihtomatka muihin runkolinjoihin, kuten linjoihin 18 ja 11- alkuisiin.

Reittimuutoksen voisi viimeistään tehdä silloin, kun toteutuu prof. Pekka Pitkäsen tänään TS:ssa esittämä asiallinen kirjoitus Auransillan leventämisestä turhan Kirjastosillan sijasta. Auransilta piti leventää jo 50-luvulla pian Tuomiokirkkosillan leventämistöiden jälkeen, mutta homma jäi jostain syystä tekemättä. Luonnollisesti Kaskenkadun risteyksen liikennevaloihin asennettaisiin järkevästi eri suunnasta saapuville busseille etuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös