Turun matkakeskuksesta yleisötilaisuus torstaina 24.11 klo 1730

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Turun ratapihan ja linja-autoaseman alueesta tehdään osayleiskaavaa. Samalla tutkitaan matkakeskuksen sijoittamis- ja toteuttamismahdollisuudet. Osayleiskaavasta on yleisötilaisuus to 24.11. klo 1730 Juhannuskukkulan ammattikoululla.

Osayleiskaava-alueen läpi kulkee myös pääosa Turun pohjoisosien bussilinjoja, sekä mahdollinen pikaraitiotielinjaus Raision-Naantalin ja Runosmäen suuntiin. Miten paikallinen joukkoliikenne ja pikaraitiotien tilavaraus on otettu huomioon Matkakeskuksen suunnittelussa?

Turun joukkoliikenteestä kiinnostuneiden kannattaa tulla paikalle!

http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=16950&nodeid=3033

17.11.2005
Ratapiha-aluetta ja linja-autoaseman tienoota koskevat suunnitelmat esillä yleisötilaisuudessa 24.11.

Turkulaisilla on tilaisuus torstaina 24.11. 05 tulla kuulemaan, minkälaisia suunnitelmia on vireillä ratapiha-alueella ja linja-autoaseman tienoolla. Ammatti-instituutin Juhannuskukkulan koululla pidettävässä yleisötilaisuudessa esitellään em. alueita koskevan osayleiskaavan alustavaa luonnosta sekä matkakeskushanketta. Myös osayleiskaavaan ja matkakeskukseen liittyvät liikenneasiat ovat esillä. Tilaisuudessa on mahdollisuus esittää mielipiteitä ja kysymyksiä Turun kaupungin Kiinteistölaitoksen ja ympäristö- ja kaavoitusviraston edustajille.

Tilaisuus alkaa kello 17.30 ja kestää kaksi tuntia.

Lisätietoja antaa:Hovi Christina
 
Ilman muuta kannattaa kaikkien Turun joukkoliikenteestä kiinnostuneiden tulla paikalle! :lol:

Vuosi sitten oli lehdessä karttapiirros matkakeskussuunnitelmasta. Piirroksessa matkustajajunaraiteet päättyivät matkakeskukseen, eikä henkilöjunaliikenne olisi siis mahdollinen sataman, Naantalin ja Uudenkaupungin suuntaan! :cry:
 
Eira sanoi:
Piirroksessa matkustajajunaraiteet päättyivät matkakeskukseen, eikä henkilöjunaliikenne olisi siis mahdollinen sataman, Naantalin ja Uudenkaupungin suuntaan! :cry:
Toivottavasti matkakeskusta ei tosissaan lähdetä tällä linjalla toteuttamaan. Ugin ja Naantalinkin liikenteelle olisi ehdottomasti jätettävä mahdollisuudet nykyisestä sataman suunnasta puhumattakaan, vaikkei mitään suunnitelmia olisikaan. Jos eli kun paikallisliikenne vapautuu kilpailulle, tulee näille suunnille liki varmasti liikennöimään jokin kuljetusalan firma. Henkilöraiteiden päättäminen Turkuun olisi raideliikenteen ja Turun kaupunkiseudun kehityksen kannalta mieletön teko.
 
Tuosta Naantalin liikenteestä tuli takavuosien lättähattukokeilu Turusta Naantalin Muumimaailmaan taas mieleen. Täysin kannattava liikenne kaatui VR:n älyttömään vastustukseen ja pakkoon vuokrata konduktööri heiltä.

Kiskon voisi oikeastaan purkaa pois, niin ei tarvitsisi spekuloda liikennettä vai ei?!?
 
KjaO-K sanoi:
Tuosta Naantalin liikenteestä tuli takavuosien lättähattukokeilu Turusta Naantalin Muumimaailmaan taas mieleen. Täysin kannattava liikenne kaatui VR:n älyttömään vastustukseen ja pakkoon vuokrata konduktööri heiltä.
Jotenkin tuntuu, että tästä löytyy paljon esimerkkejä. Kun VR on suurella vaivalla saanut jonkun liikenteen lakkautettua, ei sitä saisi kukaan muukaan yrittää hoitaa niin kauan kuin VR:llä on keinoja heitellä kapuloita rattaisiin.
 
Koska tuo tapahtui? Eihän nykypäivänä VR Osakeyhtiöllä pitäisi olla mitään asiaa valittaa museojunaliikenteestä, eikä ainakaan pakottaa vuokraamaan konnari heiltä! Jos näin olisi, tuskin Borgåån museolättääkään olisi.

Se, joka liikennettä ylläpiti - RHK:lle vain lupahakemusta!
 
ultrix sanoi:
Koska tuo tapahtui? Eihän nykypäivänä VR Osakeyhtiöllä pitäisi olla mitään asiaa valittaa museojunaliikenteestä, eikä ainakaan pakottaa vuokraamaan konnari heiltä!
Se oli 2001 tai 2002 kesällä, ja halukas liikenteenharjoittaja oli joku junahistoriallinen seura. Lätällä sitäkin liikennettä ajettiin ja olisi hienoa kulkea taas sillä. Pienoisrautatiepäivillä joku ko. yhdistyksen aktiivi sitä jutteli.
 
Oli ennen EU:n ensimmäistä rautatiepakettia, käsittääkseni. Eli vuoden 2002 jälkeen on museorautatieliikenteen toimintaedellytyksissä käsittääkseni tapahtunut olennainen parannus. Mutta Porvoon museolätän ajamiseen tai ajamatta jättämiseen asia ei vaikuttanut, he joutuivat monta vuotta pitämään VR:nkin väkeä junissa mukana. En tiedä, jatkavatko tätä käytäntöä enää.

Edit: tankerokieltä selvennetty
 
JE sanoi:
Oli ennen EU:n ensimmäistä rautatiepakettia, käsittääkseni. Eli vuoden 2002 jälkeen on museorautatieliikenteen toimintaedellytyksissä käsittääkseni tapahtunut olennainen parannus. Mutta Porvoon museolättään asia ei täysin vaikuta, he joutuivat monta vuotta pitämään VR:nkin väkeä junissa mukana. En tiedä, jatkavatko tätä käytäntöä enää.
No siinä tapauksessa asiaa kannattaisi jonkun Naantalilaisen aktiivisen turismin/raideliikenteen ystävän lähteä ajamaan. Tai miksei jonkun ihan muunkin, joka tuntee asian omakseen. Huomautan vielä, että toiminta oli ihan kannattavaa!
 
Ei kesällä 1999 kun ajettiin Tku-Rai-Nnl välillä ollut SJ:ltä kuin kuski, pilettipelleinä hääri sekalaisia kesätyöläisiä. Muuta parannettavaa en sen kesäisestä liikenteestä keksi, kuin että turun seutukortin jos olis saanu toimimaan junassa ja lisää vuoroja! 8)
 
lättäri

Kyllä siellä matkustus pelasi siinä mielessä että lättiksen sai pysäyttää kädellä heiluttamalla mihin tahansa ja kyytiin pääsi ja kyllä se raideliikenne oli oikein mukava piriste kesään siinä tku-nli välissä. Se oli hieno homma ja muumijunanahan se tunnettiin kansan parissa. :D
 
Matkakeskuskeskustelussa 24.11 suunnittelijat tähdensivät, että ainoastaan yksi autonlastausraide päättyy, ja raiteet katetuilta matkustajalaitureilta jatkuvat sataman, Naantalin ja Ukin suuntaan.

Paikallisliikenteen johtaminen suunnitellun matkakeskuksen kautta herätti keskustelua. Nykyinen reitti Aninkaistenkatu-Satakunnansilta jää liian kauaksi matkakeskuksesta. Linjaus Brahenkatu-Ratapihankatu hannunvaakunasilmukoiden kautta Aninkaistensillalle on liika mutkikas.

Puheenvuoroissa tuli esille Aninkaistensiltaa nyt kulkevan paikallisliikenteen johtaminen Brahenkadulta Ratapihankadun ja ratapihan ylittävää "Brahensiltaa" pitkin matkakeskuksen kannen yli Köydenpunojankadun suunnitellun jatkeen kautta Satakunnan- ja Tampereenteille, eli samaa reittiä kuin kevyt liikenne on suunniteltu johdettavan. Tätä reittiä myös pikaraitiotie kulkisi. Tämä vaihtoehto vaatii mm. korkeuserojen tutkimista ja ottamista huomioon.

Pikaraitiotie voisi ydinkeskustan alueella noudattaa vaikkapa reittiä: Kirkkosilta - Aninkaistenkatu - Eerikinkatu - Kauppiaskatu - Maariankatu - Brahenkatu - Brahensilta - Matkakeskus - Köydenpunojankadun jatke - Satakunnan- ja Tampereentiet.
 
Takaisin
Ylös