Andersson sohlaa taas

Liittynyt
8 Heinäkuu 2005
Viestit
110
Häpeäkseni on tunnustettava matkustaneeni tuon räkälän autolla tänään Myllyyn, kun tuli vainiolaisesta myöhästyttyä. Siinä muita matkustajia kyttäillessäni huomasin, että taas antaa Andersson mummojen ajella Länsikeskuksesta Myllyyn Turun sisäisellä lipulla.

Sinänsä siinä ei kai mitään väärää ole antaa mamitsoile loppumatka ilmaiseksi, mutta takaisinmatka taas onkin kiinnostavampi. Ilmeisesti he leimaavat lippunsa vasta Gigantin kohdalla Turun puolella tai sitten AA:lla on joku ohituskytkin kontaktittoman älykortin lukijassa. Se kai ei ole päällä Turun rajojen ulkopuolella laillisissa ajosarjoissa?!

Jossain vaiheessahan Andersson juuri jäi tuosta kuntalippukikkailusta kiinni ja joutui jotain korvaamaankin, mutta taas on sama meininki päällä. Olen ilmeisesti vähän outo, kun tuollainen vituttaa ihan käyränä taas (pahoittelen valmiiksi jo Laaksoselle taas kielenkäyttöäni tällä forumilla).
 
Aukoton systeemi lippukikkailun estämiseksi saadaan Göteborgista. Tietyt tahot siellä ovat 'huomanneet' raitiovaunujen olevan vaarallisia jalankulkijoille. Nämä tahot esittävätkin raitioteiden poistamista kaupungin keskustasta. Esikaupunkien ratikat syöttäisivät matkustajia keskustan liepeellä oleville pysäkeille, jossa vaihdetaan keskustaan meneviin runkobussilinjoihin. Turkuun vain sama systeemi. Kaikilta seutubussilinjoilta pätkäistään Turun kaupungin alueella kulkeva reittiosio pois. Kaupungin rajalla vaihdetaan sitten sisäiselle linjalle, jolloin kuski tarkistetaa liput. Näin Myllyynkin pyrkivät asiakkaat maksavat oikeasti seutulipun hinnan, eikä Andersson pääse kikkailemaan :twisted:

Piirka
 
Onko Turun kaupungin lipuntarkastajilla oikeus nousta Raision puolella kyytiin ja varmistaa ettei kukaan kulje Turun sisäisillä lipuilla? Vai onko moinen tarkastusoikeus vain "pitkän matkan bussien" lipuntarkastajilla? Ja onko sellaisia edes olemassa?
 
Waltsu sanoi:
Onko Turun kaupungin lipuntarkastajilla oikeus nousta Raision puolella kyytiin ja varmistaa ettei kukaan kulje Turun sisäisillä lipuilla? Vai onko moinen tarkastusoikeus vain "pitkän matkan bussien" lipuntarkastajilla? Ja onko sellaisia edes olemassa?
Ei ole, ja jos Piirkan tarkoitus oli provosoida valittamaan vaihtojen vaikeutta, niin ei onnistunut. Joka päivähän sitä vaihdellaan joka tapauksessa. Yksi tai kaksi kertaa, aivan sama mulle!
 
KjaO-K sanoi:
Häpeäkseni on tunnustettava matkustaneeni tuon räkälän autolla tänään Myllyyn, kun tuli vainiolaisesta myöhästyttyä. Siinä muita matkustajia kyttäillessäni huomasin, että taas antaa Andersson mummojen ajella Länsikeskuksesta Myllyyn Turun sisäisellä lipulla.
Hohhoijaa. Andersson toimii aivan oikein. Raision lippusysteemi, joka ei toimi etäluettavalla kortilla, onkin boikotoimisen arvoinen.
Toivottavasti niistä älyttömistä kuntarajoista päästään mahdollisimman pian eroon, jotta Turun talousalueeseen kiistatta kuuluvaan paikkaan pääsee ajamaan samalla, etäluettavalla tai kännykkälipulla tai selkeällä kertamaksulla, joka määräytyy jonkun muun, kuin teennäisten kuntarajojen perusteella.
 
Samaa mieltä, mutta ei ole oikein, että Turku maksaa em. mummeleiden matkan Raisioon. Ja Andersson saa ansiotonta kuntalipputukea!
 
Joku kyseli Turun lipuntarkastajista, että onko heillä oikeutta tarkistaa seutuautoa, niin muistaakseni yhdellä Turun kolmesta paikallisliikenteentarkastajista on oikeus tarkastaa seutuautoja.
 
No jos asiaa ihmettelee toisinpäin, nii onkos se Anderssoni sitten tehnyt mitään väärää tässä?
Jos kerran vievät turun rajan jälkeen ihmiset ilmaiseksi myllylle asti, ja sieltä takaisintullessa lahjoittavat matkan myllystä turun rajalle asti, jossa sitten leimataan liput? Kai liikenteenharjoittaja saa autoissaan kuljettaa ketä haluaa ilmaiseksi? Edellyttäen tietty että liikenne ei ole kilpailutettua, tai ostoliikennettä? En tiedä onko tässä tapauksessa asian laita näin?
 
Tässä asiassa kysymys on sopimusrikkomuksesta sekä julkisen tuen väärinkäytöstä. Tällaisia väärinkäytöksiä on ollut, ja tässä asiassa varmaankin olisi tarpeen tehdä tarkastus väärinkäytöksen toteamiseksi.

Kyse on kuntalippu- ja seutulippulinjasta, jolla Turun kaupunki maksaa kuntalippusopimuksen perusteella korvauksen Turun kausi- ja arvolipuilla tehtävistä matkoista kaupungin rajojen sisällä. Korvaus on suurempi kuin kaupungin tulot lipuista matkaa kohden, tuki on suurempi kuin sisäisen liikenteen keskimääräinen tuki matkaa kohden. Seutulipulla tehtävistä matkoista puolestaan maksaa korvauksen seutulippujärjestelmä. Käteisellä maksettavista kertalipuista saatavat tulot pitävät kuntalippu- ja seutulippulinjoilla liikennöitsijät.

Tarkoitus ei ole, että Turun kaupunki maksaa Myllyyn suuntautuvista kuntarajan ylittävistä matkoista tukea, vaan nämä matkat tulisi matkustaa seutulipulla tai ostaa käteisellä taksan mukainen kertalippu.

Jos Myllyyn tehtäviä matkoja maksetaan Turun kaupungin kausi- tai arvokorteilla, kysymys on väärinkäytöksestä, jossa Turun kaupungin verovaroja käytetään muuhun kuin tarkoitettuun tarkoitukseen. Tämä tarkoittaa nykyisessä tilanteessa sitä, että palveluja joudutaan jostakin Turun rajojen sisältä karsimaan vastaavasti.

Liikenneluvan linjaliikenteeseen omaava taho ei saa kuljettaa matkustajia maksutta. Tämähän on lain kieltämää muun linjaliikenteen haittaamista.

On eri asia, että olisi toivottavaa, että Raisio liitettäisiin Turun yhteistariffiin - jota olen itse useaan otteen esittänyt. Tällöin Raision kaupungin tulisi maksaa sen alueella tehtäviä matkoja vastaava osuus Turun yhteistariffiliikenteen tuesta. Liittyminen yhteistariffiin voidaan hoitaa muutenkin kuin kuntaliitoksen kautta.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Tässä asiassa kysymys on sopimusrikkomuksesta sekä julkisen tuen väärinkäytöstä. Tällaisia väärinkäytöksiä on ollut, ja tässä asiassa varmaankin olisi tarpeen tehdä tarkastus väärinkäytöksen toteamiseksi.
Asian voi halutessaan muotoilla myös: Turun kaupunki ei halua tukea marketteihin suuntautuvaa joukkoliikennematkustamista - se pitää tehdä omalla autolla tai jollain muulla tavalla, kuin sillä Turun sisäisellä lipulla.

Vastaava mielenkiintoinen tilanne on Tampereen rajanaapurissa Pirkkalassa, jossa Partolan kauppa-alue on laajentunut lähes Lielahden tasoiseksi keskittymäksi. Silti kunnan bussilla pääsee alueelle sisäisellä taksalla, mutta seutubusseilla ei.

Mikko Laaksonen sanoi:
On eri asia, että olisi toivottavaa, että Raisio liitettäisiin Turun yhteistariffiin - jota olen itse useaan otteen esittänyt. Tällöin Raision kaupungin tulisi maksaa sen alueella tehtäviä matkoja vastaava osuus Turun yhteistariffiliikenteen tuesta. Liittyminen yhteistariffiin voidaan hoitaa muutenkin kuin kuntaliitoksen kautta.
Raisiota sen koommin tuntematta, en pysty perustelemaan mahdollista kuntaliitosta muuta kuin kokoedulla. Vaikka valtiovalta kovasti haluaisikin supistaa kuntien määrää nykyisestä, ei välttämättä kasvukeskussissa tule vieläkään tapahtumaan mitään tällä sektorilla. Siellä liitetään lähinnä, missä on pakko.

Nyt pallo pitäisi heitttää jonnekin Raision ja Turun välimaastoon, ja asioista päästä yksimieliseen sopuun, kuka maksaa joukkoliikenteeestä ja kuinka paljon. Oleellista on kuitenkin, että sillä saadaan turhaa yksityisautoilua market-alueelle hillittyä.
 
killerpop sanoi:
Asian voi halutessaan muotoilla myös: Turun kaupunki ei halua tukea marketteihin suuntautuvaa joukkoliikennematkustamista - se pitää tehdä omalla autolla tai jollain muulla tavalla, kuin sillä Turun sisäisellä lipulla.
Osittain on kyse tästäkin, mutta ensisijaisesti siitä, että Turku ei lähtökohtaisesti salli Turun sisäisillä lipuilla matkustettavan sellaisilla alueilla, jotka eivät osallistu Turun yhteistariffin kustannuksiin.

Turun ja Liedon pohjoisemmilla raja-alueilla on pari tapausta, joissa Liedon kunta osallistuu yhteistariffiliikenteen kustannuksiin (Rauhakylä) ja siellä yhteistariffi on voimassa koko linjalla.

Hypermarketteihin ei kuitenkaan matkusteta julkisella liikenteellä vaikka yhteydet olisivatkin. Joukkoliikenteen osuus on häviävän pieni myös Turun yhteistariffialueella sijaitsevassa Länsikeskuksessa.

Hypermarkettien rakentaminen on sinällään yksityisautoilun tukemista ja joukkoliikenteen kuihduttamista.

Myllyn rakentaminen lisäsi autoilua koko Turun seudun tasolla 2% vaikka se palvelee vain noin kymmenesosaa seudun väestöstä. Sama rakennemuutos vähensi vuosina 2001-2003 joukkoliikennematkoja noin 300 000 vuodessa.

killerpop sanoi:
Raisiota sen koommin tuntematta, en pysty perustelemaan mahdollista kuntaliitosta muuta kuin kokoedulla
Raision kaupunki on useilla sektoreilla Suomen kustannustehokkain, mm. terveydenhuollossa. Raision ikärakennekaan ei ole tässä suhteessa erityisen edullinen, vaan siellä on paljon vanhuksia.

Turun kaupungilla ei ole kokoetuja.

Itse en pitäisi ainakaan joukkoliikenteen osalta kuntaliitoksia ensisijaisena ratkaisuna. Koko Turun seutu ei kuitenkaan yhdisty, ja jos liitokset tehdään vapaaehtoisesti, todennäköisimmin Turun itäpuolelle syntyy Suur-Kaarina ja länsipuolelle Suur-Raisio tai Suur-Naantali. Tällöin tarvitaan joka tapauksessa seudullinen ylikunnallinen joukkoliikenneorganisaatio.

Syynä siihen, että seudun kunnat eivät halua yhdistyä Turkuun on selvä realiteetti: kukaan ei halua, että Turun "johtavat" poliitikot pääsisivät johtamaan heidän kuntaansa.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Raision kaupunki on useilla sektoreilla Suomen kustannustehokkain, mm. terveydenhuollossa. Raision ikärakennekaan ei ole tässä suhteessa erityisen edullinen, vaan siellä on paljon vanhuksia.
Mutta ainakaan Raision sairaalaan en haluaisi ainakaan joutua, siksi surkeaa tämä halvalla tuotettu hoito on. Taitaa kyllä olla osa sairaanhoitopiiriä nykyään. Kustannustehokkuus ei ole mikään mittari eikä tavoiteltava asia, paitsi ettei nyt ihan moninkertaisesti keskiarvoja ylitetä!!!

Toineen kaneetti: Liikennöitsijälle maksettava kuntalippukorvaus on ihan liian suuri, koska sillä kannattaa venkuroida moisesti.

Ja saahan Andersson antaa Myllymatkan vaikka eurolla, jos haluaa, mutta siitä ei sitten vedetä välistä subventiorahoja! Samaa matkaa ei myöskään voi maksaa kahdella eri maksutavalla, eikö?

Miten ikinä taannoinen Kaarinan rajan ylittänyt lisämaksu olikaan määrätty?!?
 
Kuralan kääntöpaikalla bussia odotellessa kuulin rouvashenkilön kertovan toiselle, että Turun lipulla pääsee Myllyyn, muttei sieltä pois. Niin se tieto leviää...
 
Eikös Mylly voisi maksaa tuota bussilipun hinnan erotusta? Kaikki olisivat tyytyväisiä: Matkustajat pääsisivät halvemmalla, liikennöitsijä saisi lisää maksavia matkustajia, Mylly saisi lisää maksukykyisiä asiakkaita, autoilevat Myllyn asiakkaat olisivat mielissään parkkitilojen väljentyessä, ja veronmaksajat olisivat tyytyväisiä, koska erotus ei tulisi heidän maksettavakseen.
 
Tietääkseni Mylly ( Prisma ) maksoi siitä aikanaan, mutta sitten se sopimus loppui - syytä en tiedä. Sama kun ei ole Prisman mainoksia autoissa enää, tuleeko takaisin, sitä en tiedä. Ei kenelläkään muulla ole tietoa noista Prisman sopimuksista?
 
Takaisin
Ylös