Turun seudun joukkoliikenneorganisaatio

Toiminimen lyhennys, joka toistuisi esimerkiksi kuiteissa ja kertalipuissa, voisi mielestäni olla TSJ ja ruotsiksi ÅRK. Nykyinen, vain Turun sisäinenhän taitaa olla lyhennetty JLT eli joukkoliikennetoimisto.
 
Mites sitten nuo tulevat linjat? Itse olen miettinyt muutamia kehittämiskohteita:

- Nykyiset linjat 2 ja 2A jatko Kohmosta Auranlaaksoon kaikilla vuoroilla. Länsinummen pääteasema Ikealle tai mahdollisesti jopa Myllyyn asti.
- Vaalasta nykyinen linja 6 radan yli Littoisiin
- Nykyiset 11 / 110 / 11 A selkeästi yhdeksi runkolinjaksi Kaarina / Piikkiö - Turku - Raisio Naantali
- Liedon liikenne kulkemaan ainakin ruuhka-aikoina 10 min välein
- Nykyinen 192 lakkautettavaksi ja tilalle poikittainen seutulinja Kaarina - Harittu - Skanssi - Kupittaa - Halinen ja edelleen nykyistä 99: n reittiä
- Tästä johtuen nykyinen 99 lakkautettavaksi, samaten 90 / 91 ja samalla perustetaan poikittaislinja Uittamo - Skanssi - Varissuo, ajoväli 30 ja klo 18 jälkeen 60 minuuttia, Ma - La.
- Poikittainen linja ohikulkitietä pitkin siten, että pysäkkeina on tien kaikki liittymät, reitti Kaarina - Littoinen - Varissuo - Kaarinantie - Auranlaakso ja edelleen ohikulkutietä pitkin Raisioon ja mahdollisesti öljynjalostamolle asti. Ajoväli 60 min, Ma - La. Sunnuntaisin 120 min Littoisten alueen palvelun vuoksi.
- Yöliikenne kulkemaan ainakin nykyisiä reittejä pitkin, viimeiset vuorot torilta klo 3.30 kaikkina viikonloppuna tai mahdollisesti 4.30, tuohon ei välttämättä vaadita lisää resursseja, jos vuoroväliä harvennetaan.

Tuossa on jo aika montakin ajatusta, mutta mitä mieltä muut ovat vai onko peräti tiedossa jollain jo "kättä pidempää" tietoa suunnitelmista?
 
Dreamy83:n tiedusteluun:

Vastauksia linjastosuunnitelmiin löytyy mm. Turun seudun joukkoliikenne 2020 - selvityksestä. Sen linjasto toki alkaa olla vanhentunut, kun lähiaikoina valmistuu ja tulee julki kolme paperia:
- Turun seudun palvelutasomäärittely (ei suoraan linjasuunnitelma)
- Turun seudun rakennemalli 2035, jossa on esitys runkolinjastoksi (raitiotie, runkobussi, seudulliset runkolinjat)
- Runkolinjaston lyhyemmän tähtäimen kehittämisohjelma

Tuon tapaisia ajatuksia on tutkittu, joskin Kaarina - Teknologiakeskus - linjasta ei ole tarkoitus tulla kehälinjaa vaan täydentävä Turun keskustaan menevä linja, ja
useilla reiteillä on ajatus, että runkolinjojen päissä tehdään jonkinlaisia harvennuksia tai haaroituksia; esimerkiksi Kohmosta Auranlaaksoon ei välttämättä kannata ajaa 10 min välein, ainakaan ilman suurta
lisämaankäyttöä.

Alustavia luonnoksia löytyy mm. täältä:
RM 35 - sivusto
 
Takaisin
Ylös