Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Turussa on nyt virinnyt julkista keskustelua varsin uskomattomasta aiheesta: Turun kauppatorin alle on useilta eri tahoilta esitetty maanalaista bussiterminaalia.
Tässä muutama tehty esitys:
Seppo Lohtaja TS 31.12.2005
Deniz J. Söderström TS 2.1.2006
Turun radio 3.1.2006
Maanalainen terminaali ei alenna joukkoliikenteen liikennöintikustannuksia. Matkustajamääriin se joko ei vaikuta tai muiden maanalaisten ratkaisujen tapaan heikentää houkuttelevuutta.
Turussa maanalainen bussiterminaali on keskustan savipohjan ja maaston takia erittäin vaikea toteuttaa. Maanalaiseksi bussiterminaaliksi ei riitä yksi halli yhdellä rampilla (kuten Viru väljak) vaan käytännössä hallista pitää olla 3-4 ulostuloa eri puolilla keskustan kävelyaluetta. Voidaan arvioida, että terminaali vastaa yhden kilometrin mittaista bussitunnelia. Saksassa pikaraitiotie- ja metrotunnelit ovat asemineen maksaneet 55-70 Me/km ongelmattomissa olosuhteissa.
Turussa, toisin kuin useissa muissa Suomen kaupungeissa, keskustan maapohja on erittäin vaikea rakentaa. Jokilaaksossa savipatjan paksuus on jopa 60-70 m.
55-70 miljoonalla eurolla rakennettaisiin helpostikin koko Turun pikaraitiotieverkoston keskustaosa - eli kallein ja vaikein osa järjestelmästä (5,5 - 7 km / 10 Me/km). Vuonna 2002 kustannusarvio 9 Me km rata+kävelykatu+johtosiirrot ydinkeskustan osalta Haarat lähiöihin ja naapurikuntiin pystyttäisiin todennäköisesti pääosin rahoittamaan liikennöintituloksen paranemisella: liikennöintikulujen alenemisella ja lipputulojen lisääntymisellä.
Tässä muutama tehty esitys:
Seppo Lohtaja TS 31.12.2005
Deniz J. Söderström TS 2.1.2006
Turun radio 3.1.2006
Maanalainen bussiterminaali voi kuulostaa kovin hauskalta ja helpolta idealta, mutta se on joukkoliikenne-investointina äärimmäisen kyseenalainen.Turun radio 3.1.2006 sanoi:Linja-autojen siirto maan alle torilla herättää mielipiteitä
Ajatus Turun ydinkeskustan bussiliikenteen siirtämisestä maan alle on saamassa yhä laajempaa tukea.
Toisaalta Turun kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivosen mukaan sisäänajo- ja ulostuloaukkojen sijoittelussa voi olla ongelmia.
Uusimmassa ehdotuksessa busseille esitetään kahta uutta yksisuuntaista maanalaista syöttöramppia.
Kustannusarviota maanalaisten bussipysäkkien rakentamiselle ei vielä ole.
Helsigissä ja Tallinnassa vastaavasta järjestelystä on saatu hyviä kokemuksia.
Nykyään Turun torin laidoilla liikkuu nelisenkymmentä bussia tunnissa.
Keskustelun herättäjä yhdistysaktiivi Mikael Zewi kytkisi bussiuudistuksen toriparkkisuunnitelmiin.
Haastateltavina olivat: yhdistysaktiivi Mikael Zewi, Turun kaupungin kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivonen, Arja Metso, Kaisa Saastamoinen ja linja-autonkuljettaja Pauli Iivonen.
Maanalainen terminaali ei alenna joukkoliikenteen liikennöintikustannuksia. Matkustajamääriin se joko ei vaikuta tai muiden maanalaisten ratkaisujen tapaan heikentää houkuttelevuutta.
Turussa maanalainen bussiterminaali on keskustan savipohjan ja maaston takia erittäin vaikea toteuttaa. Maanalaiseksi bussiterminaaliksi ei riitä yksi halli yhdellä rampilla (kuten Viru väljak) vaan käytännössä hallista pitää olla 3-4 ulostuloa eri puolilla keskustan kävelyaluetta. Voidaan arvioida, että terminaali vastaa yhden kilometrin mittaista bussitunnelia. Saksassa pikaraitiotie- ja metrotunnelit ovat asemineen maksaneet 55-70 Me/km ongelmattomissa olosuhteissa.
Turussa, toisin kuin useissa muissa Suomen kaupungeissa, keskustan maapohja on erittäin vaikea rakentaa. Jokilaaksossa savipatjan paksuus on jopa 60-70 m.
55-70 miljoonalla eurolla rakennettaisiin helpostikin koko Turun pikaraitiotieverkoston keskustaosa - eli kallein ja vaikein osa järjestelmästä (5,5 - 7 km / 10 Me/km). Vuonna 2002 kustannusarvio 9 Me km rata+kävelykatu+johtosiirrot ydinkeskustan osalta Haarat lähiöihin ja naapurikuntiin pystyttäisiin todennäköisesti pääosin rahoittamaan liikennöintituloksen paranemisella: liikennöintikulujen alenemisella ja lipputulojen lisääntymisellä.