Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/79

Viestiketju: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

  1. #31

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Toriparkki on kyllä yksi Turun hämärimpiä hankkeita. Hanke tekee pilkkaa demokratiasta, sekä on samalla osoitus, että Suomessa henkilöautoilu tulee aina ennen muuta liikennettä. Toriparkki kuulemma mahdollistaa, sekä kävelyalueet, että pikaraitiotien. Sellainen ajatushan ei edes käy mielessä, että jos olisi tarpeeksi hyvä joukkoliikenne ja tiivis kaupunki, ei tarvittaisi henkilöautoja ja niiden parkkiluolia.

    Saas nähdä saadaanko Turkuun edes joukkoliikennekaistoja, kun sekin olisi ehkä henkilöautoilijoilta pois ja sehän ei tässä kaupungissa käy.

  2. #32
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Hesari uutisoi tänään, että Turun toriparkki on nyt sitten päätetty rakentaa.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Hesari uutisoi tänään, että Turun toriparkki on nyt sitten päätetty rakentaa.
    No ei ihan. Turun kaupunginhaliltus on äänestänyt asemakaavan viemistä eteenpäin eli valtuuston käsittelyyn. Jos valtuusto hyväksyy asemakaavan, se mahdollistaa rakentamisen, jos löytyy rakentaja ja rahoitus.

    Olisin tietenkin onnellisempi, jos kaava ei etenisi, sillä se estäisi rakentamisen varmasti. Nyt on siis riski siitä, että että rakentamista ei ehkä voi estää asemakaavalla. Toivon, että rakentaminen ei kuitenkaan onnistu siksi, ettei rahoitusta saada kasaan. Samainen HS kertoi Helsingin KSV:ssä lasketuista parkkipaikojen kustannuksista. Luolapaikan hinta on nyt noussut jo 50.000 euroon/auto, kun aiempi arvio on ollut 35.000. Hesan Stockmannin parkkiluolan rakentaminen lienee opettanut, sillä sen tietoa ei pari vuotta sitten ollut.

    Turun toriparkki on taatusti kalliimpi. Luolan teko on halvimmillaan, kun luolaa louhitaan kallioon. Kun luola tehdään betonista saveen, se maksaa huomattavasti enemmän. Turun Kauppatorin alla on lisäksi tehtävänä mittavat arkeologiset kaivaukset, joiden hinnaksi muistan lasketun 40.000 €/auto. Siis Turun toriparkki voi maksaa luokkaa 100.000 €/auto. Alkaa olla sellaisia rahoja, ettei torin alueen liikkeiden katteet enää riitä.

    Antero

  4. #34
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Koko toriparkki on aika kyseenalainen hanke, MOT-ohjelma kertoi viime viikolla näistä toriparkeista otsikolla "S-etuparkki" http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_vii...asikirjoitus_0

    Sinänsä bussien sijoittaminen torin alle ei olisi tyhmää, jos kaupunki pystyisi tekemään samanlaisen sopimuksen kuin Helsingissä. Se tarkoittaisi kuitenkin, että torin päälle rakennettaisiin taloja. Kamppi on menestystarinana vaikeasti siirrettävissä Turkuun tai Tampereelle, jo osittain ostovoimasyistäkin.

    Turun tori on aika nuhjuinen ja olennaisinta olisi tässä tilanteessa sen pinnan ja yleisilmeen korjaaminen. Mikäli parkkihalli tulee, kuten tod.näk käy, sen maksaa yksityinen firma, Turun kaupungin kontolle jää vain murto-osa. Miten halli todella vaikuttaa jne, en tiedä. Olen lukenut asiantuntijakirjoituksen, jonka mukaan "se, joka hallitsee toria, hallitsee Turkua". Parkkitilan puutteesta ei ole kyse, sillä p-Louhi on vajaakäytössä.

  5. #35

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Vaikka riskeeraan aiheesta ohi menoa, mitä vaadittaisiin Osuuskaupan ym. yritysvaikuttajien vakuuttamiseksi joukkoliikenteen eduista? Tahtoa investoida asiakasvirtoihin on, ja sekä maailmalla että Helsingissäkin on ilmennyt raitiovaunujen kauppaa edistäviä vaikutuksia.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    ... mitä vaadittaisiin Osuuskaupan ym. yritysvaikuttajien vakuuttamiseksi joukkoliikenteen eduista? Tahtoa investoida asiakasvirtoihin on, ja sekä maailmalla että Helsingissäkin on ilmennyt raitiovaunujen kauppaa edistäviä vaikutuksia.
    Ilmeisesti vaadittaisiin aivopesua totuuden puolesta sen sijaan, että nyt ovat liikkeellä ahkerat ja varakkaat lobbarit vakuuttelemassa, että torin ympäristön kauppiaat voivat menestyvä vain, jos saadaan houkutelluksi autoilijoita keskustaan kehämarkettien sijasta.

    Olen joskus laskenut, minkälaisia asiakasvirtoja toriparkki edes voisi tuoda. Senhän määrittelee parkkiluolaan johtava katuverkko. Veikkaan, että edes teoreettinen maksimi asiakasvirta ei kata parkkiluolan kuluja, vaikka koko myyntikate käytettäisiin kustantamaan 100.000 €/autopaikka. Edelleen kauppias voisi verrata sitä, kumpi tuottaa paremmin, 100.000 € sijoitettuna liiketilaan vai pysäköintiruutuun. Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda on Helsingissä sitä mieltä, että parkkiruutua paremmin kiinteistö tuottaa liikehuoneistona.

    Kauppias voisi pohtia myös sitä, kumpi on hänelle parempi asiakapotentiaali: Talous, jonka ostovoimasta 200–600 € kuussa kuluu autoalaan vai talous, jonka ostovoima muuhun kulutukseen on tuon verran suurempi.

    Kauppiaan edun mukaista olisi myös miettiä, kannattaako hänen antaa kaupungin sijoittaa joukkoliikenteeseen, joka tuo hänelle ostovoimaisempia asiakkaita kuin itse kustannettu Toriparkki, joka tuottaa joukkoliikennettä vähemmän pienemmän ostovoiman asiakkaita.

    Kaikki edellä sanottu on niitä syitä, miksi joukkoliikenteellä tuetut kävelykeskustat menestyvät ja ovat halutumpia kauppapaikkoja kuin kauppakeskukset kaupungin ulkopuolella – joita kohtaan toriparkkihanke lietsoo kateutta.

    Antero

  7. #37

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Olen lukenut asiantuntijakirjoituksen, jonka mukaan "se, joka hallitsee toria, hallitsee Turkua". Parkkitilan puutteesta ei ole kyse, sillä p-Louhi on vajaakäytössä.
    Ikävä lause tuo, vaikkakin totta. Matkakeskus ja parempi joukkoliikenne voisivat muuttaa Turun pois tästä yksinapaisesta ja kauppatorikeskeisestä köyhästä mallista, kohti laajempaa ja tilavampaa, elävämpää keskustaa.

    Turku on minusta aivan liian kauppatorikeskeinen. Voi olla, että kauppatorin kauppiaiden dominantti asema on yksi syy, miksi Turun keskustaa ei ole oikein kehitelty tai pidetty kunnossa kymmeniin vuosiin, ennen kuin nyt kun kehämarketit tulivat.

    Keskustan sisälle pitäisi saada enemmän kilpailua.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Turkulainen nostaa taas maanalaisen bussiterminaalin esille, Turkulainen 27.7.2011

    Kommenttini asiaan on ketjun alussa ja se on edelleen ajankohtainen.

    Toriparkin suhteen tilanne on se, että Turun hallinto-oikeus kumosi sen asemakaavan maaliskuussa 2010. Turun kaupunki valitti asiasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta on epätodennäköistä, että valitus menestyy.

  9. #39

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Ärsyttää tuossa se, että vuosia kestäneen julkisen keskustelun jälkeen esitetään tuollaisia pääkirjoitusheittoja ilman mitään viittausta suunnitelmaan tai kustannuksiin. En tarkoita, että pitäisi olla euromääräinen laskelma, mutta kuitenkin jokin hahmotus siitä, mitä hanke maksaisi vaihtoehtoihin verrattuna ja mitkä hyödyt siitä seuraisivat. Vanhoissa puolivillaisissa suunnitelmissa olleet yksisuuntaiset rampit on todettu täysin riittämättömiksi. Isoja kaksisuuntaisia sisäänajoramppeja tarvittaisiin vähintään kolme ja mahdollisesti neljä nykyisen kaltaisen linjaston liikennöimiseen. Kirjoittelijat pitäisi velvoittaa viittaamaan suunnitelmaan, jossa nuo rampit on sijoitettu keskustaan.

    Itse ihmettelen, että miksi kioski- ja huoltorakennusröttelöt ja yksi yltiöankea ratikanraato töröttävät torilla edelleen herran kulttuuripääkaupunkivuonna 2011? Suomalaiset arkkitehdit ovat suunnitelleet vaikka kuinka hienoja väliaikaisia rakennuksia tällaisiin tarkoituksiin. Torin pinta olisi voitu kunnostaa ja röttelöt siivota pois ajat sitten ja järjestää väliaikaisista rakennuksista arkkitehtikilpailu. Rakennukset voitaisiin siirtää ja käyttää uudelleen jos maanalaisesta rakentamisesta joskus saadaan päätettyä. Pintaremontin kustannukset ovat häviävän pienet luolasuunnitelmiin verrattuna ja kaupunkilaiset ja turistit olisivat voineet nauttia siististä torista jo vaikka kymmenen vuotta.

    Kulttuuripääkaupunkivuoteen ajoittaminen tuntuu menneen reisille jokseenkin kautta linjan muutenkin. Logomo on edelleen rakenteilla ja Kauppatorin ympäristössä on ennätysmäärä taloja paketissa remontin takia juurikin kulttuuripääkaupunkivuoden turistisesonkina. Paketointimuovit ovat sitä perusvalkoista, mitään kuvataidetta niissä ei tietenkään ole pyritty harjoittamaan.

  10. #40
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kauppatorilla on nykyisin optimaalisesti toimiva ja hyvin järjestetty bussiterminaali Eerikinkadulla ja Aurakadulla.
    Ainakin turistin (ja muiden satunnaiskäyttäjien) kannalta järjestely on sekava. Oikean lähtöpysäkin löytäminen edellyttää karttaa, eikä niitä ole kuin harvoissa pysäkkikatoksista. Bussit voivat Kauppatorilta lähdettyään kääntyä aivan eri suuntaan, joten lähtöpysäkkiä ei voi etsiä sen perusteella mihin bussi menee.

    Kävelymatkat ovat aika pitkiä (esim. Kauppiaskadun jättöpysäkiltä Aurakadun kauimmaisille pysäkeille). Ainoat aikataulunäytöt löysin paikallisliikenteen palvetoimiston ikkunasta, kaukana useimmista pysäkeistä.

    Kauppatorin bussiterminaali on siis moniongelmainen ja selvästikin vain pakkokäyttäjiä varten suunniteltu (tai jätetty suunnittelematta). Maanalainen terminaali olisi kallis tapa ratkoa ongelmia, mutta onko maan päällä kehittämismahdollisuuksia, esim. kunnon bussiterminaalialueen lohkaiseminen torista?

    Ongelmia havaitessaan monet ihmiset alkavat suunnitella ratkaisuja niihin, asiaa tuntemattomilla vaan ratkaisukeinot eivät ole aina parhaita mahdollisia. Olisikohan niin tämän maanalaisen bussiterminaalinkin kanssa.

  11. #41

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kävelymatkat ovat aika pitkiä
    Tälle ei varmaan kovin helposti voi mitään. Pysäkkejä on yksinkertaisesti niin paljon, että vaikka niistä isompi osa ängettäisiin torialueelle, kävelemistä jäisi silti. Itseäni on usein häirinnyt jalkakäytävien ahtaus. Varsinkin Eerikinkadun itäisellä puolella on perin hankala liikkua, kun jalkakäytävä täyttyy bussiin jonottavista joukoista ja lisäksi alueelle on levittäytynyt Börsin terassi, ravintoloiden standeja ja mitä lie roinaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kauppatorin bussiterminaali on siis moniongelmainen ja selvästikin vain pakkokäyttäjiä varten suunniteltu (tai jätetty suunnittelematta). Maanalainen terminaali olisi kallis tapa ratkoa ongelmia, mutta onko maan päällä kehittämismahdollisuuksia, esim. kunnon bussiterminaalialueen lohkaiseminen torista?
    Ainakin tiedotuksen suhteen voisi varmaan saada aikaan suht paljon pienellä panostuksella. Aikataulunäytöt ovat ilmeisesti edelleen jollain kokeiluasteella. Karttoja torialueen pysäkeistä voisi lisätä isompina ja selkeämpinä versioina joka paikkaan. Palvelutoimisto voisi mielestäni muuttaa Forum-korttelin uumenista näkyvämmälle paikalle, kun liiketilaa näkyy olevan vapaana. Tämä tietty lienee tosielämässä liian kallista. Torialueen uhraamista busseille ei vissiin ole rohjettu ehdottaa, mutta miksi ei, on siellä parkkipaikkoja nytkin. Isojen dieselmoottoreiden jyrähtely ei tietysti kohenna toritunnelmaa. Jospa niistä osa korvautuisi ratikoiden sähkömoottoreilla.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Nähdäkseni Kauppatorin bussiterminaali ei ole moniongelmainen. Terminaali toimii suhteellisen hyvin verrattuna sen kautta kulkevien linjojen ja vuorojen määrään. Se mahdollistaa sujuvan heilurilinjaliikenteen. Terminaali on suunniteltu periaateratkaisultaan 1984 Keskustan liikenteen vaihekaavan yhteydessä ja tarkemmin ennen 1994-95 tehtyä toteutusta.

    Informaatiossa on Turussa puutteensa. Ne eivät kuitenkaan johdu terminaalin ongelmista. Näyttötaulu- ja informaatiopisteasia oli pitkään jäissä, koska torin kunnostus sidottiin toriparkkiin, josta taas ei saatu laadittua Maankäyttö- ja rakennuslain mukaista kaavaa. Näyttötauluja olisi täysin perusteltua lisätä pysäkeille, samoin terminaalikarttoja.

    Kauppatorin terminaalin todellisia ongelmia, joita oikeasti voi ratkoa:
    - Liian suuri eri linjojen ja vuorojen määrä yhteen terminaaliin; tähän ainoa todellinen ratkaisu ovat runkolinjat ja raitiotie.
    - Vaihdot keskittyvät Turussa vain Kauppatorille; muualla ei ole linjojen risteyspaikoissa suunniteltuja vaihtopaikkoja
    - Kauppatorin ympäristössä on ollut runsaasti rakennuskorjauksia, jotka ovat aina kerralla 1-2 pysäkin poistumisen käytöstä
    - Jättöjärjestely Pohjoisen linjoille ei ole loogisin ja kääntöpaikkaa Kauppatorille päättyville vuoroille ei ole mietitty
    - Linjojen pysäkkipaikat on suunniteltu aikanaan, mutta sijoittelua ei ole tarkistettu. Sijoittelu pitäisi tarkistaa nykyisin yleisimpien vaihtosuuntien mukaan niin että vaihtomatkat keskimäärin vähenevät.

    Kritiikki ei ole yleensä kohdistunut toiminnallisiin ongelmiin, vaan on vain haluttu bussit pois Kauppatorilta häiritsemästä kaupunkikuvaa ja torikauppaa.

    Kauppatorin terminaalissa ei ole seuraavia ongelmia, joita Suomen kaupunkien muissa terminaaleissa on:
    - Terminaaliratkaisu ei estä heilurilinjoja (vertaa Kamppi ja Elielinaukio)
    - Laitureille ei joudu kulkemaan toisten linjojen pysäkkien halki, vaan selkeillä katumaisilla suojateillä (vertaa Rautatientori ja Tampereen keskustori)
    - Laitureista ei tarvitse peruuttaa pois (vertaa Kamppi ja Elielinaukio)

  13. #43
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Nähdäkseni Kauppatorin bussiterminaali ei ole moniongelmainen. Terminaali toimii suhteellisen hyvin verrattuna sen kautta kulkevien linjojen ja vuorojen määrään.
    Ehkä ongelmia liikenteenhoidossa ei ole, mutta matkustajapalvelussa kylläkin.

    Pysäkkien sijoittelussa vaihtojakin tärkeämpää on, että samalle suunnalle menevät bussit lähtevät lähekkäin. Silloin ne matkustajat, jotka pääsevät perille useammalla eri bussilla, voivat odotella valmiiksi oikeassa paikassa. Nyt samallekin alueelle menevät bussit lähtevät sikin sokin eri puolelta terminaalia ja matkustajan on tarkistettava aikatauluista, mikä bussi lähtee ensiksi (eikä niitä aikatauluja ole keskitetysti nähtävissä kuin palvelutoimiston ikkunassa). Asian kunnollinen ratkaisu vaatisi myös reittimuutoksia keskustassa, mutta nekin selkiyttäisivät linjastoa.

    Peruutuslaitureilla saa pieneen tilaan paljon laitureita ja niillä voisi saada Kauppatorinkin terminaalin tiivistettyä niin, että kävelymatkat olisivat lyhyitä.

  14. #44

    Liittynyt
    02.09.2005
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Palvelutoimisto voisi mielestäni muuttaa Forum-korttelin uumenista näkyvämmälle paikalle, kun liiketilaa näkyy olevan vapaana.
    Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin kirjoittaa... Joukkoliikenteen palvelutoimisto on sijainnut jo toukokuun puolesta välistä alkaen paraatipaikalla Kauppatorin laidalla. Sisäänkäynti on aivan Aurakadun ja Eerikinkadun kulmassa, joten ei se toimisto missään Forum-korttelin uumenissä ole. Tässäpä linkki asiasta kertovaan uutiseen: http://www.turku.fi/public/default.a...3&nodeid=11916

  15. #45

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jltku Näytä viesti
    Joukkoliikenteen palvelutoimisto on sijainnut jo toukokuun puolesta välistä alkaen paraatipaikalla Kauppatorin laidalla. Sisäänkäynti on aivan Aurakadun ja Eerikinkadun kulmassa, joten ei se toimisto missään Forum-korttelin uumenissä ole.
    No perun pahat puheeni. Olen ollut kesällä paljon poissa kaupungista ja paikkakunnalla oleskellessanikin liikkunut lähinnä polkupyörällä ja harvoilla bussimatkoilla kertamaksun. Hyvä että toimisto on muuttanut näkyville. Puolustuksekseni totean, että se oli edellisessä osoitteessaan havaintoni mukaan ainakin 15 vuotta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yksi kuoli metron alle Hakaniemessä
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.10.2011, 12:26
  2. HSL: Tunneleita maan ja meren alle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.01.2011, 09:10
  3. HKL: Kauppatorin linjat poikkeusreiteillä tiistaina
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.07.2008, 11:40
  4. Lappeenrannan bussiterminaali
    kirjoittanut vompatti foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 09.06.2007, 20:43
  5. Alle 28-istumapaikkainen paikkurikalusto
    kirjoittanut mrl586 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 01:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •