Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/79

Viestiketju: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

  1. #46

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Nyt kun Turku on ottanut tyylikkään värityksen busseihin ja vaatinut uutta kalustoa liikenteeseen, ei bussien nököttäminen kauppatorin ympärillä ole enää lainkaan niin ikävää kuin ennen. Ei siis mitään syytä piilottaa joukkoliikennettä jonnekin hankalaan paikkaan maanalle. Tarvitaan ennemminkin hienommat ja paremmin terminaaleiksi tunnistettavat katokset.

    Oma kehitysehdotukseni olisi se, että kauppatorin alle rakennettaisiin pelkästään kauppakeskuksia yhdistävät käytävät, josta pääsisi nousemaan bussiterminaaleille. Näihin käytäviin tulisi lipunmyyntiä ja kioskeja, ja kattoon ja seinille ripustettaisiin, sekä viittoja, että karttoja hieman lentoasematyyppisesti.

    Kapean käytäväverkoston rakentaminen kauppatorin alle, olisi naurettavan yksinkertainen ja paljon kevyempi hanke kuin toriparkki, jonka rakentamiselle taas ei löydy muita kuin yksityisiä intressejä perusteluiksi. Joukkoliikennettä ja kaupunkilaisia palveleva käytäväverkko voitaisiin rakentaa samalla kun torinpinta uusitaan.

    Tunneliin voisi päästä sekä kauppakeskuksista, että Toria ympäröiviltä kaduilta, terminaaleista ja kauppatorilta. Ympäröivät kauppakeskukset voisivat Toriparkin menetyksestä saada lohdutukseksi lupaa rakentaa liiketiloja maanalle torikäytävän tasolle. Terminaaleihin tulisi tietysti myös hissi liikuntarajoitteisia varten.

    Tästä verkostosta voitaisiin rakennettaa yhdyskäytäviä laajennettavan Louhen hisseille. Näin saataisiin niitä paljon kaivattuja parkkipaikkoja. Kaikille kuuluvassa kaupungissa ei edes suurten yritysten pitäisi voida saada kaikkea mitä haluaa. Toriparkki ei kuulu ratkaisuna nykypäivän kaupunkikehittämiseen.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  2. #47

    Liittynyt
    02.09.2005
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaniP Näytä viesti
    Oma kehitysehdotukseni olisi se, että kauppatorin alle rakennettaisiin pelkästään kauppakeskuksia yhdistävät käytävät, josta pääsisi nousemaan bussiterminaaleille. Näihin käytäviin tulisi lipunmyyntiä ja kioskeja, ja kattoon ja seinille ripustettaisiin, sekä viittoja, että karttoja hieman lentoasematyyppisesti.

    Kapean käytäväverkoston rakentaminen kauppatorin alle, olisi naurettavan yksinkertainen ja paljon kevyempi hanke kuin toriparkki, jonka rakentamiselle taas ei löydy muita kuin yksityisiä intressejä perusteluiksi. Joukkoliikennettä ja kaupunkilaisia palveleva käytäväverkko voitaisiin rakentaa samalla kun torinpinta uusitaan.
    No tämä ehdotus ei kuullosta yhtään hullummalta, mutta eipä taitaisi olla keskustan isompien kauppaliikkeiden mieleen. Jos nimittäin lukee tämän http://www.turkulainen.fi/artikkeli/...rheenkryyneina Turkulaisen artikkelin, niin minusta siitä saa sen käsityksen ettei Stockmanniin tai Hansaan kukaan bussilla tule ostoksille. Stockmannin tavaratalon johtaja haluaa bussit pois keskustasta...

  3. #48
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Stokkan pomolta on päässyt unohtumaan se muutama vuosi sitten tehty tutkimus, jossa (eikö se ollutkin juuri Turussa) selvitettiin ensin, miten kauppiaat luulevat asiakkaidensa tulevan ostoksille ja sitten kysyttiin asiakkailta, miten ne tulevat. Tulos oli suunnilleen niin, että kauppiaat luulivat autoilijoiden olevan suuri enemmistö, mutta oikeasti enin osa tuli kävellen tai pyöräillen ja autoilijoita taisi olla vähemmän kuin bussilla kulkijoita.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #49
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Stokkan pomolta on päässyt unohtumaan se muutama vuosi sitten tehty tutkimus, jossa (eikö se ollutkin juuri Turussa) selvitettiin ensin, miten kauppiaat luulevat asiakkaidensa tulevan ostoksille ja sitten kysyttiin asiakkailta, miten ne tulevat.
    Tuo toki ei kerro koko totuutta. Vannoutuneet autoilijat eivät edes tule keskustaan ostoksille, vaan menevät johonkin autojen ehdoilla tehtyyn kauppakeskukseen. Kun Turussa Stokkalla ei ole tavarataloa missään noista kauppakeskuksista, ovat ne asiakkaat sitten pois Stokkalta.

  5. #50
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kun Turussa Stokkalla ei ole tavarataloa missään noista kauppakeskuksista, ovat ne asiakkaat sitten pois Stokkalta.
    No on Hansassa iso parkkihalli alla jonne olen jopa ajanut kuorma-autolla roskalavoja hakemaan. Aika hyvin on tilaa.

  6. #51
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Pari kommenttia:

    Yleisesti: Olen tehnyt analyysiä Turun keskustan kaupan liikennemuotojakaumasta ja muusta. Mikäli keskustaan halutaan suurempi kaupan markkinaosuus, niin on vain kaksi todellista liikenteellistä perusratkaisua:
    1. Parannetaan joukkoliikennettä erityisesti seutuliikenteessä (seudullinen joukkoliikenneviranomainen, runkobussi, pikaraitiotie, paikallisjuna)
    2. Parannetaan pyöräilyolosuhteita

    Kuvitelma autolla tulevien asiakkaiden osuuden lisäämisestä ovat harhaisia. Niissä sivuutetaan se tosiasia, että Turun keskustaan ei mahdu nykyistä suurempaa määrää autoliikennettä. Kulkumuotojen työnjakoa voi toki muuttaa ja esimerkiksi ohjata työntekijöitä käyttämään joukkoliikennettä ja pyörää jolloin vapautuu kapasiteettia autoille.

    Jani P: En ymmärrä, miksi Kauppatorin alle kannattaisi rakentaa mitään maanalaista käytäväjärjestelmää. Torin alle rakentaminen on kallista ja vaikeaa.
    Ilman mitään suunnittelutietoa puuhattu Toriparkki - hanke on herättänyt illuusiota, että maanalainen rakentaminen Turun keskustan savikolla olisi edullista tai helppoa, mitä se ei ole. Toriparkkia itse asiassa puuhattiin vain ja ainoastaan Marina Palacen pysäköintihallin tiedoin ilman mitään omaa hankesuunnittelua, huomaamatta että useampi parametri on Kauppatorilla toinen ...

    Kuukanko:
    1) Peruutuslaiturit hidastavat liikennettä ja vaativat leveyssuunnassa enemmän tilaa. En pidä niitä kovin perusteltuna ratkaisuna normaalissa kaupungin heilurilinjaliikenteessä, varsinkaan alueella, jossa on runsaasti kävelyliikennettä.
    2) Ei ole mahdollista saada "vannoutuneita autoilijoita" ajamaan Turun keskustaan maksulliseen parkkihalliin esimerkiksi Myllyn, Skanssin tai Länsikeskuksen maksuttomien parkkihallien ohi, jos autopaikka on pääkriteeri. Turun keskustassa on ollut kysyntää enemmän parkkipaikkoja viime vuosina; kyse on lähinnä ollut siitä, ovatko ne täsmälleen yhtä lähellä kuin Myllyn parkkihalli (=P-louhi) vai vielä pari metriä lähempänä ...

  7. #52
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Peruutuslaiturit hidastavat liikennettä ja vaativat leveyssuunnassa enemmän tilaa.
    Peruutuslaitureiden hidastava vaikutus on aika pieni. Todennäköisesti ovelta-ovelle -matka-ajat olisivat lyhyemmät, jos peruutuslaitureilla saataisiin tiivistettyä Kauppatorin pysäkit lähemmäksi toisiaan eikä linjojen tarvitsisi kierrellä ylimääräisiä mutkia vain laiturisijoittelun takia.

    Leveyssuunnassa ne toki vievät tilaa. En väitä, että peruutuslaiturit olisivat paras tai välttämättä edes mahdollinen vaihtoehto Kauppatorille, mutta ainakin niillä voitaisiin parantaa tilannetta nykyisestä. Turkulaiset itse varmaan saisivat pienellä miettimisellä keksittyä parempiakin vaihtoehtoja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Ei ole mahdollista saada "vannoutuneita autoilijoita" ajamaan Turun keskustaan maksulliseen parkkihalliin
    Näin minäkin uskon. Mutta Stokkan johtaja (joka saattaa itse olla vannoutunut autoilija) katsoo asiaa omasta näkökulmastaan ja yrittää keksiä keinoja, millä saisi ne vannoutuneet autoilijat kauppaansa. Hän vaan on kaupan eikä liikenteen tai kaupunkisuunnittelun asiantuntija.

  8. #53

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Jos kuvitellaan hetki, että kaupan asiantuntijan tavoitteena on saada mahdollisimman hyvä tuotto neliömetriä kohti, pitää kaupan asiantuntijan käytännössä löytää myynnin luonteeseen optimituotto kahdesta ratkaisevasta muuttujasta: asiakastiheydestä ja asiakaskohtaisesta tuotosta.

    Vannoutuneen autoilijan näkemys on asiakaskohtainen tuotto.

    Mutta kaupan asiantuntijan pitää ammattitaitonsa pohjalta myös maksimoida asiakastiheyttä. Joka voi väljyyttä arvostavalle vannoutuneelle autoilijalle olla aika hankala ajatus. Asiakastiheys on kuitenkin se syy, minkä takia mikään yritys koskaan pitäisi keskustan kalleimpia neliömetrejä arvokkaana sijoituksena: keskustassa on eniten potentiaalisia asiakkaita. Siksi vannoutunut autoilija, joka ei ymmärrä autoilultaan millä tavoin tai miksi asiakastiheyttä kasvatetaan on vähintäänkin ammattitaidoton kaupan asiantuntija.

    Vannoutuneen autoilijan ominaisuudet eivät kuitenkaan vaikuta millään tavalla muihin johtajan tehtäviin, joten oletan ettei Stockmann Oyj silti päästä ihan ketä tahansa johtamaan lippulaivakauppojaan.

  9. #54
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Kuukanko: Voisit varmaan ennen kommentointia hieman katsoa Kauppatorin tilannetta ja Turun linjastorakennetta. Siellä ei nykyisin ole ylimääräisiä kiertoja pysäkkisijoittelun vuoksi, paitsi poikkeustilanteissa. Yksi ongelma toki on Kauppatorille päättyvien linjojen kääntyminen. Ainoastaan Pohjois-Turun linjasto perustuu Kauppatorille päättyviin linjoihin. Tämäkin voidaan seutuliikenteen kehittyessä poistaa jos ko. linjoille saadaan seutuliikenteestä vastaparit.

    En näe, että peruutuslaitureista saisi Turun nykytilanteeseen verrattuna parannusta.

    Liikenteen osalta olen sitä mieltä, että jatkossa pitäisi varmaankin järjestää kaupunkiliikenteen perusasioiden koulutus vähittäiskaupan alan toimijoille, niin sammakoiden määrä vähenisi. Ongelma on, että keskustan kauppa on vahvasti liikennepolitiikkaan vaikuttava lobby, ja kun he puhuvat puuta heinää, niin eräät poliitikot kuuntelevat turhan tarkkaan.

  10. #55
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kuukanko: Voisit varmaan ennen kommentointia hieman katsoa Kauppatorin tilannetta ja Turun linjastorakennetta. Siellä ei nykyisin ole ylimääräisiä kiertoja pysäkkisijoittelun vuoksi, paitsi poikkeustilanteissa.
    Kirjoitin kommentin istuttuani ylimääräisiä kiemuroita bussin kyydissä, mutta nähtävästi kyseessä olikin DBTL:stä johtuva poikkeusreitti. Muut Kauppatorin ongelmat jäävät tosin poikkeusreittien loputtuakin.

  11. #56
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Siis mitkä ongelmat?
    Informaatiota jo käsiteltiin laajasti. Linjoilla 11/110 ja 13 on nyt poikkeusjärjestelyitä Kultatalon remontin vuoksi.

    En kyllä oikein ymmärrä, mitä ongelmia Kauppatorilla on verrattuna vaikkapa Helsingin Kampin ja Elielinaukion umpiperä - tyyppisiin bussiterminaaleihin, jotka eivät edes mahdollista normaalia heilurilinjaliikennettä.

  12. #57
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Siis mitkä ongelmat?
    Informaation lisäksi:
    • terminaali levittyy laajalle alueelle: se on satunnaiskäyttäjille vaikeasti hahmotettava ja vaihtokävelyt ovat pitkiä. Joissakin tapauksissa vaihtokävelyitä pidentää myös suojateiden vähäisyys
    • samoja alueita palvelevat bussit eivät monessa tapauksessa lähde lähekkäin, vaan esim. eri puolelta katua tai eri kadulta
    • kaikilla pysäkeillä ei ole katoksia ja osalla pysäkeistä katokset eivät ole riittävän suuria matkustajamääriin nähden

    Vertailu esim. Helsingin keskustan bussiterminaaleihin ei ole mielekästä, koska ne on tehty palvelemaan terminaaliin päättyviä linjoja, jolloin terminaalin rakenne on aivan erilainen. Parempi vertailukohta voisi olla Tampereen Keskustori läpiajavien linjojen osalta.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Tampereella on aika paljon Keskustorille ja osin Pyynikintorille päättyviä linjoja kun kaupunkirakenne on erilainen, se muuttaa mm. ajantasaustarvetta ja edellyttää toisenlaista terminaaliratkaisua. Keskustorin terminaalissa joutuu jatkuvasti kulkemaan jalan yli bussien ajoreittien ilman mitään suojateitä.

    Turussa pitkiä vaihtomatkoja voisi lyhentää muuttamalla linjojen sijoittelua vaihtotiedon perusteella, mahdollisesti myös linjarakennetta voisi rukata runkobussiuudistuksen yhteydessä.

    En kuitenkaan oikein näe, että miten Kauppatorin terminaalia voisi oikeasti oleellisesti parantaa ilman, että siirrytään oleellisesti suurempaan kalustokokoon ja osin toisenlaiseen linjaratkaisuun raitiotien toteutuksen kautta. Tälle toki on taustana se, miten paljon terminaali parani 1994-95 kun sen rakenne muutettiin toimivaksi ja mm. poistettiin Yliopistonkadun "varikon" käyttö osana terminaalia.

  14. #59
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    En kuitenkaan oikein näe, että miten Kauppatorin terminaalia voisi oikeasti oleellisesti parantaa ilman, että siirrytään oleellisesti suurempaan kalustokokoon ja osin toisenlaiseen linjaratkaisuun raitiotien toteutuksen kautta.
    Foorumilla on erääseen toiseen kaupunkiin liittyen viitattu virkamiesten käyttämiin vastaaviin argumentteihin, kuinka raitiovaunuliikennettä ei voi oleellisesti parantaa tai että joukkoliikenteen ongelmia ei voi ratkaista ilman uusia metrolinjoja. Sama ajattelutapa näyttää toimivan muuallakin, Turun kontekstissa vaan bussiliikenne on se mitä ei voi kehittää ja raitiotie on käenpoika

  15. #60

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Turun kontekstissa vaan bussiliikenne on se mitä ei voi kehittää ja raitiotie on käenpoika
    Tuohon ei kyllä voi yhtyä. Kaupungin selvityksissä ja päätöksissä puhutaan runkolinjojen muodostamisesta ja niiden liikennöimisestä ensin bussilla ja sitten joidenkin nostamisesta raiteille jos jostain keksitään siihen rahat. Tämä ei siis ole esteenä bussiliikenteen kehittämiselle.

    Kauppatorin osalta kehittämisessä on turkulais-arktisia erityisolosuhteita ja reunaehtoja. Toriparkkipäätös on maannut torin happiletkun päällä nyt parikymmentä vuotta. Päätöksen puuttuminen on estänyt torin pintarakenteiden uusimisen, mitä varten tehtyyn suunnitelmaan kuuluu mm. torin kävelyväylien uusiminen ja varmaan siihen voisi kuulua myös laajempi katos bussimatkustajille. Suunnitelmassa on 'mediaseiniä' eli suomeksi ilmeisesti isoja ledinäyttöjä mainoksille. Tekniikkaa voisi varmaan hyödyntää myös lähtöaikatietojen esittämiseen. Suunnitelmassa ei ole esitetty torialueen muuttamista bussiliikenteelle, mikä taitaisi olla ainoa tapa mahduttaa peruutuslaitureita terminaaliin. Torialueen merkittävä pienentäminen tod. näk. herättäisi tuntuvaa vastustusta. Torin reunoilla oleville taloille on tehty paalutus- ja muita isoja remontteja, jotka ovat aiheuttaneet bussipysäkkien siirtelyä ja jalkakäytävien ahtautta enemmän ja vähemmän jatkuvasti ainakin viimeiset viisi vuotta ellei kauemmin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yksi kuoli metron alle Hakaniemessä
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.10.2011, 12:26
  2. HSL: Tunneleita maan ja meren alle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.01.2011, 09:10
  3. HKL: Kauppatorin linjat poikkeusreiteillä tiistaina
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.07.2008, 11:40
  4. Lappeenrannan bussiterminaali
    kirjoittanut vompatti foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 09.06.2007, 20:43
  5. Alle 28-istumapaikkainen paikkurikalusto
    kirjoittanut mrl586 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 01:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •