Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesä 2012

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
775
23.4.2012 astuivat kesäaikataulut voimaan ja joitakin reittimuutoksiakin tuli:

Linja 421 lopetettiin ja vuorot siirrettiin linjalle 420, jota jatkettiin Ikealta Kuninkojalle kakkosen kääntöpaikalle. Ihan putkeen ei avauspäivä mennyt, sillä ainakin yhteen lähtöön oli jäänyt vanha linjanumero kilpiin kummittelemaan. Ikealla tapahtui sellainenkin muutos, ettei pihalle enää poiketa, vaan bussit ajavat Ikean kohdalla katua pitkin.

Savonlinjan, TuKLin ja V-S Bussipalveluiden uudet sopimukset alkavat vasta torstaina 26.4., joten sinne saakka saamme odotella uusien bussien invaasiota.
 
23.4.2012 astuivat kesäaikataulut voimaan...

...Savonlinjan, TuKLin ja V-S Bussipalveluiden uudet sopimukset alkavat vasta torstaina 26.4., joten sinne saakka saamme odotella uusien bussien invaasiota.

Mikähän idea tilaajalla on ollut muuttaa sopimuskausi parin päivän erolla aikataulukauden muutokseen? Liittyykö valituksiin tai optioihin? Vaikuttaa liikennöitsijän kannalta älyttömältä suunnitella ajosarjat muutamaa päivää varten.
 
Mikähän idea tilaajalla on ollut muuttaa sopimuskausi parin päivän erolla aikataulukauden muutokseen? Liittyykö valituksiin tai optioihin?

Kyse on siitä, että sopimukset tehtiin aikoinaan tasavuosien mittaisiksi. Ne alkoivat aikataulukauden vaihtuessa maanantaina 26.4.2004 ja viisivuotiset sopimukset olisivat päättyneet lauantaina 25.4.2009, mutta optioiden käytön takia sopimuksia jatkettiin tasan kolmella vuodella, joten sopimuskauden vaihtuminen osui keskelle viikkoa.

Nyt alkavien sopimusten päättymispäivä linjoilla 8, 13 ja 61 on keskiviikko 30.6.2021 ja linjoilla 6, 9, 33, 66, 90 ja 91 torstai 30.6.2022.
 
Nyt onkin oiva hetki kuvata jos ei ole vielä kuvannut wanhoja poisjääviä autoja. Varsin näkyvä osa TLO-väritystä katoaa torstaina ja joka ei palanne enään, itse tervehdin ilolla kellertymistä ja sinisten vähenemistä. Samalla Scanioita tulee mukavasti lisää, tosin V-S B:n autot ovat Volvoja - kaikkea ei voi saada. Toivottavasti ainakaan SL-autolinjat ei pilaa autojaan toinen toistaan kamalemmilla kokomainoksilla, ellei muuta hyvää SL-autolinjoista keksi niin ainakin (koko)mainokset ovat loistaneet poissaolollaan tähänasti.

Joko foorumilaisista joku tietää tai arvaa mihin nämä poisjäävät bussit menevät? Itse veikkaan osan menevän "kehitysmaalinjoihin" 110, 190, 420 jne. Sinneppä joutavat puolestani, muitten resupekkojen seuraksi. Kyllä on huomannut viimesein vuoden aikana miten 4/40, 6, 8, 9... autot ovat annettu mennä vain huonommiksi (epäsiistejä, koneet savuttaa ym.) - heti kun on selvää että linjat on hävitty niin hälläväliä tyyli alkaa, eikä ole edes käytännössä pelkoja JLT-sanktioista. Lisäksi jotkut LS:talot näyttää oikeen etsineen linjoille ne huonoimmat autot ja hieman parempia on alettu säästämään (seisottamaan) joko myyntiä tai jatkokäyttöä varten muualla.

Ehkä historiallisin muutos on linjalla 4 (40) joka palaa Turun Kaupunkiliikenteelle (ex.liikennelaitokselle), kerrankin niin eikä aina lahjoiteta linjoja yksityisille. Tosin heti lähti P1-3 pois, mutta parempi näinpäin. Tosin juoni voi olla sellainen että kun palvelulinjat kerran on yksityistetty niin saadaan näppärästi ne kaupungilta pois ja seuraavalla kieroksella otetaan taas 4/40 pois kaupungilta, en ylättyisi. Itse näkisin myös että aikanaan 14 ja 15 kuuluisi takaisin kaupungille, täysin epäloogista minusta että muuten Kaupunkiliikenne Oy:n alueella seikkailee pari SL-autolinjaa.

Mitenkään erityisemmin seuraamatta on saattanut todeta GD (2/2A) rähjäisyyden jo n. 2v käytön jälkeen. Takaluukut on rutussa, puskureita korjailtu nippusiteillä sekä teräspannoilla. Eli nyt ei ole tuosta "scala-ilmiöstä" kyse jossa oikea takakulma/lasi on rikki. Vielä kiintoisammaksi asian tekee jos nuo GD:t on peruutettu palasiksi, onhan niissä peruutuskamerat!

Lopukaneetiksi sanottakoon että kirjoitukseni osin sisätää ns.makukysymyksiä mm.värityksestä, mutta salittaneen mielipiteen vapauden nimissä.
 
...Samalla Scanioita tulee mukavasti lisää, tosin V-S B:n autot ovat Volvoja - kaikkea ei voi saada. Toivottavasti ainakaan SL-autolinjat ei pilaa autojaan toinen toistaan kamalemmilla kokomainoksilla, ellei muuta hyvää SL-autolinjoista keksi niin ainakin (koko)mainokset ovat loistaneet poissaolollaan tähänasti.

Joko foorumilaisista joku tietää tai arvaa mihin nämä poisjäävät bussit menevät? Itse veikkaan osan menevän "kehitysmaalinjoihin" 110, 190, 420 jne. Sinneppä joutavat puolestani, muitten resupekkojen seuraksi. Kyllä on huomannut viimesein vuoden aikana miten 4/40, 6, 8, 9... autot ovat annettu mennä vain huonommiksi (epäsiistejä, koneet savuttaa ym.) - heti kun on selvää että linjat on hävitty niin hälläväliä tyyli alkaa, eikä ole edes käytännössä pelkoja JLT-sanktioista. Lisäksi jotkut LS:talot näyttää oikeen etsineen linjoille ne huonoimmat autot ja hieman parempia on alettu säästämään (seisottamaan) joko myyntiä tai jatkokäyttöä varten muualla.
---
Lopukaneetiksi sanottakoon että kirjoitukseni osin sisätää ns.makukysymyksiä mm.värityksestä, mutta salittaneen mielipiteen vapauden nimissä.
Niinpä sallittakoon mielipiteenvapauden nimissä myös oma mielipiteeni, eli en välttämättä tervehdi 37:ää katiskaa ilolla. Nimenomaan Scala on se autotyyppi, jossa on ylivoimaisesti huonoin matkustusmukavuus. Auton kova jousitus pompottaa erittäin ikävästi ja istuimet ovat surkeat - no, eipä se toisaalta niin haittaa kun en Turussa asustele. Meillä Tampereella on kyllä näissä KUB-Scaloissa jo useissa yksilöissä kummallisia vikoja, mm. autot savuttaa välillä niin että alkaa epäillä euro 4 -päästötasoa. Myös pysäkillä/valoissa vaihde päällä esiintyy erikoista tärinää ja tutinaa...

Noista seitsikon autojen jatkokäytöstä en tiedä, mutta veikkaisin että näitä lyhyitä autoja lähtee myyntiinkin. Esim. tämä HZZ-kilpinen, vuonna 2004 hankittu Volvo 8700LE -sarja ehkä joutaisi pois, kun autot ovat huonossa kunnossa ja muutenkin tähän aikaan Volvo hieman floppasi tuotteidensa osalta. Sen sijaan noita vanhemmat City L:t ovat kysymysmerkki. Kaikki vuosituhannen vaihteen kymppivolvot niin teleinä kuin pätkinä ovat aivan loistavia autoja, teknisesti varmoja ja Carrus-koriltaan kestäviä. Ei noita kannata hylätä jos niille käyttöä löytyy. Ikäähän autoilla jo on, joten voivat ne tietysti kuluneen oloisia olla. Ehkä veikkaan, että yleisesti ottaen vanhimmasta päästä kuitenkin seitsikkotalot lähtevät pääasiassa poistelemaan. Mutta pianhan tämä nähdään. Toisaalta hyville autoille toki löytyy ostajia kotimaastakin.
 
25.4. joukkoliikennetoimiston väki jakoi tulppaaneja Vähätorilla, esitellen siinä sivussa uusia palvelulinja-autoja - paikalla olivat V-S Bussipalvelut Oy:n numerot 2, 4 ja 6.

50-linjoilla näkyi TuKLin uutuudet 27 ja 28 samalla kun nelosella huristeltiin viimeistä päivää sinivalkoisin värein.

Kuvia huhtikuun albumissani.
 
26.4.: Uudet liikennöitsijät ja autot liikenteessä. Kalusto enimmäkseen tilaajaväristä Scalaa, mutta kuutos-ysillä oli liikkeellä sekä sinivalkoinen 8700-Volvo (ex. Muurinen 123 ilman logoja ja numeroita), TurkuBussin logoilla varustettu Vest että SL:n omissa väreissä ollut Scala.

Tästä alkaa päivän kuvat.
 
Wanha kunnon Scania vs. Volvo keskustelu, vai "katiskoja" Scaniat... aika raju kannanotto. Kyllä ne savuttajat täällä Turussa on Volvoja ja toisaalta kun Volvo piilottaa pakoputkensa "ovelasti" kuttaperkka-muovipuskurinsa taakse, niin savut jää piiloon kunnes on taas se puskurinkulma palasina. Scania taas on valinnut puskurin läpivientimallin jossa ei piilotella pakoputkea. Myös jurinat ja mölinät koneista täällä on yleensä Volvosta, välillä kuulostaa kun noissa olisi aina äänenvaimennin tai pakoputki hajalla. Koripuolella niin Carrus on kuollut ja nykykorit on mitälie Puola-virityksiä. Lahti/Scala on Suomesta ja hyvä niin. Kova istumatuntuma voi olla myös kunnon jousituksesta johtuva, eli kuten Sisussa aikoinaan. Eli bussin jousitus on tehty täydelle autolle ei penkkienkuskaus vuorolle. Aikoinaan kun vielä oli Liikennelaitos niin oli pakko-pulla Volvo ostoksia, vaikka oli tiedossa mm. Volvon selvästi isompi kulutus. Surullisia oli Volvo/Ajokki yhdistelmät, ikävä kyllä olen niitä joutunut ajamaan. Ilolla ei ollut rajaa sitten kun sai ajaa 1976-81 Scaniaa 80-luvun lopun Volvon sijasta. Senverta historiaa kun raotetaan niin Volvo-jobbarit/lobbarit olivat 1950-60 luvulla inokkaimmin Raitiovaunuja hävittämässä tekosyineen. Ironista kyllä, sitten nr.30-55 olikin Scanioita ja nr.56 lähtien taas Sisuja jne. Taka-moottori Volvot "Leyland-ajalta" poistuivat aikoinaan vähin äänin. Itse olen iloinen että TuKL on jälleen palaamassa Scania-taloksi, puolestani Volvot saisi kaupata vaikka kaikki Tampereelle tai kelle ne nyt kelpaavatkin. Kaiken huipuksi Scania on yleensä ollut kalliimpi kuin Volvo, ilmankos Volvo onkin kiinnostava hankinta yksityisille.

Mutta sitten varsinaiseen aiheeseen 25.04.2012. Tuli nyt viimehetkillä kuvattua linjojen: 4 - 61 (ja P1-P3) wanhukset. Huomiotavaa oli "TLO-väriset" LS-linjojen autojen tolkuton kunto; taka/etupuskurit jokatoisessa palasina, linjakilvet ja takaikkunat "hiessä", ajovaloja pimeinä lähes jokaisessa, kyljissä erilaisia syviä raahautumia sekä lommoja ym. Todellisia esimerkkejä siitä kuinka kun hävitään linjat, niin ajetaan niin kauan kun kestää huoltamatta/korjaamatta. Anderssonilla oli molempina autoina linja 8:lla Muurisen "popniittiperäiset" autot, eli mm.peräluukut oli kursittu kasaan niiteillä. Linjalla 4/40 seikkaili ikäloppu Carrus-telit ja mm. Muurisen Lahti 402 ilman takaikkunaa. Linjoilla 6, 9, 13, 61 mitä nyt oli sattunut löytymään mm. lisää Carrus-telejä eli ex.18/32/42 linjalla loppuunrääkätyt autot. TuKL käytti P1-P3:lla yksinomaan Scania OmniCitejä, pikku-volvot ja möhkö-mersut olivat jo poissa. Eipä tule ikävä noita poistuvia autoja oli ne sitten LS-linjojen tai TuKL autoja. Mutta kilpaa auringon kanssa paistoi/kiilteli TuKL:n uudet upeat Scania/Lahti-Scalat.

Kiitos JLT hyvästä kilpailutuksesta sekä kaupungin päättäjille oikeista päätöksistä.
JLT kuljettaja(t)/matkustaj(at) kiittää! Lopuksi hyvää loppukevättä/alkukesää niin Scania kuin Volvo miehille :D

PS. Katsoin nyt noita hyviä kuvia Vähätorin bussiesittelystä. Ovaalissa on kirjaimet PL (katsokaapa kuvia), surkuhupaiseksi tekee tuo maatunnuksen näköinen merkki jossa "PL-maatunnus", olisikohan PUOLAlaisille tarkoitettuja palvelulinjoja :mrgreen: ?!
 
Viimeksi muokattu:
Havainteita kuvina perjantailta 27.4. alkaen tästä.

Se mikä mulle pisti silmään oli näiden ex. CBF City L:ien (ja muidenkin lyhyiden vastaavien) lähes täydellinen puuttuminen katukuvasta. Vain 2 havaintoa koko iltapäivän aikana näistä...
 
Se mikä mulle pisti silmään oli näiden ex. CBF City L:ien (ja muidenkin lyhyiden vastaavien) lähes täydellinen puuttuminen katukuvasta

LS-Liikennelinjoilla on nyttemmin vain linjat 1, 18, 32 ja 42 variantteineen, ja näitä ajetaan ruuhkavuoroja lukuunottamatta teliautoilla. Lyhyitä autoja näkeekin enemmän seutulinjoilla.

Mulle pisti silmään heti ensimmäisessä kuvassasi oleva hybridiauto koululaislinjalla 73!
 
Wappuaattona TLO-värinen HZZ-kilpinen "korvike" bussi linjalla: 9. Kuvissa näkynyt näitä korvikkeita myös 6, 8 linjoilla. Osaisiko joku kertoa jonkinmoisen yhteenvedon kenen busseja ja millä voitetuilla SL-linjoilla yleensä niitä näkee. Entä arvio kuinka kauan ovat lainassa (linjalla) SL:llä, esim. kesäkuuhun asti?
 
Takaisin
Ylös