Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesä 2012

Yksi ajatus olisi että numerot (ja tekstit) olisivat vaikka siniset, eli Turun vaakunasta tuo sininen. Lisäksi varsinkin pienemmät järjestysnumerot (1-30) ovat monella käytössä, eli tupla/triplanumerointia esiintyy. Ratkaisu voisi olla esimerkiksi A=1 B=2 C=3 liikennöitsijät aakkosjärjestyksessä tyyliin 11,12,13... 21,22,23... 31,32,33... kuitenkin monella toimijalla ei ole montakaan autoa. Mahdollisuuksia on monia. Onhan ristiriitaista jos kirjoitus sekä numerointi ei erotu tai on sekavaa, herää kysymys mitä funktiota niillä on ellei niistä tahdo saada selvää tai on harhaanjohtavaa.

Ihan hyvä ajatus, että jollei mustaa halua käyttää, niin numerot olisivat Turun vaakunan sinisiä. Valkoista numeroa on erittäin vaikeaa eroittaa vaalean keltaisesta taustasta. Huomattavasti tummemman keltaisissa kaikissa raitsikoissa ja busseissa numeroon 29 saakka oli hienot mustat punaisella varjostetut numerot. TuKL:n busseissa numerosta 30 eteenpäin (1971) oli kokomustat numerot pelkistetymmällä fontilla.
 
Ihan hyvä ajatus, että jollei mustaa halua käyttää, niin numerot olisivat Turun vaakunan sinisiä. Valkoista numeroa on erittäin vaikeaa eroittaa vaalean keltaisesta taustasta. Huomattavasti tummemman keltaisissa kaikissa raitsikoissa ja busseissa numeroon 29 saakka oli hienot mustat punaisella varjostetut numerot. TuKL:n busseissa numerosta 30 eteenpäin (1971) oli kokomustat numerot pelkistetymmällä fontilla.

Kiitos "Eira" kommentistasi. Tuo musta/punainen tai puna/musta numerointi kävi myös itsellä mielessä, mutta ajattelin että kaipa se kumottaisi taas liian "wanhanaikasena". Itse näkisin mielelläni tuon TKR/TuKL värityksen ainakin numeroissa. Täällä oli maininta että LS-liikennelinjoilla on numerot jaettu, hyvä näin. Mutta on myös Andersson, SL-Autolinjat ja TuKL jotka eivät ole sopineet kenenkään kanssa mistään numero jaosta. Eli löytyy useita autoja numeroilla 8, 13, 18...ym. Toinen kommentti oli että onhan liikennöitsijän nimi etuoven yläpuolella, tämkin on totta (ei kaikissa autoissa). Tähän haluan vain kommentoida, kun noustaan kyytiin niin katselevatko matkustajat etuoven yläpuolelta katonrajaa? Entä jos unohtaa jotain tai haluaa tehdä reklamaation, niin katsooko normi matkustajana varmuuden vuoksi liikennöitsijän nimen kyytiinnoustessa - epäilen. Pointti on se että liikennöitsijän nimi on luvattoman huonosti esillä, harrastaja nyt osaa vaikka rekisterin ulkoa, muttei normi matkustaja koska hän ei osaa edes katsoa liikennöitsijää eikä ole kiinnostunut tiedosta. Jälkeenpäin on myöhäistä sitten enään haikailla tietoa. Hieman ehkä offtoppicia mutta eipä auta aikataulun LS-autolinjat tieto paljoa, kun siellä on monia eri liikennöisijöitten autoja linjalla. Eri asia jos kulkee esim. Anderssonin tai TuKL linjalla, silloin on yksi selvä liikennöitsijä jolta asiaa tiedustella. Tuossa yllä vain eräs esimerkki mielestäni erinäisistä sekaannuksia/haitoista joita tulee kun on näitä LS-autolinjoja (kimppatarjoajia) ja TLO ("sulle-mulle" linjoja). Kaikkein selvin olisi kun jokainen tekisi "omana itsenään" tarjouksia/ajaisia tiettyjä linjoja. Pahoitteleni jo valmiiksi, jos joku LS/TLO-kannattaja tästä näkemyksestäni pahastuu.

Sitten ihan ajankohtaisiin asioihin 18.05.2012 n. klo.17:45 Satakunnantiellä TB:n kohdalla kaupungista poispäin oli linja 2A ja 194 "yritetty yhdistää", eli ilmeisesti 2A:n perään oli ajanut 194. Arvelisin että oli kyseessä lähdöt 2A klo.17:17 ja 194 klo.17:20 torilta, koska lähdöillä vain 3 min eroa niin looginen oletus olisi tämä. Havainto tapahtui autolla ohiajaessa, joten aivan ehdotonta tietoa ei ole. Senverran ehdin todeta että Poliisi oli paikalla, linja 194 auton tuulilasi oli lähes täysin säröillä ja GD-bussin perä painunut lievästi sisään. Vauhti ei ole ollut ilmeisesti kovinkaan iso, mahdollisesti edelläajava on joutunut pysähtymään äkisti ja perässä tullut ollut lähituntumassa. Asiasta paremmin tietävät valistakoon tässä foorumilaisia.
 
Jos matkustaja unohtaa jotain autoon tai haluaa tehdä valituksen niin toivottavasti matkustaja edes muistaa minkä linjan autolla on liikkunut. Kun edes sen tietää ja tekee JLT:n palautteen niin sieltä posti ohjataan oikealle liikennöitsijälle. Ja eikä ne ihmiset ees viitti kattoo kilpiin, josta selveis linjan numero vaan kysytään jos auton järjestysnumero on vaikka 13 et meneekö tää Uittamolle taikka Takakirveelle, kun auto seisoo esim Naantalin tolpalla. Nyt on kyllä suht helppo tietää kuka ajaa mitäkin, kun SL-Autolinjat hoitaa suurinta osaa kaupunkilinjoista. http://www.turku.fi/public/default.aspx?nodeid=18170&culture=fi-FI&contentlan=1. Ja suurimmalla osalla matkustajista on käsitys että liikennelaitos ajaa kaikkia linjoja. Muutaman kerran 191 ja 280 linjalla törmännyt tilanteeseen, jossa matkustaja haluaa tietää jotain linjaan liittyvää niin he ovat kertoneet soittaneensa liikennelaitokselle. Ja kun yritän heille kertoa, että liikennelaitos ei hoida näitä linjoja vaan TLO, niin siltikin ollaan sitä mieltä, että liikennelaitos on se joka hoitaa kaikki linjat Turussa, olkoon sitten niin.
 
Viime vuosina on myös tullut selväksi, että on Liikennelaitoksen vika kun Eerikinkadulla kasvaa puu Julian pysäkin luona haitaten liikennettä. Myös Aurakadun alamäen liukkaus on kuulemma Liikennelaitoksen syy, samoin kuin huonosti hoidetut kadut. Aikatauluista nyt puhumattakaan. Kaikki on sen saamattoman Liikennelaitoksen syytä - tosin sitä ei enää oikeastaan ole edes olemassa. :tongue:
 
Kaikki on sen saamattoman Liikennelaitoksen syytä - tosin sitä ei enää oikeastaan ole edes olemassa. :tongue:

Noin ei voi sanoa, että oikeastaan ei ole olemassa, sillä Turussa liikennelaitosta ei ole ollut olemassa 31.12.2008 jälkeen. Tuon päivän jälkeen kaupunki on omistanut liikennöintiyhtiön Turun Kaupunkiliikenne Oy, joka on tavallinen osakeyhtiö.
 
Kävin koematkustamassa GD:n hybridin linjalla 20 YO-kylästä Muhkuriin.

Sisätilat olivat melko tyypillistä GD:tä, mutta ehkä hiukan viimeistellymmässä muodossa, kuin tähänastisissa.

Itse tekniikasta sen verran, että kiihtyvyys oli todella pehmeää, niin kuin sähkömoottorikäytöltä voi olettaakin vienon sirinän säestäessä kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Myös jarrutukset tapahtuivat hyvin siloisesti, eikä sähköjarrusta pyöräjarruihin siirtymisessä ollut mitään havaittavaa porrasta. Vain pieni sirinä kuului energian talteenoton merkiksi melkein pysähtymiseen asti. Se hieman oudoksutti, että polttomoottori kävi myös paikallaan seistäessä, ja piti GD:ille ominaista mörinää. Ehkä kondensaattoreihin perustuvassa hybridissä ei riitä virtaa polttomoottorin tiheään käynnistelyyn vaan kaikki liikenevä sähkö käytetään etenemiseen, tai sitten ilmastointi vaatii moottorin jatkuvaa käyntiä. Nämä ovat vain omia arvailujani.
 
Anderssonin hybridin kylkinumero ei yllättäen olekaan johdettu kahdeksaisesta kuten telilohikäärmeillä, vaan se sai numerokseen seitsemän (7).
 
26.6. torilla vaihdettiin Ruissalon, Muhkurin ja Hirvensalon lähtöpaikkoja. Kuvasatsissa mukana myös torin pysäkkipäreisiin ilmestyneet joukkoliikennelogot.
 
Linjan 22 eksyminen

Lauantaina Kauppatorilta kello 17:40 lähetenyt SL:n bussi 862 linjalla 22 Jäkärlään:
kääntyi Merovinkinkadulle Jäkärlän Puistokadun sijaan. Pakitukset ja kääntymiset telille ahtaassa Jäkärlän koululun liittymässä.

Matka-aikaan ei sanottavaa myöhästymistä.
 
Anderssonin hybridin kylkinumero ei yllättäen olekaan johdettu kahdeksaisesta kuten telilohikäärmeillä, vaan se sai numerokseen seitsemän (7).

Kyseistä autoa en ole hiljan nähnyt linjalla, vaan vihdoin kolarikorjattu nro:1 Iveco (GD-nokkamerkillä!) näyttää olevan tilalla. Jokohan idän-ihme hajosi? Mitä olen 7 nähnyt niin kiiltävine vanteineen ja "Go Hybrid" teksteillä, muistuttaa lähinnä kiinalaista lelu-autoa "bling-blingien" kera. Vielä tuosta 1:stä, niin vasen etukulma ja takakulma oli kasassa vissiin pari kuukautta ennen korjausta. Lisäksi näköjään Ivecoon ei voi "uhrata" JLT-teippausta vaan auto on valkoinen ja keltainen keula on jäänne edellisen kolarikorjauksen jäljiltä. Eli kun kokomainos lähti ilmesesti 8-linjan häviön yhteydessä, auto on pysynyt puhtaana mainoksista. Keulahan oli aikoinaan valkoinen myös, muistikuvaa ei ole onko keulassa koskaan ollut Andersson tekstiä.
 
Eerikinkadun jalkakäytäväremontti lähestyy toria, ja toripysäkit T41 ja T43 käytännössä yhdistettiin 6. elokuuta lähelle Antintalon sisäänkäyntiä. Kuvausretkellä paikalle huomasin myös että Paattisten ja Jäkärlän toripysäkille T9 on asennettu määränpääpäreet.

Lähiliikennehavainnoksi voitaneen laskea 13.8. klo 12.15 tapahtunut Vuorisen Liikenteen ensimmäinen lähtö Turusta Loimaalle. Siitäkin on kuva elokuun kansiossa.
 
Takaisin
Ylös