Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Seutulippurahojen liikkeet?

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Seutulippurahojen liikkeet?

    Turun joukkoliikenteen tariffilistassa on kohta "seutulippu/sisäinen 1,15 euroa". Onko tämä se raha, jonka Turun kaupunki perii Ruskon kunnalta, kun ruskolainen ajaa seutulipullaan vaikkapa Turun torilta Uittamolle (sisäinen linja)? Entä jos turkulainen tekee saman matkan omalla seutulipullaan? Kuka maksaa mitä kenelle?

    Jos taas minä turkulaisena seutulippulaisena teen seutulinja 111:llä torilta sisäisen matkan Vasaramäkeen tai vaikkapa seutumatkan Paimioon asti, niin Turun kaupunki maksanee TLO:lle kilometritaksan verran rahaa?

    Kenen kassaan se 65 euroa menee, jonka Matkahuollon virkailijalle annan ladatessani seutulippuni? Turun kaupungin isoon rahasäkkiin vaiko joukkoliikennekassaan?

    Onko sillä Turun kaupungin varallisuuden kannalta merkitystä, kulkeeko turkulainen seutulipullaan torilta Pernoon sisäisellä 42:lla vai seudullisella 420:lla?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Turun seutuliikenteessä on kaksi eri käytäntöä, jotka toimivat eri tavoin: seutulippu ja kuntalippusopimus (= Turun kaupungin lippujen voimassaolo seutulinjoilla).

    Seutulippujärjestelmä on Matkahuollon ylläpitämä clearing - järjestelmä joka toimii seuraavasti:
    • Matkustaja maksaa kuukausilipustaan xx e.
    • Matkustajan matkustaessa kuukausilipullaan linja-autossa, seutulippujärjestelmä maksaa liikennöitsijälle yleensä sarjalipputaksan mukaisesti, Turun kaupungin sisäisillä linjoilla joukkoliikennelautakunnan päättämän omakustannushinnan (nyt helmikuun alusta 1,15 e/matka) mukaan.
    • Kunta ja valtio maksavat kunkin kunnan seutulipputulojen ja matkaveloitusten välisen erotuksen, nykyisin valtio 48% mutta todennäköisesti tulevaisuudessa vähemmän.
    Kuntalippujärjestelmä puolestaan toimii näin
    • Kaupungin liput käyvät seudullisilla linjalupaliikennelinjoilla
    • Liikennöitsijä pitää kertalipuista saamansa tulot mutta kertoo myytyjen lippujen määrän kaupungille.
    • Kaupunki maksaa arvo- ja kausikorttimatkoista matkaa kohden korvauksen, joka on nykyisin eri korvaus lasten, nuorten ja aikuisten matkoista.
    • V. 2003 korvaus oli keskimäärin 1,22 e ja kaupungin tulo arvo- ja kausikorteista keskimäärin 0,58 e eli tuki noin 0,64 e / matka.
    Molemmissä järjestelmissä lipputuki kohdistuu kaikille seutulipulla sekä arvo- ja kausikorteilla tehtäville matkoille, myös voitollisilla linjoilla tehtäville matkoille. Turku, Raisio, Naantali ja Kaarina sekä valtio tukevat siis myös voitollista linjaa 11/110.

    1,15 e eli seutulipun sisäinen veloitus on noin se hinta, mitä Turku maksaa keskimäärin matkan tuotannosta. Se peritään käsittääkseni myös turkulaisten seutulippumatkoista.

    Turun kaupungille on edullisinta, että sisäiset matkat tehdään sisäisillä linjoilla, jos mahdollista.

    Toki kuntalippusopimuslinjat tarjoavat arvokasta lisäpalvelua ja niillä on hoidettu tiettyjen alueiden palvelu linjojen 11x ja 19x suunnassa. Syynä on tietysti se, että oman linjan perustaminen näille alueille maksaisi enemmän kuin kuntalippusopimuskorvaukset maksavat.

    Sen sijaan Turulle tulisi epäilemättä edullisemmaksi, jos linjat voitaisiin kilpailuttaa yhdessä naapurikuntien kanssa. Näin toivottavasti ja todennäköisesti pian käykin EU:n palveluasetusesityksen myötä. En usko, että kilpailutus erityisesti uhkaa nykyisten liikennöitsijöiden tulevaisuutta. Tuen kannattavista linjoista se toki lopettaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sm1 6006 protoyksikön liikkeet
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 19.07.2008, 23:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •