Turkuun joukkoliikenne-etuus!

Liittynyt
3 Tammikuu 2006
Viestit
11
Turussa on vihdoin otettu pieni askel joukkoliikenne-etuuksien puolesta!
Nimittäin ympäristö- ja kaavoituslautakunnan kokouksessa 10.1.2006 on hyväksytty Jaanintie ja Kalevantien liikennevalouudistussuunnitelma, jossa Jaanintietä pohjoisesta tulevat linja-autot havaitaan pitkäsilmukkailmaisimella.
Etuus lyhentäisi valoissaseisontaa 20-30 sekuntia. Käytännössä etu hyödyttäisi siis linjoja 32,42 ja 99. Tekstissä tosin puhutaan vain linjoista 32 ja 42. Suunnitelma: http://www05.turku.fi/ah/ykltk/2006/0110001t/1301153.htm
 
Kysyin joukkoliikenteen liikennevaloetuuksista Matti Saloselta. Hänen mukaansa vastaavia linja-auton silmukkailmaisimia on jo asennettu:
  • Aninkaistenkadulle ennen Maariankatua suunnassa kaupunkiin päin
  • Tuomiokirkkosillalle ennen Tuomiokirkkotorin suojatietä suunnassa kaupungista ulos
  • Stålarminkadun ja Merimiehenkadun risteykseen suunnassa Merimiehenkadulta Hirvensaloon.
  • Humalistonkadulle Yliopistonkadun ja Eerikinkadun välille molempiin suuntiin.
  • Kanslerintien ja Pansiontien ristekseen suunnassa Iso-Heikkilästä Pansioon ja Pernoon päin.
Ilmaisimet joko pidentävät vihreää niin, että valo ei muutu bussin "nenän edessä" punaiseksi tai antavat ylimääräisen kääntyvän vaiheen tai kääntyvän vaiheen etuajassa.

Ilmaisinten tehoa haittaa se, että ilmaisimet ovat yleensä varsin lähellä liikennevaloja, jolloin tietoa bussista ei saada kovin aikaisin, jolloin etu on pienehkö.

Uuteen rahastuslaitejärjestelmään on suunniteltu GPS-paikanninta, jonka avulla bussien paikkatiedon perusteella voitasiin ohjata liikennevaloja kunten Helsingin HELMI-järjestelmässä. Tällaisia etuuksia ei kuitenkaan vielä ole toiminnassa. Ongelmana ovat myös vanhentuneet liikennevalojen ohjauskojeet, joihin ei etuuksia voi ohjelmoida.
 
Jos valo vaihtuu nenän edessä punaiseksi, on odotusaika tietysti kaikkein pisimmillään. Punaisen jo palaessa bussin lähestyessä risteystä valo paljon pikemmin vaihtuu vihreäksi. Täten nuo nenän edessä vaihtumisen estävät silmukat auttavat jo suuresti.

Voisiko nuo silmukat sitten asentaa kauemmaksi, jotta ne aikaisemmin havaitsisivat bussin? Tämä lisäisi kaapelointikustannuksia. Mutta toimivatko nuo silmukat langattomasti nykyään niinkuin esim. kaukosäätimet, jolloin kustannukset olisivat lähes samat silmukan etäisyydestä riippumatta? Ongelmia tietysti aiheuttaisi, jos pysäkki on lähellä valoristeystä, koska pysäkilläoloaikaa on vaikeaa etukäteen arvioida.

Toitotetaan paljon sitä, että etuudet olisivat haitaksi risteävälle liikenteelle ja henkilöautoille. Todellisuudessa eri ajosuuntien vihreän summa pysyy vakiona etuuksista riippumatta. Etuuden jälkeen risteävä suunta saa aivan yhtä kauan vihreää kuin ilman etuutta. Jos etuus antaa esim. 10 sek lisäaikaa, seuraava saman suunnan vihreä jakso on vastaavasti 10 sek lyhyempi. Muutenhan peräkkäisten valoristeysten kokonaisuus menisi sekaisin, esim "vihreä aalto".

Eräissä tapauksissa henkilöautot pääsevät valoissa jopa aikaisemmin liikkeelle kuin ilman etuutta, esim. bussin edessä olevat autot.
 
Takaisin
Ylös