Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne 1.7.2014 alkaen

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa käsitellään ensi viikolla esitystä kaupunkiseudun joukkoliikenteeksi 1.7.2014 alkaen. Esitys

Lautakunnalle esitetään, että viranomaisalueelle muodostettaisiin kahteen vyöhykkeeseen perustuva tariffijärjestelmä, ja yhteiset ikärajat ja alennusryhmät sekä kahden tunnin vaihtoaika otettaisiin käyttöön koko seudulla. Esitys sisältää linjastoehdotuksen seudulliseen joukkoliikenteeseen.
 
Todella fiksua laittaa Raision palvelulinja arvauskeskukseen, nyt kun se on supistettu aika pieneksi ja SoTe-uudistus menossa.
Aiemmin sitä olisi tarvittu todella.
 
Turku-Littoinen -suunnitelmia katsellessa tuli déjà-vu-tuntemus.
Joskus 1990-luvullahan Littoinen ympättiin Lausteen-Vaalan melkoisen kiemurtelevan kaupunkilinjan hännänhuipuksi ja Förbomin ajomestarit kuuntelivat matkustajapalautetta korvat punaisina.
Uudessa uljaassa PSA-maailmassa on sitten luvassa tällaista: http://www05.turku.fi/ah/tksjlk/2013/0410005l/Images/1228995.pdf
- 6 KAUPPATORI - VAALA - LITTOINEN Ajoaika n. 43 min
- 6 LITTOINEN - VAALA - KAUPPATORI - SUIKKILA Ajoaika Kauppatorille n. 45 min

Tuleehan noista hyvälle tuulelle! :)
 
Naantali on näköjään jätetty vain Aurinkotien varaan... Eikö Soinisten, Immasten ja Suovuoren alueelle kannata liikennöidä enempää kuin kerran ruuhkassa? Myös Luonnonmaa ja Luolala jäävät hiukan paitsioon.

Liedon Avanti ja Tuulissuo ovat nekin jätetty ilman yhteyksiä. Kuutosen jatkaminen sinne ei ole houkutteleva vaihtoehto. Jollei sinne saa suoraa vuoroa Turusta, niin sitten jatkettakoon linjaa 301 Ravattulasta.
 
Tuo Littoinen on pieni pettymys. Matka-aika on tosiaan aika pitkä eikä siten kovin houkutteleva vaihtoehto. Vuorotarjonta tosin paranee. Ja tuohan tuo paremmat yhteydet Itäkeskukseen linjan 6 varrelta. Varmasti tuolla tavoitellaan myös Varissuon liikenteen parantamista, kun tuolla on jo nyt iso potentiaali ja tarve lisäkapasiteetillä ja reitille. Mutta Littoisiin olisin itse suunnitellut linjan 2 tai 2A jatkamista. Vaatii toki puuttuvan kadun palasen Kohmoon, eikä molempien ajattaminen 10 välein Littoisiin ole välttämättä perusteltu. Mutta jos esimerkiksi 2A ajaisi edelleen Littoisiin, voisi olla nopeampi ja kokonaisuutena järkevämpi kuin tuo linjan 6 ajattaminen. Toki tässä jää lähiostoskeskuksen yhteydet olemattomiksi Littoisista.

Lisäksi jään ehdotuksesta kaipaamaan reittiä ohitustietä pitkin. Se voisi hyvin olla tuo 301, joka ajettaisiin ohitustietä pitkin rampeilla pysähtyen aina Raisioon asti ja käymällä Turun lentoasemalla. Näin Kaarinan ja Raision väliin tulisi nopeahko poikittaislinja.

Taksamalliksi ehdotettu kahden vyöhykkeen malli on perusteltu ja tuntuva parannus tähän nykytilanteeseen. Lisäksi kokonaisuutena tuo esitys vaikuttaa muutoin varsin toteuttamiskelpoiselta.
 
Vielä on tulossa muutoksia linjoihin, joissa siirtymäajan sopimusten piti jatkua 1.7.2014 jälkeenkin. Ensi viikolla joukkoliikennelautakunnassa käsitellään kahden eri alueen liikennemuutoksia:
  • Rymättylän liikenteen siirtäminen sopimusliikenteeksi. Esityslista
  • Piikkiön liikenteen siirtäminen osittain (TLO:n nykyisen liikenteen osalta) sopimusliikenteeksi. Esityslista
Molemmissa tapauksissa TLO irtisanoo siirtymäajan liikennöintisopimuksensa ja liikenne siirtyy 1.7.2014 alkaviin kilpailutettuihin sopimuksiin liikenteen lisäyksenä. Nämä kilpailutetut sopimukset voitti myös TLO, joten liikennöitsijä ei vaihdu.
 
Kyllä täytyy todeta että Tampereen mainosvideo on selkeästi parempi..:wink:
 
Rautalankadun pistoa ollaan kovasti jättämässä pois 300-linjoilta, mutta kilpimiesten mielestä pisto pitää säilyttää.

Monella pysäkillä on uudet linjanumerot vielä teippien alla piilossa, mutta onpa niitä uusia linjanumeroita jo teipeittä ihan keskustankin pysäkeiltä bongattavissa. Fölipysäkkejä nimineen ja numeroineen on entisten tilalle asenneltu jo ainakin Ruskolle Levolantien lenkille sekä Naantaliin Suovuoren lenkille.
 
Takaisin
Ylös