Raision, Ruskon ja Kaarinan suunnan linjojen kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Turun kaupunki on aloittanut Raision, Ruskon ja Kaarinan suunnan linjojen kilpailuttamisen 1.7.2014 alkavalle sopimuskaudelle. Tarjouspyyntö

Kohteita on 3:
  1. Linjat Turku - Raisio/Kaanaa - Neste oil, Turku - Raisio/Mylly, Turku - Raisio - Naantali ja Raision sisäinen linja. Yhteensä 5 matalalattiabussia, joista kahdessa vähintään 34 kiinteää istumapaikkaa ja kolmessa vähintään 39 kiinteää istumapaikkaa. Lisäksi yksi matalalattiabussi vara-autoksi. Sopimuskausi 30.6.2020 asti, lisäksi 3 vuoden optio
  2. Linjat Turku - Rusko - Vahto ja Turku - Rusko. Yhteensä 4 matalalattiabussia, joissa vähintään 39 kiinteää istumapaikkaa. Lisäksi yksi matalalattiabussi vara-autoksi. Sopimuskausi 30.6.2020 asti, lisäksi 3 vuoden optio
  3. Linjat Kaarina - Turku - Ihala - Raisio ja Kaarinan sisäinen linja. Yhteensä 6 matalalattiabussia, joista kolmessa vähintään 34 kiinteää istumapaikkaa ja kolmessa vähintään 39 kiinteää istumapaikkaa. Lisäksi yksi matalalattiabussi vara-autoksi. Sopimuskausi 30.6.2019 asti, lisäksi 3 vuoden optio
Kaikkien bussien on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro3+CRT, paremmasta päästötasosta saa pisteitä. Käytettävien bussien keski-ikä saa olla korkeintaan 8 vuotta.
 
Eli 42:n Ihalan optiota ei liene käytetä ja romuralli jatkuu.. (keski-ikä 8 vuotta)
 
Hyvä homma, että tässä ollaan nyt toden teolla liikkeelle. Mikäli voittaja tulee TLO-leirin ulkopuolelta, saanemme odottaa markkinaoikeuteen valitusta. Tietysti toivotaan, ettei valituksia tulisi ja että kilpailun voittaa toimija, jolla on hyvätasoinen kalusto ja noudattaa työehtosopimuksia.

Mutta kun seutuliikenne alkaa integroituna ja samalla lipulla pääsen Turun sisäiseltä vaihtamaan vaikka Naantaliin, niin menen kyllä 1.7.2014 Naantaliin ja poksautan pikkupullon kuohuvaa. :)
 
Hyvä homma, että tässä ollaan nyt toden teolla liikkeelle. Mikäli voittaja tulee TLO-leirin ulkopuolelta, saanemme odottaa markkinaoikeuteen valitusta. Tietysti toivotaan, ettei valituksia tulisi ja että kilpailun voittaa toimija, jolla on hyvätasoinen kalusto ja noudattaa työehtosopimuksia.

Mutta kun seutuliikenne alkaa integroituna ja samalla lipulla pääsen Turun sisäiseltä vaihtamaan vaikka Naantaliin, niin menen kyllä 1.7.2014 Naantaliin ja poksautan pikkupullon kuohuvaa. :)

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. :cool:
 
ja romuralli jatkuu.. (keski-ikä 8 vuotta)

No eipä minusta ihan noin voi sanoa, että romuralli jatkuu. Onhan tuo melkoisen kova vaatimus täyttää 8 vuoden keski-ikä. Jos ajatellaan, että liikennöitsijä tarjoaa kohteeseen 3 kuusi bussia, joka ovat iältään 8 vuotta sopimuksen alkaessa, niin toisen sopimusvuoden käynnistyessä pitääkin yksi bussi olla korkeintaan 3 vuotta. Ja kolmannen sopimusvuoden käynnistyessä (eli kahden vuoden liikennöinnin jälkeen) pitää tuon siinä vaiheessa nelivuotiaan bussin lisäksi olla toinenkin korkeintaan 4 vuotta vanha bussi. Siis näinhän lasketaan:

Sopimus alkaa: 6x8v=48v jaettuna kuudella antaa keski-iäksi 8 v.
Vuosi liikennöity: 5x9v+3v=48v jaettuna kuudella antaa keski-iäksi 8 v.
Kaksi vuotta liikennöity: 4x10v+4v+4v=48v jaettuna kuudella antaa keski-iäksi 8 v.

Kohteessa 2, jossa on neljä bussia, pitää sopimuksen alkuun tarjotuista 8-vuotiaista busseista yksi vaihtaa korkeintaan 5-vuotiaaksi toisen vuoden alkuun mennessä.

Kyllä tällainen sopimusmalli tarkoittaa sitä, että kaluston on uusiuduttava sopimuskauden aikana, vaikka lähtötilanteessa ei olisikaan vaadittu uusia busseja. Toki jos tarjoaa kaikki autot parin vuoden ikäisenä, pärjää nämä sopimuskaudet ilman kaluston uusimista.
 
Mutta eihän noita autoja ole mitenkään nimetty mun käsittääkseni vaan muista kontrahdeista jääviä 8 vuotiaita autoja voidaan ajaa linjalla vähän aikaa. No aika näyttää.
 
Tarjousvertailut ovat nyt nähtävissä Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjassa.

Kohteeseen 1 TLO:lle tulee 3 Euro6-bussia, kohteeseen 2 2 kpl ja kohteeseen 3 3 kpl. Loput kalustosta on Euro3-päästötasoa.
 
Tarjousvertailut ovat nyt nähtävissä Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjassa.

Kohteeseen 1 TLO:lle tulee 3 Euro6-bussia, kohteeseen 2 2 kpl ja kohteeseen 3 3 kpl. Loput kalustosta on Euro3-päästötasoa.

Kiinnostavaa on todeta että Onnibus OY on ollut kaikissa kolmessa kilpailutuksessa mukana.

Kaluston ja hinnan (kohde 1 ja 2) osalta TLO voitti kilpailutukset. Ainoastaan kohde 3:ssa Onnibus Oy tarjosi paremman hinnan mutta TLO taas tarjosi paremman kaluston.

Onkohan Rindell ollu tämän takana vai olisiko Onnibus ostanut niitä CityWideja Turkuunkin?
 
Takaisin
Ylös