Turku - Lieto - Aura - Pöytyä - Oripää -linjan kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tilaavat yhdessä Turku - Lieto - Aura - Pöytyä - Oripää -linjan sopimuskaudelle 1.7.2014 - 30.6.2017 + 3 vuoden optiokausi.

Linjan liikenne kilpailutetaan bruttomallilla. Kalustona on 4 Euro3-matalalattiabussia, joista yksi teli.

Tarjouspyyntö löytyy ELY-keskuksen sivuilta: http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tarjouspyynnot-ja-haut
 
Ajaako joku tätä reittiä tällä hetkellä? Onko jollain kalusto valmiina tälle reitille?
 
Kyllä sitä reittiä liikennöi tällä hetkellä TLO. Voi tosin olla, että nykyinen sopimus on heillä Leiniön Liikenteen nimissä. Mutta TLO:n sivuilta aikataulu löytyy. Tuota ei nyt ajeta tarjouspyynnön mukaisella kalustolla. Tosin taitaa TLO:lta jäädä vapaaksi sopivaa kalustoa tuohon aikaan, kun uusi sopimus alkaa. Samaan aikaan alkaa TLO:lla Turun kaupungin kilpailuttama seutuliikenne Naantalin, Raision, Ruskon, Liedon ja Kaarinan linjoilla. Sieltä vapautuu varmaan tähän sopivaa kalustoa.
 
Kenties tämä on jo jossain mainittu, mutta Länsilinjojen fb-sivujen mukaan linjalle tulee VDL Citea LLE-120 -busseja. Telibussista ei ole mainintaa, lienee siis jo käytössä oleva.
 
Tämä Citea uutinen oli minulle ainakin täysin uusi uutinen :) Kiitän kun mainitsin asiasta.
 
Sinänsä mielenkiintoista, että linjalle tulee kokonaan uusia bussia, vaikka kalustopisteytystä ei ollut ja vanhat Euro3:tkin olisi kelvanneet.
 
Lieneekö kevyt-Citean polttoainetalous olevan sitä luokkaa, että sitä kannattaa ostaa vaikkei olisi pakko?
 
Valtanen tekee sittenkin paluun linjalle, alkaa ajamaan muutamaa vuoroa. Ilmeisesti Aura sivuutetaan vain ajamalla 9-tietä ja Liedon asemanseutu hoituu poikkeamalla 402 linjan päättärin kautta. Loppumatka moottoritietä. Tuskin tuosta mikään rahasampo tulee, mutta vuorot voi sopia Kyrön ja Auran kouluajojen autoihin.
 
Talviaikatauluista

Huomasin, ettei syksyn aikataulukirjassa ole linjojen 403 ja 404 aikataulutietoja Auraan / Aurasta, eikä Oripäähän / Oripäästä.
Mainituista linjoista on bumaskassa kumminkin tiedot noista linjoista molempiin suuntiin Turku - Ilmarinen - Lieto as. Tai sitten minulta puuttuu muutama sivu.

Kiinnostavaa olisi tietää, jäävätkö kesäaikatauluihin tulleet tasausajat voimaan sellaisinaan, vai onko niitä muutettu ja otettu käyttöön aikaisin mahdollinen pysäkin sivutusaika? Nykyisellään matka on ajallisesti pidempi kuin Valtasen aikaan.

No, totuuuden nimessä pitää muistaa, että hukkakierros kahdella vasemmalle kääntymisellä Raviradan pysäkille Turkuun tultaessa vie sekin aikaa. 20 metrin päähän ei aina näe onko matkustajia tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmaristen väliajoissa pieniä muutoksia. Aura, Pöytyä ja Oripää ei kuulu Föli alueeseen, siksi kai jätetty kirjasesta pois. Ero ajoajassa voi johtua eri syistä, käytetty ylinopeus on yksi tekijä. Ei Aurasta Turkuun alle 50 minuutin ole ennenkään ehtinyt vuoroilla, joissa kulkee matkustajia - ainakaan sallituilla nopeuksilla. Lisäksi linja kulkee nykyään kauppatorille/lta, ottaa se pienikin lisäpituus kaupungin keskustassa oman aikansa.
 
Hyvä kommentti aikataulukirjasta. Itse en ole päässyt kirjaa vielä tutkimaan mutta ihmettelin jo kesäpainoksessa että osa linjoista on kirjassa ja osa ei. Minusta olisi hyvä mainita kaikki linjat joihin käy Föli tuotteet.
 
Ilmaristen väliajoissa pieniä muutoksia. Aura, Pöytyä ja Oripää ei kuulu Föli alueeseen, siksi kai jätetty kirjasesta pois. Ero ajoajassa voi johtua eri syistä, käytetty ylinopeus on yksi tekijä. Ei Aurasta Turkuun alle 50 minuutin ole ennenkään ehtinyt vuoroilla, joissa kulkee matkustajia - ainakaan sallituilla nopeuksilla. Lisäksi linja kulkee nykyään kauppatorille/lta, ottaa se pienikin lisäpituus kaupungin keskustassa oman aikansa.

En kiistä yllä olevaa. Kuitenkin vertailukohteena vaikkapa Turusta aamuisin 7.30 lähtenyt Valtasen vuoro, joka poimi Auraan meneviä koululaisia melkeinpä jokaiselta auralaiselta pysäkiltä. Silti perillä huonossakin kelissä 50 minuutissa klo 8.20 mennessä. Turun suuntaan kerkesi yleensä 45 minuuttiin. Missään nimessä en kannata ylinopeuksia, mutta joku ei ehtimis yhtälössä pidä paikkaansa. Onko se Turussa Kauppatorin kierto vaiko välipysäkeillä jurruttaminen ja kelloon katsominen (koska voi matkaa jatkaa) - en tiedä? Se, mikä matkustajaa piinaa, on aikataulujen pitämättömyys jo lähtöajoissa.

Pienetkin muutokset aikatauluissa ovat tärkeitä tietää koko reitillä mikäli jossain reitin osalla on muutoksia. Tätä kutsutaan mm. varmuudeksi ja luottamiseksi. Kesän aikatauluvihkossa olivat linjojen 400-sarjan aikataulut kahdessa paikassa. Nyt siis vain yhdessä, mutta puutteellisina. Vertailun vuoksi: Paraisten aikataulut löytyvät aikataulukirjasta vaikka Parainen ei ole Fölissä.
 
Takaisin
Ylös