Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Linjat ja niiden hyödyntäminen

  1. #1

    Liittynyt
    05.04.2006
    Viestejä
    31

    oletus Linjat ja niiden hyödyntäminen

    Onhan se hyvä kun on tiheä bussireitistö. Tässä nyt kuitenkin pieni omakohtainen "case study".

    Meiltäpäin pääsee kohtuullisen kävelymatkan puitteissa periaatteessa viidellä täyspäiväisellä linjalla keskustaan (jos 32/42 lasketaan kauppatorille asti samaksi):
    • 32/42 Littoistentie-Jaanintie-Vanha Littoistentie; pysäkki Jaanintiellä (Kuralan suuntaan)
    • 110 Littoistentie-Kalevantie; pysäkki Kalevantiellä
    • 12 Littoistentie-Jaanintie-Skarppakullantie; pysäkki Jaanintiellä (Vasaramäen suuntaan)
    • 6 Mustionkatu-Lemminkäisenkatu; pysäkki Mustionkadulla
    • 9 Mustionkatu-Jaanintie-Skarppakullantie pysäkki Mustionkadulla (sama kuin 6)

    Entäpä käytännössä?

    Käytännössä nämä menevät neljältä pysäkiltä: 32/42 omaltaan, 110 omaltaan, 12 omaltaan sekä 6 ja 9 omaltaan kaukana muista. Pysäkit ovat noin 100-200 m säteellä toisistaan, paitsi 6:n ja 9:n Mustionkadun pysäkki huomattavasti kauempana. Tästä seuraa, että linjat eivät toimi toisilleen vaihtoehtoina. Oikeasti kaupunkiin päin mennessä käytetään 32/42:ta, piste.

    12 on hidas ja kulkee harvoin (eikä sen sunnuntaiaikataulua opi ikinä), 110 kulkee harvakseltaan ja pitkänä linjana välillä epäluotettavasti, mutta 32/42:lla on selkeimmät aikataulut ja tihein vuoroväli. 6/9 voisi olla vaihtoehto jos siihen suuntaan tulisi lähdetyksi pysäkille. Niillä kyllä joskus palataan keskustasta. Hieman idempänä olisi käytettävissä Littoistentiellä oleva pysäkki, jossa pysähtyvät 12, 34/42 ja 110. Sen sijaan meillä Prisman nurkalla ne erkanevat juuri pahimmoilleen...

    Näitä muita linjoja kyllä tulee käytetyksi silloin kun ne sattuvat menemään sopivaan suuntaan, samoin kuin keskustasta poispäin tullessa.

    j.siren
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.04.2006 kello 17:30. Syy: viestin ulkoasu

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Linjat ja niiden hyödyntäminen

    Nytpä voit Brahella rakentaa räätälöidyn haun, joka ottaa huomioon haluamasi pysäkit ja niiltä haluamasi linjat. Tosin et saa viikkoaikataulua tulostettua, mutta alku se on tämäkin.

    Näppärä harrastaja rakentaa käsipelillä koko viikoksi yhdistelmäaikataulun, joka ottaa huomioon kävelymatkat eri pysäkeille, ja ripustaa sen eteisen seinälle. Klo 12.00 ovesta ulos mentäessä kävellään pysäkille X, klo 12.03 pysäkille Y jne. Ulos lähtiessä vain vilkaisu aikatauluun, joka kertoo mihin päin kannattaa suunnistaa. Arkisin tällainen taulu ei välttämättä ole tarpeen, mutta iltaisin ja pyhinä varsin hyödyllinen. En tiedä miten 6/9 ja 32/42 limittyvät toisiinsa, mutta hyvällä tuurilla noista neljästä saa tiheän tarjonnan, kun heti osaa lähteä oikeaan suuntaan.

    Miten hyvin siellä Prisman nurkalla onnistuisi se, ettei menekään pysäkille odottamaan, vaan Kalevan/Jaanin/Littoistentien risteykseen? Kiikari kohti Itäkeskusta ja mutkan takaa ilmestyvän bussin perusteella oikealle pysäkille...

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Joukkoliikenteen käytön hankaluudesta

    Turussa on tosiaan useita kohteita, joissa joukkoliikenteen palvelutaso on näennäisesti korkea, mutta tosiasiallinen käytettävyys on kyseenalainen sekavien reittien ja aikataulujen vuoksi. (Tällaisia alueita on toki kaikissa Suomen bussikaupungeissa)

    Tällaisia alueita ovat juuri Itäharjun kaltaiset keskustan ja lähiöiden väliset alueet. Itselleni on aiheuttanut myös paljon harmia Vähä-Heikkilän seudun sekava reitistö. Vietyäni tytön päivähoitoon minulla on vaihtoehtona töihin mennessä 9, 14/15, 50-55 tai 3. Valittavana on kolme-neljä vaihtoehtoista pysäkkiä eikä riittävää tietoa saa.

    BRAHE - haku auttaa nyt jonkin verran sitä, että edes saa tiedon optimaalisista reiteistä.

    Mielestäni Turussa tarvittaisiin kuitenkin selkeästi seuraavia toimenpiteitä palvelun parantamiseksi:
    • Eri linjoille järjestetään risteyskohdissa yhteinen pysäkki.
    • Mahdollisuuksien mukaan eri linjojen aikatauluja sovitetaan toisiinsa
    • Muodostetaan mahdollisuuksien mukaan selkeitä runkolinjoja.
    • Toteutetaan aikanaan pikaraitiotie. Varissuon suunnalla tämä voisi olla lähimpänä. Se korvaisi yllämainituista 32/42:n ja 110:n yhdellä tasavälisellä linjalla.
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.04.2006 kello 17:32. Syy: viestin ulkoasu

  4. #4

    Liittynyt
    08.07.2005
    Viestejä
    110

    oletus Vs: Linjat ja niiden hyödyntäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Waltsu
    Näppärä harrastaja rakentaa käsipelillä koko viikoksi yhdistelmäaikataulun, joka ottaa huomioon kävelymatkat eri pysäkeille, ja ripustaa sen eteisen seinälle. Klo 12.00 ovesta ulos mentäessä kävellään pysäkille X, klo 12.03 pysäkille Y jne. Ulos lähtiessä vain vilkaisu aikatauluun, joka kertoo mihin päin kannattaa suunnistaa.
    Älä ny, juuri tein Petrelius-Tori välille juuri tuollaisen, kun 61:llä on kesäaikataulussa 30 ja 20 min välejä, joten enää ei viitsi satunnaisesti mennä odottelemaan. Tukena mulla on 11, 111 ja tukku vainiolaisia aikataulussani, se roikkuu työhuoneen ovessa ja vilkaisun perusteella päätän, mitä uloskäyntiä käytän. Erittäin näppärää!
    Kalle Ojanen

  5. #5

    Liittynyt
    05.04.2006
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Linjat ja niiden hyödyntäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Waltsu
    Miten hyvin siellä Prisman nurkalla onnistuisi se, ettei menekään pysäkille odottamaan, vaan Kalevan/Jaanin/Littoistentien risteykseen? Kiikari kohti Itäkeskusta ja mutkan takaa ilmestyvän bussin perusteella oikealle pysäkille...
    Tätäkin on tehty. Toimii kehnonlaisesti. Kun saapuvan bussin linjakilven erottaa, pitää mahdollisesti selvitä valoista ehtiäkseen pysäkille. Kalusto tuppaa olemaan enimmäkseen samoja TLO:n city-älliä. Ledikilvet ovat loistavia (heko heko), niitä saisi olla enemmän. 12:n pysäkki on niin kaukana Jaanintiellä ettei sinne risteyksessä bussin nähdessään kerkiä enää millään ilveellä. Joskus on kokeiltu kävellä Littoistentielle edelliselle pysäkille, mutta sinne alkaa tulla jo liikaa matkaa: jo kävellessä myöhästyy parista bussista...

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Linjat ja niiden hyödyntäminen

    Nyt näyttää matka.fi jo osaavan Turun paikallisliikenteen aikataulut, joten linjojen risteyskohdissa tai välimaastossa on sopivan lähtöpysäkin valinta entistä helpompaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pysäkit ja niiden nimet
    kirjoittanut killerpop foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 210
    Viimeisin viesti: 15.12.2016, 14:06
  2. Jarrutusenergian hyödyntäminen bussissa
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 01.08.2014, 10:51
  3. Lohjan paikallisliikenteen rata Helsinkiin ja Hanko-Hyvinkää-radan hyödyntäminen
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 04.10.2009, 15:30
  4. Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 27.04.2009, 13:53
  5. Kuvat ja niiden tekijäinoikeudet
    kirjoittanut vristo foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 02.02.2007, 20:47

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •