Turku - Paimio -liikenteen kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Föli kilpailuttavat yhdessä Turku - Paimio liikenteen sopimuskaudelle 1.1.2016 - 30.6.2018 + yhden vuoden optio. Tarjouspyyntö löytyy ELY-keskusten tarjouspyyntösivulta, kun valitsee oikealla ylhäällä olevaksi alueeksi koko Suomen. Liikennöitsijän ansaintamallina on bruttomalli. Valintaperusteena on halvin hinta.

Kohteessa on 5 bussin liikenne: 4 matalalattiaisen kaupunkibussin (vähintään 39 istuinta) ja yhden matalalattiaisen telikaupunkibussin (vähintään 49 istuinta). Lisäksi vara-autoksi vaaditaan matalalattiainen telikaupunkibussi. Maksimi-ikä on 15 vuotta ja päästötasovaatimus Euro3 + CRT-suodatin. Keski-ikävaatimusta ei ole. Bussien on oltava Fölin tilaajavärityksessä.

Kohteeseen kuuluvat linjat ovat:
Linja 703 Paimio – Keskuslaitos – Piikkiö – Turku, Kauppatori
Linja 704 Paimio – Piikkiö – Turku, Kauppatori
Linja 705 Paimio, Sairaala – Paimio – Keskuslaitos – Piikkiö – Turku, Kauppatori
Linja 705M Metsäkoulu – Paimio, sairaala – Paimio – Keskuslaitos – Piikkiö – Turku,
Kauppatori
Linja 706 Paimio, sairaala – Paimio – Piikkiö – Turku, Kauppatori
Linja 706M Metsäkoulu – Paimio, sairaala – Paimio – Piikkiö – Turku, Kauppatori
Linja 707 Paimio – Hepojoki – Piikkiö – Turku, Kauppatori
Linja 709 Paimio – Turku, Kauppatori
Linja PA1 Paimio - Oinila - Paimio
Linja PA1OP Paimio – Oinila
Linja PA2 Koulukeskus – Huso – Kurki – Kevola - Paimio MH
Linja PA3 Paimio – Koulukeskus – Oinila – Juntola – Suksela – Pennainen – Paimio
Linja PA4 Metsäkoulu – Paimio, sairaala – Oinila – Paimio MH
 
Uskomatonta, että Turku-Paimio-liikenne tarvitsee peräti kuusi eri linjanumeroa kirjainvariantteineen. Aivan järkyttävän monimutkaista, varsinkin, kun katselee tarjouspyynnössä näkyviä aikataulukoosteita.
 
Uskomatonta, että Turku-Paimio-liikenne tarvitsee peräti kuusi eri linjanumeroa kirjainvariantteineen. Aivan järkyttävän monimutkaista, varsinkin, kun katselee tarjouspyynnössä näkyviä aikataulukoosteita.

Samaa katsoin ja ihmettelin. 1.7.-2014 alkaen tuota palettia on ajettu yhdellä linjanumerolla 700 + tekstit päälle. Poislukien moottoritievuoro, joka ajetaan edelleen linjanumerolla 109.
 
Tuosta listasta puuttuu koko 109? Vai en löydä sitä tuosta linjaviidakosta?
 
Uskomatonta, että Turku-Paimio-liikenne tarvitsee peräti kuusi eri linjanumeroa kirjainvariantteineen. Aivan järkyttävän monimutkaista, varsinkin, kun katselee tarjouspyynnössä näkyviä aikataulukoosteita.

Jännä juttu. Muistanpa, että tässäkin Turun osiossa muutama vuosi takaperin kirjoiteltiin, että jokaisella linjavariaatiolla pitää olla oma numeronsa. Nyt kun tuo on tehty tähän kilpailutukseen, niin sitten sitä täällä ihmetellään. Kumpikohan oikein olisi sitten parempi?

No jos ajattelee satunnaista käyttäjää, niin joka variaatiolle oma numero lienee helpompaa. Jos vaikka odottaa kaveria Turusta kylään Paimion keskuslaitoksen suunnalle, niin helpompaa on sanoa, että sinne pääsee bussilla 703 tai 705, kuin sanoa bussin olevan 700, jossa sitten lukee keskuslaitos tai siis pitäisi lukea.
 
No, on se noinkin, mutta nyt taitaa olla kysymys vähän siitäkin, että tarvitaanko tuon kokoisen kylän linjoille niin monta numeroa. Lähtöjä kuitenkin aika vähän. Ehkä 700 plus yksi kirjain voisi olla jotenkin looginen ja helppo eri variaatioille.
 
Mieluusti vähintään kolme eri numeroa pääteiden mukaan: moottoritie, Paimiontie ja keskuslaitoksen tie.

Ja jos nyt papereissa oleva määrä linjanumeroita on tarpeen, niin miksi ne hyppivät tieltä toiselle? 3 ja 5 Keskuslaitos, 4 ja 6 Paimiontie... Sairaalan ja metsäkoulun voisi kyllä ilmaista A:lla ja B:llä (tai ihan vain tekstinä), jolloin pärjättäisiin yhdellä numerolla per tie.

Numerointi voisi mennä myös vaikkapa näin: 700 päättyy Piikkiön keskustaan, 701 Toivonlinna, 705 Hepojoki-Paimio, 710 Paimiontie, 711 Keskuslaitoksen tie, Saloon jatkavat 720-sarjaan, Kemiöntielle ajavat 730-sarjaan, 707,717,727,737 moottoritie? (Eihän Piikkiöön päättyvää moottoritielinjaa ("707") ole, mutta voihan sellainen jonain päivänä tulla, kun Fölin suosio kasvaa valtaviin mittoihin...)
 
Takaisin
Ylös