Fölin uusi reittiopas

Tämä sijainti kartalla ei nyt ihan ole realistinen. Katselin karttaa samalla kun soitin linjaa ajavalle ja kartalla täplä oli koko ajan reippaasti edellä todellista sijaintia. Suurella varauksella en luottaisi itse kartalta näkemääni.
 
Pari päivää seuuranneena reitin 18 osalta voin sanoa, ettei heittoa ole ollut korkeintaan kuin yksi pysäkinväli - suuntaan tai toiseen. Sama linjoilla 22.
En tuomitse lainkaan noin pientä heittoa.
 
Bussit ovat kovin hankalia kulunvalvonnassa, kun kääntyvät etupyörät voivat viedä ne hieman eri pituisia reittejä pysäkiltä toiselle, ja pysäkeitä voi jopa ohittaa kokonaan. GPS ja langattomat datayhteydet sisältävät edelleen paljon katvealueita, etenkin korttelikaupungissa. Bussin jäljityslaitteisto voi hukata paikkansa tai lakata toimimasta, kun ajamisen tärinä tai sähkönsyötön häiriöt sekoittavat niitä. Näistä lähtökohdista hukassa olevia busseja tulee olemaan aina.

Jäljityksestä voi tehdä ratkaisevasti luotettavamman perustamalla sen aikatauluun ja aikataulun täsmälliseen noudattamiseen, jolloin normaalitilanteessa ei tarvitse tietää missä bussi on: sen sijainti löytyy aikataulusta. Eli ajamalla bussia kuten junaa, kaikilla pysäkeillä pysähtyen ja minimoimalla muusta liikenteestä aiheutuvat häiriöt. Tekniikalla voi edelleen seurata yksittäisten vuorojen myöhästymisiä ja korjata aikatauluhakuja sen mukaan.
 
Bussit ovat kovin hankalia kulunvalvonnassa, kun kääntyvät etupyörät voivat viedä ne hieman eri pituisia reittejä pysäkiltä toiselle, ja pysäkeitä voi jopa ohittaa kokonaan. GPS ja langattomat datayhteydet sisältävät edelleen paljon katvealueita, etenkin korttelikaupungissa. Bussin jäljityslaitteisto voi hukata paikkansa tai lakata toimimasta, kun ajamisen tärinä tai sähkönsyötön häiriöt sekoittavat niitä. Näistä lähtökohdista hukassa olevia busseja tulee olemaan aina.

Bussiliikenteen paikantamisen pitäisi kyllä onnistua samalla tarkkuudella, millä iPhone tai Android pysyy nykyään kartalla. Kun kävelee tai ajaa kaupungilla vain harvoin paikannus heittää kymmeniä metrejä, tyypillisesti puhelin paikantaa kävellessä 5-10 metrin tarkkuudella, liikkuva ajoneuvo vähän hankalampi paikannettava, joten bussilla tai autolla voi tulla kaupungissa ajoittain 50-150 metrin heittoja. Yleensä paikannuksen tarkkuus on kuitenkin 10-20 metriä, kun liikutaan 10-50 km/h nopeuksilla.

Todennäköisin selitys bussin kulunvalvonnan heitoille on kuitenkin, että paikannuksessa käytettävä paikannusdata on huonompaa kuin Googlella tai Applella ja että paikannuslaitteisto ei ole teknisesti yhtä hyvä kuin iPhone 6 tai uudet Android-laitteet.

Toki datayhteyksien pätkiminen myös vaikuttaa.
 
Kun klikkaa Ainoastaan reaaliaikaiset vuorot niin sitten useat häviää ja osa jää. Mielestäni nämä jotka jäävät näkymään ovat tarkempia. Tai näissä on uudempi versio rahastuslaitteessa.
 
Todennäköisin selitys bussin kulunvalvonnan heitoille on kuitenkin, että paikannuksessa käytettävä paikannusdata on huonompaa kuin Googlella tai Applella ja että paikannuslaitteisto ei ole teknisesti yhtä hyvä kuin iPhone 6 tai uudet Android-laitteet.

Todennäköisesti kyse on molemmista. Kun viimeksi pelasin näiden kanssa, linja-autojen GPS-paikannuslaitteet olivat yleensä joko puhtaita GPS-vastaanottimia (osa gyroskoopilla) tai odometritiedolla tuettuja GPS-vastaanottimia. Jälkimmäisten pitäisi toimia jo varsin hyvin. Varsinkin, jos laitteistolla on tieto aiotusta reitistä ja voidaan olettaa sitä seurattavan. Tästä tulee tosin ongelmia, jos reitiltä poiketaan. Odometrin asentaminen kuitenkin maksaa ja vaatii sirun tai ohjelmiston, joka sitä osaa hyödyntää, joten odometri saatetaan usein jättää pois.

Modernissa kännykässä on käytettävissä satelliittipaikannuksen lisäksi myös tieto eri tukiasemien kuuluvuudesta. Isoilla valmistajilla (laite tai softa) on omia järjestelmiä ja tietokantoja, joiden avulla tätä tietoa voidaan käyttää paikan tarkentamiseen. Paikannuksen tarkkuus on myös keskeinen kilpailutekijä, joten siihen panostetaan laitteiden raudan lisäksi ohjelmistoissa. Kun laitteita tehdään paljon, on varaa panostaa tuotekehitykseen. Bussilaitteiden valmistajat eivät yleensä pysty hyödyntämään sen enempää näitä järjestelmiä kuin ohjelmistojakaan, koska ne ovat juurikin liikesalaisuuksia. Asiakkaatkaan eivät välttämättä olisi valmiita niistä maksamaan.

Periaatteessa bussiin voisi tietysti laittaa kännykän paikannuslaitteeksi. Oulussa on ymmärtääkseni tehty näin eli toteutettu paikannus ohjelmistona Android-puhelimelle. Tässä lähestymistavassa on toisaalta omat puutteensa ainakin laitteiden kestävyyden ja huollettavuuden kannalta.
 
Bussilaitteiden valmistajat eivät yleensä pysty hyödyntämään sen enempää näitä järjestelmiä kuin ohjelmistojakaan, koska ne ovat juurikin liikesalaisuuksia. Asiakkaatkaan eivät välttämättä olisi valmiita niistä maksamaan.

Käsittääkseni esimerkiksi Googlen paikannus on nykyään lisensoitavissa melkein mihin tahansa käyttöön edullisella kustannuksella ja paikannus käytettävissä myös erilaisissa sulautetuissa järjestelmissä. Osa bussilaitteiden tekniikasta lienee kuitenkin peräisin ajalta, jolloin GPS:ää, A-GPS:ää, Wlan tukiasemia ja netin yli toimivia tietokantoja hyväksikäyttäviä muutaman metrin tarkkuudella paikantavia halpoja laitteita ei ollut. Kyse lienee osin siis myös bussilaitteiden vanhentuneesta tekniikasta.
 
Ollut useamman päivän jotakin erikoista palvelussa. "vain matkat joissa on X väh. viive" -- ominaisuus ei ole toiminut vajaa viikkoon. Mutta nyt viestin kirjoitushetkellä se pelitti. Kuten aikaisemmassa viestissä totesin tämä on se realistisin seuranta mahdollisuus.
 
Takaisin
Ylös