Tampereen bussikortin lataus

Liittynyt
17 Lokakuu 2015
Viestit
1
Latasin kortilleni arvoa 25 e. Menin 3 h:n päästä bussiin ja se ei toiminut. Miksi näin? Tässä on kuva,että 25e:n kohdalla on kello, jossa lukee,että kortille kirjoittamista odottavan arvotuotteen saldo.Näyttökuva 2015-10-17 kello 14.42.31.png
 
Vs: Tampereen bussikortti lataus

Siinähän se lukee kuvankaappauksen alareunassa. Tieto.

Joka Tietoa lisää, se tuskaa lisää.
 
Kannattaa varmaan reklamoida tästä Tampereen joukkoliikenteen asiakaspalveluun: palaute. Sen nyt kuitenkin pitäisi toimia jo kahden tunnin kuluttua latauksesta. Jatkossa kannattanee ladata kortti Nellan kautta hyvissä ajoin ennen matkaa, ostaa kertalippu tai ladata arvolippua kortille fyysisesti jossain palvelupisteessä, jolloin matkakortti on heti käytettävissä.
 
Onhan myös kortti yritetty ladata Tampereen Joukkoliikenteen tilaaman liikenteen autossa? Ettei ole yritetty ladata esim. linjoilla 40 (muutama Paunun ajama oma vuoro), 42 (muutama Paunun ajama oma vuoro), 51-54, 70 (yksi Länsilinjojen ajama oma vuoro), 79, 80 tai 85? Onko auton rahastuslaitejärjestelmä ollut yhteydessä järjestelmään, ts. linjalla (online)? Onko kuljettaja yrittänyt tehdä manuaalisen nettilataushaun pelkän kortin lukuyrityksen lisäksi?
 
Kannattaa pyytää kuljettajaa yrittämään manuaalista latausta noissa tapauksissa, tämän teko on kyllä kaikille kuljettajille ohjeistettu. Joskus voi olla kyse siitä, että rahastuslaite on jättänyt kääntämättä ajosuunnan päätteellä, jolloin nettilatausten uusi versio ei ole päivittynyt koneelle.

Eikä sinällään olis ensimmäinen kerta, kun tuo rinkkaa. Tiedän tapauksia, joissa on 100% varmuudella kortille ladattu arvoa tai kausilippu aamulla, eikä se ole latautunut vielä illallakaan. Edes tuolla manuaalisella latauksella. Ja kyseessä on ollut Jolin tilaama linja. Ja aina nimenomaan viikonloppuna on tuota tapahtunut.

No, eipä tosiaan yllätä, kun katsoo tuon järjestelmä ylläpitäjää. Halvalle hinnalle löytyy kyllä aina syynsä.
 
Jolilla ollaan kaikista ongelmista huolimatta (onneksi pahimmista Lissun viikonloppudarroista on päästy eroon) nähtävän tyytyväisiä: https://youtu.be/rlerPVovD1I

Edit: Kun tarkemmin ajattelin, tuleeko Nella eri toimittajalta kuin muut palvelut?
 
Tämä on ehkä hieman vanha viestiketju, mutta kaiketi sopivin paikka linkata tällainen Iltalehden uutisointi Tampereen kuukausi/vuosilippujen hintojen suurelle erolle koko vuoden ajalta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/356804fd-8864-4c3d-89b2-745389f127e1

Iltalehden jutussa taivasteltu kuinka köyhillä eläkeläisillä ei ole varaa koko vuoden lippuun. Luonnollisesti ei ole huomioitu ettei eläkeläisten ole yleensä pienintäkään järkeä hankkia kuukausi- tai vuosikorttia. Eläkeläiset pääsevät klo 9-14 arvolipulla 1,04/matka, joten tulee huomattavasti halvemmaksi kulkea eläkeläisalennuksella kuin kausilipulla. Kausilipuista on käytännössä hyötyä vain päivittäin matkustavilla aikuisilla ja opiskelijoilla. Aivan höpöhöpö juttu taas vaihteeksi.
 
Tuo on hyvä huomio.

Itsellä OLI vuosilippu kun kävin töissä. Jäin tässä toukokuussa 2021 sapattivapaalle, joka kestää siitä sen viisi vuotta, ja voin vaan ihmetellä miten halpaa voi olla ilman kausikorttia.

Se, että ennen meni boussilla tyyliin lähikauppaan, nyt tekee saman matkan kävellen, kun arvolippu on sen 2,10 euroa. Eli 2,10 euron säästö heti.

Nykyään vaihtoaika vielä 90 minuuttia, eli kun lippua tarvitsee vihdoin, ehtii kävästä vaikka Tampereella, ja vielä palata esim. asioiden hoidolta. Kaupassa ehtii käydä rauhassa.

Lisäksi vasta kun loppui se vuosilippu huomasin että minulla on pyörä, jolla voi myös esim. käydä Gigantissa ostamassa kuulokkeita.

Käytännössä kun ennen joukkoliikenne rokotti sen 31 euroa kuukaudessa vuosilippuna, nyt maksan hyvä jos 10 euroa, enkä aina sitäkään arvolla.

Pari huomiota säästöön Nyssessä:

Onko etätöitä tai oletko esim. työtön, eläkeläinen tai sapattivapaalla? Lunasta kausilippu/vuosilippu Nyssen asiakaspalvelussa. Minulla oli 200+ päivää ja 365-lippu jonossa, lunastin ne ja sain varmaan 550 euroa puhtaana käteen.

Palvelumaksun jälkeen. Se oli kaiketi €7 per kausilippu/vuosilippu eli tapauksessani 14e. Sllti sain 550 euroa puhtaana käteen, tai en siis rahana, vaan lahjakorttina jolla voi ostaa arvoa tai lahjakortteja.

Jos umpeutumassa, arvoa sisältävä lahjakortti voimassa 12 kk.

225,25 on myyty 205,25 ja 225 on vielä jemmassa. Myin äidille, joka osti vuosilipun jatkoksi, ja sain tilille. Annoin 20 euron edun, kun sain kuitenkin rahana heti eli win-win. Nyt tarkoitus täydentää arvoa kortille ennen maaliskuuta.
Lopuilla ostaa uuden lahjakortin, tulee kestämään arvo aikaa, ja tuo uusi lahjakortti pidentäisi jäljelle jäänyttä arvon kestoa 12 kk uudelleen. Jos et siis enää tarvitse vuosilippua, niin se on hyvin tuottoisaa lunastaa arvoksi. Lue lisää.

Onko sukulaisilla rajaton vuosikortti/kuukausikortti?

Lainaa sitä, niin pääset ilmaiseksi. Olen säästänyt pelkästään viime vuonna satasia tuolla vaihtoehdolla. Tänä vuonna ainakin 200+ jos lasketaan tehdyt markat arvon mukaan, jotka kuitenkin €0.

Harva tietää, mutta Nysse lunastaa kausituotteenne ja sitä toisen kausikorttia voi lainata, jos ei ole etuuslippu ja on samaa ikäryhmää.

Huomaa kuitenkin, että jos eläkeläinen jakaa arvokortilla olevia lippuja sinulle, niin sinun ei tule niitä käyttää eläkeläisen 9-14 aikaan, jolloin et olisi oikeutettu alennukseen. Kausilippua tämä ei koske. Sitä voi käyttää myös 9-14.

Mitä muuta?
Ja mainitusta syystä kun en enää töissä käy, niin tuon vuosilipun, ja ketjutetunkin käyttäminen satunnaismatkoilla, olisi kyllä tyhmää. Antaisi vain päivien kulua ilman matkoja.
Onneksi löysin ehdoista, että tuollainen kausilipun/vuosilipun lunastus onnistuu myös. Miettikää myös mitkä matkat on oikeasti tarpeellisia, tai mitkä matkat voitte esim. tehdä tuttavan kausarilla ilmaiseksi.

Bussikortin täydennys tuolla Nyssen paperisella lahjakortilla onnistuu Nyssen pisteellä Keskustassa tai sitten menet Nellaan ja tilaat arvoa lahjakortilla: eli kysytään vaan lahjakortin yksilöity koodi.

Kortilla voi olla arvoa kerrallaan 120 euroa, joten ihan koko 450 euron summaa ei vuodessa kuluta, varsinkin kun ei enää paljon busseja käytäkään. Onneksi saa lahjakortilla lahjakortin.

Onneksi sain toisen myytyä ja sen toisen kanssa pääsee Nellassa ostelemaan 120 euron pätkässä + lataus sen minkä pystyy ja loput toiselle e-lahjakortille. Suosittelen, helppoa rahaa, jos ei enää tarvi sitä vuosilippua.
 

Liitetiedostot

  • Nysse.jpg
    Nysse.jpg
    43.7 KB · Lukukerrat: 796
Viimeksi muokattu:
Mistä syystä on tää voimavirta-pistoraisa bussikortin lukijalla asenettu?
Kun katsot tarkemmin, niin huomaat, että kyseessä on 32A pistoke, eikä suinkaan pistorasia. Tuossa pistokkeessa on käytössä vain L1 (ja PE sekä N) ja se on moottorin lohkon lämmittimelle, sekä kuljettajan tilassa olevalle pistorasialle. Joissain autoissa saattaa olla myös vielä tallessa sisätilalämmitin kuljettajan aitiolle, joka on siis kytketty tähän pistorasiaan.
 
Ah kiitos vastausta, mä ajatelin ensiks se on kytkytyy siheen bussikortin lukijaan. Ja sen takia vähän on mietinyt mistä syystä on tämä siellä :D

Ylensä kytketetään tää lämytys johto ja auton ulkopuolella. Mistä syystä tää on sitten sisällä? Ja oon nähnyt tämä vain TKL busseissa, muita käy siis jotain eri systeemi.
 
Takaisin
Ylös