
Alunperin kirjoittanut
Admiral Observer
Tätä uhkakuvaa pitäisi voimakkaammin tuoda suurelle väelle julki. Kuinka moni tosiaan haluaa, että matkustus Tampereella paikasta A paikkaan B on matkustus bussilla ratikalle jolla matka ja toinen bussimatka? Ellei paikat A ja B satu molemmat olemaan ratikan reitin varrella? Nyt Tampereella pääsee paikkojen sijainnista riippumatta käytännössä maksimissaan yhdellä vaihdolla. Ratikan jälkeen tämä pitäisi paikkansa vain jos jompikumpi pisteistä sattuu sijaitsemaan ratikan reitillä. Mitäs "kivaa" tai "hyötyä" tuplatusta vuoromäärästä on jos sen päässä on vain epävarma jatkoyhteys? Puhumattakaan ajasta, jos se jatkoyhteys on jokin kiskoilla kulkeva? Nyt on aika vaikuttaa siihen, että a. ratikkaa ei tulisi ja b. jos tulee, niin sillä ei tuhota toimivaa bussijoukkoliikennettä.
Toki kaikilla on oikeus mielipiteeseen, silloinkin jos se kestä kriittistä tarkastelua. Äkkiseltään itselle tuli mieleen, että 2 vaihtoehto on vain yksinkertaisesti tehty niin huonoksi, että ykkösvaihtoehdon huonot puolet eivät näy niin kärjistetysti. Ryydynpohjan palvelu huononee kummassakin tapauksessa; 1 vaihtoehdossa vuoroväli heikkenee ja 2 vaihtoehdossa matkasta tulee vaihdollinen. Itse säätäisin ykkösvaihtoehtoa ehkä niin, että 21 kiertäisikin Myllypuronkadun ja Teivaalantien kautta jolloin Ryydynpohjasta kävelymatka tiheämmille reiteille ei vähenisi liikaa. Tai miksi ei sekä 31 ja 33 linjaa jatkettaisi Ryydynpohjaan jolloin Ryydynpohjassa pysyisi 30 minuutin vuoroväli, itäinen päätepiste vain olisi eri eri vuoroilla? Muutenkin Teivaalan alue on ollut pitkään joukkoliikennemotissa ja Ryydynpohjan heikentäminen ei ainakaan tätä kehitystä katkaise.