Linjastomuutokset 2016

Linjalle tarvittaisiin kaksi lisäautoa, mikäli vuoroväli tihennettäisiin 20 minuuttiin. Epäilen onko tuolle tarvetta sen paremmin Lamminpään kuin Hallilankaan päässä. Ruuhka-aika on eri juttu, silloin 15 minuutin väli on perusteltu.

Tuostakin varmaan on dataa olemassa ovatko Hallilan matkustajamäärät todella nousseet, vai onko kyseessä näköharha. Uutta asutustahan linjan varrelle ei ole tullut.
 
Linjalle tarvitaan joka tapauksessa puolen tunnin vuorovälillä 9 autoa, jotta aikataulua voisi pitää edes jotenkuten aikatauluvarmana. Matkustajamäärän kasvaminen voi toki olla harhaa, muttei se, että ajoajan ovat tuolla linjalla kasvaneet mm. alennettujen nopeusrajoitusten myötä. Pelivaraa jää arkiliikenteessä keskimäärin vain 5 minuuttia päihin (Hallila/Keskustori), joka ei todellakaan ole tarpeeksi Lamminpään ollessa muutenkin jo kireä.
 
Ei kait sentään noin montaa..

Yhdeksän autoa puolen tunnin vuorovälillä tekee kierrosajaksi 4 ja puoli tuntia. Siivuksikin jää vielä hulppeat 2h 15 min.

Jos Hallilasta ajoaika on 25 min ja torilta Lamminpäähän toiset 25 minuuttia, päädyn neljään autoon.

12 ajoaika keskustorilta Hallilaan on niukka, mutta kyllä siitä ainakin ruuhkan ulkopuolella selviää.

Ruuhkassa nostaisin kierrosajan 2h 15 minuuttiin, muuna aikana tuo 2 h pitäisi riittää.

Eli autoja normaalisti neljä ja ruuhkassa tuo yhdeksän
 
Ajattelin taas vaikeasti, neljällähän se tunnin ajoajan tosiaan saisi. Viidellä autolla siitä saisi järkevän. On jo moneen kertaan viime talvena todettu, että 5 minuutin tasausaika päätteellä ei vain riitä, "juuri ja juuri" -kertoimella tehdyt aikataulut tulevat mättämään viimeistään talven tullen; myöhästyminen vain kertaantuu, kun tasausaika ei käytännössä jää yhtään.

Lamminpään ajoaika torilta on oikeasti 28-30 minuuttia päiväsaikaan.25 minuuttia ei todellakaan riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nähdäkseni keskimääräisessä ajoajassa 25 min + 25 min on riittävästi kääntöaikaa neljälle autolle 30 min vuorovälillä (10 min marginaali per linjasivu, ei 5 min). Vaikka joskus Lamminpää-Keskustori välin ajoaika venyisi 30 minuuttiin niin silti jää vielä 5 min marginaali. Ruuhka-aikaan sitten 15 min vuorovälillä 8 autoa, tai 9 jos haluaa ottaa varman päälle. Tai sitten ruuhka-aikaan 20 min vuoroväli 6 tai 7 autolla.

Pystytäänhän esim. linja 17 ajamaan neljällä autolla puolen tunnin vuorovälillä arki-iltaisin klo 19 jälkeen, vaikka linja on paljon pidempi.

Kun Lissua katselee niin todella monella linjalla on näillä keleillä ruuhka-aikaan tilanne, että auto saapuu päätteelle sen jälkeen kun sen olisi pitänyt jo lähteä uudelle linjasivulle. Esim. nyt klo 16:31 29K on vasta matkalla Kalkkuun, vaikka sen pitäisi lähteä Kalkusta 16:30. En kuitenkaan tekisi aikatauluista yliväljiä ja lisäisi kustannuksia, kun tämänkaltainen tilanne kuin tällä hetkellä kuitenkin rajoittuu suhteellisen lyhyeen talviseen ajanjaksoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin taas vaikeasti, neljällähän se tunnin ajoajan tosiaan saisi. Viidellä autolla siitä saisi järkevän. On jo moneen kertaan viime talvena todettu, että 5 minuutin tasausaika päätteellä ei vain riitä, "juuri ja juuri" -kertoimella tehdyt aikataulut tulevat mättämään viimeistään talven tullen; myöhästyminen vain kertaantuu, kun tasausaika ei käytännössä jää yhtään.

Lamminpään ajoaika torilta on oikeasti 28-30 minuuttia päiväsaikaan.25 minuuttia ei todellakaan riitä.


On ihan pakko osallistua tähän kans kommeintoimalla jotain ainakin tätä lähellä Lamminpäätä asuessani niin tuo 28-30 min on aivan liian vähän aikaa ajaa Keskustorilta Lamminpäähän talviaikaan jne jne... saisi olla pikemminki välillä jopa 30-35 min aikaa ajaa tuo siivu ainakin pahimpina ruuhkan pyrähdyksinä aamuisin ja iltapäivisin muuten kyllä tulee jopa alle 20 min parhaillaan Keskustorilta Lamminpäähän.
 
On ihan pakko osallistua tähän kans kommeintoimalla jotain ainakin tätä lähellä Lamminpäätä asuessani niin tuo 28-30 min on aivan liian vähän aikaa ajaa Keskustorilta Lamminpäähän talviaikaan jne jne... saisi olla pikemminki välillä jopa 30-35 min aikaa ajaa tuo siivu ainakin pahimpina ruuhkan pyrähdyksinä aamuisin ja iltapäivisin muuten kyllä tulee jopa alle 20 min parhaillaan Keskustorilta Lamminpäähän.

Jep. Tätä juuri tarkoitin. 28 minuuttia menee ns. normaaliin aikaan, pienikin liikenne-este tms. matkan aikana, niin tuo 35 minuuttia ei ole mikään tavaton asia. Tarkoitinkin tässä vain kertoa, että tunnin ajoaika ei todellakaan tule tuossa toimimaan kuin korkeintaan ilta-aikaan. Päivällä vaatii vähintäänkin sen viidennen auton kiertoon.
 
On ihan pakko osallistua tähän kans kommeintoimalla jotain ainakin tätä lähellä Lamminpäätä asuessani niin tuo 28-30 min on aivan liian vähän aikaa ajaa Keskustorilta Lamminpäähän talviaikaan jne jne... saisi olla pikemminki välillä jopa 30-35 min aikaa ajaa tuo siivu ainakin pahimpina ruuhkan pyrähdyksinä aamuisin ja iltapäivisin muuten kyllä tulee jopa alle 20 min parhaillaan Keskustorilta Lamminpäähän.
Tähän voisi heittää ehdotuksen: laitetaan koko linja oikaisemaan ...Tesoman valtatie - Porintie - Pispalan valtatie. Reitti nopeutuisi olennaisesti, jolloin ruuhkaan riittäisi 8 autoa. Mikäli on tarvetta päästä Epilään, voihan Tesomalla vaihtaa autoa, kun sieltä on sen kautta tarjontaa. Nokiantielläkin on Kaarilan kohdalla riittävästi vuoroja, kun 11 ja 29 palvelee sitä, käytännössä osittain myös 26.

Joka tapauksessa ihmettelen, miksei tätä porintie -vaihtoehtoa ole ikinä käytetty, vaikka ajoajat kaupungin läntisimmästä kolkasta keskustaan ovat varsin pitkiä.
 
Tähän voisi heittää ehdotuksen: laitetaan koko linja oikaisemaan ...Tesoman valtatie - Porintie - Pispalan valtatie. Reitti nopeutuisi olennaisesti, jolloin ruuhkaan riittäisi 8 autoa. Mikäli on tarvetta päästä Epilään, voihan Tesomalla vaihtaa autoa, kun sieltä on sen kautta tarjontaa. Nokiantielläkin on Kaarilan kohdalla riittävästi vuoroja, kun 11 ja 29 palvelee sitä, käytännössä osittain myös 26.

Joka tapauksessa ihmettelen, miksei tätä porintie -vaihtoehtoa ole ikinä käytetty, vaikka ajoajat kaupungin läntisimmästä kolkasta keskustaan ovat varsin pitkiä.

Tuolla tavoin se varmasti toimisikin, ja tuskin Tohlopinkadulla tai Lamminpäässä asuvat tuosta pahakseen laittaisivat. Epilän ja Haapalinnan välillä on muutenkin jo tarpeeksi peräkkäinajoa.
 
Tähän voisi heittää ehdotuksen: laitetaan koko linja oikaisemaan ...Tesoman valtatie - Porintie - Pispalan valtatie. Reitti nopeutuisi olennaisesti, jolloin ruuhkaan riittäisi 8 autoa. Mikäli on tarvetta päästä Epilään, voihan Tesomalla vaihtaa autoa, kun sieltä on sen kautta tarjontaa. Nokiantielläkin on Kaarilan kohdalla riittävästi vuoroja, kun 11 ja 29 palvelee sitä, käytännössä osittain myös 26.

Joka tapauksessa ihmettelen, miksei tätä porintie -vaihtoehtoa ole ikinä käytetty, vaikka ajoajat kaupungin läntisimmästä kolkasta keskustaan ovat varsin pitkiä.

Tätähän voisin minäkin kannattaa jos olisi vaihtoehtona josain moottoritien kautta vaa eikä mitää murinoita enää jonos köröttelystä voisi jopa mennä aavistuksen nopiampaa kaupunkii nyssellä kuin nyt menee ajallisesti ja Lamminpäästä menee kaupunkiin päin välillä jopa yli 35 min aikaa tänä aamuna viimeksi meni 38-40min aikaa jonka seurauksena myöhästyin töistä jne jne.......
 
Tähän voisi heittää ehdotuksen: laitetaan koko linja oikaisemaan ...Tesoman valtatie - Porintie - Pispalan valtatie. Reitti nopeutuisi olennaisesti, jolloin ruuhkaan riittäisi 8 autoa. Mikäli on tarvetta päästä Epilään, voihan Tesomalla vaihtaa autoa, kun sieltä on sen kautta tarjontaa. Nokiantielläkin on Kaarilan kohdalla riittävästi vuoroja, kun 11 ja 29 palvelee sitä, käytännössä osittain myös 26.

Joka tapauksessa ihmettelen, miksei tätä porintie -vaihtoehtoa ole ikinä käytetty, vaikka ajoajat kaupungin läntisimmästä kolkasta keskustaan ovat varsin pitkiä.

Vaatisi ainakin ehdottomasti nykyisten liikennevalojärjestelyiden muuttamista Pispalan valtatien ja Porintien (valtatie 12) liittymässä. Nykyiset valokierrot aiheuttavat ainakin ruuhka-aikaan huomattavaa ruuhakautumista kun Nokian suuntaan antavat valot ovat suhteettoman lyhyet liikennemääriin. Tai vaihtoehtoisesti risteyksen alkuperäisen muodon (kaksi kääntymiskaistaa Nokialle) palauttamisen. Muuten idea on ainakin minusta hyvä ja kannatettava. Itse asiassa voisiko Myllypuron/Kalkun suunnankin liikennettä harkita ainakin osittain siirrettäväksi ajettavaksi valtatien 12 ja 3 kautta Kolmenkulman ABC:lle josta eteenpäin?
 
Tuolla tavoin se varmasti toimisikin, ja tuskin Tohlopinkadulla tai Lamminpäässä asuvat tuosta pahakseen laittaisivat. Epilän ja Haapalinnan välillä on muutenkin jo tarpeeksi peräkkäinajoa.

Yksi syy moottoritielle siirtoa vastaan on koulumatkat. Epilässä on Kaarilan koulu, ja koululaiset muodostavat aika suuren matkustajajoukon. Tosin Kaarilassa ei ole enää lukiota, mutta siellä on nykyään myös vuosiluokat 5-6. En tiedä tarkkoja koulumatkaketjuja mutta suurin osa Tohlopin ja Lamminpään peruskoululaisista käy vissiin Tesoman yläastetta eikä Kaarilan ylästetta. Kalkun suunnalta on tärkeää, että ajetaan Kaarilan koulun kautta.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:50 ----------

Kun täällä väitettiin, että tunnin ajoaika ei riittäisi päivällä tulevalle linjalle 12 niin seurasin tänään Lissusta joitakin toteutuneita ajoaikoja väleillä Lamminpää - Keskustori ja Hallila - Keskustori.

Koodi:
Lamminpää -> Keskustori:
11.25 -> 11.46   (21 min)
11.40 -> 12.08   (28 min)
11.55 -> 12.25   (30 min)
12.10 -> 12.35   (25 min)
12.25 -> 12.50   (25 min)
13.40 -> 14.10   (30 min)
13.55 -> 14.20   (25 min)

Keskustori -> Lamminpää:
11.26 -> 11.48    (22 min)
11.41 -> 12.07    (26 min)
11.56 -> 12.32    (36 min)
12.11 -> 12.37    (26 min)
12.26 -> 12.51    (25 min)
13.26 -> 13.49    (23 min)
13.41 -> 14.07    (26 min)
13.56 -> 14.20    (24 min)

12 Hallila -> Keskustori
11.25 -> 11.51   (26 min)
12.25 -> 12.52   (27 min)
13.25 -> 13.51   (26 min)

12 Keskustori -> Hallila
11.55 -> 12.21  (26 min)
13.55 -> 14.21   (26 min)

Linjan 12 sivun ajoaika on keskipäivällä todella tasaisesti noin 26-27 min eikä siinä ole juuri yhtään vaihtelua. Linjalla 13 Lamminpää - Keskustori oli joitakin myöhästymisiä, erityisesti yksi 36 min ajoaika ja 30 min pinnassa olevaa ajoaikaa. Pääsääntöisesti sivu hoitui kuitenkin 25 minuutissa.

Näkisin kyllä, että keskipäivällä puolen tunnin vuoroväliä neljä autoa riittää tulevalle linjalle 12.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten sanottu, siinä ja siinä. Ainakin nykyisellä 13:lla Lamminpäässä kääntävät vuorot ehtivät 29 minuutissa (joka tuonne on ajoaikaa) juuri ja juuri kääntöpaikan lenkkeineen ajallaan omalle lähdölle ajallaan. 5 minuutinkin myöhästyminen (empiiristä havannointia tältä talvelta) aiheuttaa sen, että myöhästyminen kertaantuu päivän mittaan johtaen viimein peräkkäinajoon ruuhka-aikana. Illalla varmasti tunti riittäisi päästä päähän mainiosti, päiväsaikaan tuossa ei 5-10 minuutin lisäpuskuri olisi mitenkään pahitteeksi.
 
Kuten sanottu, siinä ja siinä. Ainakin nykyisellä 13:lla Lamminpäässä kääntävät vuorot ehtivät 29 minuutissa (joka tuonne on ajoaikaa) juuri ja juuri kääntöpaikan lenkkeineen ajallaan omalle lähdölle ajallaan. 5 minuutinkin myöhästyminen (empiiristä havannointia tältä talvelta) aiheuttaa sen, että myöhästyminen kertaantuu päivän mittaan johtaen viimein peräkkäinajoon ruuhka-aikana. Illalla varmasti tunti riittäisi päästä päähän mainiosti, päiväsaikaan tuossa ei 5-10 minuutin lisäpuskuri olisi mitenkään pahitteeksi.

Ja iltapäivä voi olla todellinen katastrofi, kun tuo Hatanpään valtatie on vaan totaalisen tukossa. Koskipuiston ja Viinikan liittymän väli voi kestää hyvin arvoituksellisen ajan. Ikävä kyllä kumpaankin suuntaan. Tunnin kierroksilla kulkenut 31 on mm päässyt lähtemään noin 20 min myöhässä Pyynikintorilta, ja ko linjalla on varsin leppoinen aikataulu...
 
Takaisin
Ylös