
Alunperin kirjoittanut
Linja-autoliitto
Liittokokous Tampereella 19.-21.6.2006
Linja-autoliitto ei pidä perusteltuna Tampereen tilaajaorganisaation laajentamista seudulliseksi suunnitteluorganisaatioksi
Keväällä 2006 toteutettiin kaupungin sisäisessä liikenteessä tilaaja-tuottaja -malli, joka on osa Tampereen kaupungin sisäisten toimintojen strategiaa. Liikenteen tilaamisen ja tuotannon erottaminen toisistaan on perusteltu ja hyvä asia kaupungin sisäisenä ratkaisuna. Kevään kuluessa on kuitenkin ilmennyt, että ennen kuin malli on saatu kunnolla edes käyntiin, ollaan sille todennäköisesti kaavailemassa myös seudullisen suunnitteluorganisaation tehtäviä. Uusi tilaajaorganisaatio onkin ensi töikseen teettänyt omalla henkilöstöllään asiasta selvityksen.
Laajentamiskaavailusta seudulliseksi suunnitteluorganisaatioksi ei ole neuvoteltu ympäristökuntien eikä seudullisen liikenteen edustajien kanssa. Ympäristökunnathan saavat tänä päivänä asukkailleen taloudellisesti erittäin edullisen ja kattavan vuorotarjonnan. Bussiyritykset vastaavat seudullisen liikenteen suunnittelusta seudulle jo laaditun joukkoliikennesuunnitelman ohjaamana ja ylläpitävät vuorotarjontaa lähes 100 %:sti lipputuloilla. Kunnat sijoittavat seutulippujen matkustajahintojen alentamiseen rahaa,
jolloin bussimatka on vakinaiselle käyttäjille edullinen.
Nykyjärjestelmä toimii erinomaisesti Tampereen kaupungin, ympäristökuntien ja seudullisten liikennöitsijöiden yhteistyönä, jota koordinoi Tampereen seudun joukkoliikennetyöryhmä.
- Hyvä esimerkki yhteistyön toimivuudesta on se, että Tampereen seudun seutulipun käyttö on lisääntynyt jo kymmenen vuotta peräkkäin. Viiden ensimmäisen kuukauden aikana tänä vuonna kasvua on ollut yli 10 %. Lisääntynyt seutumatkustus on antanut mahdollisuuden lisätä seutuliikenteen palvelutarjontaa ja edistää siten edelleen joukkoliikenteen käyttöä, toteaa Linja-autoliiton Sisä-Suomen osaston aluepäällikkö Tuomo Kojo.
Linja-autoliitto on hyvin huolestunut Tampereen kaupungin tilaajaorganisaation suhtautumisesta seudullisen liikenteen suunnitteluun ja vaatii, että mahdollisista liikenteen suunnittelun muutostarpeista käydään avointa ja rehellistä keskustelua ympäristökuntien, liikennöitsijöiden ja Länsi-Suomen lääninhallituksen kesken.