Tutkimus: Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena

Kannattaisi nyt kuitenkin muistaa, että Tampereen sisäisen liikenteen matkamäärät asukasta kohden ovat noin 2-3 kertaa suuremmat kuin seutuliikenteen, eli Tampereen sisäinen liikenne on noin 2-3 kertaa vetovoimaisempaa kuin seutuliikenne.
 
Miten nyt asioita katsotaan. Seutuliikenne on kuitenkin pääasiassa siirtymistä paikkakunnalta toiselle ja vain murto-osa matkoista on "pysäkin väli" matkoja joita taas kaupungin sisäisessä liikenteessä on huomattavan paljon enemmän.
Mutta kaikki lasketaan....
 
Taas kerran joutuu vääntämään rautalangasta:

Tarkoitin joukkoliikenteen matkamäärillä Tampereen seutuliikenteessä kaikkia Tampereen ympäryskunnista (esim. Nokia, Pirkkala, Kangasala jne) lähteviä ja niihin päättyviä matkoja.

Myös ympäryskunnissa merkittävä osa matkoja on lyhyempiä, kunnan sisäisiä matkoja esim. kouluun tai terveyskeskukseen. Aiemmissa täällä käydyissä keskusteluissa on korostunut, että esimerkiksi Nokialla tehdään merkittävä määrä myös esimerkiksi koulumatkoja keskustaan. Nokian joukkoliikennelinjasto on suurelta osin suunniteltu niin, että se palvelee sisäisiä matkoja.

Kaupunkirakenne tai sosiaalinen rakenne ei juuri muutu kun Tampereen raja ylitetään. Joukkoliikenteen käyttö vain vähenee puoleen tai kolmasosaan. Suurin syy on varmasti se, että joukkoliikenteen palvelutaso, matka-ajat ja lipun hinta ovat Tampereella houkuttelevampia kuin naapurikunnissa.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö Tampereen sisäistä joukkoliikennettä olisi syytä merkittävästi parantaa, ja etteikö siinä ole epäkohtia. Tampereen sisäinen joukkoliikenne vain on matkamäärillä asukasta kohden mitattuna 2-3 kertaa houkuttelevampaa kuin esim. Nokian, Pirkkalan ja Kangasalan.
 
Takaisin
Ylös