Vanhat kääntöpaikat Tampereella

Liittynyt
17 Syyskuu 2009
Viestit
692
Mistä kaikkialta Tampereelta tai ympäryskunnista löytyy vielä vanhoja, maastosta vielä hahmotettavia, linjojen kääntöpaikkoja? Ainakin Ilmattarenkadulta, Ritakadulta, sekä Vanhalta Hervannantieltä useampia, joista vain yksi on päässyt Googlen kamera-auton kuvaamaksi. (Muistan noiden muidenkin löytyneen jossain vaiheessa, näemmä sittemmin poistettu, joku parempimuistinen tarkentakoot näitä..)

Onko näiden lisäksi muita? Kiveliönkadun ja Leinolan lenkit jätin tarkoituksella tästä pois, koska ovat sen verran tuoreita tapauksia..

(En löytänyt tästä aiempaa säiettä mistään Tampereen keskustelun puolelta, jos on, niin saa toki yhdistää..)
 
Mistä kaikkialta Tampereelta tai ympäryskunnista löytyy vielä vanhoja, maastosta vielä hahmotettavia, linjojen kääntöpaikkoja? Ainakin Ilmattarenkadulta, Ritakadulta, sekä Vanhalta Hervannantieltä useampia, joista vain yksi on päässyt Googlen kamera-auton kuvaamaksi. (Muistan noiden muidenkin löytyneen jossain vaiheessa, näemmä sittemmin poistettu, joku parempimuistinen tarkentakoot näitä..)

Onko näiden lisäksi muita? Kiveliönkadun ja Leinolan lenkit jätin tarkoituksella tästä pois, koska ovat sen verran tuoreita tapauksia..

(En löytänyt tästä aiempaa säiettä mistään Tampereen keskustelun puolelta, jos on, niin saa toki yhdistää..)
Tämä on sen verran mielenkiintoinen aihe, että voisin tehdä tästä Google Mapsiin kartan, josta jokaista kääntöpaikkaa voi sitten katsella satelliittikuvalla ja street viewillä. Ensisijaisesti tulossa kääntöpaikat, sillä osa päätepysäkeistä ajettiin lenkkeinä ja oli vain ajantasauspysäkki. Valmistuu ehkä tiistaiksi 19.1.

Itse olen käynyt myös kuvaamassa noita entisiä kääntöpaikkoja jonkin verran, ehkä karttaan voisi lisätä kuvia niistäkin.
 
Linja 19 Pienkodit-Keskustori kääntyi vielä -70 luvun alkupuolella (?) nykyisen linjan 29 reitillä Hevoshaankadun ja Luhtaankadun pohjoispään risteyksessä. Päätepysäkki oli Hevoshaankadulla, johon peruutettiin Luhtaankadulta. Myöhemmin linjan korvasi 18 Kumpula-Pienkodit-Keskustori. Aiemmin linja 18 Kumpula-Keskustori oli kulkenut Aitolahdentien kautta.
 
Sain kartan aikaiseksi, jota voi tarkistella täältä.
Kartalla on kaksi tasoa: entiset ja nykyiset. Entiset on myös eroteltu ajantasauspysäkkeihin (vinoneliö) ja kääntöpaikkoihin (tähti)

Kartalta puuttuu ainakin: Sampola, Peltolammi (aikaa ennen linjan 26 jatkoa Multisiltaan). Uudemmista ajantasauspaikoista ainakin linjalla 20 hetken aikaa ollut Hämeenpuisto.

Epätarkkoja sijainteja on ainakin Veisun kääntöpaikka linjalla 21 (oliko Isännänkadun varressa vai sen risteyksessä? Samoin linjan 4 Ristimäen kääntöpaikka aikaa ennen Virontörmänkadun risteykseen jatkoa.

Kääntöpaikkoihin tulossa myös selitteet, minä vuosina mikäkin linja kääntöpaikkaa käyttänyt.

Yllättävän monikin noista kääntöpaikoista on vielä luonnossa tunnistetttavissa, mutta täydennysrakentaminen on myös vienyt osan tutuista kääntöpaikoista lopullisesti pois.
 
Linja 19 Pienkodit-Keskustori kääntyi vielä -70 luvun alkupuolella (?) nykyisen linjan 29 reitillä Hevoshaankadun ja Luhtaankadun pohjoispään risteyksessä. Päätepysäkki oli Hevoshaankadulla, johon peruutettiin Luhtaankadulta. Myöhemmin linjan korvasi 18 Kumpula-Pienkodit-Keskustori. Aiemmin linja 18 Kumpula-Keskustori oli kulkenut Aitolahdentien kautta.
Ja tuo Kumpulan kääntöpaikka on edelleen olemassa, joskin on sillekin muistaakseni tehty jotain. Muita mitä muistuu mieleen äkkiseltään ovat:
- Vanha Tesoman kääntöpaikka Virontörmänkadulla, siis se alkuperäinen siinä kaupan vieressä, myöhemmin on käännetty kadun päässäkin.
- Pohtolan kääntöpaikka Ryydynkadun/Pohtolankadun risteyksessä. Kääntöpaikkaa kohdalla ei enää ole, joskin pysäkki katoksineen kylläkin.
- Raholan kääntöpaikka Vanhan kirkkotien/Kokkolankadun mutkassa. Tämän lopettamisesta ei nyt ole niin hirveän kauan, alle 15 vuotta. En ole käynyt tarkistamassa onko kääntöpaikka olemassa, mutta on siinä kaiketi vielä se muuntajarakennus vai mikä lie.
- Lukonmäen kääntöpaikka Yrjöläntiellä.
Muita kauemmin sitten kadonneita (= ei ole minulla muistikuvaa tai en ole silloin vielä ollut olemassakaan) ovat ainakin:
- Härmälän kääntöpaikka lentokonetehtaan tienoilla. (Tämä on ollut olemassa vielä ainakin 80-luvulla, nykyään tienoo onkin muuttunut noista päivistä rajusti.)
- Muotialan kääntöpaikka. Tämän kohdalla on kaiketi nykyään Steiner-koulu.
- Ilmeisesti vielä joskus 80-luvun alussa linja 3 käänsi jossain Lamminpään koulun kohdalla. En kyllä tiedä oliko tuolla mitään kääntöpaikkaa, vai käännettiinkö katuja pitkin.
 
- Ilmeisesti vielä joskus 80-luvun alussa linja 3 käänsi jossain Lamminpään koulun kohdalla. En kyllä tiedä oliko tuolla mitään kääntöpaikkaa, vai käännettiinkö katuja pitkin.
Ajettiin katuja pitkin: Vuorentaustantie – Rauhantie – Kivilevontie – Kortesuontie – Vuorentaustantie
Laitan tuonne karttaan myös näitä kuvauksia sitä mukaa kun kerkiän muokkaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
- Raholan kääntöpaikka Vanhan kirkkotien/Kokkolankadun mutkassa. Tämän lopettamisesta ei nyt ole niin hirveän kauan, alle 15 vuotta. En ole käynyt tarkistamassa onko kääntöpaikka olemassa, mutta on siinä kaiketi vielä se muuntajarakennus vai mikä lie.

Viime vuonna Vanhan Kirkkotien remontin yhteydessä toinen haara tuonne muuntajalle katkaistiin, joten tuota ei voi enää kääntöön käyttää, joskin kyllä sen lenkin siitä vielä hahmottaa.
 
Pari paikka muistuu mieleen lisää: linjan 20 ja sittemmin 13 Lukonmäen kääntöpaikka sijaitsi 1970-luvun lopussa Turtolankadun ja Finninmäenkadun pohjoisen liittymän kaakkoiskulmassa. Paikalla on nykyään taloja.

Linjan 22 Viialan päätepysäkki sijaitsi aikoinaan Vasaratien itäpäässä ennenkuin linjaa jatkettiin Kaukajärvelle Juvankadun ja Yrjönlänkadun risteyksessä olleeseen kääntösilmukkaan noin vuonna 1968. Linjan nimi oli tuolloin Hallila (!)- Viiala - Keskustori. Juvankatu jatkettiin tuosta sitten vuonna 1976 Annalaan ja samalla 22 muuttui nimeksi Annala-Viiala-Keskustori. Reitti kulki vielä Järvensivun kautta, joten mutkittelevaa oli annalalaisten kyyti keskustaan tuolloin.
 
On jollain tietoa Multojankadun päistä? Pohjoispäässä on lenkki ja samoin eteläpäässä ennenkuin tie kääntyy länteen? Onko näissäkin ollut kääntöpaikat? Ainakin parin TKL:n kuljettajan mukaan on ollut? Miten Multisillankadulla on länsipäässä pari kääntöympyrää? Onko nämäkin olleet joukkoliikenteen käytössä vai muita kääntöpaikkoja?
 
Linja 26 päätepysäkki oli Multiojankadulla vähän Lempääläntien risteyksestä pohjoiseen. Bussit poikkesivat Lempääläntieltä Multiojankadulle heti kaupan jälkeen. Päätepysäkiltä autot kurvasivat Lempääläntielle takaisin kohti keskustaa.
26 liikennetiheys oli muuten 1970-lopussa ennen nivelbusseja ruuhka-aikana peräti 5,5 minuuttia.
Muita silmukoita tai kääntöpaikkoja ei Multisillassa ole käytetty 26:n eikä minkään muunkaan linjan kääntöpaikkoina.
 
Linja 26 päätepysäkki oli Multiojankadulla vähän Lempääläntien risteyksestä pohjoiseen. Bussit poikkesivat Lempääläntieltä Multiojankadulle heti kaupan jälkeen. Päätepysäkiltä autot kurvasivat Lempääläntielle takaisin kohti keskustaa.
26 liikennetiheys oli muuten 1970-lopussa ennen nivelbusseja ruuhka-aikana peräti 5,5 minuuttia.
Muita silmukoita tai kääntöpaikkoja ei Multisillassa ole käytetty 26:n eikä minkään muunkaan linjan kääntöpaikkoina.

Tiedän paikan; siinähän oli oma tie josta muu liikenne oli kielletty. On siitäkin tullut bussilla ajettua. Mutta näitä muita ympyröitä mietin ja näin muutamat TKL:n henkilöt ovat väittäneet että niitäkin olisi joskus käytetty kääntöpaikkoina. Mutta tieto on siis väärä?
 
Ei ainakaan säännöllisen liikenteen kääntöpaikkoina.

Toki 26:n päättärillä oli joskus 7.30 maissa jopa neljä autoa odottamassa lähtövuoroaan ( pari 26:n autoa ja pari samoihin aikoihin lähtenyttä y-vuoroa). Voihan olla, että jotakin lähistön silmukkaa käytettiin satunnaisesti varapaikkana, jotteivat kaikki bussit tuki Multiojankadun vartta
 
Pari paikka muistuu mieleen lisää: linjan 20 ja sittemmin 13 Lukonmäen kääntöpaikka sijaitsi 1970-luvun lopussa Turtolankadun ja Finninmäenkadun pohjoisen liittymän kaakkoiskulmassa. Paikalla on nykyään taloja.

Linjan 22 Viialan päätepysäkki sijaitsi aikoinaan Vasaratien itäpäässä ennenkuin linjaa jatkettiin Kaukajärvelle Juvankadun ja Yrjönlänkadun risteyksessä olleeseen kääntösilmukkaan noin vuonna 1968. Linjan nimi oli tuolloin Hallila (!)- Viiala - Keskustori. Juvankatu jatkettiin tuosta sitten vuonna 1976 Annalaan ja samalla 22 muuttui nimeksi Annala-Viiala-Keskustori. Reitti kulki vielä Järvensivun kautta, joten mutkittelevaa oli annalalaisten kyyti keskustaan tuolloin.
Tämä oli arvokasta tietoa, etenkin kun itseltäni puuttuu kartat vuosilta 1968–1973, jolloin muutoksia tapahtui

1976 alkaen tuo 20:n kääntöpaikka tosiaan on siirtynyt Messukylästä, mutta linjakartan mukaan se osuisi kuitenkin Lukonmäenkadun risteykseen? Tosin ilmeisesti tässäkin hieman epätarkkuutta


Onnikoita ja rollikoita –kirjassa on vuoden 1967 linjakartta. Tässä 22:n päätepysäkki Vasaratiellä olisi hyvin länsipäässä tietä. Toinen kummajainen oli linjalla 20 Messukylän päätepaikka Kivikirkontien varressa, arviolta Viskarinkadun risteyksessä. Arvelen kartan olevan 90-luvun tuotos, joten tässä saattaa olla virheitäkin.

Samaisesta kirjasta selvisi myös tuo 26:n Peltolammin kääntöpaikka, josta oli myös ilmakuvakin – Rukkamäentien risteykseenhän se osui.

Aloitusviestissä oli puhetta Kiveliön kääntöpaikasta. Tämähän on siitä erikoinen kääntöpaikka, että se otettiin uudeleen käyttöön. Jo vuodesta 1965 alkaen siinä on kääntynyt linja 17, vielä 1965 aineistossa puhuttiin Leinola – Keskustori, mutta jo 1966 alkaen linja on ollut Holvasti – Keskustori. Lisäksi Kiveliössä on ollut toinenkin kääntöpaikka, kun linja Y51 Kiveliö–Vilunen–Keskustori ajeli vielä Kiveliönkadulta. Ilmeisesti kääntöpaikka on ollut tässä Prantsunmäenkadun kohdalla? Nyt kylläkin jäänyt täydennysrakentamisen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla Raholan ekalla kääntöpaikalla (Rahola I) on kääntynyt myös linja 14 2007?-kesäkuu 2012

Vanhaa aikataulusivua katsoessani huomasin että linja 26 on ajanut syksyyn 2012 asti Haukiluomaan jonka jälkeen kääntöpaikka vaihtui Kaarilaan. Vanhat aikataulusivut saattavat ehkä hieman auttaa tämän projektin kanssa. Tässä yksi sivu: https://web.archive.org/web/20020401000000*/http://aikataulut.tampere.fi

Ja tässä TKL:n omia aikataulusivuja ennen Tampereen joukkoliikennettä https://web.archive.org/web/20020101000000*/http://tampere.fi/tkl/aikataulut

Ja tämän linkin kautta näkee aikatauluja vuosilta 1996-1998 https://web.archive.org/web/19960501000000*/http://tampere.fi/tkl/aikat/

Ja tässä jokin vuoden 2007 talviaikataulu
https://web.archive.org/web/20071006173030/http://www.tampere.fi/joukkoliikenne/aikataulut/talviaikataulut.html

Eipä näistä aikatauluista ole varmaan mitään hytötyä muutakuin niitä selaamalla näkee mahdollisia reitimuutoksia ja reittien voimassaoloaikoja.
 
Viimeksi muokattu:

Tohlopin ensimmäinen kääntöpaikka sijaitsi vuodesta 1967 1970-luvulle? Tohlopinkadun ja Pyydyspohjankadun risteyksessä. Siinä kääntyi linja Y71. Myöhemmin tehtiin uusi kääntöpaikka Pyyydyspohjankadun päähän, se löytyykin jo kartalta.


Raholan ensimmäinen kääntöpaikka sijaitsi Vanhalla kirkkotiellä Risuharjunkadun ja Metsäkylänkadun välissä kahden talon keskellä. Siinä kääntyi syksyyn 1966 linja 4 kunnes alkoi ajaa Tesomajärvelle. Nokiantie - Tesoman valtatie - Risuharjuntie - Vanha kirkkotie - Metsäkylänkatu - Nokiantie on kääntöreitti nykyisten teiden mukaan.

21:n nykyinen kääntöpaikka puuttuu myös kartalta. Siinä kääntynyt linja 14 8.1.2007 alkaen syksyyn 2007 kunnes siirtyi linjan 2 vanhalle kääntöpaikalle Korvenkadulle ja ajoi sinne vuoteen 2012 kunnes koko linja lakkautettiin.

Haukiluomaan ajoi 22 vuoteen 2006 kunnes 18 ja 26 alkoivat ajaa sinne. 26 ajoi vuoteen 2012 ja 18 vuoteen 2014 kunnes 18:sta tuli 8 ja 26 lakkasi kääntymästä Haukiluomassa.

27 ajoi Tahmelaan vuoteen 2005, 26 Tahmelaan 2005-2012 ja Kaarilaan vuodesta 2012 ja 25 Teerivuodenkadun päähän 2003-2006.

Tesoman kolmannelle kääntöpaikalle ajanut 1 lopetti sinne menon 1990-luvulla (vuosien 1993-1996 välisena aikana)

Tesoman neljännellä kääntöpaikalla Virontörmänkadun päässä Ikurissa 26 kääntyi 199x-2006 ja 19 2006-2012.
 
Takaisin
Ylös