Tampereen joukkoliikenteen historiaa

Liittynyt
28 Lokakuu 2008
Viestit
143
Helsingin Sanomat, elokuun lopussa 1956.

Liikenne tihenee Tampereella

Tampereen liikennelaitos lisää tänä syksynä autokantaansa sekä linjojen liikenneyhteyksiä. Suunnitelmien mukaan tulee syksyn kuluessa liikenteeseen 14 uutta linja-autoa, joista 8 asetetaan palvelemaan ruuhka-ajan liikennettä. Säännöllisille vuoroille asetetaan 6 vaunua. Autot on valmistettu tamperelaisissa koritehtaissa Ajokki Oy:llä ja Valmet Oy:llä ja täyttävät sekä alustojen että korien osalta korkeat vaatimukset. Vuorovaunuiksi asetettavista autoista on 4 rakennettu kuljettajan rahastukseen soveltuviksi. Ruuhkavaunut ovat normaalityyppisiä kuljettaja-rahastaja vaunuja. Mainittakoon, että osassa uusia vaunuja on uudenlaiset lämmityslaitteet, joiden uskotaan entistä paremmin pitävän vaunut talvellakin lämpiminä.

Varsinaisessa vuoroliikenteessä tapahtuvat tärkeimmät parannukset Kalevan kaupunginosassa, jossa Teiskontie ja Sammonkatu tulevat uusiksi liikennereiteiksi. Ikurin ja Kalkun linjoilla paranevat kulkuyhteydet huomattavasti, sillä ajotiheyttä lisätään. Härmälän liikenteessä tapahtuu parannusta liikennetiheyden muuttuessa 7-8 minuutiksi, ja myös keskikaupungin liikenne lisääntyy. Samoin on liikennelaitoksen toimesta tutkittu Peltokylän ja Hatanpään sairaalan liikennekysymyksiä, jotka nykyisellään eivät tunnu tyydyttäviltä. Mahdollista on, että näillekin saadaan aikaiseksi parannuksia.

Liikennelaitoksen toimesta on suoritettu myös pysäkkijärjestelyjä. Tarkoituksena on, että linjat 4, 5 ja 6 ajavat pitkin Kauppakatua paluumatkallaan Pyynikin suuntaan. Tämä toimenpide helpottaa Tuulensuun pysäkin liikenneruuhkaa. Samanlaisia parannuksia on suunnitteilla Hämeenkadun eteläpuolelle muodostamalla paikalle kaksoispysäkki. Useita uusia pysäkkejä ja pysäkkien siirtoja on myös kesän aikana tehty ja tällöin noudatettu matkustavan yleisön toivomuksia.
 
Mielenkiintoista, että joskus on ruuhkavuoroillekin hankittu uusia autoja, jotka eivät siis kokopäiväisesti ajossa.

Linjastohan muuttui jatkuvasti, sain TKL:n toimintakertomuksista jotain aikaiseksi, oheisessa pdf-dokumentissa on vuosien 1957–1963 linjasto ja niiden muutokset
http://killerpop.sytes.net/TKL-linjat.pdf
 
Tampere 1952

Tätä omakuvapostimerkkiä on ollut myynnissä ainakin Tampereen museokeskus Vapriikissa. Kuvassa etualalla oleva johdinauto taitaa olla sarjasta 7-20.

Tampere1952.jpg
 
Takaisin
Ylös