Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Tampereen joukkoliikenteen historiaa

  1. #1

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Tampereen joukkoliikenteen historiaa

    Helsingin Sanomat, elokuun lopussa 1956.

    Liikenne tihenee Tampereella

    Tampereen liikennelaitos lisää tänä syksynä autokantaansa sekä linjojen liikenneyhteyksiä. Suunnitelmien mukaan tulee syksyn kuluessa liikenteeseen 14 uutta linja-autoa, joista 8 asetetaan palvelemaan ruuhka-ajan liikennettä. Säännöllisille vuoroille asetetaan 6 vaunua. Autot on valmistettu tamperelaisissa koritehtaissa Ajokki Oy:llä ja Valmet Oy:llä ja täyttävät sekä alustojen että korien osalta korkeat vaatimukset. Vuorovaunuiksi asetettavista autoista on 4 rakennettu kuljettajan rahastukseen soveltuviksi. Ruuhkavaunut ovat normaalityyppisiä kuljettaja-rahastaja vaunuja. Mainittakoon, että osassa uusia vaunuja on uudenlaiset lämmityslaitteet, joiden uskotaan entistä paremmin pitävän vaunut talvellakin lämpiminä.

    Varsinaisessa vuoroliikenteessä tapahtuvat tärkeimmät parannukset Kalevan kaupunginosassa, jossa Teiskontie ja Sammonkatu tulevat uusiksi liikennereiteiksi. Ikurin ja Kalkun linjoilla paranevat kulkuyhteydet huomattavasti, sillä ajotiheyttä lisätään. Härmälän liikenteessä tapahtuu parannusta liikennetiheyden muuttuessa 7-8 minuutiksi, ja myös keskikaupungin liikenne lisääntyy. Samoin on liikennelaitoksen toimesta tutkittu Peltokylän ja Hatanpään sairaalan liikennekysymyksiä, jotka nykyisellään eivät tunnu tyydyttäviltä. Mahdollista on, että näillekin saadaan aikaiseksi parannuksia.

    Liikennelaitoksen toimesta on suoritettu myös pysäkkijärjestelyjä. Tarkoituksena on, että linjat 4, 5 ja 6 ajavat pitkin Kauppakatua paluumatkallaan Pyynikin suuntaan. Tämä toimenpide helpottaa Tuulensuun pysäkin liikenneruuhkaa. Samanlaisia parannuksia on suunnitteilla Hämeenkadun eteläpuolelle muodostamalla paikalle kaksoispysäkki. Useita uusia pysäkkejä ja pysäkkien siirtoja on myös kesän aikana tehty ja tällöin noudatettu matkustavan yleisön toivomuksia.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: Tampereen joukkoliikenteen historiaa

    Mielenkiintoista, että joskus on ruuhkavuoroillekin hankittu uusia autoja, jotka eivät siis kokopäiväisesti ajossa.

    Linjastohan muuttui jatkuvasti, sain TKL:n toimintakertomuksista jotain aikaiseksi, oheisessa pdf-dokumentissa on vuosien 1957–1963 linjasto ja niiden muutokset
    http://killerpop.sytes.net/TKL-linjat.pdf
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  3. #3

    Liittynyt
    28.10.2008
    Viestejä
    143

    oletus Tampere 1952

    Tätä omakuvapostimerkkiä on ollut myynnissä ainakin Tampereen museokeskus Vapriikissa. Kuvassa etualalla oleva johdinauto taitaa olla sarjasta 7-20.

    Nimi: Tampere1952.jpg
Katselukertoja: 373
Koko: 154,6 KB

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus kohteista 32 - 34
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 25.09.2015, 10:13
  2. Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 2/2010
    kirjoittanut K V foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 19.12.2010, 12:14
  3. Helsingin joukkoliikenteen historiaa
    kirjoittanut Rehtori foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.02.2008, 22:10
  4. Tampereen joukkoliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut Teoreetikko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 24.05.2006, 14:30

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •