Kokomainoksistako apu talouden tasapainottamiseen?

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
TKL:n "Siniset bussit" aka "Nysset" on Tampereen seudulla hyvin vahva brändi. Jo alusta alkaen, on TKL:n autojen hallitsevana värinä ollut sininen.

Vuonna 1982 autojen väritys koki suuren muutoksen, kun Ruotsin lippua muistuttaneet bussit saivat keltaisen tilalle valkoisen, sinisen pysyessä edelleen toisena värinä. 1990-luvulla väritys oli hieman juhlavampi hopearaitoineen, mutta jo 90-luvun lopussa palattiin takaisin pelkistettyyn sinivalkoiseen.

Kaluston uusiutuessa ripeästi 2000-luvulla, näyttää kalusto hyvältä katsojalle. Samoin myös tuotemerkki vahvistuu, kun värit ovat yhtenäiset. Mutta entä jos...

TKL:n taloudellinen tilanne voisi olla parempi. Matkustajamäärä on lähtenyt arvioitua nopeampaan laskuun ja alati vähenevät määrärahat puolestaan edellyttävät toiminnan tehostamista edelleen, joka näkyy pääasiassa liikenteen vähentämisenä.

Pääkaupunkiseudulla otettiin kokomainosteippaukset jo 90-luvun alussa tuomaan lisäeuroja liikennöitsijän kassaan. Tampereellekin sama virtaus levisi 90-luvun puolivälissä yksityisten liikennöitsijöiden puolelle. Edelleen monet liikennöitsijät käyttää koko auton kylkien pinta-alaa mainosvälineenä - taloudellisista syistä.

Miksipä ei TKL lähtisi mukaan? Pelätäänkö Sinisten bussien brändin kärsivän, kun vaikkapa neljännes autoista olisi kokonaan puettu mainosvaatteisiin? Mainoksiahan on tälläkin hetkellä, muun muassa koko kyljen korkuisia "Paraatipaikka" ja perään suunniteltuja "Kokoperä" -mainoksia. Tällaiset kuitenkin antavat autoille jokseenkin rikkonaisen ilmeen, kun koko auto ei ole samaa teemaa. Lisäksi näistä saatavat mainostulot ovat oleellisesti pienemmät.

Itse paljon hyviä kokomainoksia nähneenä uskoisin, että myös TKL:lle tämä olisi mahdollisuus, jota ei kannata jättää käyttämättä.
 
killerpop sanoi:
Miksipä ei TKL lähtisi mukaan? Pelätäänkö Sinisten bussien brändin kärsivän, kun vaikkapa neljännes autoista olisi kokonaan puettu mainosvaatteisiin?
Tuskinpa tuosta "brändi" kärsisi, TKL on kuitenkin sen verran iso firma että se näkyy katukuvassa vaikka osa autoista olisi kokomainoksia. Varsinkin kun Tampereen sisäisiä linjoja ei aja kun TKL niin siinäkään mielessä tuskin tulee ongelmaa erottaa että minkä firman auto :)
 
Itse olen kyllä voimakkaasti sitä mieltä, että enemmän kuin "sinisten bussien brändi" eli nysse-bräni, on merkitystä sillä miten liikennelaitos palvelee asiakkaitaan. Eli asiakkaiden saama mielikuva palvelusta ja toiminnasta merkitsee enemmän. Loppujen lopuksi uskon, että asiakkaalle on aivan se ja sama minkä värisiä heidän käyttämänsä kulkuneuvot ovat, kunhan homma toimii.

Toisaalta tietty yhdenmukaisuus kaluston ulkoasussa luo tiettyä luotettavuuden tunnetta. Itse esimerkiksi olen tyytyväisyydellä ottanut vastaan Paunu Oy:n "takinkäännön" asiassa. Aiemminhan talon paikkureista isohko osa oli mikä missäkin kokomainosasussa. Karmeimpina mainitsisin auton 1-11 (Stockmann) sekä 1-14 (Multi-Tabs). Nyttemmin näitä kokomainosautoja on liikenteessä ulkomuistin perusteella kaksi Finnair -mainosta.

Puolensa kummassakin vaihtoehdossa, mutta kuten sanottu, palvelu ja sen luoma mielikuva uskoakseni merkitsee enemmän.
 
Ilmeisesti tilanne on nyt sellainen, että Viacom-Outdoor on jo tehnyt pakettisopimuksen seuraavista vuosista ja paketin sisällön muuttaminen ei siten onnistu vain toivomalla. Lisäksi mainostoimistolla on periaate, että kokomainosteipattujen bussien kokonaismäärä pidetään vähäisenä erottuvuuden takia.

Kuitenkin mieleen tulee pienempiä paikkakuntia, joissa kokomainosteippausten prosentuaalinen määrä on huomattavasti suurempi kuin täällä. Otettakoon esimerkiksi vaikkapa Oulu.
  • Tällä seudulla kuitenkin aktiivisessa kokomainoskäytössä ei ole kuin pari Connex Tampereen linja-autoa.
  • Näiden lisäksi Länsilinjoilla on yhden linjan koko kalusto kauttaaltaan teipattu samanlaiseksi ja yksi toimii samassa maakunnassa sijaitsevan kunnan mainoksena.
  • Paunulla olevat jäljelle jääneet mainosbussit ovat väritykseltään (maalaukseltaan?) niin vanhaa perua, että näitä ei ole mielekästä edes laskea - varsinkin kun molemmat autot ovat toissijaisina vara-autoina.
Tilaa mainoskentällä olisi ja mainostamiseen varatut rahavirrat menevät sitten muualle. Hartaana toiveena silti, että asiaan suhtauduttaisiin myönteisesti. Vai onko parempaa katseltavaa sitten nämä entiset hoperaitaiset autot, joissa sieltä täältä on paikkailtu kolhujen/kolareiden yms johdosta siten, että raidat ovat katkenneet tai poistuneet osittain?
 
Takaisin
Ylös