Millä Vuorekseen?

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Vuoreksen kaavoitus ja kohta asuntomyyntkin alkaa olal vauhdissa. Itseäni kiinnostaa paitsi Vuores, myös se, miten sinne kuljetaan.

Nyt olisi kiva tietää, miten bussit sinne kulkee esim. v. 2008? Pari bussia tunnissa Hervannan kauttako?

Esitteissä ja netissä lukee, että palvelut pitäisi pelata, mutta siis miten ?

Luulisin että tämä kiinnostaisi Vuorekseen muuttajia.
 
Nykyisiä Hervannan linjoja jatkettaisiin ja kun sääksjärven silta valmistuu niin tulee sieltä uusi linja
 
Hervantaa kulkee 13,23,30 ? Mitä niistä jatketaan ? Kaikkiako ?
23 olis varmaan todennäköisin, sitä voi jatkaa luontevasti suoraan päättäriltä Vuorekseen. Mutta, onko 23 vuoroväli sopiva Vuoresta ajatellen. 23:ssa on vielä sekin huono puoli, että se ohittaa Hervantakeskuksen melko kaukaa.

Oma ideani olisi, että linja 20 vedettäisiin Hikivuoren sijasta Vuorekseen. Hervannan ja Hikivuoren välin voisi korvata ajattamalla kuutosen Ruskon ja Annalan kautta.
 
Unohdin aivan 39:n. Se tosin kulkee harvakseltaan ja vain ruuhka-aikoina. Sellaisenaan siitä tuskin on Vuoreksen linjaksi -ainakaan yksinään.

Vuores muuten on sinänsä taas huono esimerkki joukkoliikenteen ja kaupunkisuunnittelun yhteistyöstä. Alue vedetään aivan korpeen pitkien linja-automatkojen taakse. Vuoreksen linja tulee olemaan kannattavuudeltaan heikko.
Koko "Vuores" olisi pitänyt tehdä johonkin Turtolan ja Vuohenojan väliin pellolle. Näin Hervannan nykyiset linjat ois saatu tehokkaammiksi.
 
Vuoreksessa on kylläkin aina ollut ideana, että joukkoliikenne on alueella vahvaa. Särkijärven sillan valmistuttua alueelle tulee oma suora bussilinjansa, ja jos pikaraitiotieprojekti toteutuu, alue saa oman haaransa 10 min ruuhkavuorovälillä. Kauempana tulevaisuudessa siintää vielä pikaraitiotien rengaslinja Matkakeskus-Viinikka-Koikkari-Vuores-Herwood-Vuohenoja-Matkakeskus.
 
Multsun poika sanoi:
Unohdin aivan 39:n. Se tosin kulkee harvakseltaan ja vain ruuhka-aikoina. Sellaisenaan siitä tuskin on Vuoreksen linjaksi -ainakaan yksinään.
Oma käsitykseni on juurikin, että 39 on se, joka jatketaan ja nykyinen aikataulu on helposti vahvistettavissa, ehkä koko linja myös kilpailutettavissa. Parin vuoden päästä meillä todennäköisesti on 39 Keskustori - Vuores, joka kulkee useammin kuin vain aamu- ja iltapäiväruuhkissa.
 
39:llä varmaan sitten ajellaan siihen asti, kun Särkijärven silta valmistuu. Alkuperäisissä suunnitelmissa Vuoreksen uusi linja on numeroltaan 31, ja sen reitti kulkisi suoraan kehätien kautta ja pienen pätkän moottoritietä Lempääläntielle. Toisin sanoen linjan pitäisi olla hyvin nopea.

Kauempana tulevaisuudessa Vuores varmasti tarvitsee muutakin kuin tämän 31:n. Ongelmana on Ruskontie, jonka varteen on tulossa uusia koteja molempiin suuntiin Vuoreksen keskustasta.
 
Tästä linkistä heti kärkeen oma mielipiteeni Vuoreksen linjastosta. Mielestäni juuri linja 39 kannattaisi viedä Vuorekseen laajojen yhteyksiensä ansiosta: Vuores - Hervantakeskus - Tieteenkatu - Tays. Tähän toki päälle mielestäni päivänselvä pikalinja moottoritietä Pyynikintorille, sekä vielä tuo vaihtoehtolinja 3, joka olisi hitaampi kiertelylinja, jolla tavoittaisi Koivistonkylän, Hatanpään ja Hämeenpuiston tarvittaessa. Mielestäni kaikki tarpeelliset yhteydet ovat tässä pienessä tuhdissa pakkauksessa eikä enempää linjoja tarvita...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös