Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - heinäkuu-joulukuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ma 11.9. jatkoa

TKL #204/1, #206/1, #239/1
#630/15 - lieni se hiljattain lisätty viides auto?
#267/20, #411/20, #610/21, #404/22, #632/25, #424/26, #209/28, #421/28 ja #624/29
 
Ke 6.9.
#270/27
#255/13 (tieto on pop-scala, "höyryveturinumerot")

To 7.9.
#208/26
#228/25
#409/13

Pe 8.9.
#255/23
LL #76 Kankaanpää-Tre pikavuorossa

Su 10.9.
#244/23 (Huomatkaa autossa takana kultaiset jenkkinumerot!)
#642/29
#662/12
 
Ti 12.9

TKL #239/1, #247/1, #635/2, #637/2, #209/13, #631/15, #205/18, #419/19, #626/21, #629/21, #232/23, #406/26, #270/27, #204/28, #421/28.

Ja laitetaan nyt omallekin kennolle tarttunut kuva tuosta Aamulehti-Scalasta. Nostalgiset tunteet tulee vanhojen numerofonttien kierrätyksestä, mut vaatii edelleen sulattelua tämä kokonaisuus. Toivottavasti pian nähdään (paljon) hienommin tehtyjä kokomainoksia paljon.
 
killerpop sanoi:
Toivottavasti pian nähdään (paljon) hienommin tehtyjä kokomainoksia paljon.
Toivottavasti seuraavia kokomainosbusseja ei tehdä ikkunoita peittäen, tai jos tehdään, teipattakoon myös tuulilasit! ;)

Ti 12.9.

#228/25 (vaikuttaisi olevan iltaruuhkassa vakkarina)
#636/2 (63*-sarja vakkarina kakkosella?)
#216/16
#204/28

Muuta havaintoa:

Linjan 16 Leinolan pääte Kiveliönkadulla on aika minimivarusteltu, ja pysäkkitolppakin on kaatunut - tai kaadettu. Päättäriltä puuttuu myös katos ja pyörätelineet, jotka olisivat Kangasalan rajalla sijaitsevalle pysäkille tärkeätä infraa. Taidan pistää Kortteukselle mailia. ;)
 
ultrix sanoi:
#636/2 (63*-sarja vakkarina kakkosella?)
#216/16
Molemmat autot linjansa vakiautoja ruuhkassa.
ultrix sanoi:
Muuta havaintoa:

Linjan 16 Leinolan pääte Kiveliönkadulla on aika minimivarusteltu, ja pysäkkitolppakin on kaatunut - tai kaadettu. Päättäriltä puuttuu myös katos ja pyörätelineet, jotka olisivat Kangasalan rajalla sijaitsevalle pysäkille tärkeätä infraa.
Pysäkkikatoksen funktio päätepysäkillä on aika kyseenalainen. Jos tarkoitus on katoksesta tehdä nuorison kokoontumispaikka pe- ja lauantai-illoille silloin kun vuoroväli on riittävän harva, niin se tietty käy perusteeksi.

Sen sijaan linja-autoasiakas ei päätepysäkillä sadekatosta tarvitse, ei ainakaan linjan 16 tapauksessa joka tulee jo hyvissä ajoin ennen lähtöaikaansa nykyisellä aikataululla. Ja ruuhka-aikaanhan 10 min vuoroväli on käytännössä niin tiuha, että usein jo seuraava lähtevä vuoro saapuu pysäkkialueelle ennenkuin edellinen on kerennyt edes poistumaan.

Tässäpä pari havaintoa 13.9. keskiviikolta:

TKL #625/7, #411/12, #635/15, #206/16, #238/17, #410/20, #250/23, #655/25, #208/26, #421/28 ja #234/30
 
killerpop sanoi:
Linja-autoasiakas ei päätepysäkillä sadekatosta tarvitse, ei ainakaan linjan 16 tapauksessa joka tulee jo hyvissä ajoin ennen lähtöaikaansa nykyisellä aikataululla. Ja ruuhka-aikaanhan 10 min vuoroväli on käytännössä niin tiuha, että usein jo seuraava lähtevä vuoro saapuu pysäkkialueelle ennenkuin edellinen on kerennyt edes poistumaan.

Tältähän tuo todellakin vaikuttaa... aamukuuden vuorot odottavat 20-25 minuuttia päätteellä. Toisaalta, miten selität sen että tänään 16:30 vuoro oli vasta 16:38 Orimuskioskilla? Ja todellakin, pysäkkikatosta ei sentään tarvita, mutta kaatunut pysäkkitolppa pitäisi sentään nostaa takaisin pystyyn.

Seurasin siis nyt noita klo 17-18 välisiä lähtöjä. Kaikilla linjoillahan siirrytään erittäin tiukkoihin ajoaikoihin tasan viideltä, ja erityisesti kiinnosti tuo 17:00 Leinolan lähtö (#424). Siitä lähtien annetaan aikaa enää vain 18 minuuttia ja lähtö Keskustorilta toteutuikin vasta 17:26 ollen kahdeksan minuuttia myöhässä.

Vaihdoin siitä sitten kolmoseen ja Hatanpään valtatiellä vastaan tuli armoton umpiruuhka siis vielä puoli kuuden jälkeen. Ykkösen lähtöaika (#121) oli ollut 17:20 Härmälästä, aikaa Keskustorille annetaan vaivaiset 14 minuuttia ja vuoro oli vasta verotalolla 17:38. Uskoisin, että aikaa siitä olisi kulunut vielä noin 8 minuuttia, jolloin vuoro olisi ollut reippaat 12 minuuttia myöhässä. Vuorovälin ollessa vielä tuolloin sen 20 minuuttia, on ihan sama käytännössä mihin aikaan sinne pysäkille menee ja luottamus kaupungin joukkoliikenteeseen vaipuu entistäkin huterammalle tasolle.

Saa nähdä, mitä tapahtuu jos (ja kun) Hatanpään valtatien reunimmaiset kaistat muutetaan bussikaistoiksi. Henkilöautojono jatkuu Rantaperkiöön asti, mutta joukkoliikenne kulkee sulavasti koko matkan letkan ohi :D
 
Viimeksi muokattu:
ultrix sanoi:
Pe 8.9.
LL #76 Kankaanpää-Tre pikavuorossa
To 14.9. ko. Deca oli 50 Höytämön lisävuorossa klo 17.00 Keskustorilta

TKL
#210/30
#620/15

A&L
#56/75 (K202 Taka-Volvo myös Kangasalan suunnassa)

Pe 15.9.
Linjalla 6 iltapäivällä 402-Scaniat
#621*, #622, #626 ja #627
*=Voith
 
Viimeksi muokattu:
Ma 18.9.
TKL #255/22
LL #47/85

Havainnot klo 9:30.

Lisäksi #424/16 ja #407/1.
 
Viimeksi muokattu:
Ti 19.9.

LL #21/80
TKL #204/27 (!!) ja #404/26.

#255 muuten taitaa olla linjoilla 13 ja 22 nimenomaan siksi, että Aamulehdellä on myös yliopistolla menossa "Tieto on pop"-kampanja. Jättimäinen liikkuva mainos samojen potentiaalisten asiakkaiden (=tuhannet uudet opiskelijat) silmien edessä parantaa tunnettavuutta. Tänään näin auton linjalla 22.
 
Viimeksi muokattu:
#408 ja #416, jossa itse tätä kirjoittaessani istun linjalla 16, ovat Paasikiventien ruuhkassa aivan peräkkäinajossa - Lentävänniemen suunnasta Leinolan suuntaan!

Ilmeisesti jompi kumpi autoista saapui lännen suunnan ruuhkan vuoksi Lentävänniemen päätteelleen myöhässä, jolloin autot pääsivät lähtemään käytännössä yhtä aikaa. Lähdöt olivat siis 15:30 ja 15:40, ja yhä seistään Lielahdessa ruuhkassa.

Takana on myös Siivikkalan suunnasta tullut LL:n "Rexona"-bussi (se uudempi) huoltoajossa.

EDIT 16:10: Liikennevalot ovat siis Vaitinaronkadun liittymästä Mustanlahdenkadun liittymään pois käytöstä, ts. vilkuvttavat keltaista. Poliisi on ohjaavinaan liikennettä ainakin Vaitinaronkadun risteyksessä, laihahkoin tuloksin.

EDIT2 16:30: Ruuhka johtuu siis EU-kokouksen saattueesta, joten kaikki muu liikenne (myös joukkoliikenne!) saa väistää isoja herroja. Tällä hetkellä olen Satakunnankadulla, ruuhka lännen suuntaan on valtava. Kortelahdenkadulla oli yhtä aikaa siis kolme Lentävänniemestä tulevaa kuuttatoista, #408 (15:30 lähtö), #416 (15:40 lähtö) ja #400 (15:50 lähtö). Aivan varma en kuitenkaan ole siitä, oliko #416 sittenkin 15:30 lähtö, ne nimittäin kulkivat tosiaan koko matkan perkkäin.

Jos olet matkustamassa keskustan ja lännen väliä, en suosittele ainakaan seuraavan puolen tunnin aikana lähtemistä.
 
Viimeksi muokattu:
ultrix sanoi:
#408 ja #416, jossa itse tätä kirjoittaessani istun linjalla 16, ovat Paasikiventien ruuhkassa aivan peräkkäinajossa - Lentävänniemen suunnasta Leinolan suuntaan!
Niin, käytännössähän linja 16 on vain yksi tapaus kaikista linjoista jotka joutuivat ongelmiin tänään. Muun muassa #424/16 käännettiin illalla Pyynikintorilla ja #405 lähti Haukiluomaan Keskustorilta, että edes toiseen suuntaan ajettaisiin ajallaan. Tässä ilmenee pitkien heilurilinjojen ongelmat.

ultrix sanoi:
Ilmeisesti jompi kumpi autoista saapui lännen suunnan ruuhkan vuoksi Lentävänniemen päätteelleen myöhässä, jolloin autot pääsivät lähtemään käytännössä yhtä aikaa. Lähdöt olivat siis 15:30 ja 15:40, ja yhä seistään Lielahdessa ruuhkassa.
Teiskontiellä Hoitokodin pysäkillä tilannetta seuranneena tilanne oli, että länteen ajoi niin #237 ja #410 linjaa 16 ketjuuntuneena, #618 tuli Ritakadulta, kävi Ruotulassa ja jatkoi jälleen Ritakadulle ennenkuin ainutkaan linjojen 16 tai 18 vuoroista tuli idästä. Tässä tapauksessa vain 1603/28 tuli edes suurin piirtein ajallaan, 1603 - 1622 välillä ainoa vuoro oli 1622 pysäkille ilmestynyt linjan 16 auto (#216).

ultrix sanoi:
EDIT 16:10: Liikennevalot ovat siis Vaitinaronkadun liittymästä Mustanlahdenkadun liittymään pois käytöstä, ts. vilkuvttavat keltaista. Poliisi on ohjaavinaan liikennettä ainakin Vaitinaronkadun risteyksessä, laihahkoin tuloksin.
Oikeastaan koko keskustassa olisi pitänyt olla liikennevalot keltavilkulla tai pois kokonaan käytöstä, sillä se todennäköisesti olisi nopeuttanut matkantekoa. Nyt yhdeksi sumppukohdaksi muodostui Sepänkadun/Pirkankadun risteys, toiseksi Mariankadun/Pirkankadun risteys ja kolmanneksi Hatanpään valtatien / Hämeenkadun risteys, jotka kaikki ajettiin henkilöautojen myötä tukkoon. Ollaan siinä tilanteessa, että keskustamme ei vedä autoliikennettä juurikaan enempää, silti sinne pitää päästä, vaikka valloilla olisi millainen poikkeusjärjestely tahansa. Lopputuloksena on tämän päivän kaltainen kaaos.

ultrix sanoi:
EDIT2 16:30: Ruuhka johtuu siis EU-kokouksen saattueesta, joten kaikki muu liikenne (myös joukkoliikenne!) saa väistää isoja herroja. Tällä hetkellä olen Satakunnankadulla, ruuhka lännen suuntaan on valtava. Kortelahdenkadulla oli yhtä aikaa siis kolme Lentävänniemestä tulevaa kuuttatoista, #408 (15:30 lähtö), #416 (15:40 lähtö) ja #400 (15:50 lähtö). Aivan varma en kuitenkaan ole siitä, oliko #416 sittenkin 15:30 lähtö, ne nimittäin kulkivat tosiaan koko matkan perkkäin.
Parhaimpaan ruuhka-aikaan klo 16:30 aikoihin liikenteenohjausta tehtiin Kalevan puistotien ja Itsenäisyydenkadun risteyksessä siten, että kaikki itä-länsi -suuntainen liikenne sai seistä reilun 5 minuuttia, että Itsenäisyydenkadulle muodostuisi tyhjä baana ja kahden auton saattue (!!!) pääsee kulkemaan yksityisautoissaan Kalevan puistotien risteyksestä enintään rautatieasemalle asti. Mistä lie tämäkin liikennettä ohjannut poliisi saanut käskynsä, ainakaan millään järjellä liikenteenohjaus ei tapahtunut, sillä katu oli tosiaan tyhjä useamman minuutin ajan, muun liikenteen odottaessa ja tehdessä jonoja pitkin Teiskontietä.

Mutta itse asiaan:

TKL #204/27
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös