Nokian paikallisliikenne

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,575
Nokia on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokonaisuus. Vaikkakin kyse on Tampereen naapurikunnasta, on myös työpaikkaomavaraisuus kohtuullista tasoa, joten kaikki liikenne ei suuntaudu vain Tampereelle, vaan myös sisäistä liikennettä on.

Nokian kaupungissa operoi tällä hetkellä Paunu merkittävällä osuudella, jonka lisäksi Länsilinjat hoitaa niin linjaa 79 (osa vuoroista Connex Hautamäen kanssa), Lauttakylän auto pääasiassa pikavuorojen osalta ja kouluvuoden aikana myös Nokia-Sarkola ja Nokia-Tottijärvi -vuoroilla, Connex Hautamäki muutamilla pikavuoroillaan, VR muutamalla Pori-Tampere junallaan ja Rautaveden Liikenne yhdellä Vammala-Tampere-Vammala -vuorolla.

Nokian liikennekenttä on ulkopuoliselle varsin sekava. Jos sekaannusta ei aiheuta jo 70/71 linjojen K/M/J/N/V/E/R -kirjainyhdistelmät, niin lisää sekavuutta tuottaa paikallisliikenteen merkittävin kohta - Pirkkalaistori, jossa asiakkaan pitää tietää, kummalla puolen odottaa Tampereelle menevää bussia. Niin, 79:n Pirkkalaistorin kautta kulkevat vuorot kun eivät lähde todellakaan siltä puolen, miltä taas nämä 70/71 suorat, Myllyhaan tai Kankaantaan kautta kulkevat vuorot.

Myös Nokian linja-autoasema on oma erikoisuutensa. Vaikka piha onkin täynnä uusia moderneja pysäkkikatoksia, ei niiden kautta kulje kuin muutamat vuorot päivässä - esim Lauttakylän pikavuorot eivät aja lainkaan paikan kautta. Myös muut pikavuorot välttävät tehokkaasti paikkaa, sen sijaan paikallislinjoista 79 ja nämä kouluvuoden aikana ajettavat sisäiset linjat sitä käyttävät.

Bussiliikenne Nokialle on kaluston suhteen varsin laadukasta. Sen sijaan reitistö aiheuttaa jossain määrin kritisoimista, sillä nopeus ja tarjonta on jossain määrin tyydyttävän rajoilla. Moottoritietä kulkevat yhteydet ovat nopeita, mutta niitä kulkee varsin vähän. Joissakin tapauksissa sopivin vuoro aikataulullisesti onkin esim Myllyhaan kautta kiertävä vuoro, johon saa matkaan varata jopa 40 min aikaa (varsinkin jos vertailukohdaksi laittaa junan, jolla matka-aika on 14 min).

Sikäli ymmärrän liikennöitsijöitä, että tuotto pitää maksimoida ja ajattaa vain kannattavia vuoroja. Toisaalta, kun joukkoliikenteestä on kyse, niin myös vähemmän kannattavat vuorot (tässä vaiheessa iso kiitos Paunulle, joka ajaa linjaa 65 Nokia-Pirkkala-Hervanta tuoden tärkeän poikittaisyhteyden käyttäjämäärän ollessa niin ja näin) ovat merkityksellisä palvelutason suhteen. Mikäli joukkoliikennettä halutaan pitää vaihtoehtona yksityisautolle, tulee vuoroja kulkea riittävän usein, riittävän nopeasti ja riittävän selkeitä reittejä pitkin. Nokialta löytyy ääriesimerkkejä molemmista päistä.

Jos itse voisin kehittää Nokian joukkoliikennettä, olisi ensiaskeleet laittaa linjanumerot 72 ja 78 takaisin käyttöön (Lauttakylän Autolle terveiset) ja myös korvata 70/71 K ja M -variaatiot omilla linjanumeroillaan. Tällöin merkittäväksi kirjaimeksi muodostuisi Paunun vuoroilla se, kumpaa reittiä (Vihola+eden vai Ruskeepää) auto kulkisi loppupäässä. Tätä kannatan siksikin, että kun vuoronumeroa vaihdetaan joka tapauksessa Keskustorilla, kuin myös linjakilpeäkin eikä kaikki vuorot ole kuitenkaan heilurilinjamaisia Nokialta joko Kangasalle tai Lempäälään vaan moni kääntyy myös Torilla.

Yksi kehittämistoimenpide olisi tehdä Pirkkalaistorista joukkoliikenneterminaali (no, bussit siellä vaan kulkevat mutta silti) siten, että samalta pysäkiltä kulkisivat _kaikki_ Tampereelle menevät vuorot.
 
killerpop sanoi:
Vaikkakin kyse on Tampereen naapurikunnasta, on myös työpaikkaomavaraisuus kohtuullista tasoa, joten kaikki liikenne ei suuntaudu vain Tampereelle, vaan myös sisäistä liikennettä on.
Nokian laajahkon teollisuuden ja ammattioppilaitoksen vuoksi myöskin moni tamperelainen suuntaa arkisin Nokialle, mikä tarkoittaa, että ruuhkasuunnan vastaisissa vuoroissakin näyttäisi kulkevan porukkaa toisinaan ihan mukavasti (esim. Tampereelta n. 6.30-7.30 lähtevät vuorot).

killerpop sanoi:
Bussiliikenne Nokialle on kaluston suhteen varsin laadukasta.
Pitää Paunun osalta paikkaansa, ei tuosta enää voi tarkoituksenmukaisemmaksi tuontyyppisessä liikenteessä käytettävä kalusto muuttua. Paunun Scalat ja Lahti 402:t huomioivat liikenteen seutuluonteen hyvin - matalalattiaisuus ja automaattivaihteisuus ovat busseissa "kaupunkiominaisuuksina" ja pehmeät penkit sekä ilmastointi "pitkän matkan ominaisuuksina".

Länsilinjat Oy:n kalusto 79:llä sen sijaan on välillä puhdasta pitkän matkan kamaa (onneksi Setraa ym. nyt näkee kuitenkin kohtuullisen usein), mikä aiheuttaa yhteistariffiliikenteessä omat ongelmansa. Tokihan 79:n vuorot jatkavat usein aika pitkällekin maaseudulle Siurosta ja Linnavuoresta, joten näiden vuorojen osalta keppivaihteisten ja yksiovisten autojenkin käytön voi jotenkin, vaikkei mielellään, hyväksyä.

killerpop sanoi:
Sen sijaan reitistö aiheuttaa jossain määrin kritisoimista, sillä nopeus ja tarjonta on jossain määrin tyydyttävän rajoilla.
Nokian keskustassa asuvilla on ihan hyvät oltavat, heillähän on kaikki palvelut - jopa pikavuorot ja VR:n liikenne - käytettävissään. Mutta esimerkiksi Myllyhaan M-lenkillä voisi palvelu olla jossakin määrin parempi. Arkisin viimeinen M-vuoro lähtee Tampereelta niinkin aikaisin kuin 21.05, ja esimerkiksi nyt kesäaikatauluissa näkyy arkisin olevan niinkin suuri vuoroväli kuin 1 tunti 50 minuuttia (18.20-20.10). Muutenkin Myllyhaan kautta näytettäisiin ajavan keskimäärin n. 40-60 minuutin välein, mikä tietysti on kohtuullisen pitkä vuoroväli.

Ihmettelen myöskin, miksei Kalkun kautta ajeta useampia vuoroja. Paitsi että Kalkun lenkin laajempi hyödyntäminen palvelisi yhteistariffin ansiosta isompaa osaa tamperelaisia, se myöskin antaisi Vihnusjärven alueelle - jonka matkustajapotentiaalin väittäisin olevan huomattavasti isompi kuin Sarpatin - kunnon joukkoliikenneyhteydet. Eikö esimerkiksi kaikkia K- tai M-vuoroja voitaisi ajaa tuota kautta? Ei siitä matkustusaika pitenisi juuri ollenkaan.

Sitten tuo Turuntien eteläpuolinen Tervasuon alue. Paunu on onneksi huomannut, että Nokia laajenee kovaa vauhtia sinnepäin ja ajaakin jo sinne muutamia vuoroja päivässä, mutta sinne voitaisiin kyllä rohkeasti kehittää joukkoliikennepalvelut, jotka olisivat _todellinen_ vaihtoehto yksityisautoilulle. Tietysti tuokin alue on joukkoliikenteelle epäedullista, harvaan asuttua ja autoistunutta omakotialuetta, mutta kuitenkin...

Niin ja moottoritievuorot tosiaan, niitä voisi olla huomattavasti paljon enemmän, etenkin mo+kankaantaka- ja mo+myllyhaka-vuoroja (onko jälkimmäisiä edes koskaan ollutkaan?). Vaikka ymmärrän toki tässäkin sen, että Raholan kautta ajettaessa saadaan yhteistariffituloja ainakin jonkin verran enemmän.

Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä, että Nokian joukkoliikennepalvelut ovat verrattain hyvällä tolalla ja asiat tuntuvat olevan paremmin kuin vaikkapa Ylöjärvellä. Ehkäpä tämä tunne johtuu kaluston paremmasta laadusta ja siitä tosiseikasta, että Nokialla on "oikeaa" paikallisliikennettä, siinä missä Ylöjärven palvelut pohjautuvat pitkälti Kurun/Viljakkalan/Virtain maaseutuvuorojen koukkimisiin Käyräkujilla ja vastaavilla. Nokialla linja 79:kin saa keskittyä perustehtäväänsä, kuljettamaan väkeä Siuroon ja Linnavuoreen, siinä missä 70 ja 71 hoitavat aikaavievät muilla alueilla ajelut.
 
Mainittakoon nyt sellainen asia, että elokuun puolivälissä vaihtuu liikennöitsijä Nokia-Sarkola-Nokia -vuoroilla ja linjatunnus 78 otetaan vihdoin käyttöön. Aiemmin vuoroja liikennöi Satakunnan Liikenne ilman linjanumeroa, mutta 78 oli jo 90-luvun lopulla tulleessa seudun linjakartassakin mukana. Uusi liikennöitsijä on Länsilinjat.

Vuoroja ajetaan aamulla suunnassa Nokia MH - Pirkkalaistori - valtatie 12 - Sarkola - Suoniemi - Taivalkunta - Ruskeepää - Emäkosken koulu - Pirkkalaistori - Ammattikoulu - Nokia MH ja iltapäivällä Nokia MH - Ammattikoulu - Pirkkalaistori - Emäkosken koulu - Ruskeepää - Taivalkunta - Suoniemi - Sarkola - valtatie 12 - Pirkkalaistori - Nokia MH.
 
Onko kenelläkään tietoa, että käyttääkö Länsilinjojen 79 välillä Tampere-Linnavuori TKL:n vanhaa kalustoa? Itse kuljen työmatkan ks. välillä ja bussit vaikuttaisi olevan vanhaa TKL:n autoja.
 
Vähään aikaan ei noita vanhoja TKL:läisiä näkynyt, mutta tulevat varmaan taas kohta ajoon tälle linjalle.
 
Tuli n. 16.30 tienoilla Koskenmäen liikenneympyrässä Satakunnan Liikenne 185 (jos oikein näin) kilvityksin "Nokia" "72". 72 on "vanhastaan" ollut Tottijärven linjatunnus, mitä ainakin Väinö Paunu käytti liikennöidessään kyseistä linjaa...
 
Viitaten uutiseen Satakunnan Liikenne ostanut Veolia Transport West:n Pori-Tampere/Lavia -vuorot.

Mitenkähän käy 15.3. alkaen - ajaako Veolia Transport Westin linja 79 Murhasaari th - Tampere sitten kaupan myötä Satakunnan Liikenne vai kenties Veolia Transport Tampere? Ehkäpä saamme tähän lisäselvyyttä lähiaikoina.

Nythän vuoro on ollut yhteistariffissa, koska Nokialla on liikaa Tampereen korttipohjalle tehtyjä seutulippuja, rahastus hoidettu Tampereen koneella. Jos vuoroa hoitaa jatkossa Satakunnan Liikenne, niin Tampereen näsinneulakorteilla ei liene enää asiaa vuoron kyytiin.
 
Takaisin
Ylös