Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus kohteista 41 ja 42

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Tampereen joukkoliikenteen tuoreen kilpailutuksen hankintailmoitus on julkaistu.

Kilpailussa on kaksi kohdetta:
  • Kohde 41: linja 6. 8 teliä, joista 6 vähintään Euro 6 ja 2 vähintään Euro 5
  • Kohde 42: linja 21. 7 2-akselista, joista 5 vähintään Euro 6 ja 2 vähintään Euro 5
Sopimusaika on molemmissa 07.08.2017 - 31.07.2023 + 2 vuoden optio. Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen.

Kalustopisteytys on uusittu. Yhteensä kalustopisteitä voi saada 7,5, jotka tulevat tarjotun kaluston keskiarvona seuraavista:
  • istumapaikat yli vaatimuksen 0,5 p/lisäpaikka (max. 2,5 p)
  • USB-latauspistokkeet 0,5 p
  • sähköovet 1,0 p
  • portaaton käytävä auton sisällä 1,0 p
  • esteettömät istumapaikat auton matalalattiaosassa (eivät saa olle podesterin päällä) 0,25 p/istumapaikka (max. 2,5 p)
Pisteytys suosii siis täysmatalaa kalustoa.
 
Tampereen joukkoliikenteen tuoreen kilpailutuksen hankintailmoitus on julkaistu.

Kilpailussa on kaksi kohdetta:
  • Kohde 41: linja 6. 8 teliä, joista 6 vähintään Euro 6 ja 2 vähintään Euro 5
  • Kohde 42: linja 21. 7 2-akselista, joista 5 vähintään Euro 6 ja 2 vähintään Euro 5
Sopimusaika on molemmissa 07.08.2017 - 31.07.2023 + 2 vuoden optio. Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen.

Kalustopisteytys on uusittu. Yhteensä kalustopisteitä voi saada 7,5, jotka tulevat tarjotun kaluston keskiarvona seuraavista:
  • istumapaikat yli vaatimuksen 0,5 p/lisäpaikka (max. 2,5 p)
  • USB-latauspistokkeet 0,5 p
  • sähköovet 1,0 p
  • portaaton käytävä auton sisällä 1,0 p
  • esteettömät istumapaikat auton matalalattiaosassa (eivät saa olle podesterin päällä) 0,25 p/istumapaikka (max. 2,5 p)
Pisteytys suosii siis täysmatalaa kalustoa.

Mitähän sopivaa kalustoa olisi täysmatalana kun ei taida suomessa oikein olla varsinkaan telejä? MAN lion's?
 
Pelaan tällä kertaa voittajavetoa paunun puolesta. Vapaata kalustoa kun on tarjota noihin osapäivävuoroihin, eli uusia ei Masin tarvitsisi ostaa yhtään enempää mitä vaaditaan. Täysmataliin autoihin suhtaudun vähän varauksellisesti, että viitsiikö/haluaako kukaan sellaisia oikeasti tarjota. No, sen näkee sitten. Pointtina tässä sekin, että kummasta on enemmän hyötyä pisteidenkeruussa, kun ylimääräisistä istumapaikoista saa myös kalustopisteitä, eikä esim. täysmatalaan teliin taida ihan 49 istumapaikkaa mahtua jos halutaan myös 3 lastenvaunupaikkaa. Länsilinjatkin vois hyvin tarjota noita telivolvoja, ylöjärven autoissakin 53 paikkaa, eli samanlaisilla autoilla sais istumapaikkapisteitä ihan mukavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko edes sellainen malli parempi, missä ei ole podestereita? Ymmärrän, että esim. Scalassa ja Volvon tietyissä malleissa ne on liian korkeita, mutta maltillinen, alle 20 cm podesteri voi helpottaa penkille istahtamista ja etenkin siitä nousemista. Rollaattorin kanssa ollaan kuitenkin vaunutilassa, joten siinä mielessä ei vaikutusta. Taksitkin pysäyttää niin, että asiakkaan on helpompi astua ulos autosta korkeammalta. Täysmataluus tuo valitettavasti erikoisempaa tekniikkaa, ja LE autoon saa kuitenkin matalaan osaan parikymmentä paikkaa. Eri asia on, jos korkeammalle on pakko kiivetä. Useimmissa tapauksissa 13 metrinen LE-auto kahdella isolla ovella ja 3 vaunun vaunutilalla riittäisi. Istumapaikkoja saa 45 plus 4, ja vaarallinen takaovi jää pois. Jotenkin vaan aina täytyy keksiä jotain lisävaatimusta ja eri versiota. Ja sitten vielä älyttömiä keski-ikävaatimuksia, jotka pakottaa uusimaan alle 10 vuotiaita autoja.
 
Onko edes sellainen malli parempi, missä ei ole podestereita? Ymmärrän, että esim. Scalassa ja Volvon tietyissä malleissa ne on liian korkeita, mutta maltillinen, alle 20 cm podesteri voi helpottaa penkille istahtamista ja etenkin siitä nousemista. Rollaattorin kanssa ollaan kuitenkin vaunutilassa, joten siinä mielessä ei vaikutusta. Taksitkin pysäyttää niin, että asiakkaan on helpompi astua ulos autosta korkeammalta. Täysmataluus tuo valitettavasti erikoisempaa tekniikkaa, ja LE autoon saa kuitenkin matalaan osaan parikymmentä paikkaa. Eri asia on, jos korkeammalle on pakko kiivetä. Useimmissa tapauksissa 13 metrinen LE-auto kahdella isolla ovella ja 3 vaunun vaunutilalla riittäisi. Istumapaikkoja saa 45 plus 4, ja vaarallinen takaovi jää pois. Jotenkin vaan aina täytyy keksiä jotain lisävaatimusta ja eri versiota. Ja sitten vielä älyttömiä keski-ikävaatimuksia, jotka pakottaa uusimaan alle 10 vuotiaita autoja.
Ainakin mulle (pituus 180cm) lattiatasolla istuminen ei tunnu kovin kivalta, podesteri on siksi mieleeni. Jos haluaa lattialla istua, niin kotona voi istuskella niin paljon kuin haluaa, mutta liikennevälineessä se ei ole kivaa. Niinpä pieni podesteri olisi aina kivempi.
Täysmatalista teleistä tuli mieleen, että ainakin Solaris Urbino 15 täysmatalana olisi sellainen auto, jota itse viitsisin katsella kaupunkikuvassa, tätä perinteisemmän näköistä mallia kun on vielä saatavanakin. Kaipa sellaiseen ainakin tuo 45 jakkaraa mahtuisi.
 
Onko edes sellainen malli parempi, missä ei ole podestereita? Ymmärrän, että esim. Scalassa ja Volvon tietyissä malleissa ne on liian korkeita, mutta maltillinen, alle 20 cm podesteri voi helpottaa penkille istahtamista ja etenkin siitä nousemista. Rollaattorin kanssa ollaan kuitenkin vaunutilassa, joten siinä mielessä ei vaikutusta. Taksitkin pysäyttää niin, että asiakkaan on helpompi astua ulos autosta korkeammalta. Täysmataluus tuo valitettavasti erikoisempaa tekniikkaa, ja LE autoon saa kuitenkin matalaan osaan parikymmentä paikkaa. Eri asia on, jos korkeammalle on pakko kiivetä. Useimmissa tapauksissa 13 metrinen LE-auto kahdella isolla ovella ja 3 vaunun vaunutilalla riittäisi. Istumapaikkoja saa 45 plus 4, ja vaarallinen takaovi jää pois. Jotenkin vaan aina täytyy keksiä jotain lisävaatimusta ja eri versiota. Ja sitten vielä älyttömiä keski-ikävaatimuksia, jotka pakottaa uusimaan alle 10 vuotiaita autoja.
En ota mitenkään kantta tuohon podestrittomuuteen, mutta kyllähän nuo täysmatalat linja-autot ovat ihan jumalattomia mölynpesiä matkustamonsa puolesta. Yksinkertainen syyhän tähän on, että moottorit joudutaan asentamaan poikittain, moottorin päässä on vaihteisto, jonka jatkeena on kulmavaihde napavälitteiseen portaaliakseliin. Eli Moottoritilan äänieristys on todella haadtava tehdä ja voimansiirron useat eri osakokonaisuudet nostavat matkustamon melutasoa kiitettävästi. Tietenkin voitaisiin tehdä reppuselkäversio 1960-luvun Leyland/AEC tyyliin, jossa pystykone olisi puolittain koritilan ulkopuolella pituussuunnassa, mutta tiedä sitten mitenkä em. ratkaisuun suhtauduttaisiin, varsinkin kun se veisi metrin verran matkustajatiloja..
 
Nythän linjalla 21 on pääasiassa autoja, joissa ei ole etuosassa podestereita ja mallikin on Volvo 8900LE. Voisin kuvitella, että tässä kohteessa ko autoilla voisi olla voitokas.

Teliautot onkin sitten suurempi kysymysmerkki...
 
Korjaan vielä kahden paikan osalta tuota tarinaani. Eli perus 13-metriseen saa 43 plus 4 paikkaa kolmen vaunun vaunutilalla ja kahdella kunnon ovella. Sekin on ihan hyvä ja usein riittävä istumapaikka määrä, ja ne vaunutilan käännettävät istuimet voi olla ihan kunnollisia, ei välttämättä mallia levy. Teliauto vaatii käytännössä aina takaoven, joten hyöty on 6 istumapaikkaa. Se on aika vähän, kun otetaan huomioon lisääntynyt kulutus, vaarallinen peräpään heitto ja monimutkaisempi ja kalliimpi alusta. Pelkästään tukiakseli tuo jo huomattavaa lisäpainoa.
 
Näemmä näissä TKL:n uusissa 8900LE-pätkissä on juurikin se 10 paikkaa etuosassa ilman podesteria, vain etuakselin edessä oleville paikoille on sitten vähän enempi kivuttavaa



Askelmia löytyy toki takaosaan mentäessä, mutta voisin kuvitella tämän olevan voitokas konsepti. Täysmatalille en jaksa uskoa montaakaan tarjoajaa saatikka että niillä saataisiin merkittävästi halvempi tarjous aikaiseksi
 
Tänään julkaistun jolilan pöytäkirjan mukaan kilpailun on voittanut yhteistarjouksellaan Pirkanmaan tilausliikenne.
Tällä viikolla on kuitenkin esityslista jolilan ylimääräiselle kokoukselle jonka viimeinen pykälä on salaiseksi merkitty. En tiedä asiasta mutta voisiko liittyä tarjouskilpailun ratkaisuun?
 
Tänään julkaistun jolilan pöytäkirjan mukaan kilpailun on voittanut yhteistarjouksellaan Pirkanmaan tilausliikenne.
Tällä viikolla on kuitenkin esityslista jolilan ylimääräiselle kokoukselle jonka viimeinen pykälä on salaiseksi merkitty. En tiedä asiasta mutta voisiko liittyä tarjouskilpailun ratkaisuun?
Ainakin kyseessä olisi toteutuessaan ko. firmalle merkittävä juttu kun isojen bussien määrä talossa moninkertaistuisi. Toivoa sopii ettei siellä ole tehty mitään alihinnoiteltua tarjousta. Niistä ei ole ennenkään seurannut mitään hyvää. Ja eiköhän perjantain kokus liity juuri tähän tapaukseen, kun edes mitään hintavertailuja ei ole kilpailusta julkaistu.
 
Mjoo, pöytäkirjan päätösehdotuksessa oli mainittu että yhdistelmätarjous olisi kokonaistaloudellisesti halvempi.
Kuitenkin yksittäistarjoukset ynnäämällä tulee 24601,81€ halvempi kokonaisuus.

Eli ilmeisesti lopullinen tulos on, että linjaa 6 ajaa Paunu ja linjaa 21 Pirkanmaan Tilausliikenne?
 
Eli ilmeisesti lopullinen tulos on, että linjaa 6 ajaa Paunu ja linjaa 21 Pirkanmaan Tilausliikenne?
Näin pienelle firmalle kuin pir.til. voisikin olla terveellisempää kasvattaa liikennettään tuon 7 auton verran kuin 15:n. Mitähän lie ovat muuten tarjonneet tuonne, eli onko noita tilaajan haluamia täysmatalia tulossa? Epäilen kylläkin ettei...
 
Näin pienelle firmalle kuin pir.til. voisikin olla terveellisempää kasvattaa liikennettään tuon 7 auton verran kuin 15:n. Mitähän lie ovat muuten tarjonneet tuonne, eli onko noita tilaajan haluamia täysmatalia tulossa? Epäilen kylläkin ettei...
Pitääkö ko. yrityksen tarjoukset muutenkaan kutiaan, vrt. vaikkapa takavuosien Pirkkalan linjat joita piti ajaa ilmastoiduilla autoilla... 🤗
 
Takaisin
Ylös